سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اگر برای خودتان هم وقت ندارید، حتما بخوانید!



مشکل کمبود وقت,وقت گذاشتن برای خود

 

زندگی بسیار پرمشغله و سریع است؛ هیچکس نمی‌تواند این را انکار کند. آدم‌ها و خانواده‌ها وقت کمی دارند و همه همیشه در عجله هستند.

اگر همه روز را به خودتان بگویید که مشغله‌تان زیاد است و هیچ وقتی ندارید، مطمئناً مشغله بیشتری را به سمت خودتان جذب می‌کنید و دیگر وقتی در زندگی‌تان نخواهید داشت. اما، اگر افکارتان را تغییر دهید و روی چیزی که بر آن کنترل دارید تمرکز کنید -یعنی زمان حال- متوجه خواهید شد که وقت بیشتری را در روز پیدا خواهید کرد و استرس کمتری خواهید داشت.

 

اگر کمبود وقت مشکل شماست، در زیر چند توصیه عالی برایتان داریم :

 1 - برای شروع هر روز برای خوتان وقت بگذارید.

لازم نیست که اهمیت این مسئله را برای کاهش استرس و فشارهای زندگی دوباره متذکر شویم. شما نمی‌توانید از چیزی که ندارید بگذرید، پس حتماً برای خودتان وقت بگذارید. آیا می‌توانید یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید تا آن را به خودتان اختصاص دهید؟ یا اینکه هر روزی یک ساعت را برای خودتان کنار بگذارید؟ حتی اگر نیم ساعت هم بتوانید، اشکالی ندارد، باز هم خوب است.

 

یک ساعتی که هر روز برای خودتان کنار می‌گذارید، زمانی است که به شما قدرت می‌دهد. در این یک ساعت می‌توانید خودتان را برای روزتان آماده کنید.

 

این یک ساعت را به هر کاری که بپردازید، ورزش، پیاده‌روی، حرکات کششی، مدیتیشن یا دویدن، دیگر به خودتان بستگی دارد. یکی یا چند مورد از این کارها را امتحان کنید یا کار دیگری پیدا کنید که بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید. آنقدر کارهای مختلف را امتحان کنید تا کاری را پیدا کنید که بیشترین فایده و لذت را برای شما داشته باشد.

 

2 - یک برنامه منظم داشته باشید

معنی این جمله این نیست که هر روز سر یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید و سر یک ساعت مشخص بخوابید؛ منظورمان این است که یک سبک زندگی مشخص داشته باشید. وقتی زندگی‌مان هیچ ساختاری نداشته باشد، سردرگم شده و وقت تلف می‌کنیم. اینجاست که استرس و اضطراب به سراغمان می‌آیند. با تلاش برای حفظ یک برنامه متعادل، خواهید دید که راحت‌تر شده و وقت، سلامت و آرامش بیشتری خواهید داشت.

 

3 - کارهایتان را به دیگران واگذار کنید

چه کارهایی را می‌توانید به دیگران واگذار کنید؟ هر چقدر هم که تلاش کنید، نمی‌توانید بدون اینکه بقیه قسمت‌های زندگی‌تان متاثر نشوند، همه کارهایتان را خودتان انجام دهید. مثل اینکه از خانواده‌تان بخواهید برای انجام بخشی از کارهای خانه کمکتان کنند یا اینکه خریدهایتان را به صورت آنلاین انجام دهید تا درب خانه تحویلتان دهند ، مخصوصاً اگر از رفتن به مغازه و ایستادن در صف، پیدا کردن جای پارک و حمل بار سنگین بدتان می‌آید.

 

واگذار کردن کارها یک مهارت است که نه تنها باید در خانه بلکه در محل کار نیز اجرا کنیم. حتی اگر با این کار راحت نباشید، امتحانش کنید تا ببینید که چقدر زندگی شخصی، کاری و سلامتتان ارتقاء پیدا خواهد کرد.

 

4 - لیستی تهیه کنید یا ببینید وقتتان را بیشتر کجا می‌گذرانید

آیا می‌توانید نقطه‌ای را در زندگی‌تان پیدا کنید که بتوانید وقت کمتری را به آن اختصاص دهید؟ اگر می‌توانید حتماً این کار را بکنید و برای انجام کارهایی که شما را از انجام اولویت‌هایتان عقب می‌اندازند، حتی به دیگران پول بدهید.

 

5 - وقت کمتری را صرف رسانه‌های وقت‌گیر کنید

آیا وقت زیادی را در روز صرف فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب می‌کنید؟ آیا مدام پای گوگل صرف جستجوی اینترنت هستید؟ آیا می‌توانید یک ساعت در روز تلفن همراهتان را خاموش کنید؟ آیا می‌توانید کمتر ایمیل‌تان را چک کنید؟ آیا می‌توانید تلویزیون را خاموش کنید؟

 

راهکار هر چه که باشد، آن را پیدا کرده و سیستمی برای خودتان درست کنید که برایتان مناسب باشد. بدون تعادل، بالاخره یک جا کنترل زندگی‌تان از دستتان خارج خواهد شد.

منبع : mardoman.net


ویدیو مرتبط :
اگر وقت کتاب خواندن را ندارید، حتما ببینید!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر وقت درس خواندن ندارید، بخوانید!



 

درس و تحصیل,زمان مطالعه

 

درس و تحصیل تنها دغدغه همه دانشجویان نیست. بعضی از دانشجویان ناچارند علاوه بر رفتن به دانشگاه، کار کنند یا مسئولیت اداره خانواده را به عهده بگیرند. اما کارشناسان نکاتی را پیشنهاد می کنند تا با استفاده از آنها بتوانیم از زمان مطالعه خود بیشترین استفاده را ببریم.

 

۱. مطالعه را جزئی از زندگی روزانه خود قرار دهید.

 

بهترین راه برای اینکه به درس خواندن عادت کنیم این است که آن را بخشی عادی از زندگی روزمره خود بدانیم. تحصیلات عالی مستلزم تلاش و پشتکار است. لازم است هر روز زمانی را به انجام تکالیف و مطالعه اختصاص دهیم. یک ساعت در روز برای شروع خوب است، ولی این زمان هرچه بیشتر باشد بهتر است.

 

۲. سبک یادگیری خود را بشناسید.

 

افراد مختلف روش های یادگیری متفاوتی دارند و هرگز یک روش واحد برای همه اشخاص مناسب نیست. بعضی افراد با روش های دیداری، بعضی با شنیدن، و بعضی با ترکیب روش های گوناگون یاد می گیرند. لازم است هریک از ما روش مناسب خود را کشف کنیم و آن را به طور مکرر مورداستفاده قرار دهیم. گاهی اوقات ترکیب رویکردهای مختلف، مثلا خواندن مطالب با صدای بلند می تواند مفید واقع شود.

روش های یادگیری همچنین ممکن است برحسب آنچه مطالعه می کنیم متفاوت باشد. به عنوان مثال کسی که زبان را با روش های شنیداری می آموزد ممکن است ریاضیات را با روش های دیداری یاد بگیرد. بهتر است عادات خود را با توجه به روش یادگیری خود شکل دهیم.

 

۳. همه چیز را به شب قبل از امتحان موکول نکنید.

 

بسیاری از دانش آموزان مطالعه را به شب قبل از امتحان موکول می کنند اما این روش روش خوبی برای یادگیری نیست. به گزارش برترین ها کارشناسان معتقدند که در محیط یادگیری آکادمیک، تنها دانستن مطالب و نکات کافی نیست بلکه دانش آموزان باید توانایی تفکر انتقادی راجع به آنها را نیز داشته باشند.

بهتر است مطالب درسی را به صورت روزانه مرور کنیم. همین طور بحث های گروهی و استفاده از نوارها و سی دی های آموزی به یادگری موثر تر کمک می کند.

 

۴. از درس خواندن لذت ببرید.

 

لزومی ندارد همیشه درس خواندن را جدی بگیریم و تنها در گوشه ای بنشینیم و مطالب را در ذهن خود فرو کنیم. روش های زیادی وجود دارد که به ما کمک می کنند تا ز درس خواندن لذت ببریم . همه چیز به خلاقیت ما بستگی دارد. مثلا استفاده از حروف اختصاری جالب، یا موزیک و سایر روش های خلاقانه باعث می شود تا از درس خواندن لذت بیشتری ببریم.

 

۵. خود را بیازمایید.

 

لازم نیست برای آزمودن خود تا روز امتحان صبر کنیم. می توانیم در حین مرور مطالب، فهرستی از چند سوال تهیه کنیم. سپس به عقب برگردیم و به آنها پاسخ بدهیم. همین طور در روزهای آینده که دوباره به سراغ مطالب می آییم این سوالات به ما کمک خواهند کرد. بکوشید تا به آزمودن خود عادت کنید و آن را بخشی از برنامه مطالعه خود قرار دهید.

منبع: bartarinha.ir