سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

این هشدار های پزشکی را شوخی نگیرید!



 سکته قلبی, سرطان پروستات, خروپف

 

اگر با فرا رسیدن فصل گرما رفتن به استخر را به عنوان یکی از سرگرمی های خود انتخاب کرده اید، بدانید که یک پنجم مردم استخرها را با دستشویی خانه خود اشتباه گرفته اند!     

این هشدار های پزشکی را شوخی نگیرید!         

 

● همه خطرات استخرهای عمومی

اگر با فرا رسیدن فصل گرما رفتن به استخر را به عنوان یکی از سرگرمی های خود انتخاب کرده اید، بدانید که یک پنجم مردم استخرها را با دستشویی خانه خود اشتباه گرفته اند!

آمارهای نگران کننده در اروپا نشـــان می دهد، یک پنجم شناگران در آب استخر ادرار می کنند و به این ترتیب سلامت دیگران را در معرض خطر قرار می دهند. یکی از اشتباهات رایج مردم این است که فکر می کنند سوزش چشم های آنها در آب استخر به دلیل وجود کلر در آن است، اما حقیقت این است که این سوزش چشم در اثر ترکیب شدن ادرار با کلر در آب و تولید یک ماده شیمیایی به وجود می آید.اما نگرانی ها به این موضوع ختم نمی شود. بررسی های بیشتر نشان می دهد، نزدیک به ۷۰ درصد مردم قبل از وارد شدن به آب استخر دوش نمی گیرند و به این ترتیب بسیاری از میکروب ها و عوامل بیماری زای روی پوست بدن خود را به داخل آب منتقل می کنند. علاوه بر میکروب ها، لوازم آرایشی، ضد آفتاب، عطر، اسپری های مختلف و عرق موجود روی پوست بدن می تواند با کلر و دیگر مواد شیمیایی موجود در آب ترکیب شود و مشکلات زیادی را برای پوست به وجود آورد.

 

● آلوده ترین قسمت های محل کارتان را می شناسید؟

اگر فکر می کنید دستشویی ها تنها مکان های آلوده در محل های کار هستند، سخت در اشتباه هستید.

در آخرین مطالعات، محققان ۵ هزار سطح مختلف در ساختمان های اداری از جمله شرکت های بیمه، سازمان های بهداشت و سلامت، مراکز خدمات پس از فروش، شرکت های خدماتی و مانند آن را بررسی کردند تا آلوده ترین قسمت های دفاتر کار را مشخص کنند.با انجام این کار مشخص شد آلوده ترین قسمت های یک اداره به ترتیب دستگیره های آب سردکن، دستگیره های مایکروفرها، کیبوردها و دستگیره یخچال ها هستند. از دیگر قسمت های آلوده می توان به ماوس ها، تلفن های رومیزی و لوازم آشپزخانه اشاره کرد. بسیاری از مردم دستشویی ها را مکان های آلوده ای می دانند و سعی می کنند در این محیط ها تا حد امکان بهداشت را رعایت کنند.

اما متاسفانه ممکن است روی میز کار آنها میکروب های خطرناک تری وجود داشته باشند و آنها با خیال راحت روی آن شروع به غذا خوردن کنند. مطالعات بیشتر نشان می دهد بیش از ۵۰۰ نوع مختلف از باکتری ها در اداره ها و دفاتر کار وجود دارد و البته تعداد آنها در محل کار آقایان بیشتر از خانم هاست. اکثر این باکتری ها توسط خود کارمندان و با کارهایی مانند سرفه یا عطسه کردن و جدا شدن سلول ها از روی پوست به محل کار منتقل می شود.

معمولا تعداد و تراکم باکتری ها در میز کار مردان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از زنان است. دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است. مردان اندام بزرگ تری نسبت به زنان دارند و به همین دلیل پوست بدن آنها با قسمت بیشتری از میز در تماس است. علاوه بر آن معمولا مردان در رعایت نکات بهداشتی نسبت به زنان ضعیف تر عمل می کنند.

 

● خروپف یعنی سرطان؟

دانشمندان متوجه شدند افرادی که به طور خفیف هنگام شب خروپف می کنند با احتمال یک دهم بیشتر از دیگران ممکن است دچار سرطان شده و در اثر آن جان خود را از دست بدهند. اگر شدت خروپف متوسط باشد این احتمال دوبرابر می شود و در موارد شدید احتمال مرگ ومیر بر اثر سرطان تا ۸/۴ برابر بیشتر می شود.

این نخستین بار است که دانشمندان متوجه ارتباط بین ناهنجاری های تنفسی هنگام خواب و افزایش خطر ابتلا به سرطان می شوند. نکته عجیب در این تحقیقات این است که ارتباط بین خروپف و سرطان بین افراد لاغر بیشتر است و آنها با احتمال بیشتری ممکن است بر اثر سرطان جان خود را از دست دهند. به نظر می رسد نرسیدن اکسیژن به بافت های بدن هنگام خروپف کردن و قطع لحظه ای نفس اثر زیادی روی رشد سلول های سرطانی دارد.

 

● بلافاصله بعد از غذا مسواک نزنید

بعضی از مردم اصلا مسواک نمی زنند اما برخی دیگر در تمیز کردن دندان هایشان افراط می کنند و به خصوص بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین به سرعت سراغ مسواک خود می روند.

حالا دندانپزشکان هشدار دادند، سریع مسواک زدن بعد از وعده های غذایی و افراط در انجام این کار نه تنها برای دندان ها سودی ندارد بلکه ممکن است باعث آسیب رسیدن به آنها شود.

تحقیقات نشان می دهد، اگر شما در فاصله زمانی نیم ساعت بعد از خوردن غذا یا نوشیدن یک فنجان قهوه مسواک بزنید، به طور حتم به دندان هایتان آسیب وارد می شود. بعد از خوردن و نوشیدن، اسید تولید شده در دهان به داخل مینای دندان ها نفوذ پیدا می کند. بنابراین اگر شما ۲۰ دقیقه پس از پایان غذا مسواک بزنید، اسید با قدرت بیشتری در داخل دندان نفوذ پیدا کرده و سرعت خراب شدن آن را چند برابر می کند.بنابراین بهتر است تا نیم ساعت بعد از خوردن و نوشیدن غذاهای معمولی و تا یک ساعت بعد از خوردن غذاهای تند یا پر ادویه مسواک زدن را به تعویق بیندازید.

 

● سکته قلبی در ای میل ها

بسیاری از ما حتی نمی توانیم چند دقیقه از چک کردن صندوق دریافت پیام های الکترونیکی و شبکه های اجتماعی دوری کنیم. اما تحقیقات جدید نشان می دهد، نادیده گرفتن ای میل ها می تواند باعث کاهش استرس شده و به سلامت قلب کمک کند.

دانشمندان با بررسی کارمندان اداری متوجه شدند اگر این افراد به طور مداوم به ای میل خود دسترسی داشته باشند، میزان استرس در آنها افزایش پیدا می کند و ضربان قلبشان از حالت طبیعی بیشتر می شود. اما افرادی که اجازه دسترسی به ای میل های خود ندارند دارای ضربان قلب منظم تری هستند و احساس آرامش بیشتری می کنند. به همین دلیل کارشناسان به کارمندان توصیه می کنند حین ساعات کاری تا حد ممکن کمتر به ای میل های خود سر بزنند تا وضعیت سلامت بهتری داشته باشند. تخمین زده می شود هر روز بیش از ۲۰۰ میلیارد ای میل در سراسر کره زمین فرستاده می شود. با اینکه ای میل ها به افزایش سرعت ارتباطات کمک کرده اند اما نگرانی هایی وجود دارد که این تکنولوژی های جدید روی سلامت فیزیکی و روانی انسان ها تاثیر منفی بگذارند. دسترسی مداوم به ای میل می تواند باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول در بدن شود که در دراز مدت سلامت قلب را در معرض خطر جدی قرار می دهد. بهترین کار برای افزایش بهره وری کاری و حفظ سلامت کارمندان این است که مدیران استفاده از ای میل و سایت های اجتماعی را به طور کامل در ادار ه ها ممنوع اعلام کنند.

 

● مردان طاس مراقب این بیماری باشند

تحقیقات نشان می دهد مردان طاس بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

البته دلیل اصلی این موضوع هنوز مشخص نشده است اما محققان تصور می کنند ارتباطی بین طاسی سر، ابتلا به سرطان پروستات و افزایش میزان ترشح هورمون تستوسترون در بدن وجود دارد. این هورمون می تواند به افزایش رشد بافت های سرطانی در بدن بینجامد. البته علاوه بر مردان طاس، این خطر بین مردانی هم که به تدریج در حال از دست دادن موهای سر خود هستند، بیشتر است. هر قدر میزان ریزش موی سر یک مرد بیشتر باشد، به همان اندازه هم احتمال ابتلای او به سرطان پروستات بیشتر خواهد بود. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند مردانی که در حال از دست دادن موهای خود هستند، به پزشک مراجعه کنند و از مبتلا نشدن خود به سرطان پروستات اطمینان حاصل کنند. طاسی سر معمولا از ریزش موی خفیف در جلوی سر آغاز می شود و در موارد شدید به بالای سر و حتی کل موی سر کشیده می شود.البته مردان طاس علاوه بر سرطان پروستات ممکن است به یکی دیگر از بیماری های مرتبط با این عضو از بدن دچار شوند. در این بیماری پروستات بزرگ شده و در نهایت مسیر عبور ادرار به داخل مثانه را محدود می کند.

 

● خطر سرطان زنانه...

زنانی که در شیفت های شب کار می کنند یا شب ها خواب مناسب ندارند، احتمال بیشتری وجود دارد که به سرطان سینه دچار شوند.

تحقیقات نشان می دهد، به طور کلی شب بیداری در طول هفته می تواند خطر ابتلا به این بیماری خطرناک را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. زنانی که ۲ شب در طول هفته بیدار می مانند یا به واسطه شغلشان در طول شب خواب مناسب ندارند با احتمالا دوبرابر بیشتر به سرطان سینه دچار می شوند. اگر تعداد این شب بیداری ها بیشتر شود، احتمال سرطان گرفتن تا ۴ برابر هم افزایش پیدا می کند.کارشناسان معتقدند در طول شب هورمونی در بدن منتشر می شود که می تواند مانع از رشد تومورهای سرطانی شود. اما در افرادی که خواب کافی ندارند این هورمون به اندازه کافی تولید نمی شود و نظم ساعت طبیعی بدن به هم می خورد. اگر یک زن برای مدت بیش از ۶ سال است که سه شب در طول هفته بیدار می ماند به میزان زیادی در خطر ابتلا به سرطان سینه است و بهتر است برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کند. هر قدر تعداد این شب بیداری ها بیشتر شود به همان اندازه خطر دچار شدن به این بیماری هم افزایش پیدا می کند.

منبع:bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
سوتی تیک و کلا حاشیه های گویندگان اخبار-شوخی جدی نگیرید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

این هشدار های پزشکی را شوخی نگیرید !


دانشمندان متوجه شدند افرادی كه به‌طور خفیف هنگام شب خروپف می‌كنند با احتمال یك‌دهم بیشتر از دیگران ممكن است دچار سرطان شده و در اثر آن جان خود را از دست بدهند....




صبح بخیر: 



 همه خطرات استخرهای عمومی

اگر با فرا رسیدن فصل گرما رفتن به استخر را به‌عنوان یكی از سرگرمی‌های خود انتخاب كرده‌اید، بدانید كه یك پنجم مردم استخرها را با دستشویی خانه خود اشتباه گرفته‌اند!

آمارهای نگران‌كننده در اروپا نشـــان می‌دهد، یك‌پنجم شناگران در آب استخر ادرار می‌كنند و به‌این ترتیب سلامت دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهند. یكی از اشتباهات رایج مردم این است كه فكر می‌كنند سوزش چشم‌های آنها در آب استخر به‌دلیل وجود كلر در آن است، اما حقیقت این است كه این سوزش چشم در اثر تركیب شدن ادرار با كلر در آب و تولید یك ماده شیمیایی به‌وجود می‌آید.اما نگرانی‌ها به این موضوع ختم نمی‌شود. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد، نزدیك به 70 درصد مردم قبل از وارد شدن به آب استخر دوش نمی‌گیرند و به این ترتیب بسیاری از میكروب‌ها و عوامل بیماری‌زای روی پوست بدن خود را به داخل آب منتقل می‌كنند. علاوه بر میكروب‌ها، لوازم آرایشی، ضد‌آفتاب، عطر، اسپری‌های مختلف و عرق موجود روی پوست بدن می‌تواند با كلر و دیگر مواد شیمیایی موجود در آب تركیب شود و مشكلات زیادی را برای پوست به‌وجود آورد.





 آلوده‌ترین قسمت‌های محل كارتان را می‌شناسید؟

اگر فكر می‌كنید دستشویی‌ها تنها مكان‌های آلوده در محل‌های كار هستند، سخت در اشتباه هستید.
در آخرین مطالعات، محققان 5 هزار سطح مختلف در ساختمان‌های اداری از جمله شركت‌های بیمه، سازمان‌های بهداشت و سلامت، مراكز خدمات پس از فروش، شركت‌های خدماتی و مانند آن را بررسی كردند تا آلوده‌ترین قسمت‌های دفاتر كار را مشخص كنند.با انجام این كار مشخص شد آلوده‌ترین قسمت‌های یك اداره به‌ترتیب دستگیره‌های آب سردكن، دستگیره‌های مایكروفرها، كیبوردها و دستگیره یخچال‌ها هستند. از دیگر قسمت‌های آلوده می‌توان به ماوس‌ها، تلفن‌های رومیزی و لوازم آشپزخانه اشاره كرد. بسیاری از مردم دستشویی‌ها را مكان‌های آلوده‌ای می‌دانند و سعی می‌كنند در این محیط‌ها تا حد امكان بهداشت را رعایت كنند.

اما متاسفانه ممكن است روی میز كار آنها میكروب‌های خطرناك‌تری وجود داشته باشند و آنها با خیال راحت روی آن شروع به غذا خوردن كنند. مطالعات بیشتر نشان می‌دهد بیش از 500 نوع مختلف از باكتری‌ها در اداره‌ها و دفاتر كار وجود دارد و البته تعداد آنها در محل كار آقایان بیشتر از خانم‌هاست. اكثر این باكتری‌ها توسط خود كارمندان و با كارهایی مانند سرفه یا عطسه كردن و جدا شدن سلول‌ها از روی پوست به محل كار منتقل می‌شود.

معمولا تعداد و تراكم باكتری‌ها در میز كار مردان بین 10 تا 20 درصد بیشتر از زنان است. دلیل این موضوع هم كاملا مشخص است. مردان اندام بزرگ‌تری نسبت به زنان دارند و به همین دلیل پوست بدن آنها با قسمت بیشتری از میز در تماس است. علاوه بر آن معمولا مردان در رعایت نكات بهداشتی نسبت به زنان ضعیف‌تر عمل می‌كنند.





خروپف یعنی سرطان؟

دانشمندان متوجه شدند افرادی كه به‌طور  خفیف هنگام شب خروپف می‌كنند با احتمال  یك‌دهم بیشتر از دیگران ممكن است دچار  سرطان شده و در اثر آن جان خود را از دست  بدهند. اگر شدت خروپف متوسط باشد این  احتمال دوبرابر می‌شود و در موارد شدید  احتمال مرگ‌ومیر بر اثر سرطان تا 8/4 برابر  بیشتر می‌شود.

این نخستین بار است كه دانشمندان متوجه ارتباط بین ناهنجاری‌های تنفسی هنگام خواب و افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شوند. نكته عجیب در این تحقیقات این است كه ارتباط بین خروپف و سرطان بین افراد لاغر بیشتر است و آنها با احتمال بیشتری ممكن است بر‌اثر سرطان جان خود را از دست دهند. به‌نظر می‌رسد نرسیدن اكسیژن به بافت‌های بدن هنگام خروپف كردن و قطع لحظه‌ای نفس اثر زیادی روی رشد سلول‌های سرطانی دارد.






 بلافاصله بعد از غذا مسواك نزنید

بعضی از مردم اصلا مسواك نمی‌زنند اما برخی دیگر در تمیز كردن دندان‌هایشان افراط می‌كنند و به خصوص بعد از خوردن یك وعده غذایی سنگین به سرعت سراغ مسواك خود می‌روند.

حالا دندانپزشكان هشدار دادند، سریع‌ مسواك زدن بعد از وعده‌های غذایی و افراط در انجام این كار نه‌تنها برای دندان‌ها سودی ندارد بلكه ممكن است باعث آسیب رسیدن به آنها شود.

تحقیقات نشان می‌دهد، اگر شما در فاصله زمانی نیم ساعت بعد از خوردن غذا یا نوشیدن یك فنجان قهوه مسواك بزنید، به‌طور حتم به دندان‌هایتان آسیب وارد می‌شود. بعد از خوردن و نوشیدن، اسید تولید شده در دهان به داخل مینای دندان‌ها نفوذ پیدا می‌كند. بنابراین اگر شما 20‌دقیقه پس از پایان غذا مسواك بزنید، اسید با قدرت بیشتری در داخل دندان نفوذ پیدا كرده و سرعت خراب شدن آن را چند برابر می‌كند.بنابراین بهتر است تا نیم‌ساعت بعد از خوردن و نوشیدن غذاهای معمولی و تا یك ساعت بعد از خوردن غذاهای تند یا پر ادویه مسواك زدن را به تعویق بیندازید.



سكته قلبی در ای‌میل‌ها

بسیاری از ما حتی نمی‌توانیم چند دقیقه از چك‌كردن صندوق دریافت پیام‌های الكترونیكی و شبكه‌های اجتماعی دوری كنیم. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد، نادیده گرفتن ای‌میل‌ها می‌تواند باعث كاهش استرس شده و به سلامت قلب كمك كند.

دانشمندان با بررسی كارمندان اداری متوجه شدند اگر این افراد به‌طور مداوم به ای‌میل خود دسترسی داشته باشند، میزان استرس در آنها افزایش پیدا می‌كند و ضربان قلبشان از حالت طبیعی بیشتر می‌شود. اما افرادی كه اجازه دسترسی به ای‌میل‌های خود ندارند دارای ضربان قلب منظم‌تری هستند و احساس آرامش بیشتری می‌كنند. به همین دلیل كارشناسان به كارمندان توصیه می‌كنند حین ساعات كاری تا حد ممكن كمتر به ای‌میل‌های خود سر بزنند تا وضعیت سلامت بهتری داشته باشند. تخمین زده می‌شود هر روز بیش از 200‌میلیارد ای‌میل در سراسر كره زمین فرستاده می‌شود. با اینكه ای‌میل‌ها به افزایش سرعت ارتباطات كمك كرده‌اند اما نگرانی‌هایی وجود دارد كه این تكنولوژی‌های جدید روی سلامت فیزیكی و روانی انسان‌ها تاثیر منفی بگذارند. دسترسی مداوم به ای‌میل می‌تواند باعث افزایش ترشح هورمون كورتیزول در بدن شود كه در دراز مدت سلامت قلب را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. بهترین كار برای افزایش بهره‌وری كاری و حفظ سلامت كارمندان این است كه مدیران استفاده از ای‌میل و سایت‌های اجتماعی را به‌طور كامل در ادار‌ه‌ها ممنوع اعلام كنند.



 مردان طاس مراقب این بیماری باشند

تحقیقات نشان می‌دهد مردان طاس بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

البته دلیل اصلی این موضوع هنوز مشخص نشده است اما محققان تصور می‌كنند ارتباطی بین طاسی سر، ابتلا به سرطان پروستات و افزایش میزان ترشح هورمون تستوسترون در بدن وجود دارد. این هورمون می‌تواند به افزایش رشد بافت‌های سرطانی در بدن بینجامد. البته علاوه بر مردان طاس، این خطر بین مردانی هم كه به‌تدریج در حال از دست دادن موهای سر خود هستند، بیشتر است. هر قدر میزان ریزش موی سر یك مرد بیشتر باشد، به همان اندازه هم احتمال ابتلای او به سرطان پروستات بیشتر خواهد بود. به همین دلیل پزشكان توصیه می‌كنند مردانی كه در حال از دست دادن موهای خود هستند، به پزشك مراجعه كنند و از مبتلا نشدن خود به سرطان پروستات اطمینان حاصل كنند. طاسی سر معمولا از ریزش موی خفیف در جلوی سر آغاز می‌شود و در موارد شدید به بالای سر و حتی كل موی سر كشیده می‌شود.البته مردان طاس علاوه بر سرطان پروستات ممكن است به یكی دیگر از بیماری‌های مرتبط با این عضو از بدن دچار شوند. در این بیماری پروستات بزرگ شده و در نهایت مسیر عبور ادرار به داخل مثانه را محدود می‌كند.



خطر سرطان زنانه...

زنانی كه در شیفت‌های شب كار می‌كنند یا شب‌ها خواب مناسب ندارند، احتمال بیشتری وجود دارد كه به سرطان‌سینه دچار ‌شوند.
تحقیقات نشان می‌دهد، به‌طور كلی شب بیداری در طول هفته می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری خطرناك را تا 40‌درصد افزایش دهد. زنانی كه 2 شب در طول هفته بیدار می‌مانند یا به واسطه شغلشان در طول شب خواب مناسب ندارند با احتمالا دوبرابر بیشتر به سرطان سینه دچار می‌شوند. اگر تعداد این شب‌بیداری‌ها بیشتر شود، احتمال سرطان گرفتن تا 4 برابر هم افزایش پیدا می‌كند.كارشناسان معتقدند در طول شب هورمونی در بدن منتشر می‌شود كه می‌تواند مانع از رشد تومورهای سرطانی شود. اما در افرادی كه خواب كافی ندارند این هورمون به اندازه كافی تولید نمی‌شود و نظم ساعت طبیعی بدن به هم می‌خورد. اگر یك زن برای مدت بیش از 6 سال است كه سه شب در طول هفته بیدار می‌ماند به میزان زیادی در خطر ابتلا به سرطان سینه است و بهتر است برای اطمینان بیشتر به پزشك مراجعه كند. هر قدر تعداد این شب‌بیداری‌ها بیشتر شود به همان اندازه خطر دچار شدن به این بیماری هم افزایش پیدا می‌كند.