سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ازدواج با یک همکار



 

 

 

ازدواج با یک همکار

 

 

آمدن یك خواستگار از میان همكاران، برای خیلی‌ها می‌تواند یك شروع خوشایند باشد و برای برخی هم یك اتفاق پراضطراب. اگر این خواستگار تازه، از همان دسته افرادی باشد كه سال‌ها ویژگی‌های او را به‌عنوان همسر آینده‌تان مرور می‌كرده‌اید، قطعا بدون نگرانی و تنها با كنجكاوی برای بیشتر شناختنش قدم خواهید برداشت؛ اما اگر قصد ازدواج نداشته باشید یا فكر كنید این همكار قدیمی هیچ شباهتی به مرد رویاهای شما ندارد، موضوع برای‌تان سخت می‌شود و پیدا كردن یك راه برای حل كردن این مشكل، در كنار حفظ موقعیت كاری دشوار خواهد شد.

 

خواستگاری در محیط كار و پیچیدگی‌هایش را با مهدی میرمحمدصادقی، روان‌شناس و مشاور خانواده در میان گذاشتیم. از نظر او بررسی شرایط و ویژگی‌های خواستگاری كه پیش از این همكار شما بوده، دقت و حساسیت زیادی را طلب می‌كند. ادامه بحث را از زبان او بخوانید:

 

چطور می‌توان بدون ایجاد سوء تفاهم و مشكل در محیط كار تحقیق كرد؟

 

اولین نیاز برای تحقیق، شناخت یك محقق خوب است؛ كسی كه احساساتش را درگیر این موضوع نمی‌كند و توان كسب اطلاعات درست را دارد. دوستان نزدیك فرد یا دشمنان و رقیب‌های كاری‌اش معمولا منبع خوبی برای تحقیق نیستند، زیرا یا زیاد از حد او را مثبت و لایق می‌بینند یا زیاد از حد بر ویژگی‌های منفی او تاكید می‌كنند اما همكارهای نزدیكی كه با او دوست هستند اما بسیار صمیمی نیستند، می‌توانند شناخت بهتری از او را به ما ارائه دهند. برای تحقیق باید سراغ آدم‌های زیرك و البته خنثی برویم كه هم ویژگی‌های منفی او را دیده باشند و هم خصوصیات مثبتش را.

 

درصورت رد كردن این پیشنهاد، چقدر احتمال آسیب دیدن روابط كاری وجود دارد؟

 

اینكه جواب منفی دادن به خواستگاری یك همكار چقدر می‌تواند روی روابط كاری ما تاثیر بگذارد كاملا بستگی به شخصیت 2 طرف و رتبه كاری‌شان دارد؛ برای مثال اگر او مدیر باشد قطعا بعد از این سیستم كاری‌شان خیلی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. این موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود كه ما به قصد آشنایی مدتی با آن همكار بیرون رفته و صحبت كرده باشیم. به همین دلیل پیش از هر اقدامی باید شناختی نسبتا دقیق از فردی كه قصد آشنایی با او را داریم به دست بیاوریم.


چطور می‌توان احتمال این آسیب را كمتر كرد و روابط كاری را بعد از این جدایی نیز حفظ كرد؟

 

نه گفتن در چنین روابطی باید با صراحت كامل انجام شود. نباید برای جواب منفی دادن خود فرد را بكوبیم و ضعف‌هایش را دلیل این جواب به شمار بیاوریم. در این زمان شما باید ویژگی‌های مثبت فرد را به رویش بیاورید و بگویید با وجود تمامی این خوبی‌ها، احساس می‌كنید كه نمی‌توانید آینده خوبی را برای هم رقم بزنید. می‌توانید پس از گفتن این حرف‌ها بگویید كه آنچه برای ازدواج در ذهن‌تان هست را نمی‌توانید از این رابطه به دست بیاورید و برای او آرزوی موفقیت كنید. نباید عزت نفس او را خدشه‌دار كنیم و لازم است قاطعانه و صریح صحبت كنیم.

 

تا وقتی كه فرد به این ارتباط صددرصد اطمینان نداشته باشد، باید این رابطه را مخفی نگه دارد و به‌طور جدی مراقب آگاه شدن دیگران باشد. همكاران در این شرایط نباید متوجه این ارتباط و رفت‌وآمد‌ها بشوند یا اینكه احساس كنند این 2 نفر علاقه‌ای به هم دارند

 

اگر جواب‌تان «نه» است دلسوزی نكنید

 

بعد از گفتن جواب منفی چه رفتارهایی را باید در محیط كار داشت و چطور به همكاری با فرد خواستگار ادامه داد؟ معمولا در این مواقع كسی كه رابطه را قطع كرده، نسبت به طرف مقابل احساس دلسوزی و ترحم می‌كند. نگاه‌های او را زیرنظر می‌گیرد و حسش را درك می‌كند. می‌بیند كه همكارش گوشه‌گیر شده، برخی روزها سر كار نمی‌آید، مدام بی‌قرار است. با دیدن رنج كشیدن او، فردی كه جواب نه داده احساس گناه می‌كند و سعی می‌كند دل او را به دست بیاورد و با رفتارهایش از او طلب بخشش كند. ممكن است رفتارهای حمایتی از خود نشان دهد، سعی كند برخی وظایف كاری او را انجام دهد و بیشتر از قبل حالش را بپرسد. گرچه هدف او فقط آرام كردن طرف مقابل است اما معمولا این رفتارها از طرف آقایان نشانه عشق و تغییر نظر تلقی می‌شوند. اگر نظر قطعی فرد منفی است باید این صراحت را در تمامی مراحل كاری‌اش حفظ كند و حتی در صورتی كه می‌تواند، تقاضای انتقال به بخش دیگری را بدهد و از او فاصله مكانی نیز بگیرد؛ گرچه در اغلب موارد می‌بینیم كه افراد چنین تصمیمی را نمی‌گیرند.

 

اگر با رئیس‌تان ازدواج كنید

 

حالا فرض كنیم فرد به پیشنهاد همكارش پاسخ مثبت می‌دهد و با او ازدواج می‌كند؛ آینده زندگی افرادی كه هم زیر یك سقف با هم زندگی می‌كنند و هم در محیط اداره در كنار هم هستند، چطور پیش می‌رود؟

 

كار كردن در یك محیط برای زن و شوهرها، هم می‌تواند مسائل مثبتی را در پی داشته باشد و هم منفی. ویژگی‌های مثبت این رابطه این است كه افراد مدام از حال هم خبر دارند؛ مشكلات همدیگر را می‌شناسند و یكدیگر را بیشتر درك می‌كنند؛ اما این موضوع عواقب منفی‌ای هم دارد؛ این عواقب بستگی به شخصیت افراد نیز دارد. برای مثال مردی كه روحیه مردسالارانه دارد، نمی‌تواند با زنی كه مقامی بالاتر از او دارد زندگی موفقی داشته باشد یا این‌كه در بعضی مواقع نظارت‌های بیش از حد و دخالت در مسائل كاری به قصد حمایت می‌تواند برای افراد مشكلاتی ایجاد كند؛ در چنین شرایطی بودن یك زن و شوهر در یك محیط كاری، هم می‌تواند به ارتباط كاری‌شان صدمه بزند و هم زندگی مشترك‌شان را دچار مشكل كند.


چه زمانی رابطه را علنی كنید؟

 

آیا باید این رابطه و كل موضوع را از همكاران پنهان كرد یا اینكه با بیان كردنش هم به موقعیت كاری فرد خدشه‌ای وارد نخواهد شد؟

 

تا وقتی كه فرد به این ارتباط صددرصد اطمینان نداشته باشد، باید این رابطه را مخفی نگه دارد و به‌طور جدی مراقب آگاه شدن دیگران باشد. همكاران در این شرایط نباید متوجه این ارتباط و رفت‌وآمد‌ها بشوند یا اینكه احساس كنند این 2 نفر علاقه‌ای به هم دارند. اگر افراد مایلند كه در محل كار كسی را در جریان بگذارند یا در مورد طرف مقابل‌شان از او تحقیق كنند، باید اطمینان كامل به این همكار داشته باشند.

 

اگر 2 طرف هنوز نمی‌دانند این رابطه و این علاقه به نتیجه می‌رسد یا نه، آگاه شدن همكاران دیگر می‌تواند مشكلات زیادی را در آینده كاری این 2 به‌وجود بیاورد و نسبت به نوع محیط‌های كاری، میزان این مشكلات متفاوت خواهد بود.زمانی كه نسبت به تصمیم‌شان و آینده این رابطه مطمئن هستند، می‌توانند موضوع را علنی كنند. در این مواقع 2طرف با رسمیت بخشیدن به این موضوع می‌توانند به رابطه‌شان كمك زیادی بكنند البته این اعلام عمومی باید با توافق طرفین انجام شود.

 

درصورتی‌كه یكی از طرفین نسبت به تصمیمی كه گرفته شده مطمئن باشد، با اعلام نكردنش به رابطه آسیب خواهد زد زیرا ممكن است در محیط كار خواستگارهای دیگری را پیدا كند كه وجودشان روی رابطه تاثیر بگذارد. از طرف دیگر بیان اینكه فرد كه شخصی متعهد است و با افتخار این تعهد را به دیگران هم اعلام می‌كند، حس اطمینانی در طرف مقابل ایجاد خواهد كرد كه می‌تواند به بقا و سلامت رابطه، كمك زیادی بكند.

منبع: سلامت


ویدیو مرتبط :
ا shia شیعه ازدواج اسلامی ازدواج ایرانی ازدواج مجر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ازدواج با همکار، درست یا نادرست؟



 

 

ازدواج با همکار

 

وقتی زن و مرد با هم همكار باشند یعنی شبانه روز در كنار هم هستند و گاهی همین حضور شبانه روزی زن و مرد در كنار هم و عدم دوری باعث سردی و یكنواختی روابطشان می شود.

 

 

محیط های كاری یكی از روش های آشنایی افراد با یكدیگر محسوب می شود و بسیار اتفاق می افتد كه افراد پس از آشنایی با یكدیگر در این محیط تصمیم بر خواستگاری از یكدیگر و ازدواج با هم می گیرند. این امر علاوه بر مزایای بسیاری كه دارد، معایبی را هم به دنبال می آورد كه بهتر است قبل از هر تصمیمی تمام جوانب آن سنجیده شود.

 

مزایا

 

1 - وقتی همكار فرد، خواستگارش می شود بدین معناست كه این دو نفر ماهها و یا حتی سالها در كنار هم بوده اند و با هم آشنا هستند. همین آشنایی باعث شناخت بهتر و كاملتر فرد از همكارش شده و شرایطی را حاصل می كند تا طرفین به سمت ازدواجی آگاهانه حركت نموده و در تشكیل زندگی مشتركشان موفقتر از دیگران باشند.

 

2 - وقتی زن و مرد هر دو در یك شغل مشغول به كار باشند بسیار بهتر از دیگران می توانند فرد مقابل را درك كنند زیرا با مشكلات و معضلات شغلشان آشنایی كامل دارند. مثلاً وقتی یك خانم پرستار با یك آقای پزشك ازدواج می كند؛ هر دوشان نسبت به شغل فرد مقابل شناخت و آگاهی كامل داشته و می دانند كه شغل نامزدشان دارای محدودیت ها و مشكلاتی است كه آنها به عنوان یك همسر باید این معضلات و محدودیت ها را درك كنند و فرد مقابل را در تحمل این سختی ها یاری رسانند. در حالی كه اگر همین خانم پرستار با آقایی كه كارمند است یا شغل آزاد دارد ازدواج كند در بسیاری از امور چون مواقع ضروری و شیفت های شبانه، ساعات كاری زیاد،‌خستگی فراوان، حساسیت های روحی و ... نمی تواند همسر خود را درك كند و همین امور باعث ایجاد تنش هایی در زندگی زناشویی شان می شود.

 

3 - حضور همسر در محیط كار باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می شود. به بیان دیگر وقتی فرد حس می كند كه همسرش در كنار اوست و در مواقع نیاز می تواند به وی تكیه كند اعتماد به نفسش بالا رفته و روحیه اش بهتر می شود.

 

4 - افزایش اعتماد به نفس و داشتن روحیه بالا، باعث افزایش انرژی و در نتیجه كارایی افراد می شود.

 

معایب

 

1 - بسیاری گمان می كنند كه چون چند سال است با خواستگارشان همكارند پس او را كامل می شناسند به همین دلیل به اموری چون صحبتهای جدی و منطقی و تحقیق اهمیت نداده و از انجام آنها خودداری می كنند. در حالیكه تحقیقات محلی یكی از اصول شناخت كاملتر فرد محسوب می شود. برخی از خصلت های فردی تنها در خانواده و محله بروز می یابند.

 

2 - گاهی اتفاق می افتد كه خواستگار همكار جز رده روسا و مدیران محسوب می شود. همین امر محدودیت ها و معذوریت های فراوانی برای فرد مقابل به همراه می آورد. مثلاً اگر خانم قصد ازدواج با مدیر خود را نداشته باشد و پاسخش به خواستگاری وی منفی باشد احتمالا آینده شغلی اش تا حدودی به خطر می افتد. وجود این قبیل مشكلات بسیاری را از دادن پاسخ منفی می ترساند یا وادار به دادن جواب مثبت و در نتیجه تشكیل زندگی ناموفق می كند.

 

3 - پاسخ منفی به خواستگاری كه جز همكاران معمولی نیز می باشد خالی از مشكل نبوده و یقیناً بر روابط كاری طرفین و نحوه برخورد آنها با یكدیگر تاثیر گذار است.

 

4 - ازدواج دو همکار باعث ایجاد برخی ملاحظات و محدودیت ها در میان خودشان می شود كه تا پیش از ازدواج اصلاً برایشان مهم نبوده و به آنها توجه نمی كردند. مثلاً وقتی خانمی ببیند شوهرش با یک همكار خانم دیگری گرم صحبت و یا خنده است از خود واکنش نشان می دهد حال آنکه قبل از ازدواج چنین حساسیتی نداشته است.

 

5 - وقتی زن و مرد با هم همكار باشند یعنی شبانه روز در كنار هم هستند و گاهی همین حضور شبانه روزی زن و مرد در كنار هم و عدم دوری باعث سردی و یكنواختی روابطشان می شود. یادمان باشد كه دوری متعارف، دلتنگی و در نتیجه عشق و علاقه می آورد.

 

6 - معمولاً برای این زوج ها فاصله قرار دادن میان كار و زندگی سخت و گاه غیرممكن است. به همین دلیل آنها مشكلات كاری را وارد زندگی مشترك و مشكلات و دعواهای زناشویی شان را وارد محیط كار می كنند.

منبع : tebyan.net