سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بارداری مشاوره می خواهد؟



 

 

بارداری مشاوره می خواهد؟

 

مشاوره های قبل از بارداری در دنیا سابقه ای ۲۰ ساله دارد اما در کشور ما از طرحش به طور جدی شاید ۵ یا ۱۰ سال بیشتر نگذشته باشد. خوشبختانه در سال های گذشته تعداد زوج هایی که قبل از بارداری برای مشاوره به متخصصان زنان مراجعه می کنند، روزافزون بوده است...

 

به خصوص در میان اقشار تحصیلکرده این رقم بیشتر از سابق شده است. با همه اینها این عدد در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد هم نیست. این ۱۰ درصد البته آنهایی هستند که برای مشاوره بارداری فرزند اولشان مراجعه می کنند چون برای بارداری دوم و سوم متاسفانه هنوز مراجعه زوج ها را نداریم و اگر هم داریم شاید ۲، ۳ مورد انگشت شمار باشند.

 

زوجین باید ضرورت مشاوره قبل از هر بارداری را درک کنند، ربطی ندارد این بارداری اولشان است یا سوم. امکان دارد در بارداری اول یک خانم، بیماری خاص یا مصرف داروهای خاص نیاز نبوده یا به عنوان نمونه او در بارداری قبلی اش دچار ناراحتی های تکرار شونده ای شده باشد که نیاز است در بارداری بعدی حتما مورد بررسی قرار گیرد. نمونه های واضح آن مسمومیت بارداری و پارگی کیسه آب است. قبل از باردار شدن پزشک باید بداند در بارداری گذشته چه اتفاق هایی افتاده تا بتواند به موقع شرایط را تحت کنترل بگیرد.

 

لازم است همه زوج ها بدانند اگر اهمیت مشاوره بارداری بیش از مراقبت های دوران بارداری نباشد، کمتر از آن نیست. ما هدف های زیادی را در یک مشاوره دنبال می کنیم. این مشاوره خیلی وقت شما را نمی گیرد اما بسیار باارزش است و کمکتان می کند بارداری خود را با حداقل عوارض پشت سر بگذارید. در مورد همین پارگی زودرس کیسه آب که یکی از زمینه های مهم بروز آن عفونت های واژینوباکتریال (عفونت داخل واژن) است به راحتی این امکان وجود دارد که قبل از باردار شدن با یک بررسی ساده و درمان سریع آن را از بین برد تا چنین مشکلی رخ ندهد و زایمان پرخطر یا زودرس برای شما پیش نیاید.

 

در تاریخچه ای که از شما می گیریم در مورد بیماری های ارثی شما و همسرتان صحبت می کنیم (سابقه دیابت و مصرف انسولین، مصرف سیگار و الکل و...) در مورد جراحی هایی که داشتید، داروهایی که الان مصرف می کنید و در بارداری نباید بخورید و بسیاری موارد دیگر حرف می زنیم. سپس معاینه کامل از سر تا پا برایتان انجام می شود. تیرویید، معاینه پستان ها (بسیارند خانم هایی که توده بدخیم در سینه دارند و بارداری اثر بدی روی آن می گذارد و نیاز دارند سریع درمان بگیرند) معاینه قلب و شکم و رحم و تخمدان. درنهایت درخواست چند آزمایش ساده خون برای سنجش قندخون و کم خونی احتمالی شما داده می شود. لازم است Rh خونتان و عدم تجانس با همسرتان را بدانیم و برای اقدامات احتمالی آماده باشیم. از نظر هپاتیت B و اچ آی وی هم باید بررسی شوید. همه اینها را با همان آزمایش ساده متوجه می شویم. درنهایت اطلاعاتی به شما می دهیم که بارداری زودتر رخ بدهد. برایتان می گوییم تخمک گذاری چیست و بهترین زمان رابطه جنسی برای باردار شدن کی است.

 


منبع:روزنامه سلامت


ویدیو مرتبط :
ورزش بارداری - ورزش دوران بارداری - سی دی ورزش دوران بارداری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خوردن سبزیجات و گوشت دردوران بارداری



غذای زن باردار

سبزيجات و سالادها:سبزيجات تازه، كاهو و ديگر مواد مخصوص تهيه سالاد بايد با دقت شسته شوند. حتي اگر آن ها را به صورت بسته بندي از سوپرماركت هم خريداري كنيد، باز هم بايد توسط خودتان شسته شوند، اگر سبزيجات را در خانه پرورش مي دهيد يا از ميدان تره بار كاهو، خيار، گوجه فرنگي و سبزي هاي ديگر را خريداري مي كنيد، در حين چيدن یا خريدن، خاك و گل هاي چسبيده به آن را جدا كنيد. چرا كه ممكن است آلوده به بيماري عفوني باشند يا آلوده به فضولات حيواناتي مانند گربه.

تصور نكنيد چون در خانه شما گربه وجود ندارد، از آلودگي ها و بيماري هاي عفوني در امان هستيد، زيرا ممكن است گربه اي از خانه همسايه وارد حياط شما شده باشد، بدون آن كه متوجه شده باشيد.

گوشت:بيشتر مردم به خاطر خوردن گوشت گاو، گوسفند يا مرغي كه خوب پخته نشده باشد، به توكسوپلاسموزيس مبتلا مي شوند. گوشت مرغ را قبل از آن كه يخ آن آب شود، نپزيد. صبر كنيد كاملاً از حالت فريز شده در بيايد و نرم شود، بعد آن را با حرارت 45 درجه سانتي گراد بپزد و بگذاريد تا كاملاً پخته و نرم شود. مي توانيد با فروكردن يك سيخ كباب، پخته شدن گوشت را امتحان كنيد. قبل و بعد از دست زدن به گوشت خام، دست هاي خود را با دقت بشوييد.

برگرفته از کتاب 101 نکته برای حفظ سلامتی دوران بارداری