سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ازدواج‌های محکوم به شکست



 

اولین شرط ازدواج ,قبل از ازدواج

 

ازدواج‌های محکوم به شکست

سلامت روان اولین شرط ازدواج است اما خیلی وقت ها ممکن است دانسته یا نادانسته در رابطه ای قرار بگیرید که یکی از طرفین دچار اختلالات روانی است. آن وقت است که احساس می کنید در زندگی تان یک جای کار می لنگد. زندگی آن جوری که باید باشد نیست و تحمل زندگی مشترک برایتان دشوار است. ته این راه یا به طلاق می رسد یا به آسیب دیدن و قربانی شدن طرف سالم رابطه. بنابراین باید قبل از ازدواج درباره سلامت روانی فرد مورد نظرتان مطمئن شوید.

شاید فکر کنید که بیماری های روانی آنقدر مشهود هستند که نیازی به دقت و توجه قبل از ازدواج نیست و قطعا فرد ناسالم خودش را نشان می دهد. این ایده کاملا غلط نیست اما کاملا درست هم نیست. چرا که برخی اختلالات روانی فقط زیر یک سقف مشخص می شوند و درک آنها نیاز به تعاملی طولانی مدت دارد. از سوی دیگر برخی اختلالات بر خود فرد بیمار هم پنهان است و نمی داند که دچار بیماری است.

به طور کلی بیماری های روانی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: روان‌ آزردگی ها، روان‌پریشی ها و اختلالات شخصیت.

 

روان‌ آزردگی ها شامل اختلالات درمان پذیری است که فرد موقتا دچار آنها شده و امکان برطرف شدن آنها وجود دارد اما تا درمان کامل این افراد نباید با آنها ازدواج کرد. این بیماری ها شامل افسردگی، اضطراب و وسواس می شوند.

روان پریشی ها اما بسیار سخت درمان یا غیرقابل درمان هستند. این ها کسانی هستند که در نگاه اول متوجه بیماری شان می شوید. منظورمان این نیست که اگر در یک فرد رفتاری غیرعادی و مشکل ساز دیدید باید بگویید روانپریش است؛ این اصطلاح به غلط در جامعه باب شده و نباید آن را به سادگی استفاده کنید. روانپریش در واقع به کسی گفته می شود که نسبت به دنیای اطرافش اگاهی ندارد، دچار توهم است، رفتارهای خارج از عرف دارد و متوجه نیست و افکار عجیب و هذیان نشان می دهد. این افراد کاملا درمان نمی شوند و فقط با دارودرمانی می توان علایم شان را تخفیف داد. روانپریش ها تا زمانی که دارو مصرف می کنند در کنترل هستند و در صورت قطع دارو مجددا علایمشان بروز پیدا می کند. نمونه این بیماری ها اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی است.

اما اختلالات شخصیت سخت درمان ترین و شاید بتوان گفت غیرقابل درمان ترین اختلالات است. فرد مبتلا به اختلال شخصیتی از نظر ظاهری ممکن است موجه و معقول و سالم به نظر برسد اما در واقع اینها کسانی هستند که سازگاری شان با دیگران در حداقل است و سر و کله زدن با آنها آزارتان خواهد داد. اینها ممکن است به شدت بدبین باشند و فکر کنند همه در حال توطئه چینی علیه شان هستند (شخصیت پارانوییدی)، ممکن است خودشیفته باشند، رفتار نمایشی نشان دهند، جمع گریز باشند و کسی را به حریم شخصی شان راه ندهند، شخصیت سختگیر و وسواسی داشته باشند و...

اختلالات شخصیت دارو و درمانی ندارند و فرد مبتلا به آن دارای رفتار انعطاف ناپذیری است که امیدی به بهبود آن نمی‌رود. در واقع زندگی با این افراد یعنی این که مرتب تسلیم شان باشید و تحمل شان کنید چون آنها هرگز حاضر به پذیرش ایرادهایشان نیستند. این افراد یک درصد جامعه را تشکیل می دهند و زندگی مشترک داشتن با آنها به معنی جنگ اعصاب دائمی است. چون سفت و تغییر ناپذیر هستند و پیشروی با آنها کند و دامنه اش محدود است.

ویژگی اختلال شخصیت مادام العمر بودن آن و رفتارهای تکراری، نابهنجار و اغلب ناکام کننده فرد مبتلا به آن است. این اختلالات به حدی عمیق است که در لایه های زیرین شخصیت فرد بیمار ریشه دوانده و او خودش هیچ گونه آزاری از آن‌ها نمی بیند و بر عکس، رفتارش را صحیح می داند و دیگران را مسئول شکست ها و مشکلات خود می داند. فرد مبتلا به اختلال‌شخصیت هیچ انگیزه و تمایلی به بهبود ندارد.

 

انواع کلی اختلالات شخصیت:

اختلالات شخصیت به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام در برگیرنده انواعی از این بیماری است اما این سه دسته نشان می دهد که اختلالات زیر مجموعه آنها چه وجوه اشتراکی دارند:

در دسته اول اختلالاتی وجود دارد که مبتلایان آنها عجیب و غیرعادی به نظر می رسند. این دسته از اختلالات شامل اختلال شخصیت پارانویایی، اسکیزویید و اسکیزوتایپی می شود. اختلالات دسته دوم اختلالات هیجانی و دمدمی مزاجی بودن است و مبتلایانش دارای رفتار نمایشی هستند. اختلالات شخصیت ضد اجتماعی، شخصیت مرزی، شخصیت نمایشی و شخصیت خودشیفته در این دسته قرار می گیرند و اختلالات دسته سوم که وجه مشخصه آنها اضطراب و بیمناکی است و شامل اختلال شخصیت اجتنابی، شخصیت وابسته و شخصیت وسواسی‌-‌جبری می شود.

در مطالب بعدی ویژگی های هر کدام از این اختلالات شخیصیتی و مشکلات زندگی مشترک با آنها و روش های شناختشان را برایتان خواهیم گفت.

منبع: تبیان


ویدیو مرتبط :
وب سایت های محکوم به شکست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ازدواج عشاق شکست خورده !



 

 

ازدواج عشاق شکست خورده

 

تعداد زیادی دختر و پسر مدتی با یکدیگر دوست هستند، یا به قول خودشان عاشق یکدیگرند ؛ ولی آنها، به  دلایل گوناگون، با هم ازدواج نمی کنند. در نتیجه آنها در عشق خود ،شکست می خورند. این شکست خورده ها چه برای خود و چه برای جامعه خود، مسایلی به وجود می آورند. گاهی اوقات ، این شکست خورده ها ، به افسردگی یا خودکشی و یا فسادهای دیگر مبتلا میشوند. مسئولین فرهنگی و دینی باید این گروه را دریابند ، با کمک فکری آنها را از مشکلات روحی وروانی نجات دهند. هرگونه طرد کردن وجدایی از آنها ، موجب شدت یافتن معضلات جامعه خواهدشد.

 

یکی از مشکلاتی که آنها با آن روبرو هستند ، امر ازدواج می باشد ، که ممکن است برای آنها ، سؤالات زیر ایجادمی شود :

 

* آیا به خواستگارم و یا به دختری که به خواستگاری او رفته ام ، درباره عشق گذشته ام صحبت کنم یا خیر ؟

 

* آیا من با دختر یا پسر ی که مدتی با دیگری دوست بوده ورابطه نامشروع داشته است ، ازدواج کنم ؟

 

* آیا ممکن است ما  دو نفر،با سوابق گذشته مان ،زندگی خوبی داشته باشم ؟ چگونه؟

 

دراین مطلب در صدد هستیم که به مسئله ازدواج این گونه افراد بپردازیم، تا پاسخ پرسش های فوق را بدهیم .

 

اولین قدم

 

اولین قدمی که این عزیزان باید بردارند ،آن است که از گذشته خود« توبه» کنند .«توبه » یعنی پشیمانی از گذشته وتصمیم بر آن که دیگر برنگردم . در این زمان است که الطاف الهی به سوی آنها سرازیر می شود!

 

به آیه53 سوره «زمر » دقت کنید :

 

قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ  إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا  إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ

 

بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید كه خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است (زمر،53).

 

قبل از ازداوج ، اولین قدم « توبه کردن » می باشد . خدا در سوره «طلاق» وعده داده است که مشکلات را برطرف نماید ،و از جایی که حساب نمی کنی و غیر انتظار ماست، روزی می دهد

 

خدای مهربان در این آیه  خطاب به کسانی خیلی گناه کرده اند ، می فرماید : نا امید نشوید ،من تمام گذشته شما را جبران می کنم !!

 

در آیه بعد می فرماید : « به سوی پروردگارتان برگردید وبه حرف اوگوش کنید».

 

وَ أَنِیبُواْ إِلىَ‏ رَبِّكُمْ وَ أَسْلِمُواْ لَهُ مِن قَبْلِ أَن یَأْتِیَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ

 

و به درگاه پروردگارتان بازگردید و در برابر او تسلیم شوید، پیش از آنكه عذاب به سراغ شما آید، سپس از سوى هیچ كس یارى نشوید! (زمر،54)

 

در سوره فرقان ،خدای مهربان به توبه کنندگان وعده داده است که گناهان آنها را تبدیل به حسنه و خوبی می کند ؛ یعنی به عوض «گناه» ثواب «حج» ویا چیز دیگر می دهد!!!

 

إِلَّا مَن تَابَ وَ ءَامَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیَِّاتِهِمْ حَسَنَاتٍ  وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا

 

مگر كسانى كه توبه كنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، كه خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مى‏كند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است! (فرقان،70)


این عزیزان در سه مقطع «قبل از ازدواج» ، « ضمن خواستگاری» و « در زندگی زناشویی » می بایست به نکات ذیل توجه نمایند تا انشاالله در دنیا وآخرت دارای زندگی طیبه داشته باشند:

 

قبل از ازدواج

 

قبل از ازداوج ، اولین قدم به همان گونه که گفته شد ، « توبه کردن » می باشد . خدا در سوره «طلاق» وعده داده است که مشکلات را برطرف نماید ،و از جایی که حساب نمی کنی و غیر انتظارماست، روزی می دهد ؛

 

به آیات زیر دقت کنید:

 

وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا ؛ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحَْتَسِبُ  وَ مَن یَتَوَكلَ‏ْ عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ  إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ  قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ قَدْرًا ؛ وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا

 

و هر كس تقواى الهى پیشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏كند، و او را از جایى كه گمان ندارد روزى مى‏دهد و هر كس بر خدا توكّل كند، كفایت امرش را مى‏كند خداوند فرمان خود را به انجام مى‏رساند و خدا براى هر چیزى اندازه‏اى قرار داده است! و هر كس تقواى الهى پیشه كند، خداوند كار را بر او آسان مى‏سازد!  (طلاق،4ـ2)

 

از افکار نادرست پرهیز کنید، نمونه ای از این افکار عبارتند است از :

 

* دیگه ازدواج نمی کنم وتا آخر عمر مجرد می مانم !!

 

* ادامه ارتباط با دوست سابق که  اکنون دارای همسر می باشد ؛ تا زندگی اورا خراب نمایم!!

 

* بی تفاوت شدن در امر ازدواج ،با هر کسی که به خواستگاری من آمد ازدواج می کنم ،زیرا زندگی دیگه برایم مهم نیست !!این فکر صحیح نیست ، بلکه با تجربه ای که از شکست خودم ،کسب نموده ام ، سعی کنم با یک فرد مناسب با روحیه خودم ازدواج نمایم .

 

این نکته  مهم را مد نظر داشته باشید که هر زندگی زناشویی ، دارای مشکلاتی است ، سعی کنید بیاموزید که چگونه مشکلات ومسایل زندگی را بر طرف نمایید.به راحتی می توان مواردی از عشاقی را در اطرافتان پیداکرد که با عشق داغ، ازدواج را شروع کردند ولی دوران این عشق کوتاه بود ودر کمتر از دوسال از یکدیگر جدا شدند!!!

 

در زمان خواستگاری

 

در موقع خواستگاری به دو نکته باید توجه داشت :

 

اولاً:  از قیاس کردن خواستگارانم با دوستی که قبلاً با او ارتباط داشتم ، جداً بپرهیزم ؛ خواستگارانم را باخودشان قیاس کنم ، چنانچه مناسب بودند پاسخ مثبت دهم ؛اگر دارای ویژگی های خوبی نبود ، پاسخ منفی بدهم ؛ همواره به وعده های خدا در قرآن امید وار باشم .

 

ثانیاً: به خواستگارم  لازم نیست که بگم با دیگری مدتی ارتباط داشتم ؛چنانچه آنها اطلاع داشتند و ازمن پرسیدند ، انکار نمی کنم ، واحساس پشیمانی خودم را ابراز می نمایم ، ومطمئن باشید خدا به وعده هایش عمل می کند واز جایی که فکرش را نمی کنید روزی خواهد داد.

 

در زندگی زناشویی

 

در زمان زندگی زناشویی باید به نکات زیر توجه نماییم تا انشاالله زندگی شیرین وخوبی داشته باشید :

 

* به تلفن و یا پیام  های دوست قدیم خودبه هیچ عنوان پاسخ ندهید ، حتی این جمله « دیگه با من تماس نگیر».


*از تهدید های احتمالی او نهراسید وبا توکل به خدا ،شر اورا از خود برطرف نمایید.گاهی اوقات ، ممکن است ، دوستم بخواهد با تهدید این که « به همسرت میگم که با من ارتباط داشتی » ، او بخواهد از من سوء استفاده کند وزندگی من را به هم بزند ؛ هیچ به تهدید اوتوجه نکنید ، وبه خدا توکل کنید وذکر « یاستار العیوب » را زیاد بگویید.

 

* چنانچه همسرتان قبل  از ازدواج با شما ، با کسی دوست بود ، هیچ یادآور آن نشوید و اورا به خاطر ارتباط قبلی اش با دیگری ،سرزنش نکنید؛وبه اواعتماد کامل داشته باشید.از کنترل مستقیم وغیر مستقیم او به شدت خوداری نمایید.

 

* شرایط جدید را کاملاً بپذیرید وبه ساختن زندگی جدید خود همت بگمارید ؛ونسبت به همسرتان وفاداری کامل داشته باشید . این نکته مهم را مد نظر داشته باشید که هر زندگی زناشویی ، دارای مشکلاتی است ، سعی کنید بیاموزید که چگونه مشکلات ومسایل زندگی را بر طرف نمایید ، مبادا این مشکلات (که طبیعی است ) صبر شما را لبریز کند و نسبت به ازدوج نکردن با دوست قبلی خود ،افسوس بخورید ! یقین داشته باشید که اگر با دوست قبلی خود ، ازدواج می کردید حتماً دارای مشکلاتی بودید ، شاید به دلایل مختلف حتی با شدت بیشتر هم بود ، به راحتی می توان مواردی از عشاقی را در اطرافتان پیداکرد که با عشق داغ، ازدواج را شروع کردند ولی دوران این عشق کوتاه بود ودر کمتر از دوسال از یکدیگر جدا شدند!!!

 

در خاتمه ضمن تأکید مجدد به « توبه کردن » ، از بیان ذکر های زیر فراموش نکنید : « یا جبار » و « یا ستار » و «یا ارحم الراحمین » .

منبع:بخش خانواده ایرانی تبیان