سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ابن سینا می‌گوید: نان و پنیر صبحانه نیست!


نكته‌هایی که بهتر است در برنامه غذایی از صبح ناشتا تا شب هنگام خواب رعایت کنید.


مجله سیب سبز - ستاره محمد: اگر از طرفداران زندگی سالم و طب سنتی هستید حتما شنیده‌اید كه مصرف بعضی خوراكی‌ها و نوشیدنی‌ها به‌صورت ناشتا هنگام صبح یا آخر شب قبل از خواب می‌تواند تاثیرگذاری متفاوتی روی بدن داشته باشد؛ برای مثال نوشیدن شربت خاكشیر قبل از صبحانه می‌تواند به رفع یبوست و جوش‌های صورت كمك كند و نوشیدن دمكرده گل‌گاو زبان قبل از خواب می‌تواند مثل یك داروی آرامبخش عمل كند.

اما اینكه چنین ادعاهایی تا چه حد حقیقت دارند و كدام خوراكی‌ها مخصوص روز و كدام مخصوص شب هستند، پرسشی است كه دكتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران به آن پاسخ می‌دهد.

ناهار؛ كم‌اهمیت‌ترین وعده!

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در طول روز است، بعد از آن نیز شام مهم‌ترین وعده به‌حساب می‌آید. در مرحله آخر هم ناهار اهمیت دارد. پس بیشترین حجم مواد غذایی را باید در صبحانه و بعد شام بخوریم.

ابن سینا می‌گوید: نان و پنیر صبحانه نیست!

ناهار را هم بهتر است یا نخوریم یا خیلی كم بخوریم چون ظهر وقت فعالیت بدنی است و از آنجایی كه در این زمان خون بیشتر دور عضلات و مغز جمع می‌شود، نمی‌توانیم هضم خیلی خوبی داشته باشیم، مضاف بر اینكه فعالیت كردن با معده پر كار دشواری است بنابراین صبح‌ها كه هنوز اول فعالیت روزانه ماست و باید انرژی به دست بیاوریم، بهتر است صبحانه خیلی كاملی بخوریم.

صبح را با كدام نوشیدنی آغاز كنیم؟

مصرف مخلوط آب گرم، عسل و آبلیموی تازه به صورت ناشتا هنگام صبح هم می‌تواند باعث نشاط شود و هم كبد را تقویت كند. برای این منظور نصف لیوان آب جوش را با یك قاشق مربا خوری عسل و آب یك لیموی كامل مخلوط كنید. همچنین می‌توانید آبلیمو را با آب جوش و روغن زیتون مخلوط كنید و بنوشید. اگر هم یبوست مزاج هستید یا سنگ كیسه صفرا دارید، می‌توانید صبح‌ها دو قاشق روغن زیتون را همراه آب یك لیموی كامل میل كنید.

اگر قصد لاغری دارید...

بعضی افراد به امید لاغری صبح‌ها به‌صورت ناشتا سركه سیب یا عرق زیره می‌نوشند، در حالی كه این نوشیدنی‌ها نباید هر روز مصرف شوند بلكه طبق دستور لاغری و فقط هفته‌ای یك یا دو بار می‌توان از آنها استفاده كرد. مصرف دایم آنها بعد از مدتی می‌تواند باعث مشكلات معده و سوء‌مزاج شود.

آب خنك ناشتا بیمارتان می‌كند!

مصرف آب زیاد به‌صورت ناشتا اصلا توصیه نمی‌شود زیرا این كار می‌تواند اعضای اصلی بدن را دچار سوء‌مزاج كند. درمورد آب عقایدی به اشتباه وارد فرهنگ مردم شده كه حتی در پزشكی رایج هم تایید نشده است. برای مثال درمورد اینكه گفته می‌شود باید روزی 7 تا 10 لیوان آب بنوشیم، هیچ مقاله علمی در این خصوص وجود ندارد. طب سنتی به‌طور خاص معتقد است اگر آب به‌صورت ناشتا به‌خصوص خنك مصرف شود به اعصاب صدمه می‌زند و در درازمدت می‌تواند باعث بیماری‌هایی مثل پاركینسون و لرزش دست شود، بنابراین آب حتما باید هنگام صبح به‌صورت گرم نوشیده شود.

اگر صبح‌ها بی‌انرژی هستید ...

یكی دیگر از نوشیدنی‌های مناسب برای صبح مخلوط یك قاشق غذاخوری خاكشیر، نصف لیوان آب جوش و دو حبه قند یا معادل آن شكر است. این شربت تقریبا برای تمام مزاج‌ها مناسب است، به‌خصوص برای افرادی كه شكم‌شان سخت كار می‌كند. بهتر است بدانید كه در طب سنتی یبوست، مادر تمام بیماری‌ها محسوب می‌شود، بنابراین مصرف این نوشیدنی‌ها هنگام صبح می‌تواند به سلامت كلی بدن كمك كند.

شربت زعفران، گلاب، آب و عسل یا شكر نیز یكی از نوشیدنی‌های مناسب صبحگاهی برای افرادی است كه انرژی كمی دارند، اما كسانی كه تپش قلب و نامنظمی ضربان قلب دارند نباید از این نوشیدنی استفاده كنند.

خواب راحت با كدام خوراكی‌ها؟!

در وعده شب باید از خوراكی‌هایی استفاده كنیم كه بدن را به‌تدریج سرد كرده و برای خواب آماده می‌كنند. درمقابل، مصرف مواد غذایی تند و گرم مثل زنجبیل، دارچین و... می‌تواند باعث بی‌خوابی شود، بنابراین برای شام بهتر است از خوراكی‌هایی مثل پنیر، شیر گرم یا خنك، ماست به همراه كمی نعناع و نان استفاده كنیم. در وعده پس از شام هم می‌توانیم از عرقیات آرامبخش مثل عرق بهارنارنج یا عرق نسترن، دمكرده گیاه بادرنجبین یا دمكرده گیاه بابونه استفاده كنیم تا خواب آرامی داشته باشیم.

دمكرده گل‌گاو زبان هم آرامبخش است اما در بعضی افراد می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود. البته اگر همراه با سنبل‌الطیب، مقداری لیموی تازه یا لیمو عمانی مصرف شود، از فشارخون جلوگیری به‌عمل می‌آورد. با این حال افراد مبتلا به فشارخون بالا باید آن را با احتیاط مصرف كنند.

ابن سینا می‌گوید: نان و پنیر صبحانه نیست!

صبح‌ها پنیر نخورید!

در فصول سرد بهتر است صبح‌ها وعده غذایی‌مان را با یك مایع آبكی گرم و انرژی‌بخش مثل چای یا شیر به همراه عسل یا زنجبیل یا دارچین شروع كنیم. سپس به‌تدریج می‌توانیم غذاهای تركیبی را اضافه كنیم، به این ترتیب كه ابتدا مواد غذایی كم‌چرب و سپس خوراكی‌های پرچرب را مصرف كنیم تا پذیرش معده به مرور بیشتر شود. خوردن پنیر هنگام صبح چندان توصیه نمی‌شود بلكه بهتر است شب‌ها همراه گردو یا آویشن در وعده شام میل شود.

همچنین در وعده صبح توصیه می‌شود از قندهای ساده و مواد انرژی‌دهنده به مغز استفاده شود. برای مثال عسل یا خرما از آنجایی كه گرم هستند انرژی بدن را بالا می‌برند و ما را برای فعالیت روزانه آماده می‌كنند.


ویدیو مرتبط :
‫صبحانه پنیر مصرف میکنی ؟!! (خیلی جالب)‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نان با پنیر و گردو



 

نان با پنیر و گردو

 

مواد لازم برای خمیر:

 

 

آرد
500 گرم
روغن
3 قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری
7-6 گرم
نمک
1 قاشق چایخوری
آب ولرم به مقدار کافی
زردچوبه به مقدار کم(برای خوش رنگ شدن خمیر)
زرده تخم مرغ برای روی نان 1 عدد

 

 

 

مواد لازم برای داخل خمیر:

 

 

گردو
به مقدار کافی
پنیر
به مقدار کافی

 

 

 

طرز تهیه:

 

آرد را در ظرف بزرگی الک می کنیم. خمیر مایه، نمک و زردچوبه را اضافه کرده و با آرد مخلوط می کنیم. سپس روغن را اضافه کره و آب را به تدریج به آن اضافه می کنیم. خمیر را با دست خوب ورز می دهیم تا جاییکه خمیر یکنواختی شود و به دست نچسبد. روی خمیر را می پوشانیم و در حای گرمی برای 2 ساعت قرار می دهیم تا حجم خمیر 2 برابر شود.

 

در ظرفی پنیر صبحانه را با پشت چنگال له کرده و گردوی خرد شده را به آن اضافه می کنیم. مقداری از خمیر را برداشته در دست گرد می کنیم. وسط خمیر را باز کرده از پنیر داخل آن می گذاریم و انتهای خمیر را می بندیم.سپس خمیر را کمی فشار داده و پهن می کنیم. پس از درست کردن خمیر ها روی آنها با قلم مو زرده تخم مرغ می زنیم.

 

چند دقیقه قبل از پخت نان ها، اجاق گاز را روشن کرده شعله پخش کن را روی حرارت گذاشته و یک قابلمه یا ماهی تابه دردار روی آن قرار می دهیم تا گرم شود. سپس نان ها را داخل قابلمه می چینیم. در قابلمه را گذاشته و حرارت را خیلی کم می کنیم تا خوب پف کرده و بپزد. اگر حرارت زیاد باشد یا از شعله پخش کن استفاده نشود، نان ها می سوزد. بعد نان ها را بر می گردانیم تا طرف دیگرشان نیز برشته شود.