سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

با دهانی‌كه‌ همیشه خشك است، چه كنیم؟


بعضی وقت‌ها كه می‌ترسیم یا دچار هیجان می‌شویم، آب دهان‌مان خشك می‌شود و این مسئله ما را با مشكل روبه‌رو می‌كند، حالا فرض كنید در تمام 24 ساعت این مشكل را داشته باشید، با چنین مشكل آزاردهنده‌ای چه خواهید كرد؟

مشكل خشكی دهان وقتی اتفاق می‌افتد كه دهان یا اصلا بزاق ترشح نمی‌كند یا میزان ترشح آن كم است. اگر ترشح بزاق شما كم باشد ممكن است بزاق غلیظ و سخت شده و قورت‌دادن آن مشكل شود اما فكر نكنید خشكی دهان و كمبود بزاق فقط وقتی اتفاق می‌افتد كه تشنه هستید، نه، عوامل متعددی می‌تواند باعث این حالت شود. در ضمن یادتان باشد‌ بزاق‌ دهان شما به هضم مواد‌غذایی كه می‌خورید كمك می‌كند، تكه‌های غذا را از لابه‌لای دندان‌های شما دور می‌كند  در نتیجه باعث افزایش عمر دندان‌های شما می‌شود.



وقتی صحبت سخت می‌شود

وقتی بزاق كم‌ترشح شود، پوست اطراف لب خشك و سخت می‌شود؛ این مسئله می‌تواند به پوسته پوسته‌ شدن لب و ایجاد زخم‌هایی در پوست گوشه‌ دهان شود و مشكل آزاردهنده‌ای برای شما رقم بزند. در این موارد زبان شما احساس خشكی، زبری و بی‌حسی می‌كند. در این وضعیت شما در بلع غذا و حتی صحبت‌كردن مشكل خواهید داشت چرا كه بزاق حالت نرم و مرطوب‌كردن زبان و حفره دهان را هم بر عهده دارد.





سیگار چه تاثیری  بر خشكی دهان دارد؟

ده‌ها دلیل برای ترك‌ سیگار وجود دارد، خشك‌شدن دهان و بدبوشدن دهان یكی از این دلایل است. خود سیگار‌كشیدن باعث خشكی دهان نخواهد شد اما سیگار، پیپ، قلیان و حتی جویدن تنباكو می‌تواند خشكی دهان را بدتر كند. كافئین هم یكی از مواردی است كه می‌تواند باعث خشكی دهان یا تشدید آن شود.





اهمیت نخ دندان و مسواك

اگر دچار مشكل خشكی دهان هستید با پزشك یا دندان‌پزشك خود مشورت كنید. حتما به او در مورد داروهایی كه مصرف می‌كنید بگویید. همچنین یادتان باشد حالت خشكی دهان می‌تواند نشانگر وجود بیماری یا حالتی در بدن‌تان باشد. این نكته را هم فراموش نكنید كه كم‌شدن بزاق دهان برای دندان‌‌ها مضر است‌ برای همین اگر این مشكل را دارید مراجعات مكرر به دندان‌پزشك خود داشته باشید. قطعا این نكته‌ها را دندان‌پزشك‌تان به شما یادآوری خواهد كرد اما ما هم روی این موضوع تاكید می‌كنیم كه حتما هر بار بعد از غذاخوردن دندان‌های‌تان را مسواك بزنید و نخ دندان‌ بكشید. اگر هم نمی‌توانید در محل كار مسواك بزنید حداقل دهان‌تان را شست‌وشو دهید و غرغره كنید. طی روز هم بارها و بارها دهان‌تان را شست‌وشو دهید و نگذارید دهان‌تان هیچ‌گاه خشك باشد.



چرا دهان‌تان بدبو می‌شود؟

خشكی دهان مشكلی نیست كه به‌خودی خود وجود داشته باشد و مشكل دیگری را هم به‌دنبال خود رقم نزند، از آنجا  كه در این حالت میزان بزاق در دهان شما كم خواهد بود در نتیجه مواد‌غذایی از لابه‌لای دندان‌ها و لثه‌های شما برداشته نخواهد شد در نهایت هم دندان‌های‌تان خراب خواهد شد و هم دهان‌تان بوی بدی خواهد داد. در ضمن ممكن است درصورت استفاده از رژ لب متوجه شوید تكه‌هایی از رژ لب روی دندان‌های‌تان خواهد ماند كه پاك نمی‌شود چرا كه بزاقی نیست كه آن را بشوید. در ضمن احساس خشكی دهان و گلو حتی می‌تواند احساس خفگی و سخت شدن تنفس را هم به فرد بدهد.



داروهایی كه دهان را خشك می‌كنند

بیشتر از 400 نوع دارو می‌توانند باعث ایجاد حالت خشكی دهان شوند كه شایع‌ترین آن‌ها داروهای ضدحساسیت و داروهای درمان سرماخوردگی هستند كه توسط افراد بسیار زیادی در فصل‌‌های بهار و زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرند. جدا از این بسیاری از داروهای تجویزشده برای افزایش فشار خون، مشكلات مثانه و نیز مشكلات روحی و روانی هم می‌توانند این حالت را ایجاد كنند. در ضمن برخی شیوه‌های درمانی مثل داروهای شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی (رادیوتراپی) هم این حالت را ایجاد می‌كنند.



مزه غذاها را نمی‌فهمید

هرگونه آسیب عصبی و صدمه به سر و گردن می‌تواند باعث خشكی دهان شود. رشته‌های عصبی مامور رساندن پیا‌م‌های مغزی به غدد ترشح‌‌كننده بزاق هستند و اگر این رشته‌ها آسیب ببینند ممكن است نتوانند كار خود را خیلی خوب انجام دهند در نتیجه ترشح بزاق انجام نگیرد. در ضمن اینگونه آسیب‌ها ممكن است باعث شود فرد دیگر مزه غذا را هم حس نكند. گیرنده‌های درك طعم و مزه غذا در دهان و حلق است و در واقع این مراكز با سنجش غذای همراه با بزاق كار می‌كنند به همین دلیل در این افراد ممكن است حالت ‌احساس‌نكردن طعم غذا ایجاد شود.





وقتی اشك هم نمی‌توانید بریزید

یك بیماری به نام سندرم شوگرن هم می‌تواند باعث ایجاد خشكی‌ دهان شود. این بیماری یك نوع حالت خودایمنی است (بیماری‌های خودایمنی حالتی است كه در آن بخشی از بدن علیه بخشی دیگر از بدن وارد عمل می‌شود) كه در آن سلول‌های لنفوسیتی خون به غدد اشكی و بزاقی بدن حمله می‌كنند؛ این باعث می‌شود كه چشم‌ها و دهان فرد خشك شود. در ضمن بیماری‌های مزمن و پیشرونده‌ای چون دیابت و بیماری ایدز هم می‌توانند طی دوره خود این حالت را ایجاد كنند.

منبع : مجله سیب سبز


ویدیو مرتبط :
گل خشك شده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نباید با آزرده‌های انتخابات با خشونت رفتار كنیم



 


نگذاریم افراط و تفریط به ظهور ملی روز گذشته كه شاهد آن بودیم ، آسیب برساند/ برای وحدت باید جلوی شعار انحرافی را بگیریم و بگوییم خیمه ملت با سعه صدر برای ورود شما باز است.

 

یكی از ریش سفیدان اصولگرا در سخنان مهمی بر ضرورت ایجاد وحدت در عرصه سیاسی و عدم برخورد خشونت آمیز با معترضین تاكید كرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا‏، حبیب الله عسگر اولادی در مجمع عمومی انجمن اسلامی پزشكان ایران با قرائت و تفسیر سوره فتح خاطرنشان كرد: قران كریم می‌گوید در هنگام پیروزی‌ها آنها را از خدا بدانید و خودتان از كوتاهی‌ها عذرخواهی كنید.

وی افزود: دو چیز را باید بعد از پیروزی مورد توجه قرار داد، یكی اینكه شعارهای انحرافی كه رهبری را ناراحت می‌كند كنترل كنیم و نگذاریم این شعارها به وحدت آسیب برساند ، زیرا پس از فتح مكه نیز شعارهایی داده شده كه موجب انحراف شد همچنین نباید مغرور شویم چرا كه نصرت خداوند باعث پیروزی شد، البته نباید نسبت به كسانی كه در انتخابات ناراضی شدند شدت عمل نشان دهیم.

دبیر‌كل جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به راهپیمایی دیروز مردم تصریح كرد: باید بگوییم مردم یك سكه را نشان دادند كه یك روی آن ولایت فقیه و روی دیگر آن ولی فقیه است و با حضور خود می‌خواستند تا اینها را تقویت كنند.

عسگراولادی ادامه داد: وقتی آهنگ وحدت سر می‌دهیم، نباید ضربه وحدت را به شكست خوردها بزنیم ، بلكه باید به آنها بگوییم كه به زیر خیمه مردم بیایید همانگونه كه مقام معظم رهبری‌در پیام خود به مناسبت وفات آیت‌الله منتظری نشان دادند كه چتر رهبری باز است در حالی كه برخی خیال می‌كردند، ایشان حتی پیام هم صادر نكنند.

وی همچنین با اشاره به موضوع تقلب در انتخابات خاطرنشان كرد: گزارش‌هایی به دست آنها (نامزدها) آمد كه باعث شد قبل از اتمام انتخابات آنها جشن پیروزی بگیرند.

عسگر اولادی با تاكید مجدد برای اینكه برای وحدت باید جلوی شعار انحرافی را بگیریم و بگوییم خیمه ملت با سعه صدر برای ورود شما باز است خطاب به معترضان گفت: شما در داخل نظام می‌آیید و گله و شكایت خود را مطرح كنید، چرا رسانه‌های بیگانه از شما سخن بگویند؟

دبیر‌كل جبهه پیروان خط امام (ره) بااشاره به خطراتی كه وحدت را تهدید می‌كند، گفت: در میان اصولگرایان كسانی ممكن است باهم دشمنی داشته باشد و شعار علیه هم بدهند وكسانی هم ممكن است نسبت به آزردگان انتخابات عصبانی باشند كه علیه آنان نیز شعار دهند و كسانی با چهره ایمانی به نفاق دامن می‌زنند.

وی با اشاره به اینكه مراحل بسیار سختی را گذراندیم، تاكید كرد: باید تدبیر و تدبر داشته باشیم و نگذاریم افراط و تفریط به ظهور ملی روز گذشته كه شاهد آن بودیم آسیب برساند.

عسگر اولادی با ذكر خاطراتی از امام (ره) در هنگام پرواز به سوی ایران و دعا و مناجات ایشان به درگاه خداوند اشاره كرد و گفت: باید با توكل بر‌خدا و توسل به امام زمان (عج) بخواهیم تا بلاها حل شود.

ویبا تاكید بر اینكه وحدت عامل وجود نظام است و بقای آن است، تصریح كرد: اگر بخواهیم همه مانند ما فكر كنند باعث می‌شوندكه تفرقه ایجادشود و امروز اوباما كه با شعار تغییر روی كار آمده صریحا از اغتشاشگران اعلام حمایت كرده است.

عسگراولادی تاكید كرد: معنای وحدت این نیست كه همه با من وحدت كنند، بلكه بدین معنا كه همه در حدی بیایند كه قدرت ظهور ملی را كه دیروز دیدیم بتوانیم در روند نظام پیاده كنیم.

وی با بیان اینكه بحمدالله سران سه قوه در صراط درستی قرار دارند،گفت: حدود یك ماه پیش كه به خدمت رئیس‌جمهور رسیدم ، به وی گفتم كه خدا را شكر از درگیری‌ها كنار هستید و تاكید كردم كه شما رئیس‌جمهور همه ملت حتی آنهایی كه به شما رای ندادم یا اصلا در انتخابات شركت نكردند، هستید البته موضع ایشان مواضع خدمت است.

دبیر‌كل جبهه پیروان خط امام رهبری با تشكر از رئیس مجلس و نمایندگان به خاطر برگزاری راهپیمایی اخیر، ادامه داد: از رئیس قوه قضاییه كه بررسی‌ها را آغاز كرده‌اند تشكر می‌كنیم، زیرا اگر فتنه را كنترل نكنیم مشكلاتی ایجاد می‌شود، اما نه بدین معنا كه با آزرده‌های انتخابات با خشونت رفتار كنیم ، بلكه باید بخواهیم آنها به زیر خیمه برگردند.