سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

از نظر بهداشت روان كودك سالم كیست؟



كودك سالم ,نقاط ضعف كودك ,كمبود اعتماد به نفس درکودک

- متناسب با سن خود حرف می‌زند و اصلا از لحاظ شاخص‌های تكاملی مشكلی نداشته و ندارد.
- در هر سنی خود را به اندازه مطرح می‌كند. انتظار دارد دیگران به او توجه كنند، ولی هرگز اجازه نیافته توقع داشته باشد همه فقط به او نگاه كنند.
- می‌تواند به مدت متناسب با سن دور از پدر و مادر به سر برده و از بازی و تعامل با سایر اطفال و بزرگترها لذت ببرد.
- به فكر دیگران (از جمله پدر و مادر) است، ولی نه در حدی كه خود را فدای دیگران كند. شراكت را بر انزوا ترجیح می‌دهد.
- از موفقیت در درس،‌ ورزش، موسیقی و... لذت می‌برد، ولی نه آنكه فكر كند تمام هدف وی شاگرد اول شدن است و اگر نشد دنیا به پایان رسیده است. از شكست عبرت می‌گیرد و به یك موجود افسرده و سرخورده تبدیل نمی‌شود.
- فرق رقابت را با احساسات درك می‌كند. وقتی به حوالی بلوغ برسد گروه هم سن و سال را بر دایره خانواده ترجیح می‌دهد، جوك می‌گوید، تیم ملی و قهرمانان معروف ورزشی را می‌شناسد، از سیاست، دین و پیشرفت‌های علمی دنیا باخبر است و خود را با علم جدید وفق می‌دهد، به سر و وضع ظاهر خود به اندازه معقول می‌رسد و از مدهای جدید و هنرپیشگان كشور خود بی‌خبر نیست.
- در اواسط تا اواخر نوجوانی، شغل احتمالی آینده خود را برگزیده است.

والدین برای داشتن كودكی سالم به چه نكاتی باید توجه داشته باشند؟
1- والدین باید واقع‌گرا بوده، نقاط ضعف كودك خود را درك و باور نمایند: آیا حرف زدن او دیر شده است؟ (مثلا در پایان 3-2 سالگی هنوز كلمه حرف می‌زند) آیا بیش از حد می‌دود و از مبل و اثاثیه بالا و پایین می‌رود، به نحوی كه در یك مهمانی یا مهدكودك شاخص و انگشت نما می‌گردد؟ آیا بیش از حد خجالتی است و از خواندن اشعاری كه از تلویزیون یا مهد یاد گرفته در میهمانی‌ها امتناع می‌كند و یا بیش از حد به مادر خود چسبیده، به نحوی كه در پایان 3 سالگی نمی‌تواند 4-3 ساعت را دور از خانه و مادر به سر ببرد و خوشحال باشد؟ آیا می‌تواند از خود دفاع كند، به نحوی كه اگر كودكی هم سن و سال مداد یا اسباب‌بازی را از دستش بیرون بكشد خودش بتواند آن را پس بگیرد؟ آیا خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی را در حد سن خود می‌داند؟

2- افراد مسئول مانند معلمین و پزشكان متخصص اطفال، باید نقاط ضعف وی را یادآوری نمایند و دنبال كار را بگیرند، نه آنكه انكار و حذف صورت مسئله را چاره كار بدانند (مثلا بگویند كودك من بیش فعال نیست، معلم بی‌حوصله است یا حرف زدن وی دیر نشده، همه افراد فامیل ما دیر شروع به حرف زدن می‌كنند و یا دور سر او كوچك نیست، طبیب جوان و بی‌تجربه است).

3- والدین باید بتوانند جلوی حملات خشم خود را بگیرند و چاره همه رفتارها و خطاهای طفل‌ (مثل دویدن، جیغ كشیدن و درس نخواندن) را در كتك و تنبیه جسمانی جستجو نكنند.

4- والدین نباید انتظار داشته باشند كه تمام اجتماع (از معلم گرفته تا اقوام و دوستان)، خود را با طفل ایشان منطبق نمایند، بلكه برعكس باید بدانند كه هر انسانی وظیفه دارد خود را با اجتماع منطبق كند (مثلا بگویند: بچه‌ها صبر كنید، وقتی فریبرزجان از بازی خسته شود، همه اسباب‌بازی‌ها را به شما خواهد داد).


5- والدین باید علایم اختلالات روانپزشكی را تا حد لازم در كودك خود درك كنند (افسردگی، تهاجم، كمبود اعتماد به نفس، ضعف تحصیلی، بیش‌فعالی و...) و در صورت لزوم از رجوع به منابع علمی غفلت ننمایند.

6- والدین باید تا حد امكان وقتی به بحث و مجادله بپردازند كه طفل یا اطفال حضور نداشته و یا درخواب باشند.
منبع:‌دنیای سلامت

 


ویدیو مرتبط :
هفته بهداشت و روان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ده توصيه بهداشت غذاي كودك



 

رعایت اصول بهداشتی برای تهیه غذای کودک به حفظ سلامت او کمک می کند . رعایت این نکات مانع از ورود میکرب ها و مواد آلوده کننده به غذای کودک شده و از ابتلا او به بیماری هایی مانند اسهال جلوگیری می کند.با به کار گرفتن این توصیه ها غذای سالمی از نظر بهداشتی برای کودک خود تهیه کنید

 

 

غذای کودک

 


قبل و بعد از تهيه غذا دستها را بشوئيد.


قبل از آماده كردن غذا و بعد از پايان كار دستها را با آب و صابون بشوييد و هر بار كه كهنه كودك را عوض مي كنيد و يا به دستشويي (توالت) مي رويد حتما" دستها را با آب و صابون بشوييد، اگر دستها زخمي است قبل از تهيه غذا محل زخم را ببنديد.



غذاها را خوب بپزيد.

حرارت موجب از بين رفتن ميكروبهاي بيماريزا مي شود و آلودگي احتمالي غذا در اثر پخت از بين مي رود.



غذاي كودك را تازه تهيه كنيد.

بهتر است غذاي كودك براي هر وعده تازه تهيه شود و فاصله بين وقتي كه غذاي كودك پخته مي شود تا زماني كه به كودك غذا داده مي شود طولاني نباشد چون در فاصله اي كه غذا سرد مي شود احتمال دارد ميكروبها در غذا تكثير كنند.



غذاهاي پخته را بطور صحيح نگه داري كنيد.

غذاهاي باقيمانده را سريعا" خنك كنيد و در ظرف در بسته در داخل يخچال نگهداري كنيد. نگهداري غذا در دماي اتاق باعث فساد غذا مي شود.



غذاهاي باقيمانده را قبل از مصرف حرارت دهيد.

غذاهاي اضافي را قبل از مصرف مجدد، حرارت دهيد بطوري كه تمام قسمتهاي غذا داغ شود، در اين صورت آلودگي احتمالي و ميكروبها از بين مي رود، پس از يكبار حرارت دادن غذاي اضافي، باقيمانده آن را دور بريزيد.



غذاهاي خام و پخته را مجزا نگهداريد.

غذاهاي خام و پخته را هم در آشپزخانه و هم در يخچال جدا از هم نگهداري كنيد چون احتمال دارد آلودگي از غذاهاي خام به غذاهاي پخته منتقل شود. اگر مي خواهيد غذاهاي پخته مثل مرغ پخته و يا انواع سبزي را كه خام مصرف مي كنيد خرد كنيد حتما"‌روي تخته يا ظرف جداگانه اي اين كار را انجام دهيد.



محل تهيه و پخت غذا را تميز نگهداريد.

لوازمي را كه براي تهيه و طبخ غذا بكار مي بريد كاملا" بشوئيد. پارچه هاي مخصوص تميز كردن آشپزخانه را مرتب بشوئيد و در آفتاب پهن كنيد.



غذاها را از دسترس حشرات و جواندگان دور نگهداريد.

غذاها را در ظرف درب دار و دور از دسترس حيوانات و حشرات نگهداري كنيد چون حيوانات حامل ميكروبهاي بيماريزا هستند.

 

آب پاكيزه مصرف كنيد.

براي نوشيدن و تهيه غذا، آب پاكيزه مصرف كنيد. كودكان نسبت به آلودگي آب حساس و آسيب پذير هستند آب مصرفي كودكان زير يكسال را حتما" بجوشانيد.



مواد غذايي پاستوريزه مصرف كنيد.

تا حد امكان شير، ماست، كشك و بستني پاستوريزه مصرف كنيد و در صورتي كه به مواد غذايي پاستوريزه دسترسي نداريد قبل از مصرف حتما" شير و كشك را بجوشانيد و هنگام خريد مواد غذايي به تاريخ توليد و انقضاء انها توجه كنيد.