سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

از زیبایی رژلب تا سرطان دو قدم بیش نیست!


قبول كنید یا نكنید، رژ‌لب بیشترین تاثیر را در زیبایی صورت دارد. شاید شما خانم‌ها هم با علم بر این موضوع بیشترین مصرف‌تان رژ‌لب است و شاید باز هم به دلیل مصرف زیاد آن، كمتر به كیفیت لازم برای این محصول دقت می‌كنید.




 صبح بخیر:    قبول كنید یا نكنید، رژ‌لب بیشترین تاثیر را در زیبایی صورت دارد. شاید شما خانم‌ها هم با علم بر این موضوع بیشترین مصرف‌تان رژ‌لب است و شاید باز هم به دلیل مصرف زیاد آن، كمتر به كیفیت لازم برای این محصول دقت می‌كنید. البته معمولا خانم‌ها حساسیت چندانی برای كیفیت رژلبی كه استفاده می‌كنند ندارند اما استفاده از رژ‌لب غیر استاندارد كه در آن نكات ایمنی بهداشتی رعایت نشده باشد، حتی می‌تواند منجر به سرطان شود.



در مورد رژ‌لب بیشترین خطری كه خانم‌ها را تهدید می‌كند، میزان سرب به كار رفته در آن است. متاسفانه به علت مصرف مواد آرایشی غیراستاندارد مانند رژلب‌، واكنش‌های حساسیتی به وجود می‌آید كه می‌تواند باعث بروز ترك لب‌ و مشكلات دیگر شود. واقعیت این است كه رژ‌لب توسط خانم‌ها خورده می‌شود و بنابراین هر خانمی در طول عمر خود حدود 2كیلوگرم رژ‌لب می‌خورد و این مقدار رژلب حاوی 300 گرم سرب است که میزان سرطان را در خانم‌ها تا 68 درصد افزایش می‌دهد.


مهم‌ترین معیار در انتخاب

یكی از مهم‌ترین معیارها در تعیین سلامت یك برند آرایش، تاییدیه آن از سوی سازمان غذا و وداروی ایالات متحده (FDA) است. این سازمان صحت برچسب‌های  لوازم آرایش را تایید می‌كند. هرچند در بیشتر كشورها نظارت پیش از فروش و پیش از ورود به بازار محصولات بهداشتی در حوزه وظایف این سازمان قرار ندارد.  براساس اعلام این سازمان میزان سرب موجود در رژلب‌ها نباید از 2 PPM (واحدی برای اندازه‌گیری آلودگی‌های موجود در مواد) بیشتر باشد.  وقتی سرب در ترکیب این محصولات آرایشی استفاده می ‌شود، خود‌به‌خود بلعیده می ‌شود و میزان سربی را که جذب بدن می ‌شود، افزایش می ‌دهد. همه ما در طول روز مقدار زیادی سرب از طریق غذاها، آب‌ آشامیدنی و حتی هوای آلوده شهرها دریافت می‌ کنیم، بنابراین باید از ورود مقدار اضافی آن به بدن (با عدم استفاده از رژ لب‌های سرب‌دار) جلوگیری کنیم.

بهترین توصیه برای خانم‌هایی كه می‌خواهند رژ لب بخرند این است كه اول همه یك فروشگاه معتبر را برای خرید انتخاب كنند و میزان SPF و سرب موجود روی جعبه آن درج شده باشد. نكته مهم دیگر این است كه هنگام خرید به هیچ‌عنوان رژ لب را روی لب امتحان نكنند و فقط آن را روی پوست دست امتحان كنند.

طبقه‌بندی رنگ پوست با رژ‌لب

در میان انواع متفاوت رژ‌لب رنگ‌هایی مثل صورتی، بنفش، قهوه‌ای، قرمز و... هستند كه خانم‌ها را گیج می‌كنند و شاید فرصت نشود تمام رنگ‌ها را امتحان كنند! ضمن آنكه برندهای مختلف مدام در حال ایجاد تغییر در رنگ‌ها هستند. نکته قابل توجه در این میان این است كه خانم‌ها معمولا رنگ رژ‌لب را با رنگ لباس هماهنگ می‌كنند در صورتی كه این كار كاملا اشتباه است و رنگ رژ باید با رنگ پوست هماهنگ باشد.رنگ رژ‌لب‌ها قدمت زیادی در تاریخ آرایشی دارند و امروزه با وجود طیف وسیع برندها، رنگ‌ها و انواع آن اغلب خانم‌ها ترجیح می‌دهند تنها یك یا 2 رنگ مورد علاقه‌شان را استفاده كنند اما می‌توان از تمام طیف‌های رنگی استفاده كرد. در ادامه رنگ‌های مناسب هر نوع پوست را بررسی می‌كنیم.

  پوست گندمی

 طیف قرمز: از این طیف با خیال راحت استفاده كنید اما بهتر است قرمز آن زمینه آبی داشته باشد تا پوست روشن‌تر به نظر برسد.

 طیف قهوه‌ای: از این رنگ كمتر استفاده كنید چون صورت‌تان را بی‌حوصله نشان می‌دهد. شما می‌توانید از قهوه‌ای كاراملی تیره كه زمینه صورتی دارد، استفاده كنید.

 طیف صورتی: این رنگ ممكن است صورت‌تان را زرد نشان دهد اما اگر اصرار به استفاده از این طیف دارید، بهتر است از صورتی گرم استفاده كنید. این رنگ اگر با پایه آبی استفاده شود، مناسب‌تر است.

  پوست برنزه

 طیف قرمز: طیف قرمزی كه انتخاب می‌كنید باید صورتی یا قرمز تیره داشته باشد. از قرمز و نارنجی كه پایه صورتی دارند، استفاده نكنید چون صورت‌تان را تیره‌تر می‌كند.

 طیف قهوه‌ای: از رنگ قرمز قهوه‌ای و خرمایی استفاده نكنید اما می‌توانید قهوه‌ای تیره‌ كه نزدیك به رنگ شكلات و قهوه است را به كار ببرید.

 طیف صورتی: پوست قهوه‌ای می‌تواند از رنگ صورتی استفاده كند، در صورتی كه انواع تیره آن را انتخاب كند.

  پوست برنزه با زمینه قرمز

 طیف قرمز: از قرمز و نارنجی كه پایه صورتی دارند مانند قرمز ماهگونی استفاده نكنید.

 طیف قهوه‌ای: از همه انواع طیف قهوه‌ای می‌توانید استفاده كنید.

 طیف صورتی: می‌توانید از این رنگ استفاده كنید اما بهتر است از رژی صورتی استفاده كنید كه پایه بژ داشته باشد.

   پوست سفید

 طیف قرمز: پوست‌های روشن باید از به كار بردن رژ‌هایی كه طیف نارنجی دارند، خودداری كنند زیرا باعث می‌شود صورت‌شان شبیه عروسك‌ها شود. اگر پوست سفیدی دارید، قرمزهایی كه زمینه آبی دارند، مناسب شما هستند.

 طیف قهوه‌ای: از این رنگ برای مناسبت‌های عصر می‌توانید استفاده كنید اما بهتر است رنگ قهوه‌ای آن به رنگ قهوه یا شكلات باشد. قهوه‌ای و نارنجی صورت شما را شبیه عروسك می‌كند.

 طیف صورتی: این بهترین رنگ برای استفاده افراد با پوست سفید است. تمام طیف رنگی صورتی از كم‌رنگ تا پر‌رنگ برای این افراد مناسب است.






  مواد به كار رفته در رژ‌لب

هرچند مواد به كار رفته در این محصول زیبا بسیار زیاد است اما پای ثابت تمام رژلب‌ها موادی مثل: موم، روغن رنگدانه و رنگ، رنگ‌های محلول در چربی، عطر، الکل و آنتی‌اکسیدان است.

موم:

موم به كار رفته در رژ‌لب 3نوع است: موم عسل، موم كاندلیلا و موم كارنابا كه نوع آخر از گیاهانی كه در برزیل می‌رویند، به دست می‌آید و كمی گران است. بنابراین اگر در رژلبی بیشتر از این نوع موم به كار رفته باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. موم می‌تواند در شكل‌گیری تركیبات به كار رفته در رژ موثر باشد.

روغن:

 انواع مختلف روغن مانند روغن كاسترو، روغن گیاهی و لانولین جزو مواد لازم برای رژ‌لب هستند. روغن و موم 2 ماده اصلی رژلب هستند كه 60 درصد وزن آن را تشكیل می‌دهند.
رنگدانه و رنگ: این مواد برای ایجاد رنگ در رژ استفاده می‌شوند. ازجمله رنگ‌هایی كه برای این محصول استفاده می‌شود، برومو اسید است. این رنگ می‌تواند از گیاهان یا مواد شیمیایی به دست آمده باشد.

رنگ‌های محلول در چربی:

این رنگ‌ها از آلومینیوم، باریوم و استرانتیوم به دست می‌آیند كه البته مضرند.

عطر:

به مقدار بسیار كم در رژ‌لب وجود دارد و برای ایجاد بوی مطبوع در آن استفاده می‌شود تا بوی دیگر مواد به كار رفته در آن را مهار كند البته این ماده هم می‌تواند باعث خشكی و ترك لب شود.

الكل:

از الكل به عنوان حلال موم و الكل استفاده می‌شود.

نگهدارنده و آنتی‌اكسیدان:

این مواد به منظور جلوگیری از فساد رژ‌لب به آن اضافه می‌شود.
موادی مانند ویتامین E، شی‌باتر، روغن آفتابگردان، رنگدانه‌های گیاهی و... نیز در رژ‌لب به كار می‌روند.


ویدیو مرتبط :
دخترا قبل رژلب. بعد از زدن رژلب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كدام رژلب سرطان زاست؟


وقتی قصد خرید لوازم آرایشی دارید، ممكن است پیدا ‌كردن رنگ دلخواه كه با رنگ‌ پوست متناسب باشد برای‌تان مشكل باشد اگر علاوه بر اینها دنبال یك ماده‌ آرایشی ایمن و غیرسمی هم باشید كه هیچ‌گونه خطری برای سلامت شما نداشته باشد.


مجله سیب سبز: وقتی قصد خرید لوازم آرایشی دارید، ممكن است پیدا ‌كردن رنگ دلخواه كه با رنگ‌ پوست متناسب باشد برای‌تان مشكل باشد اگر علاوه بر اینها دنبال یك ماده‌ آرایشی ایمن و غیرسمی هم باشید كه هیچ‌گونه خطری برای سلامت شما نداشته باشد و بعدها شما را دچار مشكلات متعدد نکند، كار سخت‌تر می‌شود. شما بهتر می‌دانید كه باید همیشه ‌دنبال مواد آرایشی غیرسمی باشید به‌خصوص بعضی از لوازم آرایشی بسیار مهم‌تر هستند مثلا حتما باید ‌دنبال رژلبی سالم باشید چون لب‌ها یكی از حساس‌ترین قسمت‌های بدن هستند.

دكتر استكی مالكان، عضو انجمن مواد آرایشی سالم و نویسنده كتاب تنها دنبال صورت زیبا نباشید معتقد است: «پوست به‌شدت مواد مختلف روی خود را جذب می‌كند و علاوه بر این مواد شیمیایی كه روی لب‌های‌تان استفاده می‌كنید به راحتی می‌توانند وارد دهان شما و بعد وارد دستگاه گوارش شوند.»

بعضی از مارك‌ها تمام مواد مصرفی‌‌شان را روی برچسب محصول تولیدی‌ نمی‌نویسند بنابراین یك مقدار انتخاب ماده آرایشی سالم مشكل‌تر می‌شود و می‌توان به راحتی مواد آرایشی سمی را تشخیص داد. انجمن مواد آرایشی سالم و ایمن لیستی از مواد شیمیایی مضر را منتشر كرده‌ كه در ادامه مطلب هر كدام را برای شما توضیح می‌‌دهیم.

كدام رژلب سرطان‌زاست؟

اختلال در فعالیت غدد


ماده خطرناك 1: پارابن

روی برچسب رژلب را نگاه كنید و ‌دنبال هر عبارتی باشید كه در آن واژه paraben وجود دارد، مثلا عبارت propylparaben، ethylparaben و. . . كه نشان می‌دهد یكی از مواد هم‌خانواده این ماده مضر در رژ لب وجود دارد. این ماده شیمیایی می‌تواند فعالیت‌های غددی را كمی مختل كند یعنی به عبارت ساده‌تر می‌تواند وضعیت هورمون‌ها را در بدن شما به هم بزند. این ماده به‌طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می‌شود و درواقع یك ماده نگهدارنده است كه از رشد میكروب‌ها جلوگیری می‌كند، این ماده همچنین در ریمل، كرم‌های صورت، ضدآفتاب‌ها، دئودورانت‌ها و. . . . وجود دارد.

 ایجاد‌كننده حساسیت‌های شدید

ماده خطرناك 2: اكسی بنزون

اگر خواستید رژلب یا هر نوع كرم مخصوص لب بخرید كه روی آن ادعا شده بود كه از لب‌های شما در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌كند حتما روی برچسب آن را ببینید تا در آن اكسی بنزون (Oxybenzone) نباشد، این ماده می‌تواند باعث به وجودآمدن حساسیت یا اختلال هورمونی شود حتی می‌تواند به سلول‌ها نیز آسیب برساند.

به وجود آورنده اختلالات هورمونی

ماده خطرناك 3: فتالات

واژه فتالات كه به‌صورت Phthalates ممكن است روی برچسب رژ لب دیده شود ماده‌ای است كه در آزمایشگاه مشخص شده و باعث به وجود آمدن اختلالات هورمونی می‌شود و با آزمایش روی حیوانات نیز مشاهده شد در جنین آنها نقص‌هایی را به وجود می‌آورد. معمولا دو قسم از این ماده در مواد آرایشی استفاده می‌شود؛ یكی بنزیل فتالات (BBP) و دیگری دی‌بوتیل فتالات (DBP).

سرطان‌زا

ماده خطرناك 4: بوتیل هیدروكسی

ماده بوتیل هیدروكسی كه روی برچسب ماده آرایشی شما به‌صورت (Butylated Hydroxyanisole) نوشته می‌شود به‌عنوان یك ماده نگهدارنده شناخته می‌شود اما چندی پیش موسسه ملی سم‌شناسی ایالات‌متحده اعلام كرد، می‌تواند منجر به سرطان شود اما متاسفانه در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مثل رژ لب و خط‌چشم این ماده وجود
 دارد.

به وجود آورنده عوارض داخلی

ماده خطرناك 5: فرمالدئید

فرمالدئید كه در خیلی از این محصول‌ها مثل رژ لب، لاك ناخن و... یافت می‌شود، می‌تواند باعث التهاب و تحریك پوستی شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی شود. رنگ‌های شیمیایی متعددی كه در محصول‌های مختلف به‌ویژه در محصول‌های زیبایی و آرایشی مصرف می‌شود، می‌تواند درصورت رعایت نكردن استانداردهای خاص، مشكل‌ساز باشد و علاوه بر عوارض پوستی، می‌تواند عوارض متعدد داخلی نیز داشته باشد.

به خوشبوها اعتماد نكنید

ماده خطرناك6:  مواد خوشبو‌كننده

روی برچسب مواد آرایشی خود را نگاه كنید تا در آن عبارت Fragrance وجود نداشته باشد. حتی گاهی در تولید عطر و ادكلن، باز مقدار زیادی ماده معطركننده به محصول‌ اضافه‌ می‌شود كه می‌توانند باعث سردرد، سرگیجه، آلرژی پوستی و تغییرات رنگ پوست شوند. هرگاه قصد خرید یك محصول آرایشی و بهداشتی داشتید دقت كنید كه روی آن عبارت fragrance free نوشته شده باشد.

پوست‌های روشن استفاده نكنند

ماده خطرناك7: وازلین

وازلین در بسیاری از محصولات مربوط به لب وجود دارد و بسیار شنید‌ه‌ایم كه می‌تواند لب را از آفتاب‌سوختگی و ترك خوردن حفاظت كرده و آن را تغذیه كند. وازلین یك چربی معدنی تهیه‌شده از نفت است و معمولا چربی‌های معدنی در افرادی كه پوست روشن دارند باعث به وجود آمدن مشكلات فراوانی می‌شود (مثلا موجب تشدید آفتاب‌سوختگی‌ها می‌شود) و در مكانیسم طبیعی مرطوب‌سازی‌ خود پوست دخالت می‌كند و در آن اختلال به وجود می‌آورد، درنتیجه پوست خشك و ترك‌خورده می‌شود.

درواقع شما محصولی با این قصد می‌خرید كه پوست‌تان را نرم، لطیف و زیبا كند ولی وازلین باعث به وجود آمدن حالت‌هایی عكس این خواسته می‌شود. شركت‌های مختلف تولید‌كننده محصولات زیبایی از این ماده استفاده می‌كنند چون به‌شدت ارزان است.

كدام شامپوها سمی‌ هستند

ماده خطرناك8: سورفاكتانت

از مواد رایجی كه در بعضی محصول‌ها یافت می‌شود، می‌توان به ماده‌ای اشاره كرد كه به‌ویژه در محصولات حاوی سورفاكتانت یافت می‌شود و از طریق پوست، تنفس و گوارش قابل جذب بوده و گفته می‌شود علاوه بر خشكی، التهاب پوست و مخاط‌ها، درصورت مصرف زیاد آثار سرطان‌زایی نیز دارد. ایزوپروپیل الكل و الكل‌های مشابه كه به وفور در این محصولات یافت می‌شود، می‌تواند باعث خشكی، التهاب و درماتیت آلرژیك و چروك سریع‌تر پوست شود. سدیم لوریل سولفات و آمونیوم لوریل سولفات كه در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود در دسته سورفاكتانت‌های آنیونی قرار می‌گیرند و در اكثر مواد شوینده و كف‌كننده استفاده می‌شوند، سورفاكتانت‌های كاتیونی نیز كه بار الكتریكی مثبت دارند، در محصول‌هایی ازقـبـیل نـرم‌كـنـنـده‌ها و صاف‌كننده‌های مو و لباس به‌عنوان ضدالكتریسته ساكن وجود دارند. مصرف این مواد علاوه بر آثار التهابی و آلرژیك بر پوست و چشم، درصورت جذب سیستمیك یا خورده شدن به‌طور اشتباهی می‌تواند آثار داخلی متعددی داشته باشد.

ریزه‌كاری‌های خرید لوازم آرایشی

تشخیص لوازم آرایشی اصل و مرغوب كار آسانی نیست اما باتوجه به بعضی نكات می‌توانید احتمال افتادن‌تان در دام خرید محصولات پرضرر را كمتر كنید.

چقدر برای مصرفش وقت دارید؟

كمتر كسی است كه هنگام خرید یك محصول آرایشی به تاریخ مصرف آن توجه كند. اگر شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر، با كمی ارزان‌تر خریدن یك رژ لب یا سایه چشم شعف‌زده می‌شوید، بهتر است دلیل این ارزان‌فروشی را جست‌وجو كنید شاید محصولی كه می‌خرید تاریخ‌گذشته باشد یااینكه چیزی به منقضی شدن تاریخش نمانده باشد، پس حتما روی بسته‌بندی محصول به دنبال تاریخ مصرف آن بگردید.

كدام رژلب سرطان‌زاست؟

یك بسته سرب به خانه نیاورید

اگر نگران بالا بودن میزان سربی كه در محصول مورد نظرتان به كار رفته هستید، قبل از خرید كمی از آن را پشت پوست یا كف دست‌تان بكشید و سپس حلقه طلای‌تان را روی موضع به صورت دورانی تا دو دقیقه ماساژ دهید. اگر پس از این زمان رنگ محصول آرایشی سیاه، تیره یا مات شد، معنایش این است كه سرب موجود در آن محصول بیشتر از حد استاندارد است.

نگذارید با ذهن‌تان بازی كنند

اگر برند خاصی از محصولات آرایشی مورد نظرتان است، قبل از خرید به لوگوی آن توجه كنید و با دقت آن را به خاطر بسپارید. تولیدكنندگان محصولات تقلبی به كمی بازی با لوگو، فونت یا رنگ بسته‌های محصولات، سعی می‌كنند آنها را به جای اصل جا بزنند و به خریداران كم‌دقت بفروشند، پس مراقب باشید كه در این دام نیفتید.