سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اگر تیزهوشی شناسایی نشود...



 

اگر تیز هوشی کودک شناسایی نشود

 

 

اگر پرداختن به موضوع کودکان معلول ذهنی مفید و تحسین آمیز است، از یاد بردن گروه دیگری از کودکان، یعنی کودکان پراستعداد که غالباً آنان را در پریشان حالی کامل وا می نهند، تا جایی که دچار نومیدی شوند، خطاست.

 

شاید گفته شود که کودکانی که از قرایح استثنایی برخوردارند، نیاز چندانی به کمک ندارند. قطعاً سرآمد در بسیاریش از موارد به راحتی از جمع سر در بر می آورد و راه خود را در جامعه می گشاید، ولی همیشه چنین نیست. هیچ چیز تأسف بارتر از این نمی تواند باشد که یک نابغه بالقوه، درست همانند یک معلول براثر خفقان محیط بهنجار به انحطاط کشیده شود. ملالت بار بودن کلاسهای درسی که در آن به تکرار بیهودگی مفاهیم اجمالی می پردازد، برای سرآمد و تیزهوش که بی درنگ آنها را درون سازی می کند، کشنده است.

 

اقرار نیست اگر بگوییم که تیزهوش از نبوغش می گذرد، چون نبوغ بار بسیار سنگینی بر دوشش می نهد، باری که هیچ کس طرز حملش را به وی نیاموخته است و خود نیز به تنهایی و بدون کمک اطرافیانش، در این راه ناتون است. پس مسلم است که کودک سرآمد در برخی از موارد نمی تواند سر بر آورد و راه خود را در جامعه بگشاید.

 

چیزی را که معمولاً مانع درک این واقعیت مسلم می شود، پیشداوری یا سوءتفاهم دموکراتیک می نامند. در بادی امر، تصور می شود ـ و اشتباه ه نیست ـ که محیط سهم بسزایی در تحول سرآمدها دارد و از آن نتیجه می شود و حقیقت هم دارد که سرآمدها به خانواده های بسیار روشنفکر تعلق دارند، یعنی به خانواده هایی که برای برانگیختن کودکان خود به انتخاب مشاغلی که با استعدادهایشان وفق می کند، واجد همه گونه تسهیلات هستند، لکن در این استدلال خطایی وجود دارد که معلول فراموشی است:

 

چه نسبتی از نوابغ بالقوه به طبقات مرحوم تعلق دارند؟

 

در سال ۱۹۶۴، محققی به نام جنکینز (Jenkins) در میان کودکان نابغه های شیکاگو به نسبت ارزنده ای از کـــودکان سرآمد دست یافت. به نظر جنـکینز برای یافتن کودکان سرآمد، کافی است معتقد باشیم وجود دارند و بخواهیــم پیدایشان کنیـــم...

 

انجام دادن این تحقیق در میـــان اقوام غیر اروپایی و انگلیسی، آمریکایی مشکل است، زیرا آزمون های هوشی با این جوامع تطبیق نمی کند. برهمین اساس است که در گذشته برخی از روان شناسان ادعا کرده اند که کودکان مایا (maya) واجد پایین ترین تراز هوشی اند. در واقع نتایجی که از آزمون این کودکان به دست آمده است، حاکی از آن است که تراز هوشی آنان از متوسط هم پایین تر است، لکن این نتایج زایده عواملی نظیر ترکیب رقابت آمیز آزمونها نیز هست.

 

در این آزمونها باید با سرعت عمل کرد. چه در داوری، سرعتی که آزمودنی در هنگام آزمون نسبت به نزدیکان خــود دارد بسیار مؤثر است. بنابراین، نگرانی در مورد وقت تلف شده یا روحیه رقابت که برای ما عادی به نظر می رسد، ظاهراً برای مایاها و بسیاری دیگر از رنگین پوستان کاملاً عجیب است.


منبع: روزنامه اطلاعات

 


ویدیو مرتبط :
تیزهوشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس حراست وزارت علوم:افرادمشکوک تشکلها شناسایی شوند/مجوزتشکل جدیددرفصل انتخابات داده نشود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سیاست‌های انتخاباتی وزارت علوم در دانشگاه‌ها

رییس حراست وزارت علوم:افرادمشکوک تشکلها شناسایی شوند/مجوزتشکل جدیددرفصل انتخابات داده نشود

 

 

رییس مرکز حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فضای انتخاباتی کرسی‌های آزاداندیشی در ماه‌های آتی، گفت: خط قرمز ما گروه‌های معاند و برانداز نظام هستند که نباید به آنها اجازه فعالیت دهیم.

دکتر حجازی در نشست معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها و نمایندگان وزیر علوم در هیات‌های نظارت بر تشکل‌های اسلامی با بیان اینکه دانشگاه در فضای انتخاباتی نباید در زمین احزاب بازی کند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید توجه داشته باشند که در مقطع انتخابات به زمین احزاب مختلف تبدیل نشوند.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت آیین‌نامه‌ها و مقررات کرسی‌های آزاد اندیشی، گفت: تا به حال ما هیچ دانشگاهی را ندیدیم که آیین‌نامه کرسی‌ها را به طور صد در صد و طبق ایین‌نامه اجرا کند، اما اگر کرسی‌ها بر اساس قانون برگزار شوند هیچ دغدغه‌ای نخواهیم داشت.

حجازی افزود: باید توجه داشت که کرسی‌های آزاد اندیشی محل تضارب آرا و اندیشه‌هاست و باید بحث‌ها در چارچوب علمی صورت گیرد.

شور و نشاط سیاسی با لاابالی‌گری سیاسی فرق دارد

وی با بیان اینکه در حوزه انتخابات و کرسی‌های آزاد اندیشی نگاه و اولویت ما حضور حداکثری و شور و نشاط سیاسی در دانشگاه‌هاست، اظهار کرد: شور و نشاط سیاسی با لاابالی‌گری سیاسی و کف و سوت زدن تفاوت دارد و باید برنامه‌ها به طور منظم و مستمر در فضای سالم انتخاباتی در عین رعایت قوانین صورت گیرد.

نباید اجازه دهیم که در دانشگاه‌ها فضای امنیتی شکل بگیرد

وی افزود: تلاش‌ها باید در جهت شناسایی افراد مشکوک در تشکل‌ها و دیگر حوزه‌های دانشگاهی باشد.

وی با تاکید بر نظارت مناسب بر تشکل‌های دانشجویی، تصریح کرد: هرچقدر نظارت در حوزه تشکل‌های دانشجویی ضعیف یا ناقص باشد باعث امنیتی شدن فضای دانشگاه می‌شود. بنابراین با نظارت صحیح نباید اجازه دهیم که در دانشگاه‌ها فضای امنیتی شکل بگیرد.

هیات‌های نظارت بر تشکل‌ها جزیره‌ای عمل نکنند

وی با بیان اینکه در هیات‌های نظارت و تشکل‌های اسلامی وزیر علوم در واقع دارای دو رای نماینده خود و رییس دانشگاه است، گفت: باید به گونه‌ای تعامل صورت گیرد که این دو رای نقش بی بدیل و تاثیرگذار داشته باشد. همچنین مسئولان هیات‌های نظارت باید با مسئولان نهاد مقام معظم رهبری و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها تعامل ویژه‌ای داشته باشند و از جزیره‌ای عمل کردن جلوگیری شود.

حجازی افزود: همچنین اعضای هیات‌های نظارت باید در تعامل پیوسته با وزارت علوم و نمایندگان وزیر باشند و همچنین ارتباط خود را با مراجع محلی مثل شوراهای تامین استان و کمیسیون‌های دانشجویی در عین استقلال، حفظ کنند.

در شرایط ویژه انتخابات مجوز تاسیس تشکل‌ جدید داده نشود

وی با بیان اینکه این هیات‌ها همدلی و توصیه‌های دلسوزانه مسئولان حراست دانشگاه را بپذیرند، تصریح کرد: در شرایط ویژه انتخابات از ارائه مجوز برای تاسیس تشکل‌های جدید و بعضا مشکوک خودداری شود چرا که برخی از افراد با هدف‌های خاص به دنبال ایجاد تشکل‌های دانشجویی می‌روند اما در عین حال باید با برخورد مهربانانه و کارشناسانه با تشکل‌های موجود در جهت اغنا سازی آنها پیش رویم.

وی همچنین با اشاره به لزوم برآوردهای منظم در تشکل‌های دانشجویی گفت: در این زمینه می‌توانیم هر جا که لازم باشد اسناد و بررسی‌ها را در اختیار این هیات‌ها قرار دهیم.

رییس مرکز حراست وزارت علوم همچنین درباره مباحث مربوط به امور فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: با توجه به اهمیت رشد تولید علمی ایران در حال حاضر تمامی نگاه‌ها به دانشگاه معطوف است و در دانشگاه نیز اگر بخواهیم نگاهی اولویتی داشته باشیم، حوزه فرهنگی، حوزه‌ای است که دشمن در نفوذ به دانشگاه مورد توجه قرار می‌دهد.

تاکید بر لزوم اهتمام به شئون اسلامی و پرهیز از اجرای برنامه‌های سطحی

وی همچنین با تاکید بر لزوم اهتمام به شئون اسلامی و پرهیز از اجرای برنامه‌های سطحی و بدون محتوا، هماهنگی معاونت‌های فرهنگی با نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بهره گیری از خلاقیت و نوآوری دانشجویان و ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، گفت: اگر این فعالیت‌ها را ساماندهی کنیم با توجه به شرایط ویژه کشور نتایج خوبی خواهد داشت.

حجازی در پایان افزود: همچنین باید به اساتید و کارکنان همزمان با دانشجویان توجه ویژه‌ای شود چرا که غفلت از توانمندسازی فرهنگی همه این اعضا به طور همزمان تبعات بدی را در پی خواهد داشت./ایسنا