سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

احساساتی که اغلب باعث آزار سالمندان می‌گردد



آزار سالمندان ,بهداشت روان و احساسات سالمندان

اگر هنوز وارد مرحله پیری نشده اید خوب است بدانید كه این سن علاوه بر یك دسته احساسات خوشایند می‌تواند احساسات ناخوشایند را نیز به همراه داشته باشد.

توجه به بهداشت روان و احساسات سالمندان بسیار اهمیت دارد احساسات ناخوشایند می‌تواند بر عملکرد و سلامت جسمی سالمندان تاثیر مخربی داشته باشد. احساساتی كه بخش زیادی از آن محصول بی توجهی اطرافیان است. احساس غم و اندوه بخاطر بی توجهی فرزندان و اطرافیان كه عمری برای رفاه آنان تلاش كرده اید، احساس تنهایی به علت طرد شدن، احساس یاس و ناامیدی، احساس اضطراب و نگرانی، احساس هرز رفتن و بیهوده بودن، احساس سربار بودن و …این دسته احساسات منفی در واقع جدی ترین خطرهایی است كه فرد سالمند را تهدید می‌كند و ارتباط مستقیم با در انزوا قرار گرفتن او از سوی اطرافیان دارد

اگر این شرایط را با دسته ای از اتفاقات دیگر كه حس بیشتری از ناتوانی و ناكارآمدی را به سالمند یا میانسال القا می‌كند جمع كنید ، اتفاقاتی مثل بازنشستگی، فوت دوستان، تعویض محل زندگی بخاطر كم شدن تعداد نفرات و گرانی مسكن و دیگر مسائل، زن یا مردی كه خود را زمانی صاحب قدرت و نفوذ  می‌دانست یكباره خود را تنها و بدون قدرت می‌یابد و این ناراحتی گاهی به حوادثی نامناسب می‌انجامد و موجب ناراحتی روانی سالمند می‌شود

تنهایی یا احساس تنهایی اثرات بسیار عمیقی بر فرد بر جای می‌نهد و حتی بر میزان خوردن غذا و متابولیسم و تغییرات بیولوژیكی نیز موثر است شاید با خود بگویید یك سالمند نیز براحتی می‌تواند با دیگران دوست شود و به محیط دیگر عادت كند ولی این واقعیت ندارد.

اغلب سالمندان توانایی خود را برای انطباق با محیط از دست می‌دهند و انگیزه كافی ندارند تا برای سالهای كم عمر كه پیش رو دارند زحمت آشنایی با دیگران و ریسك داشتن دوست‌ها و ارتباطات جدید را بپذیرند. سالمندان فاقد منابع مجدد دوستی هستند زیرا اكثر آنها كار نمی‌كنند و موقعیت ایجاد روابط دوستانه در محیط كار را ندارند و دوستان هم سن و سالشان را به نوعی از دست داده اند. این مسئله تنهایی آنها را افزایش می‌دهد.

سالمندان به دلیل بازنشستگی و دوری از فرزندان نیاز به ارتباط و توجه عاطفی بیشتری را در خود احساس می‌كنند كه این نیاز باید مورد توجه قرار گرفته و پاسخ داده شود.

برنامه ریزی صحیح و استفاده از وجود سالمندان و تجربیات آنان هم تنهایی آنها را برطرف می‌كند و هم منبعی مفید و ارزشمند از معلومات و تجربیات را در اختیار جوانان نسل بعد قرار می‌دهد. سالمندان نیاز‌های گسترده ای ندارند. تنها امیدوارند فرزندان و بستگانی كه سالمند زندگی خویش را به پای رفاه، شادی و سلامت آنان گذاشته است، قدردان زحمات و رنجهای وی باشند. سالمندان نیازمند محبت و احترامند. خواستار آنند كه از سوی فرزندان و نوه‌های خود مورد مشورت قرار گیرند و رای و نظر آنان بعنوان فرد با تجربه خانواده محترم داشته شود.
منبع: pezeshk.us
 


ویدیو مرتبط :
شبی با سالمندان، سرای سالمندان مهر سقز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعطیلی سرای سالمندان به‌خاطر آزار و مرگ پیرمرد



اخبار ,اخبار حوادث ,قتل

 

اخبارحوادث - تعطیلی سرای سالمندان به‌خاطر آزار و مرگ پیرمرد

در پی کشته شدن مرد سالخورده‌ای در یک مرکز خصوصی نگهداری از سالمندان در شهرستان گرگان، این مرکز با دستور قضایی از سوی اداره بهزیستی این استان پلمب شد.

هنوز افکار عمومی در شوک حادثه کودک آزاری در یکی از مهدکودک های اردبیل بود که حادثه ای دیگر این بار در یک مرکز نگهداری افراد سالخورده و مرگ پیرمردی هفتاد و شش ساله در تیتر اخبار حوادث تلخ رسانه ها قرار گرفت.

پیرمردی که براساس اعتراف دو متهم که وظیفه نگهداری از مرد سالخورده را عهده دار بودند، تنها خواسته اش یک نخ سیگار بود.

تصاویر به دست آمده از دوربین مداربسته این مرکز نشان می دهد، پیرمرد با ضربات مشت و لگد دو خدمه شاغل در محل بشدت مصدوم شده و با انتقال به بیمارستان به علت سکته مغزی و ایست قلبی جان باخته است.

به گزارش جام جم، روز های پایانی هفته گذشته مسئولان یک مرکز نگهداری از سالمندان مرد هفتاد و شش ساله ای به نام محمود را به بیمارستانی در شهرستان گرگان منتقل کردند.

پزشکان در بررسی از وضع این بیمار مشاهده کردند آثار ضربه هایی که ناشی از ضرب و جرح است روی بدنش وجود دارد و بسختی نفس می کشد.

تلاش پزشکان برای نجات مرد سالخورده آغاز شد، اما او دچار ایست قلبی شد و جانش را از دست داد.

در پی این حادثه موضوع به بازپرس فیروزیان حاجی کشیک ویژه قتل دادسرا گزارش و با هماهنگی قضایی جسد به پزشکی قانونی منتقل شد.

با تشکیل پرونده و شروع تحقیقات مشخص شد، این مرد در یک مرکز خصوصی نگهداری از سالمندان نگهداری می شده است. با تحقیق از مسئولان این مرکز، آنها عنوان کردند، او در مرکز بدحال شده و دلیل آن را نمی دانند.

به دلیل مرگ مشکوک مرد سالخورده و شکایت خانواده وی، کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی استان گلستان به تحقیق از کارکنان این مرکز پرداختند و در ادامه معلوم شد دو نفر از خدمه که بیست و پنج و بیست و هشت ساله بودند روز حادثه مسئولیت نگهداری از پیرمرد را به عهده داشته اند. این دو جوان در بازجویی هر کدام اظهارات متناقضی را بیان کردند.

کارآگاهان که احتمال می دادند این دو در مرگ مرد سالخورده نقش داشته اند به بررسی از مرکز سالمندان پرداختند و متوجه شدند این محل به دوربین مداربسته مجهز بوده است. با بازبینی فیلم ها معلوم شد، دو خدمه مظنون پس از فریاد های مرد سالخورده او را بشدت کتک زده اند و وقتی نتوانسته اند وی را آرام کنند، با ملحفه ای دست و پا و دهانش را بسته اند تا وی نتواند فریاد بزند و از کسی کمک بخواهد.

در ادامه معلوم شد، وقتی پیرمرد بدحال شده دو خدمه که بشدت وحشت زده شده بودند، دست و پایش را بازکرده و به کمک مسئولان مرکز او را از محل خارج و به بیمارستان منتقل کرده اند. با به دست آمدن این اطلاعات، کارآگاهان موضوع را به بازپرس پرونده گزارش دادند و با هماهنگی قضایی دو مرد جوان بازداشت شدند.

در پی اظهارات این دو متهم، برای آنها قرار قانونی صادر شد. تحقیقات تکمیلی از این دو نفر ادامه دارد.

مدیر اداره بهزیستی استان گلستان درباره این حادثه به خبرنگار ما گفت: وقتی مددجویی که در سرای سالمندان نگهداری می شود، به هر نحوی فوت می کند، مرگ او از سوی مسئولان آن مرکز به اداره بهزیستی گزارش می شود.

مرگ این مرد سالخورده نیز از سوی مسئولان آن مرکز خصوصی که او در آنجا نگهداری می شود، به اداره بهزیستی گزارش شده بود. به طور قطع نمی توان مرگ او را قتل تلقی کرد چون پرونده در مرحله تحقیقات قضایی است و تا پایان تحقیقات در این باره نمی توان بدرستی اظهارنظر کرد.

رقیه رحمانی افزود: دو فردی که در این پرونده بازداشت شده اند، پرستار نبوده بلکه از مراقبان مددجویان بودند. یکی از آنها یک سال و دیگری حدود دو سال بوده که در این مرکز خصوصی که یکی از دو مرکز در شهر گرگان است، فعالیت داشتند.

وی با اشاره به پلمب سرای سالمندان محل حادثه گفت: اداره بهزیستی با اطلاع از موضوع این حادثه تصمیم به پلمب این مرکز گرفت تا از ادامه فعالیت آن جلوگیری شود. موضوع به دادستانی استان گلستان اطلاع داده شد و با هماهنگی قضایی، این سرای سالمندان خصوصی پلمب شد.

مسئولان این مرکز دیگر نمی توانند این مرکز را راه ا ندازی و به فعالیت خود ادامه دهند و با هر مرکزی که چنین تخلفاتی داشته باشد قاطعانه برخورد خواهد شد.

برای تکمیل این گزارش قصد داشتیم با خانواده پیرمرد فوت شده نیز گفت و گو کنیم، اما هیچ کدام از مسئولان قضایی و انتظامی استان گلستان در این باره همکاری نکردند.

بازپرس پرونده نیز در این باره گفت: پرونده در مراحل ابتدایی تحقیقات قرار دارد و پاسخگویی به رسانه ها باید با هماهنگی دادستان باشد.

وی تصریح کرد: با صدور قرار قانونی برای دو متهم پرونده تحقیقات از آنها ادامه دارد. همچنین فیلم دوربین مداربسته از صحنه کتک زدن پیرمرد فوت شده نیز در اختیار مرجع قضایی استان گلستان قرار دارد.
اخبار حوادث  -جام جم