سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

از مشت و مال تا ماساژ



 

 

از مشت و مال تا ماساژ

 

ماساژ به عنوان یكی از روش‌های پرطرفدار برای رفع خستگی، لاغری، چاقی، رفع دردهای عضلانی و شادابی پوست مورد توجه مردم قرار گرفته است. تبلیغات فراوان مراكز و افراد مختلف برای جلب مشتری در گوشه و كنار به طور گسترده‌ای به چشم می‌خورد. كافی است نگاهی به مجلات زرد و سفید و روزنامه‌ها و سایر نشریات بیندازید یا در فضای مجازی (اینترنت) گشت و‌گذاری داشته باشید.

آن‌گاه با سیل عظیمی از تبلیغات مواجه خواهید شد كه شما را به ماساژ صورت، ماساژ لاغری، ماساژ چاقی، ماساژ تایلندی، ماساژ سوئدی، ماساژ چینی، ماساژ نوزادان، ریلكسیشن و در نهایت به ماساژ درمانی دعوت می‌كنند. این در حالی است كه اگر چه ماساژ درمانی موضوع جدیدی است اما نیاز به نفر دومی هم ندارد، چرا كه بسیاری از ما به صورت غریزی وقتی سرمان درد می‌كند با انگشت روی شقیقه‌هایمان را فشار می‌دهیم و احساس آرامش می‌كنیم یا بعد از فوتبال و پیاده‌روی ماهیچه‌های پای خود را مالش می‌دهیم اینها نمونه‌های فطری از ماساژ هستند.

كلمه ماساژ از یك كلمه یونانی به نام massein كه به معنی مالیدن است و مربوط به یك لغت لاتین Manus به معنای دست گرفته شده است و تعریف‌های مختلفی دارد كه یكی از آنها این است كه می‌گوید: ماساژ عبارت است از یك سری حركات منظم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌و اصولی كه روی بافت‌های بدن به منظور اهداف خاص به كار می‌رود.از طرفی برای ماساژ هم تعاریفی ذكر شده است كه به یك نمونه از آن اشاره می‌كنیم.

ماساژ‌درمانی هم در طب سنتی وجود دارد هم در طب نوین كه در طب سنتی با حركات دست، كشش‌ها و فشار‌های خاص روی نقاط مختلف بدن انجام می‌شده و در طب نوین تحت عنوان یكی از شاخه‌های فیزیوتراپی انجام می‌شود كه علاوه بر استفاده از حركات دست، از تجهیزات و دستگا‌ه‌های مختلفی نیز استفاده می‌شود.

ماساژ با بهبود گردش خون و جریان لنفاوی باعث می‌شود مواد ‌غذایی و اكسیژن تازه به بافت‌های مزبور برسد و به خروج مواد سمی و بهبود آن عضو منجر شود

ماساژ‌درمانی به 2700 سال قبل از میلاد بر‌می‌گردد. در متن امپراتور زرد(كتاب مرجع طب داخلی چین) برای درمان فلج و تب و لرز به روش ماساژ پوست و نیز تمرینات روی دست و پا توصیه شده است. بقراط از حدود 400 سال قبل از میلاد برای درمان آسیب‌های جنگی و ضرب‌دیدگی‌های ناشی از شكار و حوادث و... از ماساژ‌درمانی استفاده می‌كرد. ژاپنی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مصری‌ها و رومی‌ها نیز از ماساژ‌درمانی استفاده‌های زیادی می‌كردند. ماساژ‌درمانی در طول تاریخ همیشه همراه مردم بوده است و همه تمدن‌ها از این روش درمانی برای درمان و حتی تمدید قوا، كاهش اضطراب، رفع خستگی و... استفاده می‌كردند. ماساژ‌درمانی با پیشرفت علم پزشكی شكل و شمایل نوینی به خود گرفت و علی‌رغم این‌كه بسیاری از روش‌های طب قدیم در طب نوین به فراموشی سپرده شد‌‌‌‌، اما ماساژ‌درمانی توانست با تغییر شكل دادن و به روز شدن‌‌‌‌‌، همراه بماند و تحت عنوان فیزیوتراپی هنوز هم منشأ بسیاری از درمان‌های فیزیكی باقی بماند.

 

سبك‌های ماساژ درمانی

امروزه بالغ بر 83 نوع مختلف ماساژ و كار روی بدن وجود دارد. این تكنیك‌ها به 6 گروه تقسیم می‌شوند:

ماساژ سنتی اروپایی: شامل متدهایی براساس فیزیولوژی و آناتومی طب غربی. 5 تكنیك دست‌ورزی بافت‌های نرم بدن در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

ماساژ معاصر غربی: این روش نیز بر پایه روش‌های مدرن آناتومیك شامل تكنیك‌های دست‌ورزی فراتر از چارچوب ماساژ سوئدی بنا شده است وشامل ماساژ عصبی، ماساژ ورزشی و میوتراپی می‌باشد.

 

ماساژ در روش‌های اصلاح حركت و ساختار: این تكنیك‌ها بر ساختار و حركت بدن تأكید دارند. این روش‌ها بدن را با كمك وزن و با دست‌ورزی بر روی بافت‌های نرم و یا اصلاح الگوهای غلط حركتی، سازماندهی و كامل می‌كنند. نمونه‌های آن عبارتند از: هلر ورك، رولفینگ، فلدن كرایس و تكنیك الكساندر.

 

ماساژ شرقی: بعضی معتقدند تكنیك‌های ماساژ شرقی براساس اصول طب سنتی چین بنا شده و انرژی حیاتی را كه معتقدند در كانال‌های غیر قابل رؤیت در بدن جریان دارد تجدید می‌كنند. این متد‌ها شامل طب فشاری و شیاتسو می‌باشند. بعضی تكنیك‌های ماساژ در طب سنتی ایران را در این رده قرار می‌دهند اما به نظر بنده ماساژ در طب سنتی ایران ویژگی‌ها و تكنیك‌های خاص خودش را دارد و به‌عنوان یك متد مستقل قابل بررسی و تقسیم بندی است كه بعداً بحث خواهیم كرد.

 

متدهای انرژی ـ پایه: این متدها كه در طب سنتی چین یافت نمی‌شوند، منجر به اثر بر روی حوزه انرژی كه درون و اطراف بدن را احاطه كرده، می‌شوند. این كار هم با فشار و دست‌ورزی بر روی جسم و هم از طریق عبور دست از میان یا درون حوزه انرژی بدن صورت می‌گیرد. نمونه‌های روش‌های انرژی عبارتند از: درمان قطبی، لمس شفابخش و ریكی.

بسیاری از ماساژدرمانگر‌ها تركیبی از روش‌های فو ق را براساس وضعیت بیمار اعمال می‌كنند.

ماساژ سنتی ایرانی (مشت و مال یا دلك)‌: این نوع درمان كه با قدمت طولانی، در طب سنتی ایرانی كاربرد دارد با روش‌ها و نام‌های مختلفی به كار می‌رفته است. كاهش رطوبت‌ بدن، تسكین درد كمر و مفاصل، تحریك پوستی سیستم عصبی و... از جمله موارد تجویز دلك به مقدار و روش‌های مختلف بوده است. دلك یا ماساژ از انواع ورزش محسوب شده و دارای فوائد زیادی می‌باشد كه از جمله آنها می‌توان به تحلیل ماده غلیظی كه به عضو چسبیده است، تحلیل باد یا نفخی كه در عضو باشد، ذوب كردن ماده از بالا به سمت پایین، رساندن اثر روغن‌ها به اعضاء و بزرگ كردن عضو اشاره كرد.

 

چگونگی تاثیر ماساژ

ماساژ با بهبود گردش خون و جریان لنفاوی باعث می‌شود مواد ‌غذایی و اكسیژن تازه به بافت‌های مزبور برسد و به خروج مواد سمی و بهبود آن عضو منجر شود، همچنین باعث اندرونین‌ها (یا نابودكنندهای درد) و افزایش ترشح هورمون سروتین (تعدیل‌كننده خلق و خو) می‌شود و ثابت شده است كه ماساژ‌‌‌، هورمون استرس (كورتیزول) را آزاد می‌نماید و در نتیجه باعث كاهش استرس می‌گردد. هنگام گرفتگی عضلانی یعنی وقتی ماهیچه بیش از حد فعالیت می‌كند و باعث درد و اصطلاحا گرفتگی عضلانی می‌گردد. با افزایش خون این مواد زائد از بدن دفع می‌شود و باعث كاهش درد می‌گردد.

 

توصیه‌های قبل از ماساژ درمانی

بسته به نوع ماساژ و محل آن دستورات متفاوت است، به عنوان مثال در طب سنتی می‌گویند بهتر است معده پر نباشد و از طرفی باید قبل از ماساژ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، پاكسازی انجام شده باشد در غیر این صورت نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، چراكه در طب سنتی ماساژ باعث دفع مواد زائد می‌شود و با خارج شدن مواد زائد‌‌‌‌ در عضو خلأ ایجاد می‌شود كه اگر پاكسازی صورت نگرفته باشد مواد زائد دیگری جایگزین می‌شود و حتی ممكن است عضو مورد نظر به درد شدید‌تری دچار شود.

 

موارد احتیاط در ماساژ‌درمانی

در بعضی از موارد ماساژ‌درمانی نباید انجام شود مثل شكستگی‌ها یا سوختگی‌ها یا زخم‌های باز و حتی مواردی مثل تب بالا، یرقان، بیماری‌‌های عفونی پوستی، كوفتگی‌ها و اصطلاحا رگ به رگ شدن، بسیاری از بیماری‌های مزمن، آرتریت و همچنین بیماران قلبی. در بعضی موارد حتما باید پزشك را مطلع كرد مثل بارداری، بیماری‌های قلبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، سرطان و.... به طور كلی هر كار درمانی را باید زیر نظر پزشك انجام داد و خود‌سرانه از انجام هر كار درمانی توسط افراد ناآگاه و غیرمتخصص جلوگیری كرد.

در بسیاری از موارد مشاهده شده كه در اثر یك سانحه دست یا پای فردی دچار آسیب‌دیدگی شده و با مراجعه به فرد غیر‌متخصص كه تحت عناوین شكسته‌بند یا جاانداز و از این قبیل اسم‌ها فعالیت می‌كنند‌‌‌‌‌، عضو آسیب‌دیده دچار نقص عضو شده است یعنی با فشارهای كششی غیر‌اصولی باعث شكستگی یا جراحت بیشتر عضو شده‌اند، لذا توصیه بنده به مردم این است كه هیچ‌گاه خود را به دست افراد ناآگاه و غیرمتخصص نسپارند.

منبع:جام جم


ویدیو مرتبط :
‫ماساژ پا ، ماساژ پاها ، ماساژ صورت ، ماساژ ، آموزش ماساژ‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یك مشت و مال مادرانه! / ماساژ بی خطر کودکان


از صبح كه از خواب بلند می‌شوید هزار و یك كار انجام می‌دهید. كمی نرمش می‌كنید. غذا درست می‌كنید؛ تا محل كارتان پیاده‌روی می‌كنید و تا باز كردن در خانه، پله نوردی می‌كنید. با وجود این بعد از چند روز، احساس می‌كنید بند بند وجودتان خسته‌است و نیاز به یك مشت و مال حسابی دارید. حالا كمی خودتان را به جای نوزادتان بگذارید.