سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اثر دود سیگار در غیر سیگاری ها



سیگار,عوارض سیگار کشیدن,خطرات دود سیگار

اثر دود سیگار در غیر سیگاری ها
اخیرا دانشمندان دریافتند قرار گرفتن به مدت پنج دقیقه در معرض دود سیگار می تواند خطرناک باشد و سالیانه عده ی زیادی غیر سیگاری اعم از مادران باردار، کودکان و نوزادانی که هنوز متولد نشده اند، بر اثر بیماری های ناشی از سیگار و دود سیگار در معرض خطر قرار می گیرند و یا جان خود را از دست می دهند.


خطر تنفس دود سیگار برابر است با سیگار کشیدن
مطالعات جدید نشان داده زندگی در کنار افراد سیگاری به اندازه سیگار کشیدن زیان ‌آور است.
محققان می ‌گویند زنانی که در معرض دود سیگار بوده ‌اند، ممکن است دچار ناباروری شوند یا بارداری آن ها با عوارضی، بیش از سایر زنان همراه باشد. در مطالعه این محققان در دانشگاه روچستر نیویورک مشخص شده داشتن اطرافیان سیگاری هم به اندازه سیگار کشیدن می ‌تواند برای سلامت فرد زیان‌ آور باشد.
پیش از این انبوهی از مطالعات، خطرهای گوناگون سیگار را به سیگاری ‌ها گوشزد کرده بودند؛ از ابتلا به انواع سرطان ‌ها گرفته تا مشکلات پوستی، دندانی و ...، اما تا به‌ حال پژوهش‌ های کمی در مورد عوارض ناگوار سیگار، برای اطرافیان فرد سیگاری انجام شده یا حداقل نتایج این پژوهش‌ ها به طور گسترده منتشر نشده است.


در این مطالعه جدید که در آن بیش از 4 هزار و 800 زن غیرسیگاری شرکت داشته ‌اند و نتایج این مطالعه در نشریه کنترل دخانیات منتشر شده، مشخص شده آن هایی که در کودکی در خانه‌ ای با والدین سیگاری زندگی می ‌کرده ‌اند، بیش از دیگر زنان احتمال دارد دچار ناباروری شوند؛ یعنی بیش از یک سال برای بچه ‌دار شدن تلاش کنند و نتیجه مثبت نگیرند.
این در حالی است که تحمل دود دیگران، هم در کودکی و هم در بزرگسالی، می ‌تواند احتمال سقط جنین یا تولد نوزاد مرده را در این زنان، تا 39 درصد افزایش دهد و امکان ناباروری را نیز تا 68 درصد بالا ببرد.


جالب این که هر چه ساعات مواجهه شخص با فرد سیگاری بیشتر بوده، احتمال گرفتار شدن او به این عوارض نیز به صورت تصاعدی بالا می ‌رفته، که این نشان‌ دهنده اثر مستقیم تنفس دود سیگار دیگران بر سلامت است.
به گفته این محققان، سموم متنوع موجود در دود سیگار، سبب از بین رفتن DNA در سلول ‌های حساس جنسی می ‌شود و به این ترتیب احتمال نقائص ژنتیکی در این سلول ‌ها بالا می ‌رود. ناهنجاری‌ های ژنتیکی و کروموزومی، از مهم ‌ترین علل بروز سقط در 3 ماهه سوم به شمار می‌ آیند.


همچنین دود سیگار، کارآیی این سلول‌ ها را از بین می ‌برد و در نتیجه احتمال باروری فرد، به خصوص آقایان پایین می‌ آید. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده مردان سیگاری، تعداد اسپرم‌ های سالم  و متحرک و بارور کمتری به نسبت سایر آقایان دارند.
اما تاثیر بر سلول ‌های جنسی و باروری، تنها تاثیر منفی سیگار بر اطرافیان سیگاری‌ ها نیست. به عنوان مثال، در یکی از مطالعات انجام شده در این باره، در موسسه ملی بهداشت ژاپن مشخص شده زنانی که همسر آن ها سیگاری ‌هستند، بیش از سایر زنان در معرض ابتلا به سرطان‌ های مرتبط با سیگار، به ویژه سرطان ریه هستند.


نتایج مطالعاتی از این دست، باعث شده کارشناسان بهداشتی برای تصویب قانون ‌های ممنوعیت سیگار کشیدن در اماکن عمومی، تلاش بیشتری به خرج دهند تا حداقل بتوانند کودکان و افراد غیرسیگاری را از خطرهای آن دور نگه دارند.

 

سیگار,عوارض سیگار کشیدن,خطرات دود سیگار

 

دود سیگار برای نوزادان متولد نشده هم خطرناک است
پدران آینده باید سیگار کشیدن را ترک کنند تا فرزند آن ها با خطر روبه رو نشود.
محققان دانشگاه ناتینگهام متوجه شدند زنانی که در دوره بارداری در برابر دود سیگار قرار می ‌گیرند با احتمال 23 درصد بیشتر فرزندشان مرده به دنیا می ‌آید و با احتمال 13 درصد بیشتر نوزادشان به نقص‌ های مادرزادی دچار می ‌شود.


این نتایج با بازبینی 19 مطالعه مختلف که در سراسر جهان انجام شده بود به دست آمد.یکی از کارشناسانی که در این طرح شرکت داشته در این باره گفت: زنان باردار باید به طور جدی در مورد خطرات دود سیگار آگاه باشند.این مطالعات قبلا در کشورهای آمریکای شمالی، آمریکای جنوبیف آسیا و اروپا انجام شده است.

تمام این مطالعات روی زنانی انجام شده بود که خودشان سیگار نمی‌ کشیدند اما در معرض دود سیگار اطرافیان خود مانند همسرشان بودند.تمام این تحقیقات اثبات می‌ کند که زنانی که همسر یا اطرافیانشان بیش از 10 سیگار در اطراف او می‌ کشند خطر را به طور قابل توجهی افزایش می ‌دهند.


محققان اعلام کردند پدران آینده که سیگار می ‌کشند باید بیشتر در مورد خطرات دود سیگارشان برای نوزادی که هنوز متولد نشده است آگاه باشند.دود سیگار می ‌تواند خطراتی مانند کاهش شدید وزن در هنگام تولد، تولد زودرس و برخی از انواع دیگر نواقص مادرزادی مانند مشکلات قلبی را افزایش دهد.


دکتر جو بئوناردیبی که این تحقیقات را انجام داده است در این باره گفت: چیزی که ما نمی‌ دانیم، این است که آیا این عوارض در اثر دود سیگاری است که مادر در طول دوره بارداری استنشاق می‌ کند یا عوارضی است که در اثر کشیدن سیگار روی کیفیت اسپرم پدران اثر می ‌گذارد. شاید هم هر دو مورد در این زمینه تاثیرگذار باشند.
او در این باره گفت: هنوز هم باید تحقیقات بیشتری در این باره انجام شود، اما به هر حال نکته مهم این است که مردانی که همسرشان باردار است باید هرچه سریع ‌تر سیگار کشیدن را ترک کنند.


دود سیگار سالانه 26 هزار کودک ایرانی را دچار آسم می‌ کند
دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: دود سیگار باعث می شود هر سال 26 هزار کودک در کشور مبتلا به آسم شوند.
دکتر محمدرضا معدنی اظهارداشت: اگر هر فرد سیگاری روزانه یک پاکت سیگار مصرف کند، سالانه 70 هزار پک سیگار می زند.وی با عنوان این مطلب که روزانه 200 نفر سیگاری در کشور فوت می کنند، افزود: از هر 10 نفر سیگاری دو نفر معتاد می شوند.
معدنی با اشاره به عوارض ناشی مصرف سیگار در کشور که تبعات مختلفی به دنبال دارد، گفت: مصرف سیگار علاوه بر زیان افتصادی که بر جای می گذارد، باعث هدر رفتن نیروی انسانی کشور می شود.


دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات به آسیب های اجتماعی مصرف سیگار در جامعه اشاره کرد و افزود: مرگ یک فرد سیگاری که سرپرست خانواده ای است می تواند آن خانواده را از هم بپاشد. هزینه های درمان عوارض سیگار بعضا به قدری سنگین است که علاوه بر مشکلات اقتصادی، آسیب های روحی و روانی را نیز به دنبال دارد.
وی با اعلام اینکه حدود 12 میلیون نفر در کشور سیگار مصرف می کنند، گفت: هزینه سیگار این تعداد افراد روزانه 4 تا 5 میلیارد تومان است. در حالی که 2 تا 3 برابر این مبلغ نیز توسط دولت صرف هزینه های درمان ناشی از عوارض مصرف سیگار می شود. بنابراین روزانه 20 میلیارد تومان بابت مصرف سیگار در کشور هزینه می شود.

 

منابع:
 خبرآنلاین،جام جم


ویدیو مرتبط :
دود سیگار ریه فرد سیگاری را می سوزاند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قهارترین سیگاری‌های دنیا روزی چند نخ سیگار دود می‌کنند؟(عکس)



اخبار اجتماعی - قهارترین سیگاری‌های دنیا روزی چند نخ سیگار دود می‌کنند؟

مصرف سیگار در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا روندی کاهشی دارد اما در بعضی از کشورها هنوز مردم بر دود کردن سیگار اصرار می ورزند.

سیگار در صربستان
در صربستان هر نفر در سال 2861 نخ سیگار دود می کند یعنی روزی 7.8 نخ سیگار

اخبار ,اخبار اجتماعی , قهارترین سیگاری‌های دنیا


سیگار در بلغارستان
هر بلغاری 2822 نخ سیگار در سال دود می کند یعنی 7.7 نخ

اخبار ,اخبار اجتماعی , قهارترین سیگاری‌های دنیا


سیگار در یونان
هر یونانی 2795 نخ سیگار در سال می کشد که یعنی روزی 7.6 نخ

اخبار ,اخبار اجتماعی , قهارترین سیگاری‌های دنیا


سیگار در روسیه
هر روس در سال 2786 نخ سیگار می کشد یعنی روزی 7.6 نخ

اخبار ,اخبار اجتماعی , قهارترین سیگاری‌های دنیا


سیگار در مولداوی
سرانه مصرف سیگار در مولداوی 2479 نخ است که روزانه 6.7 نخ سیگار می شودسیگار در

اخبار ,اخبار اجتماعی , قهارترین سیگاری‌های دنیا


تبلیغات ضد سیگار در بسیاری از کشورها جواب داده است و مصرف سیگار در کشورهای اروپای غربی و شمالی به شدت کاهش داشته است حتی در این کشورها برای مصرف سیگار الکترونیک نیز محدودیتهایی اعمال شده است

اما بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی  کشورهای اروپای شرقی همچنان رکورد دار دود کردن سیگار در جهانند.  صربستان ، بلغارستان، یونان، روسیه و مولداوی دارای بالاترین سرانه مصرف سیگار هستند.
اخبار اجتماعی - خبرآنلاین