سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اضطراب و نگرانی‌هایتان را به حساب افسردگی نگذارید



اضطراب و نگرانی‌,افسردگی درون‌زا, افسردگی‌ها برون‌زا

احسان گلی تصریح کرد: افسردگی به دو دسته‌ درون‌زا و برون‌زا تقسیم می‌شود که افسردگی درون‌زا به دلیل اختلال عدم هماهنگی در انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص افسردگی برون‌زا، اظهار کرد: بیشتر افسردگی‌ها برون‌زا هستند به این معنی که فرد به دلیل ناکامی، شکست، افکار ناکارآمد و تجربیات گذشته خود دچار افسردگی می‌شود و در این مورد روان‌درمانی برای فرد توصیه می‌شود گرچه درمان دارویی نیز می‌تواند جنبه‌ تسکین‌بخشی داشته باشد.

گلی بیان کرد: متاسفانه در بیشتر موارد افسردگی، برای فرد دارو تجویز می‌شود در صورتی که باید ترکیبی از روان‌درمانی و دارودرمانی برای بهبود افسردگی استفاده شود.

وی افزود: دو عامل در استفاده فرد افسرده از دارو موثر است که عبارت است از این که روان پزشک ترجیح می‌دهد برای بهبود سریع‌تر بیمار از دارودرمانی استفاده کند و مردم هم تصور می‌کنند استفاده از دارو برای درمان سریع‌تر افسردگی موثر است.

گلی ادامه داد: استفاده از دارو باید در مواقع ضروری مانند زمانی که فرد زمینه‌ اقدام به خودکشی یا احتمال اقدام به آن را دارد، افسردگی‌های پس از زایمان و در مواردی که افسردگی شخص منجر به مختل شدن زندگی وی شود؛ باشد.

وی در خصوص عوارض مصرف دارو برای درمان افسردگی، بیان کرد: خواب زیاد، گیجی، ناتوانی جنسی و کاهش تمرکز می‌تواند از عوارض مصرف این داروها باشد.

اضطراب و نگرانی‌,افسردگی درون‌زا, افسردگی‌ها برون‌زا

افسردگی یک بیماری ثانویه است
گلی عنوان کرد: زمانی که فرد در دو یا سه هفته در بیشتر ساعات روز خلق پایین داشته باشد از علاقه‌مندی‌های خود لذت نمی‌برد یا بی‌میل می‌شود،‌ خواب و خوراک آشفته دارد، سطح میل جنسی وی زیاد یا کم است و گوشه‌گیر می‌شود دچار افسردگی شده است.

وی اظهار کرد: افسردگی می‌تواند به دنبال کم‌کاری تیروئید و مسائل جسمی قبل از عادت ماهیانه در زنان رخ دهد پس در نتیجه افسردگی جنبه‌ای از بیماری اصلی و در واقع ثانویه است.

این روان‌شناس تصریح کرد: تشخیص افسردگی باید توسط یک روان‌شناس بالینی صورت گیرد و برای درمان فرد متناسب با درجه‌ افسردگی وی از دارودرمانی، روان‌درمانی و مداخله خانوادگی استفاده شود.

گلی اذعان کرد: در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا رویکرد درمان افسردگی به سمت روان‌درمانی است و باید در کشور ما نیز رویکرد روان‌درمانی غالب شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه مردم تصور اشتباهی از افسردگی دارند و اضطراب، ترس و نگرانی خود را به حساب افسردگی گذاشته و از علائم اصلی بیماری غافل می‌شوند.

گلی اظهار کرد: توصیه می‌شود که افراد قبل از مراجعه به روان‌شناس، به زندگی خود دقت کنند زیرا خواب ناکافی، تغذیه نامناسب و خستگی و فرسودگی شغلی نیز سبب افسردگی می‌شود که در این صورت فرد با رعایت این مسائل به حالت عادی باز می‌گردد.

منبع:ایسنا/سلامت نیوز

 


ویدیو مرتبط :
‫نگرانی و اضطراب مدیریت اضطراب ویدا فلاح‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اضطراب و افسردگی زمینه ساز‌ بسیاری از انواع کمردردهاست



 

 

زمینه‌ ساز بسیاری از بیماری‌های فیزیکی، اختلالات خلقی و روانی هستند و اضطراب،‌ افسردگی، تنش، ناخوشایندی از وضعیت موجود و بی‌هدفی و عدم اعتقاد به مبداء و معاد مهمترین آنها را تشکیل می‌دهند.

فارس: مدیر گروه طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: زمینه‌ بسیاری از انواع کمردردها و دردهای مزمن عضلانی، اضطراب، استرس و افسردگی است.

سیدمنصور رایگانی اظهار داشت: بروز بیماری‌ها بر ارتباط عوامل اجتماعی و روحی و روانی و تاثیر آن بر بروز بیماری‌ها از زمان قدیم مطرح بوده و هم اکنون نیز ادامه دارد و هر روز هم جنبه‌های مختلفی از آن کشف می‌شود.

وی افزود: الگویی که انسان برای سلامت بشر شناخته است الگویی 4 ضلعی است که مذهب، اجتماع، روان و جسم این چهار ضلع را تشکیل می‌دهند.

رایگانی تصریح کرد: تعامل این 4ضلع به گونه‌ای است که می‌تواند میزان سلامت فرد را تعیین کند و تعامل مثبت این اضلاع است که فرد را بیمار را سالم نگه می‌کند.

وی اضافه کرد: زمینه‌ ساز بسیاری از بیماری‌های فیزیکی، اختلالات خلقی و روانی هستند و اضطراب،‌ افسردگی، تنش، ناخوشایندی از وضعیت موجود و بی‌هدفی و عدم اعتقاد به مبداء و معاد مهمترین آنها را تشکیل می‌دهند.

رایگانی یادآور شد: زمینه‌ساز انواع کمردردها و بیماریهای عضلانی و دردهای مزمن اختلالات خلقی است که از طرف دیگر بسیاری از بیماریهای بدنی نیز هست که تظاهر خلقی دارند یعنی فرد بدون سابقه بیماریهای روانی به دلیل ابتلا به بیماری‌های جسمی به مرور زمان می‌تواند به بدخلقی‌ها و اختلافات مربوط به آن مبتلا شود.

مدیر گروه طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تقویت ساختار خلقی و روحی و روانی افراد می‌تواند زمینه‌ساز مقاومت در مقابل بروز بیماری‌های بدنی را فراهم کند و تقویت بدن و جسم نیز می‌تواند فرد را در مقابل بیماری های روحی و روانی مقاوم کند.

وی گفت: تاثیر اختلالات روحی و روانی در بیماری‌های جسمی هم در مرحله پیشگیری است و هم در مرحله بروز بیماری‌ها. به طوری که ثابت شده پیشگیری از این بیماریها می‌تواند به ساختار ژنتیک افراد نیز مربوط باشد چرا که برخی افراد به طور ژنتیکی مستعد بروز بیماریهای روحی و روانی هستند لذا باید تلاش کرد آن ساختار ژنتیکی زمینه بروز پیدا نکند.

رایگانی یادآور شد: اختلالات روحی و روانی می‌تواند حتی روی جسم جنین و نوزاد موثر باشد.... /  تحلیل : عصر ایران