سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بایدها و نبایدهایی كه درباره آلرژی فصلی باید بدانید


حساسیت و آلرژی‌های فصلی از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها و اختلالات رایج در فصل بهارند كه با تغییر فصل در بسیاری از مردم دیده می‌شوند





صبح بخیر:  حساسیت و آلرژی‌های فصلی از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها و اختلالات رایج در فصل بهارند كه با تغییر فصل در بسیاری از مردم دیده می‌شوند؛ یكی از مهم‌ترین دلایل بروز حساسیت فصلی به‌ویژه در فصل بهار گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان در طبیعت است كه به‌همراه باد به سراسر شهرها منتقل می‌شود. براساس آمار ارائه شده 16 درصد از مردم جهان همزمان با آغاز فصل بهار این بیماری را تجربه می‌كنند كه متاسفانه نیمی از آن‌ها مجبورند علائم این بیماری از قبیل آبریزش بینی، التهاب مجاری تنفسی، آبریزش چشم و خارش پوست را برای مدت زمان طولانی چه بسا تا پایان فصل بهار تحمل كنند.

مكتب طب سنتی ایران شیوه‌های درمانی موثر و ماندگاری را برای درمان انواع آلرژی‌ها از جمله آلرژی‌های فصلی به بیماران توصیه می‌كند كه در مقایسه با شیوه‌های درمانی طب مدرن بسیار موفق عمل كرده است؛ در این رابطه با دكتر ژیلانقیبی هرات مشاور طب سنتی و متخصص فیزیولوژی پزشكی گفت‌وگو كردیم تا از شیوه‌های درمانی طب سنتی ایران در درمان آلرژی‌ها بیشتر بدانیم.



چرا آلرژی سراغ‌مان می‌آید؟

زمانی كه بدن فردی نسبت به عواملی كه در حالت طبیعی نسبت به آن‌ها واكنش نشان نمی‌دهد، تحریك‌پذیر و واكنش‌زا شود به او می‌گوییم دچار بیماری آلرژی یا آلرژی فصلی شده است. درحقیقت با پیدایش آلرژی در بدن برخی از عوامل خارجی مانند موادغذایی، داروها و بوها موجب تحریك بیمار شده و علائمی مانند خارش، سوزش، التهاب، قرمزی پوست، آب ریزش، عطسه و... را در فرد مبتلا به‌وجود می‌آورد. درمانگران طب سنتی ایران علت بروز این واكنش‌ها در بدن را حساسیت سیستم ایمنی بدن می‌دانند. در این حالت سیستم ایمنی بیمار بیشتر از سیستم ایمنی افراد عادی نسبت به مواد خارجی از خود واكنش نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال همه مردم با مصرف آناناس دچار آلرژی نمی‌شوند اما برخی افراد وجود دارند كه به‌دلیل حساسیت بالای سیستم ایمنی خود با مصرف كمترین میزان از آناناس ممكن است دچار برخی از علائم ذكرشده، شوند و به ناچار عوارض ناشی از این بیماری را تا چند روز با خود داشته باشند.



آلرژی از دیدگاه طب مدرن و سنتی

در طب سنتی ایران به این دلیل كه ریشه ابتلا به آلرژی در انواع مختلف آن ماده صفرا معرفی شده به همین دلیل توسط درمانگران این شیوه درمانی گروه‌بندی یا دسته‌بندی خاصی برای آلرژی درنظر گرفته نشده است. اما به‌طور كلی بیماری آلرژی خود را به اشكال مختلف نشان می‌دهد. این بیماری می‌تواند از فرم‌های ساده مانند خارش یا سوزش پوست، گلو یا چشم شروع شود و گاهی ممكن است آنقدر شدید باشد كه به‌دلیل انسداد مجاری تنفسی به مرگ منتهی شود. در موارد بسیار شدید آلرژی، تورم در مجاری تنفسی رخ می‌دهد و تنفس فرد با اختلال روبه‌رو می‌شود و این عاملی است كه در بیماران مبتلا به آلرژی كه پیش‌زمینه آسم یا بیماری‌های تنفسی دارند بسیار خطرناك است. آلرژی‌ها از دیدگاه طب مدرن از یكدیگر تفكیك شده و هر كدام درمان خاص خود را دارند.





تشدید آلرژی در فصل بهار

آلرژی‌های شایع در زمینه سیستم تنفسی از جمله انواع آلرژی‌هایی هستند كه در فصل بهار در بسیاری از مردم دیده می‌شوند. این نوع آلرژی به‌دلیل افزایش حساسیت مجاری تنفسی و دستگاه تنفسی بیمار، او را نسبت به مقدار اندكی از گرده گل یا گرد و غبار موجود در هوا دچار مشكل می‌كند. به این ترتیب از آنجا كه گرده‌افشانی اغلب گیاهان و گل‌ها در این فصل صورت می‌گیرد بیشتر آلرژی‌های تنفسی، پوستی و آلرژی‌هایی كه با علائمی مانند آبریزش بینی، تورم چشم، سرخی چشم و آبریزش چشم همراه هستند در این فصل دیده می‌شود. درمانگران طب سنتی در گذشته به بیماران‌شان توصیه می‌كردند برای رهایی از این عوارض در فصل بهار به سرزمین‌هایی خشك‌تر كه میزان گل و گیاه در آن‌ها كمتر است كوچ كنند كه متاسفانه امكان اجرای این توصیه در زندگی امروزی با مشغله‌هایش امكان‌پذیر نیست.



افزایش صفرا  عامل بروز آلرژی

براساس دیدگاه‌های منتشر شده در متون كهن طب سنتی ایران، این مكتب به‌وجود 4 خلط سودا، صفرا، بلغم و خون در بدن انسان معتقد است. در همین متون كه تعداد بی‌شماری از آن موجود است به بیماری به‌عنوان آلرژی پرداخته نشده. اما در این كتب برای مواردی مانند افزایش صفرا در بدن یا ابتلا به سوءمزاج صفراوی علائمی مانند خارش، التهاب، سوزش، قرمزی یا آب‌ریزش بینی و چشم عنوان شده كه بسیار شبیه و نزدیك به علائم بیماری آلرژی است بنابراین درمانگران و متخصصان طب سنتی علت بروز آلرژی‌ها را در بدن افزایش بیش از حد صفرا در بدن می‌دانند و برای درمان آن پیش از هر چیز به كنترل و مهار این خط و ایجاد تعادل آن در بدن می‌پردازند.



چرا باید سریع‌تر برای درمان اقدام كنید

همانطور كه پاسخ‌دهی افراد به داروهای شیمیایی متفاوت است در مورد داروهای گیاهی یا شیوه‌های طبیعی درمان نیز پاسخ‌دهی افراد متفاوت است، همچنین مقدار دارو و طول درمان نیز در افراد مختلف متفاوت است.

یك علت آن، این است كه سیستم و ساختار بدنی افراد با یكدیگر تفاوت دارد و دلیل دیگر مدت زمان ابتلا به بیماری است. هر قدر مدت زمان كمتری از بیماری گذشته باشد بیماری زودتر درمان می‌شود، بیماری‌ای كه مزمن شده باشد قطعا دیرتر درمان می‌شود و در نهایت جدیت و پیگیری بیمار در رعایت دستورات پزشك در این زمینه تاثیر‌گذار است اما مدت زمان درمان در این شیوه در مقایسه با طب مدرن بسیار كوتاه است. بیمارانی وجود دارند كه به‌مدت 4 سال به كلینیك‌های درمان آلرژی مراجعه می‌كنند اما همین بیماران پس از نخستین جلسه حجامت و درمان، تاثیرهای بی‌نظیری را در علائم خود مشاهده می‌كنند.



تاثیر حجامت در بهبود آلرژی

بیشتر بیماران پس از حجامت با بهبود بخش بسیار زیادی از علائم‌شان روبه‌رو می‌شوند. این شیوه در درمان انواع آلرژی‌ها موفق عمل كرده و یكی دیگر از راه‌های كاهش میزان صفرا در بدن است. تجویز تعداد بار انجام حجامت بسته به نوع بیماری و نظر پزشك دارد. گاهی بیمار با یك بار حجامت نشانه‌های بهبود را احساس می‌كند و گاهی نیاز به 2 تا 3 بار حجامت دیده می‌شود. بیمارانی بوده‌اند كه علائم عطسه، خارش، كهیر و سوزش‌های پوست‌شان پس از انجام حجامت به‌طور كلی از بین رفته. علاوه‌بر خاصیت حجامت در كاهش میزان صفرا در بدن، تاثیر آن در متعادل‌سازی‌ و تنظیم عملكرد دستگاه ایمنی بدن نیز بسیار چشمگیر است. این شیوه یكی از موفق‌ترین شیوه‌های درمان طب سنتی ایران در درمان آلرژی‌ها شناخته شده است.



اهمیت پاك‌سازی بدن از صفرا

همانطور كه می‌دانید صفرا در كبد تولید شده و در كیسه صفرا جمع می‌شود. هنگام میل كردن غذا به‌ویژه غذاهای چرب، صفرا ترشح می‌شود تا به شكسته شدن چربی‌ها و هضم غذا كمك كند. در طول فرآیند هضم و جذب مواد‌غذایی مقداری از این صفرا در انتهای روده بازجذب شده و به كیسه صفرا باز می‌گردد. درصورتی كه فردی مبتلا به یبوست باشد میزان باز جذب صفرا بیشتر شده و در نتیجه بیمار را به سوءمزاج صفرا دچار می‌كند. به این ترتیب میزان صفرای بدن بیمار از حد مجاز بیشتر شده و این مسئله موجب تقویت علائم بیمار می‌شود. در این مرحله درمانگر طب‌سنتی برای درمان بیمار و دفع صفرای اضافه از بدنش با تجویز داروهای گیاهی و رژیم غذایی خاص به لینت مزاج بیمار كمك می‌كند. به این ترتیب بیمار با دفع چند باره در طول روز موجب تخلیه میزان اضافی صفرا از بدنش می‌شود.



كنترل آلرژی فصلی با گیاه درمانی

برخی از گیاهان دارویی خاصیت تنظیم‌كنندگی و متعادل‌سازی‌ عملكرد سیستم ایمنی بدن را دارند. از برخی از این گیاهان برای بهبود عملكرد سیستم ایمنی استفاده كرده و از برخی از آن‌ها برای كاهش علائم بیمار استفاده كرده به‌عنوان مثال به بیماری كه به كهیر مبتلا شده توصیه می‌كنیم از خاكشیر استفاده كند یا به‌صورت خوراكی یا موضعی از آب گل ختمی، آلوورا یا آب اسفرزه مصرف كند.

 این گیاهان طبع سرد و مرطوبی دارند كه در درمان آلرژی‌ها بسیار موثر است. اشكال دارویی و صنعتی آن‌ها نیز در داروخانه‌ها موجود است حتی برخی از درمانگران طب رایج از برخی از این داروهای گیاهی در كنار داروهای شیمیایی برای كنترل آلرژی بیمارشان استفاده می‌كنند.



این توصیه را جدی بگیرید

براساس تجربه شخصی‌ای كه در طول 22سال فعالیت و پژوهش در این حوزه به دست آورده‌ام، می‌توانم بگویم طب مدرن هنوز نتوانسته درمان قطعی و حتمی برای آلرژی‌ها ارائه دهد. این طب تنها می‌تواند با كمك داروهایی كه دارد علائم شایع این بیماری را كنترل كند. در این شیوه بیمار پس از مراجعه مكرر به كلینیك‌های تخصصی درمان آلرژی و پس از آزمایش‌ها و تست‌های مختلف سرانجام با فهرستی از موادغذایی روبه‌رو می‌شود كه در طول زندگی از مصرف آن‌ها باید پرهیز كند درحالی‌كه خود بیمار قطعا می‌داند چه مواد‌غذایی در او ایجاد حساسیت می‌كند و حال او را دگرگون می‌سازد. بنابراین این كلینیك‌ها بسیاری از تنها می‌توانند با تجویز داروهای شیمیایی علائم را كنترل كنند اما در طب سنتی درمانگر به درمان ریشه‌ای آلرژی‌ها می‌پردازد. در این شیوه درمانگر یا متخصص طب سنتی با كنترل و متعادل‌سازی‌ میزان صفرا و تنظیم عملكرد سیستم ایمنی بدن این بیماری را درمان می‌كند. ضمن آن‌كه بیمار را از عوارض بسیاری از داروهای شیمیایی در امان نگاه می‌دارد و البته هزینه‌های درمان در این 2 شیوه درمانی قابل مقایسه نیست زیرا در طب مدرن بیمار باید داروهای شیمیایی را تا مدت زمان طولانی یا برای همیشه مصرف كند و این هزینه‌های زیادی را به او تحمیل می‌كند درحالی‌كه در طب سنتی با چند جلسه درمانی و اصلاح شیوه زندگی این بیماری با حداقل هزینه درمان می‌شود.



هرگز خطر نكنید

در برخی شرایط كه بیمار به آلرژی‌های فصلی و تنفسی مبتلاست ممكن است تحت فشار قرار گرفته و دچار حمله‌های تنفسی شود به‌گونه‌ای كه امكان تنفس كردن برای او وجود نداشته باشد؛ همانطور كه اشاره كردم در طب سنتی فصلی برای بیماری آلرژی و اقداماتی كه در این زمینه باید برای بیمار درنظر گرفته شود هیچ تجویزی وجود ندارد بنابراین درمانگر طب سنتی در این شرایط نمی‌تواند اقدام لازم را برای خارج كردن بیمار از این وضعیت ارائه كند. در این شرایط نزدیكان بیمار لازم است او را فورا به متخصص یا درمانگر طب مدرن برسانند تا اقدامات لازم برای بازگشت تنفس طبیعی برای او لحاظ شود. بنابراین وقتی بیماری را داریم كه دچار تنگی نفس شده و می‌دانیم كه تزریق كورتون مشكل او را برطرف می‌كند؛ همین كار را به او توصیه می‌كنیم تا شرایط بحران را سپری كند، زیرا این شیوه اثبات شده و تحقیق شده است.



عوارض برخی داروهای شیمیایی

یكی از پرمصرف‌ترین داروها برای درمان آلرژی‌ها، كورتون است كه به‌صورت خوراكی و تزریقی تجویز می‌شود. این دارو موجب اختلال در عملكرد غده فوق كلیوی می‌شود كه نقش زیادی در عملكرد سیستم بدن دارد. مصرف بلندمدت این دارو باعث پوكی استخوان، چاقی، افزایش عفونت در بدن می‌شود یا مصرف داروهایی مثل آنتی‌هیستامین‌ها نیز كه برای رفع خارش تجویز می‌شوند با عوارضی نظیر بی‌حسی و خواب آلودگی همراه هستند و این داروها عموما بیمار را از انجام فعالیت‌های روزمره باز می‌دارند.


ویدیو مرتبط :
آلرژی فصلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کودکان و آلرژی‌های فصلی



 

 

کودکان و آلرژی های فصلی

 

 

احتمال ابتلا به آلرژی در برخی از ماه‌های سال در کودکان مستعد افزایش پیدا می‌کند. افزایش میزان آلاینده‌ها در هوا و وجود ذرات معلق در فصل بهار، تابستان و پائیز از جمله زمان‌هایی است که علائم ابتلا به آلرژی در کودکان افزایش پیدا می‌کند.

 

 

این علائم در شرایط آب و هوایی مختلف، متفاوت است و ممکن است منجر به بروز عفونت‌های ویروسی، باکتریایی شود. هر اندازه سیستم ایمنی بدن کودک ضعیف‌تر باشد، امکان ایجاد علائم حاد ناشی از آلرژی مانند اختلالات تنفسی افزایش پیدا می‌کند.

 

 

تحقیقات نشان می‌دهد در روزهایی که میزان آلاینده‌ها در هوا افزایش پیدا می‌کند، علائمی مانند:قرمزی و خارش چشم‌ها، آبریزش بینی، عطسه و تنگی نفس در کودکانی که زمینه ابتلا به آلرژی دارند، به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و قرار گرفتن این کودکان در معرض آلاینده‌ها بدون استفاده از ماسک و در مدت طولانی، منجر به بروز علائم خطرناک شده و احتمال ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد.

 


ایجاد هاله‌های تیره یا پف زیر چشم، سرفه، افزایش ترشح اشک در چشم‌ها، سردرد، حالت تهوع از دیگر علائم ابتلا به آلرژی در روزهای آلوده است.

 

 

قرار نگرفتن در معرض آلاینده‌ها بویژه در ساعات پرترافیک و روزهای سرد، استفاده از ماسک، مصرف قرص‌های آنتی‌هیستامین، انجام آزمایش خون به منظور تعیین نوع آلرژن، نصب هواکش در فضای خانه و بستن پنجره‌ها از راهکارهایی است که به کاهش ایجاد علائم در کودکان کمک می کند.