سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اطلاعاتی در مورد تست HIV



تست HIV,تست اچ آی وی چیست,فواید انجام تست اچ آی وی, ویروس HIV,تست آنتی بادی HIV

اطلاعاتی در مورد تست HIV
ایـن مـقـاله شـمـا را بـا تسـت اچ آی وی، نحـوه انجام آن، مزایای آن و اینکه چه افرادی میبایست این تست را انجام دهند آشنا خواهد کرد.
تست اچ آی وی چیست؟
تسـتHIV آزمایـشی اسـت کـه مــعمولا بروی نمونه خون انجام میگرد تا وجود و یا عدم وجود ویروس HIV را دربدن فرد مشخص کند. بنابراین نتیجه این تست با ابتلای فرد به بیماری ایدز تفاوت داد. ممکن است فردی HIV مثبت باشد اما کماکان بدن وی علایم بالینی بیماری ایدز را بروز نداده باشد.
فواید انجام تست اچ آی وی
1- فرد از آلوده بودن خود به ویروس HIV آگاه گشته و شیوه زندگی خود را تغییر میدهد تا با اجتناب از رفتارهای پرخطر جنسی و یا تزریق مواد مخدر با سوزن و سرنگ مشترک از گسترش عفونت به دیگران جلوگیری کند. همچنین فرد دیگر نمی تواند خون، فراورده های خونی و یا اعضاء بدن خود را اهدا کند.
2- تشخیص زودهنگام این بیماری درمان دارویی زود هنگام را در پی خواهد داشت که سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داده و طول عمر بیمار را افزایش میدهد.
3-فرد پس از اینکه از آلوده بودن خود مطلع گشت با آگاه ساختن شرکای جنسی فعلی و پیشین خود و کسانی که با آنها از سوزن و سرنگ مشترک حین تزریق مواد مخدر استفاده میکرده ، احتمال آلوده بودن  این افراد را به آنان هشدار داده و همچنین از گسترش بیشتر بیماری جلوگیری بعمل می آورد.
4-زنان باردار در صورت مثبت بودن تستشان میتوانند با دریافت داروهای ویژه ای درصد بدنیا آمدن نوزاد آلوده به ویروس HIV را کاهش دهند.
5-کاهش نگرانی و اضطراب از آلوده بودن فرد پس از منفی بودن آزمایش.
چه کسانی میبایست تست اچ آی وی را انجام دهند؟
1-افرادی که شریک جنسی متعدد دارند و یا رابطه جنسی حفاظت نشده (با افراد غریبه، شریک جنسی ای که خود شریک جنسی متعدد دارد و یا نسبت به وی اعتماد و شناخت کافی ندارید) داشته اند.
2-افرادی که  مبتلا به بیماریهای آمیزشی هستند.
3-افرادی که معتاد تزریقی بوده و از سوزن و سرنگ مشترک استفاده کرده و میکنند.
4- افرادی که در محیط کار خود با خون و یا مایعات بدن سرو کار دارند: پزشکان، دندانپزشکان، پرستاران، تکنسینهای آزمایشگاه، تکنسینهای پروتز دندان.
5- افراد مبتلا به هموفیلی و سل.
6-افرادی که با سوزنهای آلوده اقدام به خالکوبی و یا سوراخ کردن گوش کرده اند.
7-نوزادانی که مادرانشان مبتلا به HIV هستند.
8- افرادی که پیش از سال 1985 میلادی خون و یا فرآورده های خونی دریافت کرده اند. امروزه احتمال آلودگی از طریق انتقال خون بسبب آزمایش خونهای اهدایی بسیار اندک گشته است.
9- تمام زنان باردار. ضروری ست زوجین پیش از اقدام به بچه دار شدن نیز تست HIV را انجام دهند.
10-همجنس بازان و زنان روسپی.
11-افرادی که مورد تجاوز و سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند.
شیوه های انجام تست
1-با شناسایی آنتی بادی ویژه ویروس:ELISA  و WBT
2- با شناسایی آنتی ژن ویروس: آنتی ژن P24 و  RNA-PCR وDNA-PCR
3- تست بزاق دهان: مانند مورد نخست و مراحل آن مانند نمونه گیری خون است اما گرانقیمت تر میباشد.
4- کیتهای تست فوری: اینگونه کیتها به هیچ وجه قابل اطمینان نمیباشند.
پس از ورود ویروس HIV به بدن، سیستم ایمنی بدن ویروس را شناسایی کرده و آنتی بادی (پادتن) ویژه آن را تولید میکند.
پادتن (آنتی بادی): واکنش بدن به عفونت میباشد و به منظور مبارزه و نابود کردن عامل بیماری تولید میگردد.
دوره پنجره (WINDOW PERIOD) چیست؟ فاصله میان آلوده شدن فرد (ورود ویروس به بدن) تا آشکار شدن آنتی بادیها در خون و سایر مایعات بدن را دوره پنجره میگویند. این دوره معمولا 6-4 هفته بطول می انجامد اما پس از گذشت 3 ماه در خون 99 درصد افراد آلوده  و در عده معدودی نیز تا 6 ماه بعد آنتی بادیها قابل شناسایی هستند. به یاد داشته باشید فرد در این دوره نیز ناقل بیماری بوده و پتانسیل آلوده سازی دیگران را داراست.
نکته:بنابراین 3 هفته پس از رابطه جنسی پر خطر و دیگر موارد مشکوک فورا تست HIV را انجام دهید اما در صورت منفی بودن تست، حتما 3 ماه بعد مجددا این تست را انجام دهید و برای اطمینان 100 درصد 6 ماه بعد از رابطه پر خطر تست را مجددا انجام دهید.
تست آنتی بادی HIV دو مرحله دارد:
1- تست غربالگری: این تست ELISA نام دارد. که با آزمایش نمونه خون آنتی بادیهای تولید شده سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس HIV شناسایی میگردند. هرگاه نتیجه این تست دو بار مثبت اعلام گردد مرحله بعدی تست انجام میپذیرد.
2- تست تاییدی: این تست WESTERN BLOT نام دارد. این تست وجود IgG برعلیه چند نوع پروتئین ویروسی را بررسی میکند.
نکته:پس از اینکه 2 بار تست ELISA و متعاقب آن یک بار تست وسترن بلات مثبت باشد فرد بطور قطع آلوده به ویروس اچ آی وی میباشد.
تست آنتی ژنهای ویروس
1- تست آنتی ژن P24: پروتئین ویژه ویروس HIV میباشد. این تست یک تا 4 هفته بعد از ورود ویروس به بدن مثبت میگردد. هنگامی که آنتی بادیها توسط بدن تولید گردند این آنتی ژن حذف شده و دیگر قابل شناسایی نیست. این تست برای تشخیص زود هنگام ویروس اچ آی وی صورت میگیرد.
2- تست میزان ویروس: این تست PCR نام دارد. در این تست میزان HIV در خون مستقیما سنجیده میگردد. در واقع ژن ویروس (DNA-RNA)  را در خون شناسایی میکند. این تست میزان فعال بودن ویروس HIV را در بدن مشخص میسازد. این تست بسیار هزینه بر بوده برای کسانی توصیه میشود که از ابتلای خود به این ویروس مطمئن شده باشند تا با سنجش میزان فعال بودن ویروس دارو درمانی متناسب با آن برای بیمار تجویز گردد.
نکته:در بدن  نوزادان تا 18 ماهگی آنتی بادی مادر وجود خواهد داشت.ب نابراین برای تشخیص آلودگی نوزاد میبایست از روش DNA-PCR استفاده شود.
نکته: افرادی که از  کورتیکو استروئیدها استفاده میکنند ممکن است نتیجه تست آنان به غلط مثبت و یا منفی تشخیص داده شود.
* تنها راه تشخیص آلوده بودن فرد انجام تست اچ آی وی  در آزمایشگاههای معتبر میباشد و نه علایم بالینی و ظاهری.

منبع:mardoman.net


ویدیو مرتبط :
شوخی كردم - اطلاعاتی درباره ایدز یا HIV

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تست HIV در منزل چیست؟



 

 

 

تست HIV در منزل چیست؟

 

نمونه‌گیری در منزل Home testing kits:

Consumer-controlled test kits (کیتهای تست کنترل شده مصرف کننده) که به کیتهای تست در خانه (Home testing kits) موسومند اولین بار در سال ۱۹۹۷ گواهی تایید گرفتند. اگرچه این کیتها گهگاه در اینترنت تبلیغ میشوند ولی تنها
Home Access HIV-1 test system توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) تایید شده است و صحت بقیه انواع کیتها مورد تایید نیست.

طرز استفاده آن بدین صورت است که قطره خونی از سر انگشت بر روی کارت مخصوص آن چکانده و کارت را به یکی از آزمایشگاههای مورد تایید که این آزمایش را انجام میدهند پست میکنید، به هر فرد یک شناسه داده میشود تا برای پیگیری جواب از طریق تلفن مورد استفاده قرار گیرد، فرد میتواند با یک مشاور، قبل و بعد از آماده شدن جواب تست، مشورت کند.
تمامی کسانی که تست آنها مثبت شده جهت انجام تست تاییدی ارجاع میشوند.
مزیت عمدة « نمونه‌گیری در منزل» شامل راحتی، سرعت و محرمانه بودن آن است. در كشورهایی كه تست HIV رایگان نیست « نمونه‌گیری در منزل» یك راه مقرون به صرفه برای انجام تست است ولی عدم وجود "مشاورهٔ رو در رو" قبل و بعد از انجام تست یكی از اشكالات آن است.

در ایالات متحده تنها یك كارخانه، مجوزِ FDA (سازمان غذا و داروی جهانی) را برای ساخت كیت « تست HIV در منزل» دارد.

در انگلستان فروش هر گونه كیت برای مصرف شخصی، غیر قانونی است.

 

كیت تست فوری HIV

كیت تست فوری HIV بمعنای آن است كه نتیجه تست، بدون نیاز به مشورت کردن با فرد مجرب، در همان لحظه خوانده می‌شود. بطور كلی اینگونه تستها بخاطر دقت كم آنها و فقدان حمایت عاطفی برای فرد، توصیه نمی‌شوند. در حال حاضراین نوع تست در بسیاری از كشورها بطور قانونی خرید و فروش نمی‌شود.

اگر تست HIV من منفی باشد آیا بدین معناست که شریک جنسی من هم HIV منفی است؟
خیر، جواب تست HIV شما تنها وضعیت آلودگی با HIV شما را مشخص میکند و اینکه شریک جنسی شما HIV منفی است یا مثبت است را مشخص نمیکند و او هم می بایست تست HIV بدهد تا وضعیت سلامتش از نظر آلودگی با HIV تعیین گردد.


اگر تست HIV من مثبت باشد و مشخص شود که HIV مثبتم، چه باید بکنم؟
دراین حالت، شما هرچه زودتر از سلامت خود مراقبت کنید بهتر است. درمان اولیه و پیش گرفتن شیوه زندگی سالم، به شما کمک میکند که سالم بمانید و مراقبتهای پزشکی، ظهور علایم ایدز و ایجاد وضعیتهای تهدیدکننده حیات را در شما به تاخیر می اندازد.
کارهای بسیار مهمی که بایستی سریعا برای محافظت از سلامت خود انجام دهید عبارتند از:

۱- به پزشکی که در زمینه ایدز کار میکند مراجعه کنید، حتی اگر احساس مریضی نمیکنید. پزشکی را بیابید که تجربه درمان افراد HIV مثبت را دارد. امروزه داروهای فراوانی برای آلودگی با HIV وجود دارد که میتواند سلامت شما را تداوم بخشد. هیچگاه نگویید که «هنوز برای فکر کردن برای درمان خیلی زود است!»

۲- تست سل (TB test) انجام دهید. ممکن است آلوده به سل باشید و از آن آگاه نباشید، سل کشف نشده میتواند منجر به بیماریهای وخیمی گردد ولی اگر زود تشخیص داده شود با موفقیت قابل درمان است.

۳- سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد الکل یا استفاده از مواد مخدر (مانند متاآمفتامین ها) میتواند سیستم ایمنی شما را تضعیف کند. برای ترک یا کاهش مصرف اینگونه مواد، هرچه زودتر اقدام کنید.

۴- جهت بررسی از نظرتشخیص بیماریهای مقاربتی (STD) اقدام کنید. بیماریهای مقاربتی تشخیص داده نشده میتواند باعث مشکلات جدی شود. همچنین باید برای جلوگیری از بیماریهای مقاربتی (STD) حتما از کاندوم استفاده کنید (safe s e x)

منبع:iranhiv.com