سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اهمیت عصرانه برای بچه ها



 

 

اهمیت عصرانه برای بچه ها

 

گرچه ۷۰درصد کودکان در طول هفته حداقل پنج بار عصرانه می خورند، اما سهم بچه های بزرگتر از ۱۲ سال به ۱۹درصد کاهش می یابد. از آنجا که این وعده غذایی مختصر باتری بچه ها را تا هنگام شام شارژ می کند، باید حتماً در برنامه روزانه آنها گنجانده شود. در بهترین حالت، عصرانه باید حدود ۱۵درصد دریافت انرژی کلی بدن در طول روز را تامین کند. همچنین باید تعادل خوراکی و خوشمزگی آنها را برای بچه ها در نظر بگیریم و بهتر است غذاهای خانگی را انتخاب کنیم.


بچه ها در سنین مختلف و حتی با توجه به اخلاق و روحیات گوناگون نیازهای خاصی دارند. این تفاوت حتی در مورد تغذیه نیز وجود دارد، چنانکه نیازهای غذایی کودکان با شخصیت آرام با بچه های فعال و پرتلاش قطعا متفاوت خواهد بود. به همین علت عصرانه بچه ای که طبیعت را نقاشی می کند با دوستش که همیشه عاشق بازی های هیجانی مثل دزد و پلیس است، نباید یک جور باشد.


در تمام شرایط توجه داشته باشید که تعادل را در تغذیه روزانه فرزندتان رعایت کنید و خوردن شکلات، بستنی، نوشابه و کیک به مواقع خاص مثل جشن تولد محدود شود. مطالعات نشان می دهد که نخستین انتخاب بچه ها برای عصرانه در ۵۹ درصد موارد بیسکویت است. گذشته از این، شیرینی، بیسکویت و شکلات میان وعده بیش از یک سوم کودکان است.


● اصول بهترین عصرانه برای بچه ها در هر سنی


یک تکه کوچک نان یا دیگر غلات؛ سرشار از قندهای کامل، برای تامین انرژی.


یک میوه کوچک یا کمی کمپوت به خاطر دارا بودن ویتامین ها و فیبرها.


یک فرآورده لبنی مانند ماست یا یک لیوان شیر برای تامین نیاز بدن به کلسیم و پروتئین های ضروری دوران رشد.


کمی مربا، عسل، شکر یا شکلات به خاطر علاقمندی و لذت کودک.


آب.


● عصرانه ایده آل برای کودکان شش تاهشت سال


عصرانه برای بچه های ۶ تا ۸ سال باید روزانه ۱۶۰ تا ۲۹۰ کیلوکالری را تامین کند. این تفاوت به خاطر این است که کودکی که پس از بازگشت به منزل تلویزیون تماشا می کند، نسبت به بچه ای که دوچرخه سواری می کند نیاز کمتری به انرژی دارد.


بچه ها در این سن معمولاً به نوشیدن شیر تمایل دارند، پس حتما آن را در برنامه روزانه بگنجانید. به او نان کره ای بدهید و اگر بیسکویت می خواهد، فقط گاه گاهی موافقت کنید و هر روز تسلیم خواسته اش نشوید. روزهای تعطیل یا مناسبت های خاص برایش کیک یا دسر با پایه شیر آماده کنید. در این کار او را هم سهیم کنید، چون بچه ها عاشق آشپزی هستند. او در خلال این سرگرمی شاد، تفاوت مواد را هم یاد می گیرد.


● چند نمونه عصرانه های مناسب


۱) کودکان آرام


یک کیوی+ تکه ای نان کره ای+ یک قاشق چایخوری مربا+ یک لیوان شیر
دو عدد بیسکویت+ یک شیرینی کوچک+ مقداری کمپوت
مقداری پنیر سفید+ دو عدد بیسکویت شکری+ یک نارنگی


۲) بچه های شاد و علاقمند به بازی


مقداری پنیر+ یک برش نان برشته+ یک قاشق چایخوری مربا+ آب یک نوع میوه
یک لیوان شیر با یک قاشق چایخوری پودر شکلات+ نان کره ای+ زردآلو
مقداری پنیر سفید+ یک قاشق چایخوری شکر+ دو عدد آلو+ دو عدد نان پادرازی


۳) بچه های پیش فعال


مقداری ماست+ نصف گلابی+ نصف موز+ چند عدد فندق+ کمی کاکائو+ یک سهم غلات
سه زردآلوی خشک+ یک تکه نان کره ای و دو عدد شیرینی کوچک+ یک لیوان آب میوه طبیعی
یک لیوان شیر طعم دار+ یک برش نان برشته به همراه کمی کمپوت


۴) عصرانه ایده آل برای بچه های ۹ تا ۱۲ سال


در مورد بچه های بزرگتر یعنی در فاصله سنی نه تا ۱۲ سال، عصرانه باید ۲۰۰ تا ۳۶۰ کیلوکالری نیاز بچه را تامین کند که البته بازهم با توجه به فعالیت او متغیر است. در تمام موارد غلات، خوراکی اصلی است و همچنین نباید شیر را هم فراموش کرد زیرا تمایل به مواد چرب و شیرین را کاهش می دهد. اگر خوردن شیر برای بچه ها عادت شود، بسیار خوب است چون با توجه نیاز آنها به کلسیم در دوران رشد، دچار کمبود نمی شوند.


● چند نمونه عصرانه های مناسب


الف) کودکان آرام


یک برش نان+ مقداری کمپوت بدون شکر اضافه+ مقداری ماست طبیعی
مقداری پنیر سفید+ یک گلابی+ یک قاشق چایخوری عسل+ دو تکه کوچک کره
نان کره ای برشته+مقداری پنیر+ یک نارنگی


ب) بچه های شاد و علاقمند به بازی


یک لیوان بزرگ شیر+ دو عدد زردآلو+ تکه ای نان طعم دار


یک موز+ یک لیوان شیر+ یک تکه بزرگ نان برشته همراه با عسل و بادام


کرپ خانگی همراه با مربا+ یک تکه پنیرسفید+ یک کیوی


ج) بچه های پیش فعال


یک لیوان بزرگ شیر+ مقداری معجون یا عصرانه های آماده مانند شیرین گندمک+ یک موز+ یک قاشق چایخوری عسل


یک چهارم نان باگت+ دو تکه شکلات+ آب یک پرتقال+ مقداری پنیر سفید+ یک قاشق چایخوری شکر


▪ چند آلوی خشک+ یک لیوان شیر+ یک زردآلو



منبع:روزنامه کیهان


ویدیو مرتبط :
‫اهمیت گرفتگی بینی بچه ها ونوع تنفس بچه ها‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اهمیت کتابخوانی برای بچه ها


در این مقاله شما با شیوه های خواندن کتاب برای گروه های سنی مختلف (از بدو تولد تا دوران مدرسه) آشنا می شوید.

راز: آینده روشن هر کشوری را فرزندان آن سرزمین رقم می زنند.

اگر فرزندانمان به طور صحیح، اصولی و متناسب با شرایط و نیاز جامعه آموزش ببینند و تربیت شوند بدون شک جامعه ای موفق و پویا خواهیم داشت. یکی از ابزارهای این آموزش صحیح کتاب های مفید و ارزشمند است. بنابراین خواندن کتاب، باید در برنامه روزانه افراد از بدو تولد تا بزرگسالی گنجانده شود.

نکته مهم و قابل توجه در این بحث، این است که والدین و مربیان باید دقت داشته باشند که برای هر گروه سنی کتاب های خاصی انتخاب شود و حتی لازم است برای هر سن، شیوه خاصی برای خواندن کتاب در نظر گرفته شود. در این مقاله شما با شیوه های خواندن کتاب برای گروه های سنی مختلف (از بدو تولد تا دوران مدرسه) آشنا می شوید. البته پیش از آن درباره ضرورت کتابخوانی برای کودکان مطالبی می خوانید.



الف: چرا کودک باید کتاب بخواند؟

*نیازمند آموختن مهارت های زندگی است و کتاب، منبعی مورد اعتماد در این زمینه است.

*نیازمند آموختن زبان مادری و مطالبی آموزنده و جدید از دنیای اطرافش است.

*به عزت نفس و اعتماد به نفس نیاز دارد و کتاب راهنمای خوبی برای او در این زمینه است.

اگر روزانه (هرچند اندک و کوتاه) برای فرزندتان کتاب بخوانید، این کار موجب می شود:

- ارتباط عاطفی عمیقی میان شما و او برقرار شود.

- بداند فردی دوست داشتنی است و برای والدینش مهم و ارزشمند است.

- اطلاعات و تجربیات خود را از این طریق به او منتقل کنید.

- در او حس کنجکاوی به وجود بیاورید.

- ذهنی منتقد پیدا کند.

- لغات بیشتری یاد بگیرد و احساسات و افکارش را بهتر بیان کند.

- به طور غیرمستقیم و از طریق سوالاتی که هنگام خواندن کتاب از او می پرسید، با مشکلاتی که دارد، آشنا شوید.

- و از همه اینها مهم تر، شما و فرزندتان لحظاتی خوش و مفید را با هم می گذرانید. او در کنار شما آرامش و آگاهی و اعتماد را یکجا به دست می آورد و هرآنچه می خواهید به او بیاموزید از این طریق به او آموزش می دهید.





ب: چه کتاب هایی برای فرزندمان مناسب است؟ (براساس گروه های متفاوت سنی)

دوره شیرخوارگی و نوزادی (صفر تا 2 سال)

- توانایی دید نوزادان، از نظر دقت و توجه آنها به اشیا به شدت رشد می کند. نوزادان از سه ماهگی می توانند نگاهشان را از روی تصویر بردارند. به همین دلیل، کتاب خواندن برای شان کم کم جالب می شود.

- کودکان در این سن اغلب همه چیز را در دهان می گذارند حتی کتاب ها را نیز می جوند. بهتر است در این سن از کتاب های پارچه ای یا پلاستیکی – که کتاب های حمام معروف است – استفاده کنید. جویدن و نگاه کردن به عکس های کتاب برای او به معنی مطالعه است.

- تا می توانید عکس ها و تصاویری با رنگ های تند و روشن به او نشان دهید.

- هنگامی که در رختخواب است برایش کتاب بخوانید. نگاه کردن به صورت شما و شنیدن صدایتان برایش آرام بخش است.

- بگذارید به کمک شما برای اشیا اسم بگذارد.

- سعی کنید هنگامی که برایش کتاب می خوانید از عروسک هایش یا وسایلی مثل قاشق، بشقاب و... به عنوان شخصیت های قصه استفاده کنید.

- شعرهای قدیمی که با بازی همراه است (مانند: تاپ تاپ خمیر، عمو زنجیرباف) برای کودکان این سنین و حتی سال های بالاتر (تا 4 سال) می تواند جذاب باشد.



کودکان نوپا (2 تا 4 سال)

- در این سن کودکان می خواهند درباره مسایل روزمره زندگی هرچه بیشتر بدانند. او را در آغوش بگیرید و برایش کتاب بخوانید.

- کتاب هایی با حجم کم و تصاویر ساده و مشخص برای شان تهیه کنید.

- ممکن است کودکان در این سن، از شما بخواهند داستانی را چندین بار برای شان بخوانید. پس صبور باشید. این کار آنها به این دلیل است که می خواهند مطمئن شوند عکس ها و اتفاقات در همان صفحات هستند و تغییری رخ نداده است و پایان و نتیجه کتاب در هر بار خواندن یکسان است.

- به شکل فعال برای شان کتاب بخوانید. به این ترتیب که گاه در حین خواندن کمی مکث کنید تا آنها ادامه دهند یا کلماتی را انتخاب کنند. با این کار، گنجینه لغاتشان پربار می شود.

- اشعار ساده و کودکانه در این سن برایش بسیار مناسب است. وقتی اشعار را حفظ کند و برایتان بخواند، احساس می کند، فرد مهمی است و این مساله در ایجاد حس اعتماد به نفس او بسیار اهمیت دارد.

- پیش از خواب زمان مناسبی برای خواندن کتاب است. سعی کنید از داستان های شاد با پایانی خوش استفاده کنید.

کودکان 4 تا 7 سال

- خواندن داستان برای کودکان در این سن موجب می شود تا خود را باور کنند.

- سعی کنید ذهن او را هنگام خواندن داستان، درگیر کنید. به عنوان نمونه پیش از خواندن نقطه اوج داستان، از او بخواهید حدس بزند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یا پس از خواندن از او بپرسید اگر به جای شخصیت اصلی بود، دوست داشت چه کاری انجام دهد و...

- خواندن شعر را فراموش نکنید. کودکان ذهن گیرایی دارند و به راحتی اشعار را حفظ می کنند. این کار به تقویت حافظه آنها بسیار کمک می کند.



- شما می توانید از کتاب به عنوان ابزار درمانی هم استفاده کنید. اگر کودکتان می ترسد، اگر منتظر فرزند دیگری هستید یا اگر می خواهید او را به مطب دکتر و دندانپزشک ببرید با خواندن کتاب هایی در این زمینه، ذهن او را آماده کنید.

- به عکس العمل های او هنگام خواندن کتاب دقت کنید. ببینید از چه اتفاقی شاد و از چه چیز غمگین می شود؟ چه وقت حوصله اش از یک کتاب سر می رود و دوست دارد سراغ کتاب دیگری برود.

- داستان های افسانه ای برایش بخوانید. این داستان ها ارزش ها و ضدارزش ها را به او آموزش می دهند. او با گوش کردن به این داستان ها می آموزد که همیشه امیدوار باشد، با بدی ها مبارزه کند و از مشکلات نترسد.

- اگر فکر می کنید بخش هایی از داستان، او را می ترساند، می توانید از قبل با او گفت و گو کنید یا آن قسمت ها را حذف کنید. حتی می توانید به او بگویید چشم هایش را ببندد و آن بخش ها را نادیده بگیرند. در این نوع داستان ها بهتر است شخصیت کتاب ها حیوانات باشند.

- سعی کنید مجلات، تابلوها (و هر خواندنی دیگر) را با مشارکت او بخوانید. این یکی از روش هایی است که فرزندتان را به خواندن علاقه مند می کند.

- خوشبختانه امروزه در کشور ما مجلات بسیاری هستند که مخصوص کودکان چاپ و منتشر می شوند. مشترک یکی از این مجلات شوید. هرگاه که این نشریه به منزل شما می رسد و کودکان می فهمد که مخصوص اوست، احساس مهم بودن می کند و بیشتر به خواندن تشویق می شود.
- نکته مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که هیچ گاه با زور و اجبار، او را وادار به خواندن نکنید زیرا نتیجه خوبی را مشاهده نخواهید کرد.

- هیچ گاه سعی نکنید تا پیش از رفتن به مدرسه، خواندن را به او بیاموزید. اگر به آنها در این زمینه، فشاری وارد شود، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. (البته بعضی از آنها خود به این کار علاقه نشان می دهند و مجذوب خواندن کتاب می شوند و دوست دارند خودشان کتاب را بخوانند).

کودکان 4 تا 7 سال

- در این سنین (به خصوص سال اول دبستان) کودک علاقه شدیدی به خواندن دارد. با دقت و علاقه به او گوش کنید و وانمود کنید این کار او، برای شما، بسیار مهم است.

- کودکان در این سنین کم کم از دیگران الگوبرداری می کنند. ماجراهای زندگی واقعی افراد، زندگینامه بزرگان که مخصوص کودکان نوشته شده است، کتاب های خوبی در این زمینه هستند.

- هنگام خواندن داستان، بخشی از کتاب را شما بخوانید و قسمت دیگر را به او بدهید. از او بپرسید، فکر می کند بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد؟

- کتاب، ابزار مناسبی برای پرورش تخیل بچه هاست. آنها را با موقعیت های متفاوتی رو به رو می کند، این مساله باعث می شود ذهن آنها درگیر شود، به دنبال راه حل بگردند و بعدها اگر با مشکلی مشابه آن رو به رو شدند، پیش زمینه ای ذهنی درباره آن داشته باشند.

- ادبیات کهن ایران و جهان، موضوعات خوب و مناسبی برای مطالعه کودکان شما (و حتی خودتان) است. این کتاب ها منابع مهمی برای آموختن درس های زندگی هستند.





خلاصه اینکه: بچه های کتاب خوان...

1- در مدرسه عملکرد بهتری دارند.

2- گنجینه لغات آنها پربارتر است.

3- در نوشتن انشا مشکلی ندارند و به شکلی خلاق می نویسند.

4- از نظر دستور زبان و نوع به کارگیری جملات، دقیق تر هستند.

5- منظور خود را در نوشتن، بهتر بیان می کنند.

6- عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتری دارند.