سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اگر دچار برق گرفتگی شویم



جریان الکتریسیته, آموزش کمکهای اولیه, پریز برق

 

فرض کنید همسر شما در حال شستشوی دیوار آشپزخانه است که ناگهان مقداری آب به داخل یکی از پریزها نفوذ و همسرتان دچار برق گرفتگی می شود. رنگ او پریده و بسیار وحشت زده است. در این زمان چه می کنید؟

بسیاری از افراد هنگام نظافت و شستشوی آشپزخانه یا نصب لوستر دچار برق گرفتگی می شوند. در این زمان، بهترین اقدام آن است که بلافاصله برق را از کنتور قطع کنید.

اگر هم به کنتور دسترسی ندارید، سعی کنید به مصدوم نزدیک شوید و او را با اشیای خشک و ابزار نارسایی چون چوب یا پلاستیک از منبع برق جدا کنید. اگر هنگام نزدیک شدن به مصدوم احساس مور مور شدن و قلقلک در پاها کردید، بلافاصله بایستید.

این حس به شما علامت می دهد که شما روی زمین پر الکتریسیته هستید و جریان برق از یک پای شما وارد شده و از پای دیگر خارج می شود. در این زمان آرامش خود را حفظ کنید و فوری یک پای خود را از روی زمین بلند کرده، بچرخید و برگردید تا از این محیط خارج شوید.

برق گرفتگی وقتی اتفاق می افتد که برق مسیر رفت و برگشت داشته باشد. در این مواقع فرد یا باید روی یک پا بایستد یا ۲ پا را کامل به هم چسبانده تا در صورت ورود برق راهی برای خروج آن نباشد و خطر به حداقل رسد.

خطرناک ترین حالت برق گرفتگی زمانی است که جریان برق از یک دست وارد و از دست دیگر خارج شود. در این هنگام جریان برق از قلب و ریه گذشته و می تواند باعث از کار افتادن این اعضا و در نهایت منجر به مرگ شود.

 

● چه باید کرد؟

۱ ـ با توجه به موارد ایمنی ذکر شده، مصدوم را از جریان برق جدا کنید.

 

۲ ـ تعداد تنفس و نبض مصدوم را شمارش کنید و اگر نفس نداشت به او تنفس مصنوعی دهید و بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید.

 

۳ ـ امکان دارد مصدوم با علائمی چون رنگ پریدگی، سرگیجه، رخوت، کاهش تعداد تنفس و ضربان قلب، دچار شوک شود. بنابراین فوری او را به پشت بخوابانید و پاهای او را ۲۰ سانتی متر (یک وجب) بالاتر از سطح بدنش قرار دهید و او را با یک پتو بپوشانید تا اتلاف گرمای بدن به حداقل رسد.

 

۴ ـ گاهی برق گرفتگی با سوختگی همراه است. اگر سوختگی سطحی بود، موضع را با آب خنک شستشو داده و پانسمان کنید، اما اگر سوختگی عمیق بود، مصدوم را بلافاصله به مراکز درمانی برسانید.

 

● توجه:

خطر برق گرفتگی در بدن مرطوب یک میلیون بار بیشتر از بدن خشک است. اگر با برق سرو کار دارید، دمپایی یا کفش هایی با عایق خشک بپوشید و سعی کنید هیچ قسمتی از بدن تان به طور مستقیم با زمین در تماس نباشد. با دست مرطوب و خیس به کلید، پریز و وسایل برقی دست نزنید و هنگام نظافت مراقب باشید تا آب به تجهیزات برقــی و کنتـــــور پاشیــده نشود.

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
چرا دچار گرفتگی عضلات می شویم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نصاب بنر تبلیغاتی کاندیدای نمایندگی مجلس حوزه سنندج دچار برق‌گرفتگی شد



فردی در حین نصب بنر تبلیغاتی یکی از کاندیداهای حوزه نمایندگی سنندج، دیواندره و کامیاران در سنندج دچار برق‌گرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

به گزارش فارس، فردی در حین نصب داربست فلزی بنر تبلیغاتی یکی از کاندیداهای حوزه نمایندگی سنندج، دیواندره و کامیاران در محله اسلام‌آباد (تقتقان) سنندج دچار برق‌گرفتگی و مرگ وی شد.

موحد امان‌اللهی رئیس ستاد انتخابات شهرستان سنندج با تایید این موضوع، گفت: این فرد عصر امروز در حین نصب داربست فلزی بوده که میله فلزی به سیم‌های تیر برق برخورد می‌کند و موجب مرگ این شخص می‌شود.

 

اخبار حوادث - فارس