سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اثرسوء مایکروویو بر غذای کودک!!



مایکروویو

مادران خوب و مهربان لطفا برای درست کردن و گرم کردن غدای کودکانتان از مایکرو ویو استفاده نکنید چون ارتعاشات شدید مایکرو ویو موجب پاره شدن دیواره سلولهای غذاها و در هم ریختن ساختمان ظریف برخی مواد غدایی و ویتامین ها شده و انها را از بین میبرد.

برخی ظروف خصوصا ظروف پلاستیکی غیر استاندارد هنگام تماس با مواد داغ پلیمرهای شیمیایی را منتشر میکنند که در بدن تولید سم میکند و مصرف غذاهای گرم در این ظروف خطرناک است.

قرار گرفتن در برابر امواج مایکروویو در دراز مدت موجب نابودی برخی سلولهای بدن و ایجاد مرگ و سرطانهای مختلف میشود.

اگر از مایکروویو استفاده می کنید هر روز برای تهیه غدا استفاده نکنید حتما از ظروف استاندارد استفاده کنید ظروف کم عمق و در دار بهترند. اگر گوشت را داخل مایکروویو می پزید انرا به قطعات ریز خرد کنید .گوشتها را از استخوان جدا کنید و در طول پخت غدا را هم بزنید تا گرما به یکسان به تمام ظرف غذای شما برسد.


ویدیو مرتبط :
ظرف غذای کودک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مواد لازم در غذای کمکی کودک شیرخوار



 

 

مواد لازم در غذای کمکی کودک شیرخوار

 

 

بهترین سن شروع غذای کمکی پس از پایان ماه ششم زندگی کودک است زیرا بعد از این زمان نیازهای غذایی کودک فقط با شیر مادر تامین نمی شود و دستگاه گوارش شیرخوار توانایی هضم و جذب غذاهای نیمه جامد را پیدا می کند.

 

غذای کمکی مناسب برای کودک باید تمیز و بهداشتی تهیه شود، نرمی آن متناسب با سن کودک تغییر کند، حتی الامکان به طور تازه تهیه شود و مقوی و مغذی باشد.موادی که انرژی غذا را بیشتر می کنند: «روغن »ها دارای انرژی هستند و افزودن مقدار کمی روغن به غذای کودک به خصوص کودکی که آهسته رشد می کند توصیه می شود چون انرژی روغن نسبت به موادغذایی دیگر بیشتر است و روغن ها مثل کره، روغن زیتون و روغن مایع بدون اضافه کردن حجم غذا، انرژی غذا را بیشتر می کنند ضمن این که روغن باعث نرم شدن غذا می شود و خوردن آن را برای شیرخوار راحت تر می کند.


«قند و شکر» هم انرژی زا هستند ولی مصرف آن برای شیرخوار زیر یک سال توصیه نمی شود چون ذائقه او به طعم شیرین عادت می کند و زمینه برای بروز مشکلاتی نظیر چاقی در بزرگسالی فراهم می شود.

 

موادی که علاوه بر انرژی، پروتئین غذا را بیشتر می کنند:


برای افزایش پروتئین غذا حتی الامکان کمی گوشت به غذای شیرخوار اضافه کنید می توانید انواع حبوبات مانند نخود، لوبیا و عدس را به طور کامل پخته و بعد از ماه هشتم به غذای شیرخوار اضافه کنید.به غذای شیرخوار تخم مرغ اضافه کنید به طور مثال تخم مرغ آب پز را داخل سوپ پس از طبخ بریزید و یا آن را با کمی شیر مخلوط و نرم کنید و به شیرخوار بدهید (تا قبل از یک سالگی از دادن سفیده تخم مرغ خودداری کنید).مواردی که ویتامین ها (A و C) و املاح آهن، روی و کلسیم غذا را بیشتر می کند:

 

انواع سبزی های با برگ سبز مانند جعفری، شوید و گشنیز را که دارای ویتامین A، C و آهن هستند به غذای شیرخوار اضافه کنید.از انواع سبزی های زرد و نارنجی رنگ مانند هویج و کدو که دارای ویتامین A هستند در غذای شیرخوار استفاده کنید.جوانه غلات و حبوبات دارای انرژی، پروتئین، ویتامین و املاح هستند. از قبل جوانه گندم، ماش یا عدس را تهیه و پودر کنید و در انتهای طبخ داخل غذا بریزید هم چنین می توانید جوانه تازه را له و پس از خشک کردن جوانه آن را پودر و به غذای شیرخوار اضافه کنید.