سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بارداری ناخواسته غافلگیرتان نکند!



 

 

بارداری ناخواسته غافلگیرتان نکند

 

این روزها توجه مردم چه خانم‌ها و چه آقایان به ابعاد مختلف سلامت‌شان بیشتر شده است و سعی دارند كیفیت زندگی خود را بالا ببرند بنابراین با برنامه‌ای كه برای زندگی‌شان تنظیم می‌كنند انتظار غافلگیرشدن از بارداری ناخواسته را ندارند...

 

استفاده از کاندوم؛ تنها روشی است كه هم از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌كند و هم مانع انتقال عفونت‌های مقاربتی می‌شود.

 

باورهای نادرستی در مورد روش‌های مختلف از جمله استفاده از قرص و آی‌یودی وجود دارد و برخی باوجود همه تلاش ما مبنی بر نادرست خواندن این باورها هنوز به آنها اعتقاد دارند؛ باورهایی مانند قرص نازایی می‌آورد! آی‌یودی باعث عفونت می‌شود!

 

و بسیاری باورهای دیگر خوشبختانه این باورها درمورد استفاده از كاندوم وجود ندارد و همه می‌دانند كاندوم تاثیر و تداخل عملی یا هیچ دارویی كه مصرف می‌كنند با بیماری‌ای كه به آن مبتلا هستند ندارد. به همین دلیل مشاركت آقایان در بحث سلامت باروری و خانواده بیشتر شده است. مساله دیگری هم كه در مورد كاندوم شایان ذكر است، عدم محدودیت برای استفاده از این روش است. از آنجا كه این محصول دارویی نیست، می‌توان آن را از هر فروشگاه لوازم بهداشتی یا حتی سوپرماركت‌های بزرگ خریداری كرد. برای استفاده از آن لازم نیست هیچ معاینه و بررسی‌ای توسط پزشك انجام شود و هرگز عارضه‌ای در اثر استفاده از آن گزارش نشده است. درصد بسیار اندكی كه به دلیل حساسیت به لاتكس كاندوم دچار خارش و قرمزی اندام تناسلی می‌شده‌اند نیز امروزه می‌توانند از محصولات دیگر كاندوم كه به بازار آمده است استفاده كنند. انواع مختلف كاندوم در سیستم ارائه خدمات دولتی وخصوصی در دسترس همگان وجود دارد.

 

انواع کاندوم

 

تمامی این كاندوم‌ها كه با اسانس‌ها، بوها و رنگ‌های خاص و متنوع در بازار هستند، چه انواع خاردار و چه نوع خط‌دار و... از نظر اثربخشی یكسان‌اند. این تنوع فوق‌العاده فقط برای جلب رضایت انواع سلیقه‌هاست. ممكن است نوع خاردار با سلیقه یك زوج سازگار باشد اما از نظر دیگری خوشایند نباشد.

 

اثربخشی كاندوم در صورت استفاده صحیح 97 درصد است. رنگ، بو، اسانس و دیگر خصوصیاتی كه شركت‌های واردكننده كاندوم یا تولیدكننده‌های داخلی برای تبلیغ ذكر می‌كنند دلیلی بر اثربخشی بهتر نیست. كاندوم‌هایی كه از خارج وارد می‌شوند در آزمایشگاه غذا و داروی وزارت بهداشت بررسی می‌شود و اگر كیفیت و استاندارد بودن آنها مورد تایید قرار گرفت، وارد بازار خواهند شد.

 

شناسایی کاندوم استاندارد

 

بسیاری از مردم تصور می‌كنند جنس كاندوم از لاستیك یا پلاستیك است و می‌گویند یك تكه پلاستیك چرا اینقدر گران است؟ شاید لازم باشد برای درك این موضوع كه جنس كاندوم از لاتكس است یك آزمایش انجام دهند. یك نایلون را در گوشه حیاط خانه رها كنید، بعد از مدتی خواهید دید این كیسه پلاستیكی كثیف می‌شود و خاك می‌گیرد اما همچنان وجود دارد اما اگر لاتكس (كاندوم) را حتی در بسته خودش كه تمیز است گوشه حیاط بگذارید پس از مدتی وقتی در آن را باز می‌كنید، می‌بینید اثری از آن وجود ندارد و پودری شده است.

 

این آزمایش به شما نشان می‌دهد شرایط مراقبت و نگهداری از كاندوم چقدر حساس است و نباید آن را در جای گرم و در معرض نور آفتاب قرار دهید. وقتی شما یك كاندوم را خریداری می‌كنید لازم است حتما به علامت استاندارد روی آن توجه كنید. كاندوم شما چه در بسته‌های 3 تایی باشد، چه 12 تایی و چه 144 تایی باید روی هر بسته علامت استاندارد داشته باشد و تاریخ انقضا روی هر بسته به طور مجزا حك شده باشد. اگر تاریخ انقضا روی جعبه كاندوم باشد ولی روی هر بسته تكی این تاریخ نباشد آن را استفاده نكنید و دور بیندازید چون به سلامت و استانداردبودن آن باید شك كرد. دقت كنید تاریخ روی جعبه و روی هر بسته تكی كاندوم یكسان باشد، در غیر این صورت هم به استانداردبودنش شك كنید.

 

نكته بعدی این است كه چون در كشور ما آب و هوای متنوع وجود دارد و در مناطقی با هوای گرم و خشك، آفتاب شدید، رطوبت بالا و شرجی فراوان كاندوم خراب می‌شود، لازم است وقتی كاندوم را می‌خرید و باز می‌كنید به ظاهر آن و به ویژه تاریخ تولیدش دقت كنید تا مطمئن شوید سالم است. سعی كنید كاندومی را بخرید كه خیلی از تاریخ تولیدش نگذشته باشد، مثلا كاندومی كه 4 یا 5 سال تاریخ مصرف دارد و درموقع خرید می‌بینید روی بسته‌اش نوشته 2007 تا 2012 و یك سال دیگر به انقضای آن مانده است، نخرید چون این دغدغه را ایجاد میکند كه در طول 3 یا 4 سال گذشته در چه شرایطی نگهداری شده آیا در انباری گرم بوده یا در شهری با رطوبت بالا پس سعی كنید كاندومی بخرید كه تاریخ مصرف‌دار باشد به ویژه اگر عادت دارید بسته‌هایی با تعداد بالا خریداری كنید.

 

نگهداری کاندوم

 

كاندوم را نباید نزدیك بخاری یا شوفاژ گذاشت. اگر كمد یا كشوی شما چسبیده به شوفاژ باشد یا اگر قفسه شیشه‌ای دارید كه نور لامپ فلورسنت مهتابی به آن مستقیم می‌تابد نباید كاندوم را در آن قرار دهید. دقت كنید كاندوم در كشوی بغل تختی یا كمدی باشد كه كنار پنجره نباشد و آفتاب، گرما و نور به آن نرسد زیرا در این صورت حتی اگر در جعبه‌اش هم باشد فاسد می‌شود. ضمنا لزومی ندارد كاندوم را در یخچال بگذارید. كافی است تاریخ داشته باشد و در شرایط طبیعی اتاق درون جعبه‌اش نگهداری شود.

 

نحوه استفاده کاندوم

 

كاندوم را با دست باز كنید، نه با قیچی سپس با كناره‌های انگشت فویل را بگیرید و كاندوم را بردارید. دقت كنید ناخن‌تان یا انگشتر و حلقه شما می‌تواند آسیب‌رسان باشد و لاتكس حساس را پاره كند. پس از استفاده هم حتما آن را گره بزنید یا در دستمال كاغذی بپیچانید و به صورت بهداشتی دفع كنید. یادتان باشد وقتی كاندوم را باز می‌كنید نباید پودری باشد، حالت روغنی و چربی ملایم و حالت كششی آن نشانه سلامت كاندوم است. اگر حس كردید خشك است و شكننده، اصلا ریسك نكنید و حتی اگر تاریخ مصرف داشت آن را دور بیندازید. چرا كه سلامت‌تان را به خطر می‌اندازد و انتقال عفونت هم محتمل است و یا به بارداری ناخواسته‌ای تن خواهید داد كه خوشایند نخواهد بود.

 

کاندوم‌های خاص

 

نوع خیلی نازك «اولتراتین» كاندوم در بازار وجود دارد كه همه مشخصات نگهداری صحیح و اصول باز كردن و استفاده را باید برای آن رعایت كرد. این محصول كمی گران‌تر است اما خیلی نازك است و برای كسانی كه متقاضی آن هستند، مطلوب گزارش شده است. اگر این كاندوم نازك در اثر تماس با ناخن یا فلز انگشتری شما پاره شد حتما دقت كنید روش اورژانس پیشگیری از بارداری را اجرا كنید. منظورم استفاده از قرص لوونورژسترول است كه حداكثر تا 120 ساعت فرصت دارید با استفاده از آن مانع بارداری شوید. تاكید می‌كنم هر چه زودتر در صورت نیاز، از این روش استفاده كنید چون ساعت اول بهتر از ساعت دوم است.

 

در موارد حساسیت به لاتکس باید از کاندوم‌هایی از جنس پلی‌یورتان استفاده کرد كه هم مقاوم‌تر است و هم دیرتر پاره می‌شود. این کاندوم ها هنوز در ایران ساخته نمی‌شود ولی به بازار وارد می‌شود و در دسترس است. هیچ حساسیتی نمی‌دهد و برای افراد معدودی كه به لاتكس حساسند مناسب است.

منبع : salamat.ir


ویدیو مرتبط :
از بارداری ناخواسته تا سقط جنین ایمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشگیری از بارداری ناخواسته آمپول دپوپروورا



 آمپول دپوپروورا,بارداری ناخواسته

 

depo-provera آمپول دپوپروورا (Depo-provera) که نام ژنریک آن مدروکسی پروژسترون استاب می باشد حاوی پروژسترون می باشد که تزریق آن باعث می گردد که به مدت سه ماه (12 هفته) از بارداری جلوگیری شود . این آمپول به نام DMPA نیز معروف بوده و در حدود 30 سال است که استفاده از آن در جهان شروع شده است .
نحوه عمل آمپول دپوپروورا:
آمپول دپوپروورا باعث توقف آزاد شدن تخمک از تخمدان ها می شود . بنابراین وقتی تخمک از تخمدان ها آزاد نشود ، حاملگی نیز رخ نخواهد داد . همچنین باعث غلیظ شدن ترشحات رحم شده و نمی گذارد اسپرم به خوبی حرکت کرده و به تخمک برسد .
میزان تاثیرآمپول دپوپروورا :
آمپول دپوپروورا یک داروی ضد بارداری خیلی موثر می باشد . از هر 1000 خانمی که از این آمپول در طی یکسال استفاده می کنند، فقط یک یا دو نفر از آنها ممکن است دچار حاملگی شود . آمپول دپوپروورا بسیا موثر تر از قرصهای ضد بارداری می باشد . با مصرف این آمپولها احتمال حاملگی های ناخواسته و تصادفی بسیار کمتر از مواقعی است که از قرصهای ضد بارداری استفاده می شود زیرا خوردن قرصها ممکن است بعضی روزها فراموش شود اما اثر این آمپولها 12 هفته می باشد.
افرادی که نباید از آمپولهای دپوپروورا استفاده کنند:
اکثر خانمها می توانند بدون هیچ مشکلی از این آمپول استفاده نمایند . با این حال ، همانند سایر روشهای ضد بارداری ، بعضی از خانمها نباید از این آمپولها استفاده کنند . در موارد زیر ، قبل از استفاده از این آمپولها ، با پزشک خود مشورت کنید:
1- در صورتی که حامله هستید
2- در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید
3- در صورتی که خونریزیهای نامنظم و غیر معمول از مهبل دارید
4- در صورتی که سابقه سکته داشته اید
5- در صورتی که سابقه لخته شدن خون در رگهای پاهایتان داشته اید
6- در صورتی که بیماری کبدی دارید
7- در صورتی که بیماری قلبی یا کلیوی دارید
8- در صورتی که سابقه افسردگی شدید داشته اید
نحوه استفاده از آمپول های دپوپروورا و زمان استفاده از آن :
آمپول دپوپروورا ، باید بطور عمقی در عضله قسمت فوقانی بازو یا کفل ها تزریق گردد . اولین تزریق شما باید فقط در طی پنج روز اول دوره قاعدگی باشد (اولین روز خونریزی قاعدگی را روز اول حساب می کنند) . در صورتی که تزریق در این روزها انجام شود، شما بعد از چند ساعت از تزریق در مقابل بروز حاملگی محافظت می شوید.
بهترین زمان برای تزریق آمپول دپوپروورا ، 5 تا 6 هفته بعد از زایمان می باشد . در صورتی که زودتر از این مدت اقدام به تزریق آمپول شود ، خطر بروز خونریزی های شدید و طولانی مدت افزایش می یابد .
 تزریق سر هر سه ماه :
اهمیت زیادی دارد که آمپولها در سر موعد مقرر تزریق گردد . شما می توانید با یادداشت کردن این زمان و یاد آوری آن ، تزریقات را به موقع انجام دهید.
استفاده به هنگام شیردهی:
در صورتی که 6 هفته بعد از زایمان ، تزریق آمپول دپوپروورا انجام شود ، هیچ مشکلی را برای تغذیه نوزاد ایجاد نخواهد کرد و از میزان شیردهی نیز کم نخواهد شد .
عوارض جانبی آمپول دپوپروورا:
عارضه اصلی این آمپول ، ایجاد اختلال در قاعدگی ها(پریود ها) می باشد . اغلب قاعدگی ها نامنظم شده و گاهی اوقات مدت بیشتری طول می کشند . خونریزی معمولا شدید نمی باشد. شما ممکن است دچار یک خونریزی کم اما طولانی مدتی شوید که درصورت نیازمی توان آن را درمان نمود . بعد از چند بار تزریق ، قاعدگی های شما ممکن است بطور کامل متوقف شوند . این وضعیت در هنگام مصرف آمپول دپوپروورا طبیعی است و هیچ آسیبی به شما نخواهد رسید .
در صورتی که تزریق آمپول دپورپروورا را متوقف نمایید ، قاعدگی های شما دوباره به صورت منظم در خواهند آمد، گرچه برگشت به حالت طبیعی ممکن است برای بعضی از خانمها تا 18 ماه طول بکشد.
سایر عوارض جانبی که با مصرف آمپولهای دپوروورا گزارش شده اند عبارتند از:
1- اضافه شدن وزن و چاقی
2- آکنه (جوش)
3- سردرد
4- افسردگی
5- کاهش میل جنسی
6- ریزش موها
7- حساس شدن پستان ها
این عوارض جانبی ممکن است به مدت سه ماه یا بیشتر باقی بماند . در صورت بروز هر گونه مشکلی با پزشکتان مشورت نمایید.
عوارض جانبی شدید اما نادر آمپول دپوبروورا:
این عوارض که بسیار نادر هستند عبارتند از:
1- عفونت در اطراف محل تزریق آمپول
2- پوکی استخوان (نازک شدن استخوان ها)
3- حاملگی خارج رحمی
امکان حاملگی بعد از قطع مصرف آمپول دپوپروورا:
اکثر خانمها می توانند بعد از گذشت حدود 10 ماه که از آخرین تزریقشان گذشت بدون مشکلی حامله شوند . با این حال در بعضی مواقع ممکن است مدت بیشتری طول بکشد.
مزایای استفاده از آمپولهای دپوپروورا :
1- استفاده از آن آسان بوده و به مدت 12 هفته اثر آن باقی می ماند.
2- روش خیلی خوبی برای پیشگیری از بارداری بوده و در فعالیت جنسی اختلالی ایجاد نمی کند
3- ممکن است از بروز بعضی بیماریها مثل سرطان تخمدان ، سرطان رحم و عفونتهای لگنی جلوگیری نماید و باعث کاهش خونریزیهای قاعدگی و درد های زمان قاعدگی شود.
4- می تواند توسط خانمهایی که به عللی نمی توانند از استروژن استفاده کنند ، بکار گرفته شود.
5- روش کاملا خصوصی بوده و نیازی نیست که سایر افراد از بکار بردن این روش توسط شخص مطلع شوند.
معایب استفاده از آمپولهای دپوپروورا :
1- نیاز به مراجعه به پزشک در هر سه ماه یک بار دارد.
2- می تواند باعث بعضی مشکلات ناراحت کننده مثل تغییر در خونریزی زمان قاعدگی شود.
3- شخص را دربرابر بیماریهای مقاربتی محافظت نمی کند.(برای جلوگیری از بیماریهای مقاربتی و ایدز باید از کاندوم استفاده شود)
4- در صورتی که شخص بخواهد حامله شود ، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا اثرات ضد بارداری آن از بدن خارج گردد.
منبع:3-m.ir