سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

باورهای درست و غلط در مورد شیردهی


عقاید درست و غلط بسیاری در مورد شیردهی وجود دارد كه می‌تواند یك مادر را به شیر دادن تشویق یا از آن بیزار كند. در اینجا به برخی از این عقاید اشاره می‌كنیم.


عقاید درست

الف – شیر مادر احتمال چاقی در كودكان را كاهش می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده، كودكانی كه از شیر مادر تغذیه می‌كنند از آنجا كه شیر، تركیبات خاصی از جمله چربی دارد، 30 درصد كمتر از سایر كودكان چاق می‌شوند.

ب- تركیبات سیگار و داروها می‌تواند وارد شیر مادر شود حتی اگر مادری دور از فرزندش سیگار می‌كشد باز هم تركیبات مضر این مواد از طریق شیر، وارد بدن كودك می‌شوند.  لازم است بدانید گاهی این تركیبات برای بدن و سلامت كودك بسیار مضرند.

ج – شیر مادر راحت‌تر از شیر خشك هضم می‌شود.  دلیل آن هم میزان پروتئین كم است كه میزان ناراحتی‌های گوارشی را به حداقل می‌رساند. در ضمن كودكانی كه شیر مادر می‌خورند كمتر از كودكانی كه با شیشه شیر می‌خورند هوا می‌بلعند.

د – شیردهی خطر ابتلا به سرطان را در مادران كاهش می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده زنانی كه حداقل یك مرتبه برای یك سال در زندگی‌شان شیر داده باشند 30 درصد كمتر به سرطان سینه و زنانی كه حداقل 2 ماه شیر داده باشند 25 درصد كمتر به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند.

ه ) شیر مادر را می‌توان نگهداری كرد . شیر مادر را می‌توان 5 روز در یخچال و 6 ماه در فریزر نگه داشت. برای این كار باید شیر را در ظرف تمیز و دردار نگهداری كرد و برای باز كردن شیر از حالت انجماد آن را خارج از یخچال و فریزر گذاشت تا به دمای اتاق برسد یا ظرف حاوی شیر را در آب ولرم گذاشت تا گرم شود.



عقاید اشتباه

الف- شیردهی سبب از بین رفتن و بدشكلی‌سینه‌ها می‌شود. این عقیده اشتباه است. در واقع آنچه سینه‌ها را بدشكل می‌كند، تغییر اندازه سینه در طول بارداری و بعد از آن است. شیردهی اگر به‌صورت تدریجی و مداوم باشد مانع از تغییر اندازه ناگهانی سینه و بدشكلی آن می‌شود. البته لازم است زنان از لباس زیر مناسب در این دوران استفاده كنند.

ب- بین هر بار شیردهی، سینه‌ها پر می‌شود. این عقیده اشتباه باعث می‌شود زنان، فواصلی را برای شیردهی به نوزادشان انتخاب كنند درصورتی كه شیردهی باید برحسب نیاز كودك باشد. حقیقت این است كه شیر در سینه‌ها، هنگامی كه كودك می‌مكد همان لحظه به‌وجود می‌آید.

ج – برخی زنان، كیفیت شیر پایینی دارند. این عقیده اشتباه است. برخی زنان شیر روشن‌تری دارند اما شیر آنها بی‌كیفیت نیست. كیفیت شیر مادران با هم متفاوت است. البته این موضوع كاملا طبیعی است و قرار نیست شیر تمامی زنان از نظر كیفیت یكسان باشد. این موضوع بستگی به نوع مواد مصرفی، شرایط جسمی و سلامت و اندازه سینه‌ها دارد. همه مادران با هر نوع كیفیت شیری می‌توانند فرزندان‌شان را تغذیه كنند به‌جز زنان مبتلا به گالاكتوزمی مادرزادی كه شیردهی برای آنها ممنوع است.

د- شیردهی مانع از بارداری می‌شود. این عقیده اشتباه است.  در تئوری، هورمون‌هایی كه طی شیردهی ترشح می‌شوند از تخمك‌گذاری پیشگیری می‌كنند اما این موضوع به‌ویژه اگر شیردهی مرتب صورت نگیرد صددرصد نیست. بهتر است هر خانم شیرده یك روش پیشگیری نیز داشته باشد. البته مراقب باشید استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌تواند سبب كاهش ترشح شیر شود. پس قبل از انتخاب روش مناسب با پزشك خود مشورت كنید.

ه- درصورت ترك خوردن سر سینه باید آن را ضدعفونی كرد. خیر. این‌طور نیست. این كار نه تنها سبب حساس شدن پوست این ناحیه می‌شود بلكه بویی را كه كودك به‌دلیل آن به سینه گرایش پیدا می‌كند را از بین می‌برد. بهترین كار، مالیدن شیر به این ناحیه و خشك شدن آن در هوای آزاد است.


ویدیو مرتبط :
‫تصورات و باورهای درست و غلط در عشق و ازدواج چیست؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باورهای درست و غلط درباره كرم ضدآفتاب و پوست كودكان


روزهای گرم و آفتابی تابستان كم‌كم از راه می‌رسند و برای این روزها باید فكری به حال پوست لطیف كودكان بكنید




حتما به استفاده از ضد‌آفتاب برای كودك‌تان در این روزها فكر كرده‌اید.
نخستین توصیه متخصصان پوست برای داشتن پوستی سالم و شاداب، همیشه استفاده از ضدآفتاب است. در روزهای گرم كه كودكان با لباس‌های بازتر بیرون می‌روند و به‌خصوص مدت طولانی در مقابل آفتاب بازی می‌كنند بهترین كار استفاده از كرم ضدآفتاب است تا مانع از سوختگی پوست آن‌ها شوید. اما آیا همه حقایق را درباره این كرم‌ها می‌‌دانید؟ با ما همراه شوید تا باورهای درست و نادرست كرم‌های ضدآفتاب را با هم مرور كنیم.




     با SPF بالا كودكم در امان است؟

    این باور درست نیست. در حقیقت SPF یا همان فاكتور محافظت‌كننده در برابر آفتاب یك نشانگر زمان است! به این معنی كه نشان می‌دهد با استفاده از ضدآفتاب، مدت آفتاب‌سوختگی در مقایسه با پوست بدون محافظ چقدر بیشتر می‌شود. فرض كنید در یك روز آفتابی تابستان، پوست كودك شما بعد از 5 دقیقه در مقابل آفتاب قرمز شده و می‌سوزد. در چنین حالتی اگریك كرم ضدآفتاب با SPF 10 روی پوست او بمالید، این زمان به 50 دقیقه افزایش می‌یابد. بنابراین با ضدآفتاب هم بعد از گذشت 50 دقیقه پوست كودك شما می‌سوزد. بنابر این استفاده از كرم ضدآفتاب به معنای ماندن زیر آفتاب تند تابستان آن هم به‌مدت طولانی نیست. یادتان باشد كرمی كه استفاده می‌كنید باید دست كم SPF 30 داشته باشید و هر 2 ساعت یك بار تجدید شود.



    میزان محافظتی كه از پوست كودكم می‌كنم، دقیقا معادل SPF نوشته شده روی كرم است؟

   خب، باید بگوییم كه این باور هم غلط است. ممكن است روی كرم نوشته شده باشد. SPF 30 اما حقیقت آن است كه این مقدار محافظت بستگی به میزانی از كرم دارد كه روی پوست كودك‌تان می‌مالید.  اگر كرم را به اندازه لازم استفاده نكنید، این مقدار محافظت به دست نمی‌آید و ممكن است شما معادل یك كرم ضد‌آفتاب با SPF 20 یا 10 پوست فرزندتان را در مقابل آفتاب ایمن كرده باشید. یك راه خوب برای پی بردن به این‌كه ضد‌آفتاب را به میزان كافی روی پوست زده‌اید یا نه، آن است كه وقتی مقدار دیگری ضدآفتاب روی پوست می‌مالید، آن را جذب نمی‌كند.



نکته : فقط بچه‌های كمتر از 6 ماه نیاز به كرم ضدآفتاب مخصوص دارند، بچه‌های بزرگ‌تر از ضد آفتاب معمولی هم می‌توانند استفاده كنند



    برای كودكان حتما باید كرم ضد‌آفتاب مخصوص كودك تهیه كرد

   این باور هم درست نیست! فقط بچه‌های كمتر از 6 ماه نیاز به كرم ضدآفتاب مخصوص دارند و بعد از 6 ماهگی می‌توان كرم ضدآفتاب مخصوص بزرگسالان را برای كودكان هم به كار برد. برای كودكان زیر 6‌ماه، كرم ضد‌آفتاب به این دلیل مخصوص است كه كودكان زیر 6 ماه نباید هیچ ماده شیمیایی را از طریق پوست جذب كنند و كرم ضدآفتاب مخصوص نوزادان در حقیقت حاوی اكسید روی یا تیتانیوم است كه جذب بدن شیرخوار نمی‌شوند. البته همیشه خوب است برای كودكان، از ضدآفتاب مخصوص كودك استفاده كنید به‌ویژه اگر ضدآفتاب‌تان معطر است. عطر موجود در كرم‌ها ممكن است برای كودكان حساسیت‌زا باشد.



    ضدآفتاب تابستان سال گذشته هنوز تمام نشده. از همان استفاده كنم؟

   این كار را نكنید! كرم ضد‌آفتاب هم مانند هر ماده آرایشی یا بهداشتی دیگر، تاریخ انقضا دارد. حتی اگر هم بعد از استفاده از كرم ضد‌آفتاب سال گذشته پوست كودك‌تان آسیبی نبیند اما در مقابل آفتاب هم حفاظت نمی‌شود. مواد فعال و موثر ضد‌آفتاب بعد از مدتی از بین می‌روند و تاثیر آن كم می‌شود. به‌علاوه، اغلب مواد آرایشی و بهداشتی حتی اگر هم تاریخ مصرفی معادل 3 یا 4 سال داشته باشند ولی بعد از باز شدن درب‌شان، تنها تا 12 ماه قابل نگهداری و مصرف هستند. بنابر این اگر ضد‌آفتاب كودك‌تان را سال گذشته خریداری كرده‌اید ولی درش را باز نكرده‌اید و هنوز تاریخ انقضای آن فرا نرسیده است می‌توانید از آن استفاده كنید ولی اگر ضدآفتاب را سال گذشته باز كرده‌اید و به نصف رسیده است و مطمئن نیستید كه در این یك سال در چه شرایطی آن را نگهداری كرده‌اید، بهتر است بی‌خیال آن شده و دورش بیندازید. ارزش سلامت پوست كود‌ك‌تان از قیمت یك ضدآفتاب جدید بیشتر است!



    وقتی به ساحل رسیدیم  باید ضدآفتاب را به پوست كودكم بزنم؟

   این باور هم اشتباه است! شما باید «قبل» از این‌كه فرزندتان در مجاورت آفتاب قرار گیرد پوستش را با كرم ضدآفتاب بپوشانید. مواد موثر ضدآفتاب برای اثر كردن به اندكی زمان نیاز دارند پس بهتر است زودتر اقدام كنید.