سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اختلالات شایع خواب



 

اختلالات شایع خواب

 

بی تردید خواب خوب، چه از لحاظ کیفیت و چه از نظر کمیت برای سالم زیستن با اهمیت است . متأسفانه آمار دقیقی از اختلالات خواب در کشورمان موجود نیست ولی از نظر شیوعِ این اختلالات ، ذکر همین نکته کافی است که در ایالات متحده بیش از یکصد میلیون نفر در سنین مختلف به طور معمول از خواب شبانه ی مطلوب محروم اند.


خواب خوب بر سلامت ذهنی و جسمی انسان بسیار مؤثر است. فردی که به صورت طولانی مدت از کمبود خواب (Insomnia) رنج می برد، ممکن است به بعضی از مشکلات روانی دچار شده و به مراقبت های بیشتری نیاز پیدا کند. خواب نه تنها بر سلامت جسمی و روحی انسان تأثیر می گذارد بلکه متقابلاً از شرایط جسمی و روحی انسان و عوامل محیطی تأثیر می پذیرد. بعضی از عوامل انسانی و محیطی که بر خواب تأثیر می گذارند، عبارت اند از:


1- کهنسالی

2- عوامل روانی

3- عادات و شیوه زندگی

4- تغییرات متوالی و نامنظم ساعات خواب

5-عوامل محیطی

6- عوامل جسمانی

7-داروها


آشنایی با بعضی از اختلالات شایع خواب

خـُرخـُر(Snoring)
خرخر معمولاً هنگامی شنیده می شود که بافت نرم حلق به هنگام تنفس حین خواب، دچار ارتعاش گردد. معمولاً در چنین افرادی ، انسداد نسبی راه هوایی ثانویه ، چاقی، آسیب یا ساختار نامناسب حلق وجود دارد. هنگامی که انسان می خوابد عضلات حلق شل می شود و انسداد راه هوا ، بیشتر می گردد.
خرخر نه تنها باعث مزاحمت برای فرد دیگری که در همان اتاق خوابیده ، می شود بلکه ناآگاهانه سبب بیدار شدن مکرر خود فرد می گردد که ممکن است به صدها بار در طول یک شب برسد. نتیجه ی آن ، خواب آلودگی روزانه و اشکال در تمرکز فکر است. زمانی که خرخر با "آپنه خواب" (توقف تنفس حین خواب) توأم باشد، خطر آن جدی تر از زمانی است که به تنهایی وجود داشته باشد. اگر شما علاوه بر خرخر از خستگی روزانه، خواب آلودگی روزانه ، فشار خون بالا و بیماری قلبی - عروقی رنج می برید. حتماً باید به پزشک مراجعه کنید و در صورت وجود آپنه خواب تحت درمان مناسب قرار گیرید، زیرا عدم تشخیص و درمان به موقع و مناسب ، این بیماری می تواند سلامت و حتی زندگی شما را به مخاطره اندازد.
خوشبختانه امروزه برای درمان خرخر ، روش های جراحی و غیر جراحی متعددی وجود دارد که با توجه به صلاح دید پزشکتان می توانید از این روشهای درمانی بهره ببرید.


آپنه خواب Sleep Apnea"" ( توقف تنفس حین خواب )

آپنه خواب حالت خطرناکی است که به صورت توقف تنفس حین خواب روی می دهد .

دو نوع آپنه خواب وجود دارد: آپنه انسدادی و آپنه مرکزی. آپنه مرکزی که شیوع کمتری دارد هنگامی رخ می دهد که مغز نمی تواند فرمان لازم برای حرکت عضلات تنفسی و شروع دم را بدهد. آپنه انسدادی که بسیار شایع تر است هنگامی رخ می دهد که به رغم تلاش فرد و عضلات تنفسی اش برای تنفس، هوا به داخل یا خارج از بینی و دهان وی جریان پیدا نکند. هر چند خرخر همیشه با آپنه خواب همراه نیست ولی تقریباً همیشه آپنه خواب با خرخر در فواصل بین دو حمله آپنه همراه است. ممکن است در هر ساعت ۲۰ تا ۳۰ حمله آپنه اتفاق بیفتد. بیمار ممکن است از احساس خفگی حین خواب، سردرد صبحگاهی و خواب آلودگی و گیجی روزانه شکایت داشته باشد. تشخیص و درمان آپنه خواب بسیار مهم است ؛ زیرا این مشکل می تواند منجر به افزایش فشار خون، سکته قلبی و مغزی و نارسایی قلب و ریه گردد. آپنه معمولاً هنگامی رخ می دهد که راه هوای نسبتاً بسته حلق ، با شل شدن عضلات در حین خواب کاملاً مسدود گردد و به رغم وجود تلاش برای تنفس، تبادل هوا از ریه به بیرون صورت نگیرد. عدم ورود و خروج هوا از ریه سبب بالا رفتن سطح دی اکسید کربن خون و پایین آمدن سطح اکسیژن خون می گردد. این تغییرات باعث بیدار شدن فرد می گردد. با بیداری بیمار، شلی عضلات حلق وی کم شده و راه هوایی مجدداً باز می شود و هوا جریان می یابد. این بیدار شدن های مکرر هر چند باعث تداوم تنفس می شود ولی سبب می گردد که بیمار خواب عمیق نداشته باشد. به عبارتی به محض این که خواب بیمار به سمت عمیق شدن پیش می رود با یک حمله آپنه ، بیمار بیدار می شود. ممکن است فرد مبتلا به "آپنه خواب" متوجه هیچ یک از وقایع حین خواب خود نگردد. معمولاً بیمار از حملات توقف تنفس خود و بیدار شدن های مکرر بی اطلاع است اما از سردرد صبحگاهی، احساس عدم رضایت از خواب و خواب آلودگی روزانه شکایت دارد. ممکن است بیمار قادر نباشد روی موضوعات خاص فکر خود را متمرکز کند و همچنین در طول روز و حتی حین کا ر مکرراً چرت بزند. آپنه خواب در آزمایشگاه خواب یا دستگاه پلی سومنوگرام تشخیص داده می شود و برحسب شدت و علت آن تحت درمان های مختلف جراحی و غیر جراحی قرار می گیرد.

منبع:pezeshkan.org


ویدیو مرتبط :
اختلالات شایع پس از مصرف قرص LD

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افراد سیگاری بیش از دیگران از اختلالات خواب رنج می برند



تحقیقات نشان می دهد:

افراد سیگاری بیش از دیگران از اختلالات خواب رنج می برند

نتایج تحقیقاتی که در آلمان با بررسی بیش از دو هزار نفر انجام شده نشان می دهد که افرادی که دخانیات مصرف می کنند برای خواب شبانه با مشکل مواجه شده و در مقایسه با دیگران از خواب سبک و آرام برخوردار نیستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققانی که نتایج تحقیقات خود را در مجله زیست شناسی اعتیاد منتشر کرده اند، دریافتند که از حدود 1100 نفر سیگاری که در این تحقیق شرکت کرده اند 17 درصد در طول شب کمتر از 6 ساخت می خوابند و کیفیت خواب 28 درصد آشفته است.

استفان کوهرس از دانشکده پزشکی شاریتی در برلین آلمان اظهار داشت: این میزان در مقایسه با نرخ هفت درصدی و 19 درصد افرادی قرار می گیرد که درمیان بیش از 1200 غیر سیگاری بودند که در این تحقیق شرکت کردند.

کوهرس در مقاله علمی که درباره این تحقیق منتشر کرده نوشته است: این تحقیق برای اولین بار شیوع اختلاف خواب درمیان افراد سیگاری و غیر سیگاری را نشان می دهد. گروه تحقیقاتی از میان افرادی بوده اند که هیچ سابقه ای از اختلالات روانشناختی در آن ها نبوده اند و حتی برای اطمینان حاصل کردن از این مسئله عوامل ریسکی بالقوه در این افراد نیز کنترل شده است.

نتایج این تحقیقات به تنهایی نمی تواند نشان دهد که سیگار کشیدن به طور مستقیم خواب را مختلف می کند، چرا که ممکن برخی از این افراد عادات دیگری داشته باشند که می تواند بر خواب آنها تأثیر بگذارد که در میان آنها می توان به بیدار ماندن در مقابل تلویزیون تا پاسی از شب و انجام اندکی فعالیتهای بدنی اشاره کرد که امکان دارد عامل یک خواب راحت برای این افراد باشد.

اما از سوی دیگر می توان گفت که این تحقیق نشان می دهد اثرات تحریک کننده نیکوتین می تواند عامل این اختلال در خواب باشد.

افرادی که کیفیت خواب آنها بسیار اندک است می توانند مشکلات دیگری چون چاقی، دیابت و بیماریهای قلبی را هم تجربه کنند.

این تحقیق 1071 نفر سیگاری و 1243 نفر غیر سیگاری را که هیچ مشکلی در رابطه با سلامت مغزی نداشتند مورد بررسی قرار داد. تأکید بر عدم وجود مشکلات مغزی در این افراد بر این اساس بود که این شرایط ممکن است هم افراد را نسبت به مشکلات خواب آسیب پذیر کند و هم این که ممکن است شرایط لازم برای مصرف سیگار در آنها فراهم شود.

محققان در این تحقیقات از پرسشنامه ای استفاده کردند که کیفیت خواب افراد را بررسی می کرد، به طور کلی بیش از یک چهارم افراد سیگاری در طبقه افرادی جای گرفتند که دچار اختلال در خواب هستند به احتمال زیاد به بیخوابی مبتلا می شوند./مهر