سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

این سرطان ها مردان را نشانه می گیرند


همه مردان باید نشانه‌ها و شیوه‌های تشخیص سرطان‌ها را بشناسند تا در صورت ابتلا به این سرطان‌ها بسیار زود آنها را شناسایی كنند و اینگونه راه را برای تشخیص زودرس و در نتیجه درمان زودتر هموار كنند.




مجله زندگی ایده آل
: از لحاظ فیزیكی همیشه مردها به عنوان جنس قوی‌تر شناخته‌ می‌شوند، اما در مقابل بیماری‌ها شاید اینگونه نباشد. حداقل نمی‌توان گفت مردها در مقابل بیماری قوی‌تر از زنان هستند. جدا از برخی بیماری‌ها كه خاص مردان یا زنان است در بیماری‌های مشترك هم گاه زنان قوی‌تر از مردان هستند. اما اینجا بحث بر سر سرطان‌هایی است كه بیشتر مردان را درگیر می‌كند. همه مردان باید نشانه‌ها و شیوه‌های تشخیص سرطان‌ها را بشناسند تا در صورت ابتلا به این سرطان‌ها بسیار زود آنها را شناسایی كنند و اینگونه راه را برای تشخیص زودرس و در نتیجه درمان زودتر هموار كنند. یادتان باشد هیچ مردی در جهان نیست كه از ابتلا به بیماری‌های مختلف (مانند سرطان‌ها) در امان باشد.



آزمایش خون فراموش نشود

1- سرطان پروستات

نشانه‌های زودرس:

واقعیت این است كه در بیشتر موارد، این سرطان، نشانه‌ زودرس ندارد. معاینه فیزیكی توسط پزشك متخصص یا انجام معاینه ركتال توسط دستگاه دیجیتال می‌تواند تشخیص زودرس بیماری را ممكن سازد. افزایش میزان PSA (آنتی ژن مخصوص پروستات) در آزمایش خون هم می‌تواند یكی از نشانه‌ها باشد.

زنگ خطر غیرواقعی:

مشكلات ادراری؛ تمام مشكلات ادراری مثل تكرر ادرار، احساس فوریت در دفع ادرار، كم شدن جریان ادرار و احساس عدم تخلیه كامل ادرار و قطره‌قطره شدن آن، می‌تواند ناشی از بزرگ شدن پروستات یا تنگ شدن مجرای ادراری باشد اما اینها نشانه‌های زودرس سرطان پروستات به حساب نمی‌آیند.

آزمایش‌های لازم:

اگر میزان PSA بالا باشد باید یك بیوپسی تشخیصی انجام شود، اگر هم میزان تغییرات PSA زیاد باشد نیاز به انجام بیوپسی است. كریستوفر سایگال، متخصص سرطان‌شناسی ارولوژی در دانشگاه پزشكی UCLA می‌گوید: «اگر میزان PSA در 2آزمایش متوالی بالا بود باید بیوپسی پروستات انجام شود یا اگر میزان این آنتی‌ژن در حال افزایش به مقدار زیاد بود، اما اگر افزایش اندك بود و میزان PSA در حد بالا محسوب نمی‌شد، می‌توان اندكی صبر كرد در اینجا استثنائا صبر كردن زیاد خطرناك نیست.»



این درد سرطانی است

2- سرطان ریه

نشانه‌های زودرس:

بیشتر سرطان‌های ریه در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارند اما سرفه‌هایی كه خود به خود خوب نمی‌شوند و به درمان هم پاسخ خوبی نمی‌دهند یا سرفه‌هایی كه همراه با خون یا خلط خونی هستند، می‌توانند نشانه وجود سرطان ریه باشد. درد سینه‌ای كه همیشه وجود دارد و پایدار است و مقطعی نیست و به حركت و فعالیت ربطی ندارد هم می‌تواند نشانه سرطان ریه باشد. دكتر ازرا كوهن، فوق‌تخصص سرطان‌شناسی در دانشگاه پزشكی شیكاگو می‌گوید: «درد دائمی در قسمت سینه كه به طور معمول از صبح تا شب وجود داشته باشد و مثلا با فعالیت كم و زیاد نشود و سرفه‌های خشك یا خلط‌دار پیاپی كه مدت‌دار باشند می‌توانند زنگ خطر ابتلا به این سرطان خطرناك باشد.»

زنگ خطر غیرواقعی:

 سینه پهلو؛  اگر فردی به این بیماری مبتلا شود در عكس رادیوگرافی ساده از ریه او، حالتی مشابه ابتلا به سرطان ایجاد می‌شود. تفاوت مسئله در اینجاست كه چند هفته پس از ابتلا به سینه پهلو، عكس ریه شما نشان‌دهنده یك ریه سالم است اما در مورد ابتلا به سرطان اینگونه نیست.



خون را جدی بگیرید

3- سرطان كولون (روده بزرگ)

نشانه‌‌های زودرس:

وجود خون در مدفوع؛ هرگز این علامت را كم‌اهمیت تلقی نكنید و همیشه آن را جدی بگیرید. حتی اگر فقط یك‌بار خونریزی در مدفوع داشتید هم باید آن را جدی بگیرید. ممكن است خونریزی در مدفوع ناشی از پولیپ‌های پیش سرطانی باشد و در صورتی كه شما این علامت را نادیده بگیرید یك بیماری خطرناك را در زمانی كه كاملا قابل درمان است نادیده گرفته‌اید. دكتر گرگ اندرس، فوق‌تخصص سرطان‌شناسی دستگاه گوارش در مركز تشخیص سرطان فاكس چیز می‌گوید: «حدود نیمی از افراد مبتلا به سرطان كولون، تا مراحل پیشرفته بیماری هیچ علامت خاصی ندارند اما در مواردی كه فرد ممكن است علامتی داشته باشد وجود خون در مدفوع شایع‌ترین و مهم‌ترین نشانه است.»

زنگ خطر غیرواقعی:

در بسیاری از مردان زیر 50 سال، خونریزی در مدفوع می‌تواند ناشی از هموروئید (بواسیر) فیشرآنال (زخم در انتهای روده)، دیورتیكویت، كولیت روده یا وجود رگ‌های غیرطبیعی در دستگاه گوارش باشد اما در تمام این حالات هم باید به پزشك متخصص مراجعه كنید تا تشخیص صحیح صورت گیرد.

آزمایش‌های لازم:

یك كولونوسكوپی به پزشك اجازه می‌دهد تا مشكلات ریز و درشت روده بزرگ را متوجه شود و طی همین آزمایش پولیپ‌های روده را بردارد یا نمونه‌برداری (بیوپسی) تشخیصی لازم را انجام دهد.





خونریزی را جدی بگیرید

4- سرطان مثانه

نشانه‌های زودرس:

وجود خون در ادرار؛ چنین نشانه‌‌ای را همیشه جدی بگیرید. البته به طور معمول در مردان زیر 60 سال وجود خون در ادرار ناشی از وجود سنگ كلیه است. بیشتر سرطان‌های مثانه متاسفانه دیر تشخیص داده می‌شوند. دكتر برایان رینی، متخصص سرطان‌شناسی در مركز سرطان ناوسینگ سنتز در كلیولند می‌گوید: «سرطان مثانه اگر زود تشخیص داده شود كاملا قابل درمان است برای همین تشخیص زودرس و در مراحل اولیه این سرطان بسیار مهم است.»

زنگ خطر غیرواقعی:

مثانه پركار كه با علامت‌هایی مثل احساس دفع ادرار به صورت مكرر و احساس فوریت برای دفع ادرار همراه است. ادرار همراه با سوزش و درد هم معمولا نشانگر وجود یك عفونت است، نه وجود یك نوع سرطان.

آزمایش‌های لازم: انجام یك معاینه دید مستقیم و نیز انجام تست سلول‌شناسی روی نمونه‌ ادرار كه می‌تواند سلول‌های سرطانی پخش شده در جریان ادرار را تشخیص ‌دهد.



وقتی غده‌ها بزرگ می‌شوند

5- لیمفوما

نشانه‌های زودرس:

غدد لنفاوی متورم و بزرگ شده كه دردناك نیست. اینگونه غدد لنفاوی در گردن، زیر بغل یا ناحیه كشاله ران بیشتر مشاهده می‌شوند. یك عفونت ساده مثلا آنفلوآنزا هم می‌تواند باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی شود، اما این بزرگ شدن‌ها اغلب طی یك هفته برطرف می‌شوند.

برای همین اگر غدد لنفاوی شما برای بیشتر از یك هفته متورم بود، حتما به پزشك مراجعه كنید. در ضمن كاهش وزن بی‌دلیل طی یك مدت یك یا 2 ماهه، احساس خارش در سراسر بدن همراه با تورم موضعی (اما بدون وجود جوش) هم باید مورد توجه قرار بگیرند.

دكتــــر جــان اســتیون‌هــام،‌ فوق‌تخصص سرطان‌های خون در بیمارستان سن جوزف بوستون می‌گوید: «باید در مورد علامت‌ها دقت زیادی داشت، همه علامت‌ها را با جزئیات در ذهن داشت و به تغییرات آنها هم كاملا توجه كرد.»

زنگ خطر غیرواقعی:

بزرگ شدن ناگهانی چند غده لنفاوی كه ناشی از یك بیماری عفونی آشكار یا پنهان باشد.

آزمایش‌های لازم:

در یك آزمایش خون ساده هم می‌‌توان بیشتر نشانه‌های بیماری را پیدا كرد، اما تشخیص قطعی در مورد این سرطان‌ باید با انجام نمونه‌برداری (بیوپسی) از یكی از غدد لنفاوی صورت بگیرد.


ویدیو مرتبط :
با نشانه‌های سرطان آشنا شوید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

15 علامت سرطان که مردان نادیده می‌گیرند(1)



سرطان,علائم سرطان,علائم سرطان در مردان

15 علامت سرطان که مردان نادیده می‌گیرند(1)
برخی از مردان هنگامی موضوع رفتن به نزد دکتر پیش می‌آید، پای‌شان شل می‌شود و این امر باعث تاسف است.
مراقبت معمول پیشگیرانه می‌تواند سرطان و سایر بیماری‌ها را در مراحل اولیه کشف کند، یعنی در زمانی که گزینه‌های بیشتری برای درمان و بخت بیشتری برای علاج وجود دارد. اما برخی از مردان به جز به خاطر زنان‌شان به دکتر نمی‌روند. در اغلب موارد زنان هستند که به مردان فشار می‌آورند تا برای چکاپ از لحاظ سرطان به دکتر مراجعه کنند.
کارشناسان می‌گویند مردان می‌توانند با هشیار بودن در مورد برخی از علائم سرطان که بیانگر نیاز فوری به مراجعه به دکتر است، به خود نفع بسیاری برسانند.
برخی از این علائم سرطان در مردان اختصاصی هستند. این علائم بخش‌های معین بدن را در برمی‌گیرند و ممکن است به طور مستقیم به امکان وجود سرطان اشاره کنند. برخی دیگر از علائم مبهم‌تر هستند. برای مثال دردی که در بخشی از بدن احساس می‌شود، ممکن است علل گوناگونی داشته باشد. اما حتی در مورد این علائم نباید بدون مراجعه به دکتر احتمال سرطان را مد نظر قرار ندهید.
1- توده پستانی
اگر مانند اغلب مردان باشید، شاید هرگز به این فکر نیفتاده باشید که مردان هم ممکن است سرطان پستان بگیرند.
سرطان پستان مردان شایع نیست، ولی ممکن است بروز کند. هر توده جدیدی در ناحیه پستان در مرد نیاز به بررسی بوسیله پزشک دارد. این نشانه‌ها نیز که چه در زنان و چه در مردان باید از لحاظ احتمال سرطان پستان مورد توجه قرار گیرد، اشاره کرده است:
*  کشیدگی یا فرورفتگی پوست پستان.
*  به داخل کشیده شدن نوک پستان.
*  قرمزی یا پوسته‌ریزی نوک پستان یا پوست پستان.
*  خروج مایع از نوک پستان.
در صورتی که با این نشانه‌ها پزشک مراجعه کنید، پزشک علاوه بر گرفتن سابقه دقیق و معاینه جسمی، ممکن است برای شما ماموگرافی، نمونه‌برداری بافتی، یا آزمایش‌های دیگر را تجویز کند.
2- درد
در هر سنی افراد ممکن است به دردهای مبهم یا حاد مبتلا شوند. اما درد حتی دردی مبهم ممکن است نشانه اولیه برخی سرطان‌ها باشد؛ البته در اغلب موارد احساس درد ناشی از سرطان نیست.
 هر دردی که طول بکشد باید بوسیله پزشک مورد بررسی قرار گیرد. پزشک با توجه به شرح حال بیمار تصمیم خواهد گرفت که آیا آزمایش‌های بیشتری مورد نیاز است یا نه، و چه نوع آزمایشی لازم است. حتی اگر سرطانی وجود نداشته باشد، شما از رفتن به نزد پزشک سود خواهید برد. پزشک می‌تواند با بررسی شما می‌تواند به شما کمک کند دریابید چه عاملی باعث درد شما شده است و برای تسکین دادن آن چه کار می‌شود کرد.
3- تغییرات در بیضه
سرطان بیضه اغلب در مردان در سنین 20 تا 39 رخ می‌دهد. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند بیضه مردان به عنوان بخشی روتین از چکاپ سرطان بوسیله پزشک معاینه شود. و برخی از پزشکان معاینه ماهانه بیضه بوسیله خود فرد را توصیه می‌کنند.
هر تغییری در اندازه بیضه چه بزرگ شدن و چه تحلیل‌رفتن و کوچک شدن باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین تورم یا وجود توده در بیضه را نباید نادیده گرفت. و بالاخره احساس سنگینی در کیسه بیضه (اسکروتوم) باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از سرطان‌های بیضه بسیار سریع رشد می‌‌کنند.

بنابراین کشف زودرس آنها حیاتی است. اگر توده سختی در بیضه‌تان احساس کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.پزشک شما معاینه بیضه انجام خواهد داد و وضع کلی سلامتی‌تان را ارزیابی خواهد کرد. اگر پزشک مشکوک به سرطان باشد، ممکن است آزمایش‌های خونی تجویز کند. همچنین بررسی بیضه با سونوگرافی ممکن است انجام شود. در نهایت ممکن است پزشک تصمیم بگیرد از نمونه‌ای از بافت بیضه را بردارد تا از لحاظ وجود سرطان مورد آزمایش میکروسکوپی قرار گیرد.
4- تغییرات در گره‌های لنفاوی
اگر متوجه توده یا تورمی در گره‌های لنفاوی زیر بغل یا گردن- یا هر جای دیگر بدن‌تان شدید- باید به آن توجه کنید.
در صورتی که گره لنفاوی به طور پیشرونده‌ای بزرگتر شود، و بزرگی آن بیش از یک ماه ادامه پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کنید.
پزشک به معاینه شما خواهد پرداخت و بیماری‌هایی را که می‌توانند باعث بزرگی گره لنفاوی شوند،‌از جمله عفونت‌ها را بررسی خواهد کرد. اگر عفونتی یافت نشود، معمولا پزشک دستور نمونه‌برداری از گره لنفاوی را می‌دهد.
5- تب
اگر تبی دارید که علت آن مشخص نیست، ممکن است سرطان عامل آن باشد. تب همچنین علامت ذات‌الریه یا برخی از بیماری‌های دیگر هم می‌تواند باشد که نیاز به درمان دارند.
اغلب سرطان‌ها در زمانی در سیر خود باعث ایجاد تب می‌شود. اغلب تب در سرطان هنگامی رخ می‌دهد که سرطان از محل اصلی خود انتشار پیدا کرده و به بخش دیگری از بدن تهاجم کرده است. اما تب همچنین ممکن است نشانه اولیه سرطان‌های خونی مانند لنفوم و لوسمی باشد.
بهترین کار این است که تبی را که علت آن مشخص نیست را نادیده نگیرید و به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه و تجویز آزمایش‌ها علت تب را خواهد یافت و درمان‌های لازم را انجام خواهد داد.
6- کاهش وزن غیرمنتظره
کاهش وزن غیرمنتظره و بی‌دلیل باید مورد توجه قرار گیرد. اغلب ما به سادگی وزن کم نمی‌کنیم. البته وقتی از کاهش وزن به عنوان نشانه سرطان صحبت می‌کنیم، منظومان چند کیلو کاهش وزن به علت افزایش فعالیت جسمی یا کم غذا خوردن به علت گرفتاری‌های شغلی نیست. اگر مردی بیش از 10 درصد وزن بدنش را در مدت کوتاهی در حد چند هفته از دست بدهد، زمان مراجعه به دکتر فرا رسیده است.
پزشک شما معاینه جسمی عمومی از شما انجام خواهد، پرسش‌هایی در مورد رژیم غذایی و برنامه ورزشی‌تان و نیز وجود سایر علائم خواهد کرد. پزشک بر اساس اطلاعات به دست آمده آزمایش‌های لازم را تجویز خواهد کرد.
7- درد شکمی و افسردگی
هر مردی که درد شکمی دارد و احساس افسردگی هم می‌کند باید مورد چکاپ قرار گیرد. متخصصان رابطه‌ای میان سرطان لوزالمعده و افسردگی یافته‌اند.
سایر علائم سرطان لوزالمعده شامل زردی یا تغییر رنگ مدفوع اغلب به رنگ خاکستری است.
پزشک شما معاینه جسمی کاملی از شما خواهد کرد و سابقه پزشکی شما را خواهد گرفت. سپس ممکن است رادیوگرافی قفسه‌سینه، سی‌تی‌اسکن یا MRI یا سایر آزمون‌های تشخیصی را تجویز کند.
 
منبع : hamshahrionline.ir