سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اگر موی كدر دارید، چه بخورید؟


همه ما می دانیم امگا3 باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد، اما كمتر كسی هست كه بداند آن را در چه ماده‌ غذایی می‌توان پیدا كرد

این روزها زیاد شنیدیم كه بدن به امگا3 احتیاج دارد و بیشتر اوقات نقش اساسی امگا3 در پیشگیری از بیماری‌های قلبی مطرح می‌شود، ولی آیا می‌دانید، امگا3 می‌تواند در سلامت و زیبایی پوست و موی شما نیز تاثیر بسیاری داشته باشد. پوست انسان برای اینكه سالم بماند و بتواند از خود در مقابل باكتری‌ها و میكروب‌ها محافظت كند و ظاهری زیبا داشته باشد، نیاز به مقداری چربی دارد. یكی از این چربی‌های مفید، اسیدهای چرب امگا3 است كه نقش زیادی در سلامت و زیبایی پوست شما دارد. افراد بسیاری هستند كه برای تامین امگا3 بدن‌شان از كپسول‌های امگا3 استفاده می‌كنند اما اگر منابع این ماده اساسی را در موادغذایی بشناسید می‌توانید به‌طور طبیعی بخش زیادی از نیاز بدن خود را به امگا3 تامین كنید.





چرا امگا3؟

اگر می‌خواهید پوستی سالم داشته باشید باید بتوانید چربی‌های مفید را از غیرمفید تشخیص دهید.  چربی‌های مفید از پوست محافظت می‌كنند و تغذیه‌كننده سلول‌های پوستی هستند و درنتیجه پوست می‌تواند رطوبت و انعطاف‌پذیری خود را حفظ كند و بنابراین كمتر خشك و پوسته پوسته می‌شود و دیرتر چروك‌ها خود را روی پوست نشان می‌دهند. همچنین امگا3 با بیشتر مشكلات پوستی مثل آكنه و اگزما مبارزه می‌كند.
اسیدهای چرب امگا۳ را می‌توان به‌عنوان یك عامل محافظتی برای پیشگیری از سرطان پوست دانست اما علاوه‌بر پوست، امگا3 در سلامت موها نیز تاثیر بسیاری دارد. مصرف مواد‌غذایی حاوی امگا 3 به موها كمك می‌كند ضخیم‌تر و رشدشان سریع‌تر شود و در نتیجه به‌راحتی بتوان موهایی بلند و قوی داشت. كمبود اسیدهای چرب امگا3 می‌تواند باعث ریزش موها شود. باید بدانید كمبود امگا 3 باعث خشكی پوست سر و ایجاد ظاهری مات و كدر برای موها می‌شود.



  یك مشت گردو  برای رسیدن به امگا 3

گردو در فرهنگ ما ایرانیان مصرف‌های زیادی دارد از نان، پنیر و گردو تا فسنجان و... بنابراین خیلی سخت نیست كه روزانه یك مشت گردو را در برنامه غذایی خود قرار دهید. یك منبع فوق‌العاده برای آلفالینولنیك اسید گردو است؛ این ماده یك اسید چرب است كه منشا گیاهی دارد و تنها در برخی از گیاهان وجود دارد و می‌تواند برای درمان بیماری‌های آلرژی و التهابی مانند پسوریازیس و اگزما بسیار مفید باشد و همچنین موها را خوش‌حالت‌تر و درخشان‌تر می‌كند.





  چگونه از پیری پوست جلوگیری كنید؟

اگر جزو افرادی هستید كه به خاطر بوی سویا از مصرف آن خودداری می‌كنند، پیشنهاد می‌كنیم كمی تجدیدنظر كنید، به‌خصوص اگر به زیبایی پوست و موی خود اهمیت می‌دهید. سویا علاوه بر این‌كه منبعی از امگا3 است، غنی از پروتئین است و در كاهش بسیاری از تغییرات ظاهری پوست نقش دارد و می‌تواند به‌عنوان آنتی‌اكسیدان قوی رادیكال‌های آزاد ناشی از اشعهX و UV خورشید را خنثی كند. مصرف سویا به شكل خام و پخته بهترین منبع برای جوانی و شادابی پوست است، همچنین مصرف شیر سویا و سایر فرآورده‌های آن می‌توانند، باعث كاهش ریزش مو و تغییر الگوی طاسی شوند.



نكته - اسفناج، بروكلی و جعفری، منبع ویتامین A و C بوده و این ویتامین‌ها برای تولید سبوم برای حالت دادن طبیعی موها، مورد نیاز هستند



  بهترین منابع غذایی امگا3

معمولا ماهی را به‌عنوان منبع اصلی امگا3 می‌شناسند، ولی جالب است بدانید ماهی‌هایی كه در آب سرد زندگی می‌كنند بیشترین میزان امگا3 را دارند؛ ماهی‌هایی مثل سالمون و قزل‌آلا؛  این ماهی‌ها علاوه‌بر این‌كه می‌توانند در زیبایی پوست و موی شما تاثیر زیادی داشته باشند، یك درمان خوب برای بیماری‌های قلبی هستند. خوردن هفته‌ای 2 بار سالمون، ماهی تن، ساردین، قزل‌آلا و ماهی‌هایی از این قبیل می‌توانند از شما درمقابل بسیاری از بیماری‌های قلبی محافظت كنند. امگا3 موجود در این ماهی‌ها سبب سلامت غشای پوست و توانایی آن‌ها در نگهداری آب و رطوبت‌رسانی سلول‌های پوششی پوست می‌شود.





  چه سبزیجاتی  امگا3 بیشتری دارند؟

همیشه و همه جا از فواید سبزی‌ها شنیده‌ایم، ولی آیا می‌دانستید، بعضی از سبزی‌ها اسیدهای چرب امگا3 نیز دارند؟ می‌توان گفت امگا 3 در سبزی‌های پربرگ و سبز وجود دارد. اسفناج یكی از همین سبزی‌هاست كه می‌تواند تا حد زیادی به بدن شما امگا3 برساند و در زیبایی پوست و موی شما تاثیر داشته باشد، البته باید گفت،  ویتامین A فراوان این سبزی نیز می‌تواند پوست‌تان را جوان و شاداب ‌كند و باعث درخشش چهره شما ‌شود.  اسفناج ماده‌ای به نام لوتئین دارد. آنتی‌اكسیدانی كه نورهای مضر برای چشم را به‌خود جذب كرده و از آسیب‌دیدن سلول‌های چشمی جلوگیری می‌كند.  چشم هرچقدر سالم‌تر باشد درخشش بیشتری دارد. همچنین می‌توان گفت سبزی‌هایی از جمله اسفناج، بروكلی و جعفری، منبع عالی ویتامین A و C بوده و این ویتامین‌ها برای تولید سبوم برای حالت دادن طبیعی موها، مورد نیاز هستند.



   یك كاسه لوبیا فراموش نشود

یكی دیگر از منابع امگا3 حبوبات مختلف و از جمله لوبیا  مثل لوبیا قرمز است. گنجاندن حبوبات در برنامه غذایی روزانه‌تان كار چندان دشواری نیست و به راحتی می‌توانید در سالاد، خورش، خوراك یا... از حبوبات مختلف استفاده كنید. علاوه براین‌ها می‌توان گفت حبوباتی مثل لوبیا و عدس، بخش مهمی از یك رژیم غذایی حافظ مو هستند، چون این گروه غذایی نه فقط پروتئین بالایی برای رشد موها دارد بلكه منبع خوبی از آهن، روی و بیوتین دارد.



   چه تخم‌مرغی بخورید؟

تخم‌مرغ از آن مواد‌غذایی است كه در سبد غذایی همه ما وجود دارد و هرازگاه، آن را به تنهایی یا به همراه دیگر مواد‌غذایی مصرف می‌‌كنیم.  باید بدانید، این روزها تخم‌مرغ‌هایی وارد بازار شده است كه با امگا3 غنی شده است و می‌تواند تا حدود زیادی نیاز بدن شما را به این ماده ضروری برطرف كند و برای كسانی كه نمی‌توانند بوی ماهی را تحمل كنند، جایگزین خوبی است. وقتی مرغ با خوراك دریایی تغذیه شود، درصد امگا3 در زرده تخم‌مرغ بالا می‌رود. این تخم‌مرغ‌های غنی شده زرده تیره‌تری یا به‌اصطلاح زردتری نسبت به تخم‌مرغ‌های معمولی دارند.



  چه روغنی مصرف كنید؟

 با كمی تغییر در روغن مصرفی خود می‌توانید تا حد زیادی امگا3 بدن خود را تامین كنید، فقط كافی است روغن‌هایی را كه امگا3 دارند بشناسید تا در پخت‌وپز یا سالادتان از آن استفاده كنید؛ روغن‌هایی مثل كانولا، سویا و گردو سرشار از امگا3 هستند.  البته توجه داشته باشید، هرچند این روغن‌ها منبع خوبی از امگا3 هستند، ولی كالری بسیار بالایی دارند و باید در مصرف آن‌ها ملاحظه كرد.



  روغنی كه تا به حال نام آن را نشنیده‌اید

احتمالا تا به حال نام تخم كتان یا روغن كتان به گوش‌تان نخورده است، ولی باور كنید استفاده از آن می‌تواند از شما در مقابل بسیاری از بیماری‌ها محافظت كند. روغن كتان حاوی اسیدهای چربی امگا3 و همچنین اسیدهای امگا6 است.  روغن این گیاه غنی‌ترین منبع اسیدهای چرب امگا3 در طبیعت است و دو برابر بیشتر از روغن‌های ماهی امگا3 دارد . روغن تخم كتان علاوه‌بر داشتن امگا3 دارای ویتامین E نیز هست و حتی اگر به‌مقدار بیش  از یك قاشق چای‌خوری در روز مصرف شود، عوارض جانبی نخواهد داشت. خاصیت مهم دیگر روغن كتان اثر ضد‌تورم آن است. 

منبع : مجله سیب سبز


ویدیو مرتبط :
‫کلسترول بالا دارید، آووکادو بخورید‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر ریزش مو دارید از این دارو بخورید !!



 

 

اگر ریزش مو دارید از این دارو بخورید

 

در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که انواع درمان‌های دارویی و جراحی برای ریزش مو وجود دارد و پرسش بسیاری از مردم این است که چطور باید از بین این درمان‌ها بهترین را انتخاب کرد؟ در پاسخ باید گفت که داروهای گوناگونی برای درمان انواع ریزش مو تجویز می‌شوند...

 

بعضی از آنها به منظور برطرف کردن علت زمینه‌ای ریزش تجویز شده و به طور غیرمستقیم موجب کاهش روند ریزش مو می‌شود.

 

بنابراین نکته مهم در درمان این بیماری، پیش از تجویز دارو، تشخیص دقیق علت ریزش مو بوده و با توجه به نوع و علت بیماری، برنامه درمان افراد متفاوت است. منطقی‌ترین کار برای درمان این بیماری، مشاوره با یک متخصص پوست و مو است.

 

پزشک متخصص با بررسی تاریخچه طبی بیمار، معاینه سر و انجام بعضی از آزمایش‌های خونی برای بررسی وضعیت هورمون‌ها و تشیخص بیماری‌های داخلی که موجب ریزش غیرطبیعی مو می‌شوند، می‌تواند علت دقیق ریزش مو را تشخیص دهد.

 

اگر علت آن بیماری‌های داخلی مانند دیابت، تیروئید، تخمدان پلی‌کیستیک، کم‌خونی و... باشد، کنترل دقیق بیماری می‌تواند ریزش مو را برطرف کند. رایج‌ترین علت ریزش مو در مردان، آندروژنیک (هورمونی) است که هورمون مردانه اندروژن و استعداد ژنتیکی فرد 2 عامل اصلی در این نوع ریزش مو به حساب می‌آیند.

 

درمان تاییدشده ریزش موی آندروژنتیک در مردان، استفاده از محلول موضعی مینوکسیدیل 2 درصد یا 5 درصد و قرص فیناستراید 1 میلی‌گرم است.

 

درمان‌های دارویی در صورتی که اوایل شروع ریزش مو تجویز شوند، در اغلب موارد به خوبی می‌توانند ریزش مو را کنترل کرده و از تخریب کامل فولیکول‌ها جلوگیری کنند ولی در صورتی که فولیکول‌ها به طور کامل از بین رفته باشند، این درمان‌ها موجب رشد موهای نازک و کُرک‌مانند می‌شوند و در صورتی که درمان قطع شود، موهای درآمده هم می‌ریزند. بنابراین در این حالت، بهترین درمان دایمی و طبیعی برای پر کردن مناطق بدون مو، جراحی پیوند مو است.

 

مینوکسیدیل تنها دارویی است که به صورت موضعی موجب رشد مو می‌شود و به فُرم محلول‌های 2 درصد و 5 درصد موجود است و در اغلب اوقات، بعد از 6 ماه استفاده، اثرات آن نمایان می‌شود. مردانی که در اوایل شروع ریزش مو هستند، مردانی که حداکثر منطقه طاسی آنها کمتر از 10 سانتی‌متر مربع باشد و کسانی که پیش از مصرف دارو تراکم موهایشان حداقل 20 تار مو در هر سانتی‌متر مربع باشد، به این دارو بهتر جواب می‌دهند.

 

فیناستراید (پروپشیا) هم دارویی مناسب است که اثراتش پس از 4 تا 6 ماه مصرف روزانه ظاهر شده و اغلب بعد از 24 ماه، بیشترین اثرش در موها ایجاد می‌شود. اگر بعد از 12 ماه هیچ‌گونه تاثیری در موهایتان مشاهده نشد، ادامه مصرف آن بی‌حاصل است. طی 12 ماه بعد از قطع دارو، موهای روییده ریزش پیدا می‌کند و اثر فیناستراید تا زمانی است که مصرف می‌شود. بدون تجویز پزشک نباید از این قرص استفاده کرد. بعد از 12 ماه مصرف این قرص، موهای کامل و ضخیم سر افزایش یافته و موهای نازک کاهش می‌یابد.

منبع:patoghu.com