سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اگرهمیشه از خستگی می نالید



خستگی مزمن

نام « سندرم خستگی مزمن » چند سالی است كه در كتابهای پزشكی دیده می شود . 20 سال پیش هیچ پزشكی در هیچ جای دنیا این بیماری را نمی شناخت . بر خلاف بیشتر بیماری ها كه «كشف » می شوند ، سندرم خستگی مزمن را در واقع پزشكان « اختراع » كردند ؛ البته نه به آن معنی كه این بیماری ساخته ذهن پزشكان باشد ؛ سندرم خستگی مزمن وجود داشت و آنقدر هم شایع بود كه پزشكان را در نقاط مختلف دنیا به فكر واداشت ؛ اما از آنجا كه هیچ عاملی برای ایجاد آن شناخته نشد ( و هنوز هم نشده است )

نام آن را سندرم خستگی مزمن گذاشتند و بعد هم گروه های مختلفی از پزشكان سعی كردند درست ترین و دقیق ترین تعریف را برای آن پیدا كنند .

 

حتماً می دانید كه واژه «سندرم »به معنای مجموعه ای از علایم است . پزشكان معمولاً وقتی این واژه را به كار می برند كه مجموعه ای از علایم وجود داشته باشد ؛ اما نتوان همه آنها را به یك عامل بیماری زا نسبت داد . قصه سندرم خستگی مزمن هم همین است و البته این قصه، فقط عنوانش « خستگی » است ؛ اما به همین كلمه ختم نمی شود . مجموعه ای از علایم ، از درد عضلات و مفاصل گرفته تا سر درد و خستگی ، ذهنی همه و همه در طیف علایم این بیماری قرار می گیرند . «مزمن» بودن آن هم به این معناست كه مجموعه همه علایمی كه گفته شد ، فقط به چند روز منحصر نمی شود. بعضی از پزشكان می گویند علایم باید دست كم 6 هفته به طول بینجامد تا بشود تشخیص سندرم خستگی مزمن را برای بیماری مطرح كرد .

 

 

 

یك اسم جدید و عجیب و غریب برای خستگی !


سندرم خستگی مزمن ، بیش ازهر سن دیگری در نوجوانان و جوانان دیده می شود . سه چهارم بیماران هم مونث هستند . مطالعات مختلف درباره علت این بیماری ، احتمال ارتباط آن با یك عفونت ویروسی را مطرح كرده است: ویروسی به نام « اپشتین بار » كه عامل ایجاد بیماری به نام « مونو كلئوز عفونی » هم هست . می گویند وقتی كه آلودگی و عفونت ایجاد شده به وسیله این ویروس به صورت مزمن در بیاید ، سندرم خستگی مزمن ایجاد می شود ؛ اما هنوز این فرضیه به اثبات نرسیده است .

در واقع درباره سندرم خستگی مزمن هنوز هیچ چیز به اثبات نرسیده است. علت ، نامعلوم است. حتی تشخیص آن قطعی نیست و هیچ تست آزمایشگاهی هم وجود ندارد كه بتواند بیماری را با قطعیت تأیید كند . با این وضعیت ، خیلی عجیب نیست كه درمان مشخصی هم برای آن وجود نداشته باشد . باز هم مطالعات روی بیماران مبتلا به سندرم خستگی مزمن نشان داده است كه بیشترین اشكال به سیستم عصبی بیماران بر می گردد . از آنجا كه غدد درون ریز و سیستم ایمنی هم در این بیماری مشاهده می شود ، عده ای از پزشكان پیشنهاد كرده اند كه نام این بیماری را به «اختلال عصبی. غددی . ایمنی »تغییر دهند .این نام جدید اگر چه به اندازه نام قبلی ساده نیست ، اما دقیق تر و با مفهوم تر است و از طرف دیگر افراد مبتلا به این بیماری احساس بهتری نسبت به آن دارند . سندرم خستگی مزمن . این فكر را برای بیماران ایجاد می كند كه دیگر هیچ وقت از شّر این علایم خلاص نمی شوند ؛ اما در حقیقت این طور نیست و درصد زیادی از بیماران بعد از گذشت چند ماه ، از شّر علایم سندرم خستگی مزمن راحت می شوند .

 

خستگی

 

آیا شما مبتلا به خستگی مزمن هستید ؟

اگر شما چند وقتی است كه 2-3 شیفت در روز كار می كنید و همیشه احساس خستگی می كنید و حسرت به دل یك استراحت طولانی هستید ، باید بدانیدكه خیلی ها مثل شما هستند ، اما نه شما و نه هیچكدام از آنهایی كه مثل شما هستند ، مبتلا به این بیماری نیستید . سندرم خستگی مزمن ، اسمی است كه خیلی از ما شاید از آن بدمان نیاید و حتی شاید به معنای لغوی درباره ما مصداق هم داشته باشد ؛اما نباید فراموش كنیم كه تعریف علمی این عبارت ، كمی پیچیده تر از آن است كه ما فكر می كنیم . طبق یكی از رایج ترین تعاریف ، كسی مبتلا به سندرم خستگی مزمن است كه :


1- دچار خستگی پایدار یا عود كننده ای باشد كه از مدتی پیش شروع شده و باعث شده كه توانایی فعالیت های روزانه فرد تا 50 در صد كاهش یابد . این خستگی دست كم باید6 هفته ادامه داشته باشد .

 

2- پزشك باید بیمار را بررسی كرده باشد و تمام بیماری هایی را كه ممكن است علایمی شبیه این بیماری ایجاد كند را مردود دانسته باشد تا بتوان برای بیمار این تشخیص را داد. خیلی از بیماری های دیگر از قبیل عفونت ها ، بد خیمی ها ، بیماری های خود ایمنی ، بیمای های روانی ، بیماری های عصبی - عضلانی ، بیماری های هورمونی ، اعتیاد یا سوء مصرف مواد مخدر و حتی عوارض جانبی برخی داروها می تواند علایم مشابهی ایجاد كنند .

 

3- دست كم 6 مورد از موارد زیر باید در بیمار وجود داشته باشد :

 

الف) تب پایین و در حد زیر 5/38درجه یا لرز .

 

ب) گلو درد.

 

ج) غدد لنفاوی دردناك در ناحیه زیر بغل یا گردن .

 

د) ضعف عضلانی .

 

ه) درد یا احساس ناراحتی در عضلات .

 

و) خستگی طولانی ( مثلاً 24 ساعت ) و منتشر بعد از فعالیت ورزشی در فردی كه سابقاً این فعالیت ورزشی در او باعث خستگی نمی شده است .

 

ز) درد مفاصل بدون علایم التهاب ( مثل تورم یا قرمزی ) .

 

ح) علایم روانی یا عصبی مثل فراموشی ، تحریك پذیری ، گیجی ، عدم توانایی در تمركز فكری ، افسردگی .

 

ط) اختلالات خواب ( بی خوابی یا پر خوابی ).

 

ی) شروع خستگی و سایر علایم در عرض چند ساعت یا چند روز .

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
Fatigue ,chronic fatigue syndrome.خستگی , سندروم خستگی مزمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خستگی دائمی در خانم باردار



 

 

خستگی در خانم باردار

 

بیشترین چیزی كه بسیاری از زنان از اوایل دوران بارداری خود به یاد می آورند، احساس خستگی دایمی‌ است.


بارداری، فشار مضاعفی بر بدن وارد می کند و می‌تواند با خستگی بسیار همراه باشد. حتی زنانی که قبلا شب ها دیر می خوابیدند، در دوران بارداری خود ممکن است به دلیل خستگی مفرط نتوانند بیشتر از ساعت 8 شب بیدار بمانند. این خستگی ناشی از تغییرات بدن، به ویژه تغییرات هورمونی در بارداری است.



بدخوابی شبانه به ویژه در صورتی كه خانم باردار مجبور باشد چند بار برای ادرار كردن بیدار شود، وجود دارد. تهوع و استفراغ هم می‌تواند مزید بر علت باشد.



نهایتا اینكه خانم باردار ممكن است در مورد بارداری خود، افسرده و مضطرب باشد و نتواند خوب بخوابد. اگر فعالیت روزانه هم زیاد باشد، قطعا خستگی‌اش بیشتر خواهد شد.



دوران خستگی و تهوع بارداری در افراد مختلف متفاوت است، ولی به‌طور كلی معمولا تا شروع سه ماهه دوم بارداری (تا آخر ماه سه یا چهار بارداری) ادامه می‌یابد. اگر بعد از این مدت، هنوز احساس خستگی وجود داشته باشد، بهتر است با پزشك خود مشورت كنید.



البته متاسفانه این وضعیت، حدود ماه هفتم دوباره تكرار می‌شود. در آن زمان زن باردار، بار سنگینی را با خود حمل می‌كند و ممكن است به دلایل متعدد از جمله كمردرد، ترش کردن معده، گرفتگی عضلات پا، حركات جنین و به ویژه تكرر ادرار نتواند در طول شب خوب بخوابد.



بعضی زنان در تمام طول دوران بارداری خود احساس خستگی دارند، ولی برای مطمئن شدن از اینكه مشكل دیگری وجود ندارد، بهتر است حتماً با پزشك خود مشورت كنند.

 


چه باید کرد؟


به هشدارهایی كه بدن‌تان به شما می‌دهد توجه كنید. سعی كنید شب ها زودتر بخوابید و در طول شب خواب كافی داشته باشید (حداقل 9 تا 10 ساعت، البته در صورتی كه بتوانید بخوابید.)

سعی كنید در طول روز چرتی بزنید. اگر سر كار می‌روید، یك چرت 15 دقیقه‌ای هم خیلی به شما كمك می ‌كند. حتی اگر در محل كارتان امكان دراز كشیدن (مثلاً در نمازخانه) وجود ندارد، سرتان را روی میز بگذارید و استراحت كنید. اگر ماشین دارید، می‌توانید صندلی آن را بخوابانید و داخل ماشین استراحت كوتاهی كنید.

سعی كنید برنامه‌های روزانه تان را تنظیم كنید. در صورت امكان سعی كنید از تعهدات كاری‌تان كم كنید و كارهای‌تان را برای آخر هفته به منزل ببرید. به این شکل شاید بتوانید یكی دو ساعت زودتر به خانه بروید.

اگر می‌توانید یك روز از وسط هفته را مرخصی (استحقاقی و یا اگر حالتان خوب نیست استعلاجی) بگیرید. اگر خانه‌دار هستید، هر از گاهی استراحتی به خود بدهید و اگر فرزندان دیگری هم دارید، نگهداری آنها را به فرد دیگری بسپارید تا بتوانید استراحت كنید.

تغذیه صحیح و مناسبی داشته باشید. بدن شما به 300 كالری اضافی (علاوه بر کالری قبلی) در روز نیاز دارد كه البته نباید از مواد غذایی مثل چیپس و شكلات تامین شود.

یك رژیم‌غذایی سالم شامل سبزی‌ها، میوه‌ها، نان و غلات (سبوس دار)، شیر و گوشت بدون چربی است. خوردن هله‌هوله، اشتهای شما را برای مصرف مواد غذایی سالم کاهش می دهد.

تنقلات مناسب در یك رژیم غذایی سالم شامل میوه و ماست است. همچنین سعی كنید كافئین (قهوه، چای و نوشابه سیاه) كمتری مصرف كنید و آب زیادی بنوشید.

هر روز كمی ‌ورزش سبك (نه شدید) انجام دهید. ممكن است حس كنید كه توانی برای ورزش كردن ندارید، ولی با این حال سعی خود را بكنید. توجه داشته باشید كه یك ورزش سبك مثل پیاده‌روی كوتاه مدت با سرعت آهسته، می‌تواند حالتان را بهتر كند.