سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

از اگزو فتالمی بیشتر بدانیم



 

اگزو فتالمی, اختلال در كار غده تیروئید

اختلال در كار غده تیروئید بیماری مرموزی است كه شاید بسیاری از افراد گرفتار آن باشند اما آشنایی نداشتن با علائم و درمان دیر هنگام، ممكن است مشكلات بزرگی در پی داشته باشد.

تیروئید غده‌ای كوچك در قسمت میانی و جلوی گردن است كه با ترشح هورمون، انرژی را به سلول‌های بدن منتقل می‌كند.وقتی غده تیروئید خوب عمل نکند، می‌تواند بر سلامتی افراد اثر بگذارد و موجب چاقی، لاغری، بیماری‌های قلبی، افسردگی، اضطراب، ریزش مو، ناباروری و كاهش سطح انرژی بدن شود.

بیشتر اختلالات تیروئید مانند پركاری یا كم‌كاری مربوط به بیماری‌های خود ایمنی است. در بیماری خود ایمنی شرایطی ایجاد می‌شود كه بدن توانایی خود در تشخیص بین بافت‌های بدن و آنتی ژن‌های غیر خودی را از دست می‌دهد. به همین علت سیستم ایمنی علیه بافت‌های خودی، پادتن می‌سازد و اشتباهاً به آن‌ها حمله می‌كند.

اگر غده تیروئید كمتر از حد طبیعی فعالیت كند، دیگر نمی‌تواند هورمون كافی تولید كند و به این حالت كم كاری تیروئید گفته می‌شود؛ اما برعكس آن، یعنی فعالیت بیش از اندازه غده تیروئید و تولید زیاد هورمون، موجب ابتلا به نوع پركار تیروئید می‌شود.

خستگی و فرسودگی، مشكل در تمركز و فعالیت‌های مغزی، افزایش وزن بدون علت، احساس سرما به ویژه در انتهای دست و پا از علایم تیروئید كم كار است و تیروئید پركار موجب عصبی شدن، افزایش تعریق، لرزش دست‌ها، اضطراب و اختلال حواس، تپش قلب و كاهش وزن باوجود افزایش اشتها می‌شود.

علت جلوآمدن کره چشم
بیماری چشمی اگزوفتالمی هم یكی از مشكلاتی است كه در پی اختلال در فعالیت غده تیروئید اتفاق می‌افتد و بیشتر در افراد مبتلا به تیروئید پركار دیده می‌شود اما در كم كاری تیروئید هم دیده می‌شود.

برای شناخت بیشتر از این بیماری و اطلاع از روش‌های درمان آن با دكتر علی صادقی طاری جراح و متخصص بیماری‌های چشم و فوق تخصص جراحی ترمیمی و حدقه گفت‌و‌گو كردیم.

وی می‌گوید: اگزوفتالمی حالتی است که در آن کره چشم نسبت به حالت طبیعی خود مقداری جلوتر می‌آید كه وجود غده در حدقه چشم هم می‌تواند علت آن باشد اما یکی از مهمترین علل به‌وجود آورنده اگزوفتالمی، اختلال تیروئید است.

این بیماری یك واكنش ایمنی متقاطع بین غده تیروئید و چشم است. به همین علت نسوج پشت كره چشم ورم می‌كند و جمع شدن گلبول‌های خونی پشت چشم، به تجمع ماده پلی ساكارید منجر می‌شود. سپس عضلات خارج چشمی ضخیم شده و در نهایت موجب ایجاد بافت فیبروز در كاسه چشم می‌شود.

این مشكل برای افرادی كه ظاهراً تیروئید آن‌ها طبیعی است هم پیش می‌آید كه در این صورت باید آزمایش‌های ایمنی انجام دهند. بهترین راه برای تشخیص اگزوفتالمی انجام سی‌تی‌اسكن و ام‌آر‌آی است.

راهی ساده برای پیشگیری و درمان
صادقی می‌افزاید: اگزوفتالمی كاملاً درمان پذیر است اما برای مداوای این بیماری چشمی، نخست لازم است مراحل درمان بیماری اصلی، یعنی مشكل تیروئید انجام شود. اختلال تیروئید بیماری مزمنی است كه باید زیر نظر متخصص غدد كنترل شود.

در مرحله نخست ابتلا به اگزوفتالمی، پلك و چشم‌ها قرمز و متورم می‌شود كه با سوزش چشم و ریزش اشك همراه است و با تجویز داروهای كورتونی قابل درمان است و چشم به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

اگزوفتالمی در مراحل پیشرفته گاه موجب جلو آمدن نامتقارن یكی از چشم‌ها می‌شود و ممكن است به مرور زمان چشم دوم هم درگیر شود. همچنین در اثر این بیماری ممكن است پوشش پلك روی قرنیه كافی نبوده و منجر به خشكی و زخم قرنیه شود و بینایی در خطر قرار گیرد و یا بر اثر فشار عضلات ضخیم شده بر عصب چشم، بینایی در معرض تهدید قرار گیرد. ضمن این‌كه افزایش فشار داخل چشم نیز در این بیماران مزید علت می‌شود. بعضی بیماران هم بر اثر ضخیم و فیبروزه شدن عضلات خارج چشمی مبتلا به دوبینی می‌شوند كه این مشكلات در بعضی موارد با درمان دارویی و در بیشتر موارد با جراحی برطرف می‌شود.

اضطراب و استرس، مصرف سیگار و خستگی، عوارض این بیماری چشمی را تشدید می‌كند و معمولاً به بیماران توصیه می‌كنیم خواب كافی داشته باشند، سیگار نكشند و عوامل تشدید كننده استرس را از زندگی خود حذف كنند. در این مرحله گاه به بیماران پیشنهاد می‌كنیم كه به روانپزشك مراجعه كنند. بهتر است افرادی كه علایم اگزوفتالمی را در خود مشاهده می‌كنند به چشم پزشكان یا متخصصان كاسه چشم مراجعه كنند.

منبع:salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
صدای اگزو پیشرو گلد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در مورد سلامتی كودكان بیشتر بدانیم



 

سلامتی کودکان

 

وقتی كه كودكی به سن یك ماهگی رسید، حالا تا سن پنج سالگی مهم‌ترین عامل ,از دست دادن حیات اوست.


خطر مرگ كودكان در اولین ماه زندگی كه زایمان ایمن و اقدامات مراقبتی و درمانی مؤثر مورد نیاز است، در بالاترین حد است.


زایمان پیش از موعد، وقوع خفگی در هنگام زایمان و عفونت‌های مختلف، بیشترین علل مرگ هستند. وقتی كه كودكی به سن یك ماهگی رسید، حالا تا سن پنج سالگی مهم‌ترین عامل از دست دادن حیات، عفونت‌های ریوی، اسهال، مالاریا، سرخك و ایدز هستند.

 


تقریبا هر سال 4 میلیون نوزاد تا سن یك ماهگی جان خود را از دست می‌دهند. عوامل مهم و اساسی برای سلامتی نوزادان شامل این موارد هستند:

كیفیت مراقبت‌های بهداشتی درمانی حین حاملگی مادر، زایمان ایمن توسط گروه زایمان آموزش دیده و باتجربه، مراقبت‌های قوی درمانی از نوزاد مانند توجه فوری به نفس كشیدن، گرم كردن، بهداشت بند ناف و مراقبت از پوست و به ویژه تغذیه با شیر مادر.

 


عفونت ریوی مهم‌ترین عامل مرگ كودكان زیر پنج سال است. هر سال بیش از 154‌میلیون مورد مرگ ناشی از عفونت‌های ریوی رخ می‌دهد كه تقریبا سه چهارم آنها در 15‌كشور است. سوء تغذیه و آلودگی هوای داخل اتاق‌ها عواملی خطرزا برای ابتلا به عفونت‌های ریوی هستند.

 

اسهال، یك عامل اصلی ایجاد بیماری و نیز مرگ كودكان در كشورهای در حال توسعه و فقیر است. تغذیه انحصاری با شیر مادر در پیشگیری از اسهال در بچه‌های كم سال مؤثر است. درمان كودكان مبتلا، با پودر خوراكی «او- آر-اس» و مكمل‌های حاوی عنصر روی (Zinc) مفید، كم هزینه و نجات‌دهنده زندگی است.

 


در قاره آفریقا هر 30 ثانیه یك كودك جان خود را از دست می‌دهد. مالاریا عامل اصلی مرگ كودكان زیر پنج سال در این قاره است. از بین بردن حشرات ناقل مالاریا، سبب افزایش طول عمر كودكان می‌شود.

 


بیش از 90درصد بچه‌های مبتلا به ویروس عامل ایجادی بیماری ایدز (HIV) از طریق مادر خود آلوده شده‌اند. این موارد از راه‌های استفاده مادران از داروهای ضد‌ویروس، زایمان بهداشتی و نحوه مناسب تغذیه نوزاد، قابل پیشگیری است. تخمین زده می‌شود كه 3/2‌ میلیون كودك زیر 15 سال با ویروسHIV زندگی می‌كنند و هر روز هم بیش از 1400مورد جدید عفونت رخ می‌دهد.

 

در حدود 20 میلیون كودك زیر پنج سال در سطح جهان، به شدت دچار سوء‌تغذیه هستند كه این امر باعث می‌شود آنها به بیماری و مرگ زودرس مستعد باشند. در حدود سه چهارم این بچه‌ها با رسیدن «غذا‌های درمانی آماده مصرف‌» نجات پیدا می‌كنند. این مواد غذایی كه غنی شده و سرشار از انرژی هستند، میزان مورد نیاز مواد مغذی را برای بچه‌های بالای 6 ماه آماده كرده و در منزل قابل مصرف هستند.

 


طول عمر زندگی كودكان در بین كشورهای مختلف، تفاوت‌های اساسی دارد. سه چهارم مرگ‌ها در آفریقا و آسیای جنوب شرقی رخ می‌دهد.

 


درصد سلامتی كودكان در حال پیشرفت است، اما چالش‌های جدی برای رسیدن به اهداف جهانی در مورد كاهش مرگ هنوز وجود دارد. حدود دو سوم موارد مرگ و میر، از طریق دسترسی به اقدامات درمانی عملی و ارزان قیمت و مراقبت‌های اولیه مؤثر، تا سن 5سالگی قابل پیشگیری است.

 


سرمایه‌گذاری بزرگ برای دستیابی به هدف پیشرفت هزاره برای كاهش موارد مرگ كودكان زیر 5 سال تا دو سوم تا سال 2015، كلید اصلی است. همكاری نهاد‌های عمومی و خصوصی برای دستیابی به این هدف سخت، اما قابل دسترس كه تخمین زده می‌شود به 50 میلیارد دلار اعتبار نیاز داشته باشد مورد نیاز است‌. كمك دولت‌ها و سازمان‌ها بزرگ جهانی دارای اهمیت فراوان هستند.