سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آیا فرزند باهوش می خواهید ؟ قسمت اول



 

 

کودکان باهوش

 

 

انتخاب همسر از چند جهت در رشد هوشي كودك مهم مي باشد.

 

 

ژنتيك

 

هوش و توانايي ذهني از مواردي است كه هم به ژنتيك بستگي دارد و هم تحت تأثير محيط قرار مي گيرد. هنگام ازدواج بايد توجه كرد، كه با كسي ازدواج صورت گيرد كه از نظر هوش و فهم در سطح پاييني نباشد. به اين نكته در روايات اسلامي اشاره شده است.

 


حضرت صادق(ع): « بر حذر باشيد از اين كه با زن احمق ازدواج كنيد . همانا مصاحبت با او بلا و گرفتاري است و اولادي ضايع به وجود مي آيد.»

 


رسول اكرم(ص): « نگاه كنيد و ببينيد در چه چيزي فرزند خود را قرار مي دهيد، پس همان ريشة خانوادگي خود را باز مي يابد.» به نقل از رتبطة وراثت و تربيت نوشتة احمد مطهري البته اين موضوع در مورد مرد احمق هم مي باشد ولي از آنجايي كه نقش مادر مهم تر است در اين حديث روي مادر تدكيد شده است. مادر علاوه بر ژنتيك، محيط رشد در دوران جنيني نوزاد را فراهم مي كند و از نظر تربيت هم داراي نقشهايي است كه از عهدة پدر بر نمي آيد. اين موارد در قسمتهاي بعدي توضيح داده مي شود.

 


ازدواج فاميلي


ازدواج فاميلي از طريق ژنتيك در رشد كودك تأثير دارد. هر فردي از جامعه چند ژن نامطلوب دارد كه به صورت نهفته مي باشد. در صورتي كه افرادي با هم ازدواج كنند كه ژنهاي نامطلوب مشابهي دارند، صفت نامطلوب در آنها به وجود مي آيد. افراد فاميل ژنهاي مشابه بيشتري دارند و بنابراين احتمال پيدايش خصوصيات نامطلوب در كودكان حاصل از ازدواج فاميلي بيشتر است. اين موضوع در مورد صفات خوب هم صحيح است، يعني ممكن است ازدواج فاميلي باعث تولد كودك بسيار قوي يا فوق العاده باهوش شود. به هر حال احتياط بر اين است كه ازدواج فاميلي انجام نشودو يا پيش از اين گونه ازدواجها مشاورة ژنتيك صورت گيرد.


پيامبر اكرم(ص): « با بستگان نزديك ازدواج نكنيد كه فرزند ضعيف بوجود مي آيد.»

 


سطح تحصيلات و معلومات


هر يك از زن و مرد بايد در حدّي تحصيل كرده باشند كه بتوانند معلوماتي در مورد تربيت فرزند كسب كنند. بسياري از موارد كه باعث رشد هوشي كودك مي شود نياز به ميزان مشخصي از سواد دارد. به طور مثال پدر و مادر بايد بتوانند براي كودك خود كتاب بخوانند، شعر بگويند، جواب سؤالات را بدهند و.... هنگام ازدواج به سطح تحصيلات و ميزان معلومات همسر خود توجه كنيد.

 

 

هماهنگي و توافق


وجود هماهنگي و توافق بين زن و مرد باعث مي شود تا محيط خانه به مكاني امن و راحت تبديل شود. چنين محيطي نقش بسيار مهمي در پرورش هوشي كودك دارد. خانه هاي پر از جنجال و جنگ و دعوا سلامتي رواني و احساس امنيت كودك را به خطر مي اندازد، اين موضوع سبب مي شود كه حتي اگر كودك تيز هوش هم باشد، نتواند از توانايي خود استفاده نمايد.


علاوه بر اين موضوع، در چنين خانواده هايي فرصت و حوصلة كافي جهت تربيت فرزند، به خصوص پرورش هوش او، نمي باشد. بنابراين سعي كنيد به گونهاي ازدواج كنيد كه توافق و تفاهم متقابل بين شما برقرار باشد.

 


انجام آزمايشات پيش از ازدواج


قبل از اقدام جهت ازدواج آزمايشات كامل انجام دهيد. اگر به دليل انجام ندادن آزمايشات فرزند شما دچار مشكلاتي مانند تالاسمي، سل، پدر معتاد و... شود، پرورش هوشي او بسيار مشكل مي شود و در بعضي موارد اين كار غير ممكن است.

 


سن ازدواج


سن ازدواج از اين نظر مهم است كه سن بچه دار شدن را تعيين مي كند.


كم بودن و بيش از حد زياد بودن سن هنگام بچه دار شدن، احتمال مشكلات كودك را زياد مي كند. يكي از اين مشكلات كم بودن ميزان هوش مي باشد.


بهترين سن براي بچه دار شدن در دختران 20 تا 25 سالگي و براي پسران 25 تا 30 سالگي مي باشد. البته بعد از اين سنين تا 15 الي 20 سال ديگر هم خطرات بچه دار شدن كمتر است و بعد از آن احتمال خطرات به شدت افزايش مي يابد.


جهت ازدواج موفق به راهنمايي ديگران گوش دهيد و از آنها مشورت بخواهيد. مخصوصاً با والدين خود مشورت كنيد. كتابهايي كه در مورد ازدواج، انتخاب همسر، ويژگيهاي همسر و.... نوشته شده اند را به دقت بخوانيد.

 

و ادامه دارد ......

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
چه میزان برابری برای جهان می خواهید؟شکفت زده خواهید شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا می خواهید بچه ای باهوش داشته باشید؟



 

برای خواندن مطالب قبلی کلیک کنید:

 

کودکان باهوش

 

 

همه والدین آرزو دارند که فرزندانی سالم و باهوش داشته باشند اما در این مقاله 10 روش که می تواند در افزایش هوش و ذکاوت شما کمک کننده باشد را متذکر می شویم.

 


تغذیه با شیر مادر


مزایای شیر مادر بارها و بارها گفته شده از جمله پیشگیری از ایجاد عفونتها، افزایش قدرت سیتم ایمنی، و همچنین فراهم نمودن المانهای مهم تغذیه ای و...اما آنچه که بسیار حائز اهمی است تحقیقاتی است که توسط دانشمندان دانمارکی انجام پذیرفته است،دانشمندان اعلام نمودند که کودکانی که به مدت حداقل 9 ماه از شیرمادر تغذیه نموده اند به طور واضحی باهوش تر از کودکانی هستند که به مدت یک ماه و یا کمتر از شیر مادر تغذیه شده اند.



بازی های فکری


بازی هایی مانند شطرنج و جدول، معما، ساخت و سازها، و ... سبب تمرین بیشتر مغز شده و در شکل دهی بهتر افکار بچه ها بسیار مهم و موثر هستند.



نواختن موسیقی


براساس آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه تورنتو کانادا، مشخص گردید که کودکانی که در یادگیری نواختن نوعی ساز، درگیر بوده اند از iq بیشتری نسبت به همسالان خود برخوردار شده اند.



ورزش و بازی


انجام ورزش و یا حتی بازی های بچه گانه که سبب شرکت آنها در فضای باز و یک کار گروهی می گردد در افزایش هوشمندی آنها بسیار موثر است در تحقیقاتی که توسط اپن ها غیر انجام شده است، مشخص گردید زنانی که مدیرعامل شرکتهای مهمی بودند 81% در ایام کودکی در بازیهای تیمی شرکت فعالانه داشته اند.

 


بازیهای ویدئویی


شاید تعجب کنید اما دیده شده کودکانی که از این بازیها استفاده کرده اند قدرت خلاقیت و تفکر و برنامه ریزی بهتر و مناسب تری داشته اند. اخیراً در انگلستان بعضی از معلم ها از این بازیها در کلاس درس برای آموزش بهتر دروس استفاده می نمایند.

 

 

بازیهای کامپیوتری

 

 

مصرف کمتر غذاهای کم ارزش


مصرف میان وعده ای که از ارزش غذایی کم اما حجم بسیار برخوردارند سبب می گردد تا با پر کردن معده بچه ها مانع از مصرف غذاهای با ارزش و لازم و ضروری گردد لذا سعی کنید میوه و آجیل و... را بیشتر در برنامه غذایی آنها بگنجانید.

 


کنجکاویهای طبیعی


سعی کنید فرزندان خود را با محیط اطراف بیشتر آشنا کنید و با بردن آنها به فضاهای طبیعی(کوه، صحرا، باغ وحش، آکواریوم و...)ایجاد انگیزش در زهن کنجکاو آنها نموده و به سوالات بی شمار آنها پاسخ مناسب بدهید.این امر در افزایش هوشمندی کودکتان بسیار موثر است.

 


مطالعه


یکی از ارزانترین و قابل دسترس ترین امکاناتی که می توان از آن برای افزایش هوش فرزندتان استفاده نمایید استفاده از کتاب و کتابخوانی است.سعی کنید از همان سنین پایین برای آنها کتاب های عکس دار بخوانید.مطالعه روشی است که قدرت شناخت کودک را بسیار تقویت نموده و در هر سنی به آنها کمک می نماید.

 


تقویت روابط اجتماعی


فرزند خود را تشویق کنید تا در جمع قادر به سخن گفتن و یا شعر خواندن گردد،همچنین در سنین بالاتر در شرکت دادن آنها در فعالیتهای اجتماعی،تیمی،و بازیهای گروهی سبب افزایش اعتماد به نفس و نیز هوشمندی آنها گردد.

 


خوردن صبحانه


تحقیقات همواره نشان داده است که خوردن صبحانه سبب بهبود حافظه،تمرکز و یادگیری می گردد. لذا کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می کنند خیلی زودتر خسته شده و از یادگیری نیز سرباز می زنند و این در دراز مدت می تواند در هوشیاری آنها تاثیر گذار باشد.