سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اضطراب خوب- اضطراب بد



 

 

اضطراب خوب, اضطراب بد,واژه اضطراب

 

واژه اضطراب و حتی احساس آن برای هیچ کدام از ما انسان ها واژه ای بیگانه و یا افسانه ای نیست. چراکه همه ما در طول زندگی خود بارها و بارها آن را به کرات تجربه کرده ایم.

 

 

اضطراب، استرس

 

شما نمی توانید ادعا کنید که هیچ گاه در زندگی دچار اضطراب نشده اید. این ادعا به این معنی است که زندگی شما یک روند یک نواخت و یک مسیر خسته کننده را طی می کند. حتی اگر خود شما هم بتوانید بسیاری از امور و رویدادها را کنترل کنید اما اتفاقاتی هستند که خارج از کنترل انسان می باشند.همانند مرگ یکی از عزیزان و یا رخدادن یک سانحه که می تواند برای هر کسی منجر به ایجاد استرس و فشار روانی شود.

 

البته اضطراب همیشه هم برای زندگی ما انسان ها مضر نبوده و نیست. اضطراب زمانی که به اندازه و متناسب با شرایط ما باشد نه تنها به ما این نیرو و انرژی را می دهد که کار محول شده را بهتر انجام دهیم بلکه حتی می تواند ما را برای مواجهه با مسایل آماده سازد.. به این نوع استرس استرس مفید و یا مثبت می گویند. اما اضطراب زمانی خطرناک و مشکل آفرین است که بیش از حد مورد انتظار باشد و همچنین هیچ تناسبی با موقعیت ما نداشته باشد ودر روند عملکرد طبیعی ما اختلال ایجاد کند.. برای مثال هر دانش آموزی زمانی که به فصل امتحانات نزدیک می شود تا حدی اضطراب را تجربه می کند و این علامتی است برای آن دانش آموز که مسئولیت محول شده را به درستی انجام دهد. و تلاش بیشتری داشته باشد. اما زمانی که همین دانش آموز استرسی را تجربه کند که نه تنها نفعی برای او نداشته ، بلکه حتی منجر به عدم یادگیری مطالب درسی و فراموش کردن مطالب خوانده شده نیز می شود. در اینجا استرس در واقع نقش یک مزاحمی را دارد که مانع از عملکرد طبیعی فرد می شود.

 

واقعیت امر این است که ما انسان ها هیچ گاه نمی توانیم از اضطراب و فشار روانی رهایی پیدا کنیم. و آن را به طور کامل از زندگی خود حذف کنیم. چراکه همان طور که گفته شد اگر استرس مثبت باشد برای زندگی و برای حرکت دادن ما و فراهم کردن نیرو و انرژی لازم ضروری است. و باز همان طور که اشاره شد ایجاد بسیاری از موقعیت های استرس آفرین از کنترل ما خارجند.

 

بنابراین گاه شرایط ایجاد کننده استرس در کنترل ما نمی باشند اما ما می توانیم با یاد گیری مهارت ها و روش هایی استرس خود را به گونه ای سازنده اداره کنیم . و به طریقی مدبرانه مدیریت کنیم تا کمترین آسیب را به جسم و روان خود زده باشیم.

 

موقیت های بیشماری وجود دارند که منجر به ایجاد استرس در ما می شوند. موقعیت های درونی و یا بیرونی. برای مثال ترافیک شهری- مرگ عزیزی که دوستش داریم-اختلافات در روابط بین فردی- رخ دادن وقایع طبیعی- دوره بلوغ – کمال گرایی- تفکرات منفی و....همه و همه میتوانند در من و شما ایجاد استرس کنند.


 

زمانی که شما دچاراسترس می شوید می توانید مجموعه ای از علایم را (بدنی، شناختی، روانی) در خودتان مشاهده کنید.

 

بدنی

 

اضطراب شما می تواند منجر به سردرد، ضربان سریع قلب، تنفس سریع و سطحی، تکرر ادرار، یبوست و... باشد.

 

فکری

 

در این بعد، اضطراب شما می تواند منجر به حواس پرتی، عدم تصمیم گیری، گوش به زنگی، از دست رفتن خلاقیت در شما، داشتن توقعات بیش از حد از دیگران و.. جلوه گر شود.

سعی کنید همیشه بین کارتان و همچنین اوقات فراغتتان تعادلی برقرار کنید. چراکه این امر برای سلامت جسمی و روانی شما موثر خواهد بود

 

روان

 

زمانی که شما مضطرب هستید عصبی می شوید،دچار خستگی و کسالت خواهید شد.

 

 

چگونه با اضطرابمان مقابله کنیم؟

 

آرام سازی

 

زمانی که شما دچار اضطراب و یا خشم می شوید. مسلماً متوجه شده اید که تنفستان بسیار کوتاه و سریع خواهد شد. در این مواقع در بدن شما آدرنالین ترشح می شود که منجر به تنفس کوتاه و تند شما می شود. که این امر یعنی تنفس سطحی شما منجر به برهم خوردن تعادل بین اکسیژن و دی اکسید کربن خون شما می شود. و شما می بایست با آموزش و یادگیری روش هایی این عدم تعادل ایجاد شده را اصلاح کنید.

 

کنترل اضطراب

 

چرا که در غیر این صورت و در اثر عدم اصلاح، آدرنالین بیشتری در خون شما ترشح خواهد شد و خشم و اضطراب بیشتری را تجربه خواهید کرد. برای این منظور سعی کنید هوا را تا آن جایی که برایتان مقدور است به آرامی از راه بینی خود به ریه ببرید و در فاصله بین دم و بازدم تا شماره 4 بشمرید و بعد هوا را به آرامی از طریق دهانتان خارج کنید. شما می بایست این عمل را 5 یا 6 بار تکرار کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا آرامش خود را حفظ کنید.


به خودتان کمی فرصت دهید

 

سعی کنید همیشه بین کارتان و همچنین اوقات فراغتتان تعادلی برقرار کنید. چراکه این امر برای سلامت جسمی و روانی شما موثر خواهد بود.

 

شما می توانید یک روز هفته را به خودتان اختصاص دهید و یا یکی از دوستانتان و یا اعضای خانواده تان به گردش و تفریح بروید و از بودن در کنار یکدیگر لذت ببرید.

 

تفکرات منفی را شناسایی کنید و آنها را اصلاح کنید

 

تفکرات منفی شما منجر به تشدید اضطراب خواهد شد. تفکرات منفی از جمله موانع بزرگی هستند که مانع از روند صحیح فکر می شوند. تفکرات غلطی همچون" من آدن بی عرضه ای هستم – و یا من همیشه شکست خورده ام" که استفاده از این کلمات و همچنین تکرار آن نه تنها کمکی به رفع اضطراب شما نخواهد کرد بلکه همچون دور باطل اعتماد به نفس شما را نیز نشانه می گیرند.

منبع:تبیان


ویدیو مرتبط :
‫نگرانی و اضطراب مدیریت اضطراب ویدا فلاح‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواب بد؛ افسردگی، استرس و اضطراب


مطابق تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه ملی خواب آمریکا (NSF)، خواب بد نشانه‌ای از افسردگی ،استرس واضطراب است که باید جدی گرفته شود.

zoomit.ir - صادق افضل: آیا شما مشکل خوابیدن دارید؟ آیا شب‌ها در جای خود غلت می‌زنید تا خوابتان بگیرد و آیا بعد از بیدار شدن از خواب باز می‌خواهید به خواب خود ادامه دهید؟ اگر این چنین است پس شما خواب خوبی ندارید.

مطابق تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه ملی خواب آمریکا (NSF)، خواب بد نشانه‌ای از افسردگی ،استرس واضطراب است که باید جدی گرفته شود.نظرسنجی های این موسسه نشان می دهد که حدود ۴۴% آمریکایی ها از بی خوابی رنج می برند و این در حالی است که ۲۲% آنها تقریبا هر شب این مشکل را دارند؛ که بدون شک کمبود خواب تاثیر مستقیم روی کیفیت زندگی و میزان بهره وری در کار خواهد داشت.

۹ نشانه نداشتن خواب خوب و تاثیر بد آن روی موفقیت

پیتر همس،بنیان گذار و مدیر عامل شرکت Big Health و صاحب سایت برنامه بهبود خواب دیجیتال،Sleepio معتقد است :

خواب اساسی ترین نیاز زندگی انسان است که کمبود آن منجر به کسل شدن و بی حوصلگی در طول روز به جای شب می شود. افراد خوش خواب نسبت به کم خواب ها سه برابر تمرکز فکر بهتری داشته و احتمال افسردگی در آنها دو برابر کمتر است.

همچنین وی معتقد است که نتیجه کم خوابی تیره و تار شدن روابط اجتماعی ،کاهش بهره‌وری کاری و حتی بروز بیماری‌های مختلف است که ادامه این روند در طولانی مدت صدمات اساسی روحی ،روانی و جسمی را منجر می‌شود.

همچنین طبق یافته های بنیاد NSF، فراموشی در کار برای افراد خوش خواب بسیار کم اتفاق می‌افتد و در مقابل پیشرفت و بهره‌وری بسیار مناسبی نیز از خود نشان می‌دهند.

در این بخش با آقای همس همراه شده و نشانه های کم خوابی و تاثیرات بد آن روی موفقیت ها و پیشرفت های زندگی را از وی جویا می‌شویم.

۹ نشانه نداشتن خواب خوب و تاثیر بد آن روی موفقیت

۱.افت فعالیت و بهره وری سر کار

به گفته هیس، نتایج سال گذشته به دست آمده از کارمندان آمریکایی بد خواب نشان می‌دهد که آنها به طور متوس ۷ تا ۸ روز کاری را از دست داده‌اند و با تحلیل دقیقتر داده‌های به دست آمده از افراد کم خواب مشخص می‌شود که بی خوابی روی ۲۵ ال0ی ۴۵ درصد کار مفید آنها تاثیر گذاشته است.

۲.مریضی ناشی از بد خوابی و تاثیر آن روی فعالیت‌ها

تضعیف سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از نتایج کم خوابی است که در مقابل سرماخوردگی های خفیف نیز افراد را متزلزل می‌کند و افراد بد خواب در مقایسه با افراد خوش خواب هر سال سه روز کاری را به طور کامل از دست می دهند.

تحلیل داده ها توسط هیس نشان می‌دهد که افراد با خواب‌ نامناسب به طور متوسط ۳ ساعت کاری در هفته را از دست می‌دهند که این کم فعالیتی‌ها اکثرا در زمان شروع و انتهای کار رخ می‌دهند.

همچنین بیماری‌های قلبی ،دیابت نوع دوم و چاقی به دلیل کم خوابی افزایش می‌یابد.

۳.پیدا شدن عادت های بسیار کوچک و بد

کمبود خواب روی خلق و خوی و برخی عادت‌های کوچک و بد تاثیر جدی می‌گذارد و به نوعی باعث تحریک‌پذیری بیشتر در مقابل اتفاقات بی‌ارزش کوچک می‌شود، که می تواند ما را به هنگام مواجهه با مشکلات کوچک شکست‌پذیر کند. این در حالی است که این گونه تغییرات در محیط کاری می‌تواند به روابط کارمند با مشتریان، همکاران و مدیر عامل تاثیر بسیار بد و تیره‌ای بگذارد.

۹ نشانه نداشتن خواب خوب و تاثیر بد آن روی موفقیت

۴.صرف وقت زیاد در فیس بوک و فروشگاه های آنلاین در محیط کار

به گفته هیس ،افزایش بی‌خوابی که باعث کاهش خود کنترلی افراد است منجر به طفره سایبری می‌شود، یعنی کارمندان وقت خود را در سایت‌های اجتماعی همچون فیسبوک و مراکز خرید آنلاین مانند آمازون تلف می‌کنند و در نتیجه وقت و تمرکز کافی روی وظیفه محوله را از دست می‌دهند.

۵.کاهش نوآوری های خلاقانه در محیط کاری

کمبود خواب تاثیر بسیار بد روی عملکرد های مفهومی ذهن دارد و باعث کاهش تفکرات خلاقانه و کاهش حافظه کاری در حدود ۳۸درصد می شود، که نتیجه آن بروز خطرات و آسیب های جدی برای مغز است.

۶.افزایش تصمیم گیری‌های عجولانه

عادت های بد غذایی با کمبود خواب روز به روز بیشتر می شوند؛ به طوری که توانایی مقابله افراد با پرخوری  کاهش یافته و میل به صرف غذای زیاد افزایش می‌یابد.

به نظر لیزا دفازیا کارشناس امور تغذیه ؛ خوردن تنقلات کم انرژی باعث کاهش بهره‌وری و نیز بروز بیماری‌هایی همچون چربی خون و قند بالا می شود.

۹ نشانه نداشتن خواب خوب و تاثیر بد آن روی موفقیت

۷.افزایش استرس

شاید همه ما تجربه کرده‌ایم که وقتی استرس زیادی داریم به سختی خوابمان می‌برد. یکی از شایع‌ترین عوامل کم‌خوابی داشتن مشغله ذهنی و استرس زیاد در طول روز است.

از منظری دیگر، کم خوابی و استرس رابطه مستقیمی با هم دارند به طوریکه بعد از کم‌خوابی شب به دلیل استرس، در طول روز نیز به دلیل همین کم خوابی استرس زیاد می‌شود.که این عوامل تاثیر بدی در محیط کار و منحرف شدن ذهن فرد دارد.

۸.کاهش انرژی

اگر شما در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید و یا اینکه نزدیک صبح زمان بیدار شدن می خواهید به خواب خود ادامه دهید یعنی در طول شب کم خوابی داشته‌اید. واضح است که انرژی کم در طول روز منجر به کاهش بهره‌وری کاری میشود.

۹.افزایش اضطراب و افسردگی

تحقیقات روی افراد سالم کم خواب و همچنین بیماران اختلالات مزمن کم خوابی نشان می‌دهد که هر دو گروه مبتلا به افسردگی و اضطراب هستند.

طبعا احساس افسردگی روی ماکزیمم کار افراد تاثیر بد خواهدگذاشت، و این گونه بیماری ها باعث می‌شود افراد درگیر خود شده و از محیط کار غافل بمانند.

۹ نشانه نداشتن خواب خوب و تاثیر بد آن روی موفقیت

برای جلوگیری از تاثیرات بد کمبود خواب روی موفقیت های زندگی چه باید کرد؟

به عقیده هیس، اگر شخصی خواب خوبی در شب ندارد باید برخی اعمال را در طول روز انجام دهد، چرا که دلیل خواب بد را فعالیت روزانه می داند. وی بر این عقیده است که افراد کم‌خواب در طول روز حدالامکان از نور طبیعی خورشید بهره ببرند، چرا که این کار باعث سرزندگی بیشتر می‌شود و سیگنال‌های مفید به بدن در هنگام خواب می‌رساند. آنچه که مسلم است اجتناب از چرت زدن های روزانه نیز به خواب بهتر و راحت در شب کمک می‌کند.

آماده شدن قبل از خواب بسیار مهم است، از جمله این کارها می توان به موارد روبه رو اشاره کرد:باید حدود ۶۰ الی ۹۰ دقیقه قبل خواب خود را به آرامش فکری کامل برسانیم، هیچ گونه کار و فعالیت و مکالمه شدید نداشته باشیم، مسواک زده و لباس‌ها را سر جای خود قرار بدهیم و در نهایت با تنظیم ساعت هشدار، زمانی به تخت خواب برویم که علاوه بر احساس خستگی، احساس خواب آلودگی نیز بکنیم.

ساعت خواب هر فرد متفاوت است و نمی توان زمان مشخصی برای این موضوع تعیین کرد. مدت زمان  ۷ یا ۸ ساعت خواب دقیقا نیاز معمولی هر فرد نیست و در واقع خواب کوتاه‌تر و فشرده‌تر پرکیفیت‌ترین خواب است.