سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آیا طبیعت مرد چند همسرى است؟



 

آیاطبیعت مرد چند همسری است

 

حتما تعجب خواهید كرد اگر بشنوید عقیده رایج روانشناسان و فیلسوفان‏اجتماعى غرب بر این است كه مرد چند همسرى آفریده شده،تك همسرى بر خلاف‏طبیعت اوست. ویل دورانت در لذات فلسفه صفحه 91 پس از آن كه شرحى درباره‏آشفتگیهاى اخلاقى امروز از نظر امور جنسى می‏دهد،مى‏گوید: «بى شك بسیارى از آن،نتیجه علاقه‏«اصلاح ناپذیرى‏»است كه به تنوع داریم وطبیعت‏به یك زن بسنده نمیكند.»

 

هم او می‏گوید: «مرد ذاتا طبیعت چند همسرى دارد و فقط نیرومندترین قیود اخلاقى،میزان‏مناسبى از فقر و كار سخت و نظارت دائمى زوجه مى‏تواند تك همسرى را به اوتحمیل كند.»

 

در شماره 112 مجله زن روز تحت عنوان‏«آیا مرد طبیعتا خیانتكار است؟» نوشته‏است:«پروفسور اشمید آلمانى گفته است:...در طول تاریخ،مرد همیشه خیانتكار بوده وزن دنباله‏رو خیانت.حتى در قرون وسطى نیز برابر شواهد موجود 90 درصد ازجوانان به دفعات رفیقه عوض مى‏كردند و 50 درصد از مردان زندار به همسرانشان‏خیانت مى‏ورزیدند.رابرت كینزى، محقق معروف امریكایى در گزارشش-كه به‏كینزى راپورت مشهور شده-نوشته است:مردان و زنان امریكایى در بى‏وفایى وخیانت دست‏سایر ملل دنیا را از پشت‏بسته‏اند...

 

كینزى در قسمت دیگر گزارشش‏آورده است:«زن بر خلاف مرد از تنوع‏جویى در عشق و لذت بیزار است.به همین‏دلیل بعضى اوقات از رفتار مرد سر در نمى‏آورد.ولى مرد تنوع جویى را نوعى‏ماجراجویى تلقى مى‏كند،آسان از راه بدر مى‏رود و به نظر او آنچه مهم است لذت‏جسمى است نه لذت عاطفى و روحى.تظاهر به تماس عاطفى و روحى در مرد فقطتا وقتى است كه فرصتى براى درك لذت جسمى پیش نیامده است.روزى پزشك‏مشهورى به من گفت:«پولیگام‏»بودن مرد(تنوع دوستى و تعدد خواهى)و«منوگام‏»بودن زن(انحصار خواهى و یكه شناسى)یك امر بدیهى است،زیرا در مردمیلیونها سلول‏«اسپرم‏»تولید می‏شود در حالى كه زن در دوران آمادگى جز یك‏تخم از تخمدان تولید نمى‏كند.صرف نظر از فرضیه كینزى،بد نیست از خودمان‏بپرسیم:آیا وفادار بودن براى مرد مشكل است؟

 

هانرى دومنترلان فرانسوى در پاسخ این سؤال نوشته است:وفادار بودن براى مردمشكل نیست‏بلكه غیر ممكن است.یك زن براى یك مرد آفریده شده است و یك‏مرد براى زندگى و همه زنها.مرد اگر به تاریكى مى‏پرد و به زنش خیانت مى‏كندتقصیر خودش نیست،تقصیر خلقت و طبیعت است كه همه عوامل خیانت را در اوبه وجود آورده است.»

 

در شماره 120 همین مجله تحت عنوان‏«عشق و ازدواج به سبك فرانسوى‏» چنین می‏نویسد: «زن و شوهر فرانسوى مساله بى‏وفایى را بین خودشان حل كرده و براى آن قاعده‏و قانون و حد و حدودى قائل شده‏اند.اگر مرد از مرز این قاعده و قانون تجاوز نكندپرش به تاریكی‏اش بی‏اهمیت است.آیا اصولا یك مرد بعد از دو سال زندگی‏زناشویى می‏تواند وفادار بماند؟به طور یقین نه،زیرا این خلاف طبیعتش است.امادر مورد زنان تا اندازه‏اى تفاوت مى‏كند و خوشبختانه آنها به این تفاوت واقفند.درفرانسه اگر شوهرى مرتكب خیانت‏شود زنش احساس نارضایى نمى‏كند یاعصبانى نمی‏شود،زیرا به خودش دلدارى مى‏دهد:او فقط جسمش را با خودش‏نزد دیگرى برده نه روح و احساساتش را،روح و احساساتش مال من است.»

 

در چند سال پیش نظریه یك پروفسور زیست‏شناس به نام دكتر راسل لى در همین‏زمینه در روزنامه كیهان منتشر شد و مدتى مورد بحث و گفتگوى نویسندگان ایرانی ‏بود.به عقیده دكتر راسل لى قناعت مرد به یك زن خیانت‏به نسل است،نه از نظر كمیت‏بلكه از نظر كیفیت;زیرا بسنده كردن مرد به یك زن نسل او را ضعیف می‏كند.نسل درچند همسرى قوى و نیرومند می‏گردد.

 

آیاطبیعت مرد چند همسری است

 

به عقیده ما این توصیف از طبیعت مرد به هیچ وجه صحیح نیست.الهام بخش این‏مفكران در این عقیده اوضاع خاص محیط اجتماعى آنها بوده نه طبیعت واقعى مرد. البته ما مدعى نیستیم كه زن و مرد از لحاظ زیست‏شناسى و روانشناسى وضع‏مشابهى دارند.

 

بر عكس، معتقدیم زیست‏شناسى و روانشناسى مرد و زن متفاوت است‏ و خلقت از این تفاوت هدف داشته است،و به همین جهت نباید تساوى حقوق انسانی ‏زن و مرد را بهانه براى تشابه و یكنواختى حقوق آنها قرار داد.از نظر روحیه‏تك همسرى نیز قطعا زن و مرد روحیه‏هاى متفاوتى دارند.زن طبعا تك شوهر است; چند شوهرى بر ضد روحیه اوست.نوع تمنیات زن از شوهر با چند شوهرى سازگارنیست.اما مرد طبعا تك همسر نیست،به این معنى كه چند زنى بر ضد روحیه او نیست. چند زنى با نوع تمنیاتى كه مرد از وجود زن دارد ناسازگار نیست.

 

اما ما با آن عقیده كه روحیه مرد با تك همسرى ناسازگار است مخالفیم.ما منكراین نظر هستیم كه می‏گوید علاقه مرد به تنوع‏«اصلاح ناپذیر»است.ما با این عقیده‏مخالفیم كه وفادارى براى مرد غیر ممكن است و یك زن براى یك مرد آفریده شده ویك مرد براى همه زنها.

 

به عقیده ما عوامل خیانت را محیطهاى اجتماعى در مرد به وجود مى‏آورد نه‏خلقت و طبیعت.مسؤول خیانت مرد خلقت نیست،محیط اجتماعى است.عوامل‏خیانت را محیطى به وجود مى‏آورد كه از یك طرف زن را تشویق مى‏كند تمام فنون‏اغوا و انحراف را براى مرد بیگانه به كار ببرد،هزار و یك نیرنگ براى از راه بیرون‏رفتن او بسازد;و از طرف دیگر به بهانه اینكه یگانه صورت قانونى ازدواج‏تك همسرى است،صدها هزار بلكه میلیونها زن آماده و نیازمند به ازدواج را از حق‏زناشویى محروم مى‏كند و آنها را براى اغواى مرد روانه اجتماع مى‏سازد.

 

در مشرق اسلامى پیش از آن كه آداب و رسوم غربى رایج گردد 90 درصد مردان،تك همسر واقعى بودند;نه بیش از یك زن شرعى داشتند و نه با رفیقه و معشوقه ‏سرگرم بودند.زوجیت اختصاصى به مفهوم واقعى كلمه بر اكثریت قریب به اتفاق‏خانواده‏هاى اسلامى حكم فرما بود.



ویدیو مرتبط :
گفت و گو با پیر مرد فریدونشهری عاشق طبیعت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

این مرد در طبیعت زندگی می‌کند +عکس



این دوچرخه سوار زندگی را به خود سخت نمی‌گیرد. او فقط روزانه ده دلار خرج می‌کند. ۶ ماه از سال را کار می‌کند و بقیه را به ماجراجویی با دوچرخه‌اش می‌گذراند.

این دوچرخه سوار زندگی را به خود سخت نمی‌گیرد. او فقط روزانه ده دلار خرج می‌کند. ۶ ماه از سال را کار می‌کند و بقیه را به ماجراجویی با دوچرخه‌اش می‌گذراند.

«اولترا رمنس» ۳۵ ساله روش عجیبی برای زندگی خود پیش گرفته و از ۱۵ سال پیش تاکنون خانه‌ به دوش بوده است. رمانس با اینکه حساب بانکی دارد در این مدت به بانک هم نرفته و پول‌هایش را داخل کیسه‌ای در زمین مدفون می‌کند. او هیچ‌وقت اتومبیل شخصی نداشته و در هیچ مکانی بیش از ۶ ماه زندگی نکرده است. او درباره خودش می‌گوید: «ما یک سری تصورات قالبی درباره موفقیت در جهان مدرن داریم. برای من این موفقیت تعریف دیگری دارد و هرچند شاید غیرطبیعی به نظر برسد؛ اما من آن را دوست دارم.»

رمنس از پیچیدگی‌های زندگی شهری متنفر است: «من دوست دارم همه چیز را برای خودم ساده کنم. پس صورتحساب‌ها و تشریفات اداری به درد من نمی‌خورند. این‌ها بزرگترین عامل استرس در زندگی من هستند و من تصمیم گرفتم همه آن‌ها را حذف کنم.»

این مرد در طبیعت زندگی می‌کند

با اینکه اولترا از طریق حساب بانکی‌اش به خرید و فروش قطعات دوچرخه هم می‌پرداخت و از این راه درآمد نسبتا خوبی هم داشت، ترجیح داد به زندگی ساده خود، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه ادامه دهد. خودش می‌گوید برای اینکه خرج زندگی‌اش را دربیاورد معلمی و حتی ماهیگیری کرده است: «تقریبا ۶ ماه از سال را کار می‌کنم. گاهی به ماهیگیری می‌پردازم و گاهی هم راهنمای تور می‌شوم.»

رمنس از این سبک زندگی خود بسیار راضی است: «این خیلی لذت‌بخش است که نصف سال را کار کنی و بقیه آن را به ماجراجویی و کارهای مورد علاقه‌ات بپردازی.»

او اغلب به تنهایی سفر می‌کند؛ اما گاهی دوستانش هم او را همراهی می‌کنند. سال گذشته فقط ۱۴ شب را داخل خانه و فضای بسته گذرانده و بقیه آن را در چادر زندگی کرده بود. به این زندگی در چادر هم علاقه خاصی دارد: «من دوست ندارم کار کنم! دوست دارم فقط از طریق دوچرخه مسافرت کنم و در کوه و جنگل و بیابان چادر بزنم.»

برای تهیه غذا هم خیلی به خود زحمت نمی‌دهد و از توت‌های جنگلی تا جلبک دریایی تغذیه می‌کند اما ماست و انواع میوه‌ها مهم‌ترین بخش رژیم غذایی او را تشکیل می‌دهند.

این مرد در طبیعت زندگی می‌کند

رمنس تا به حال برای تعمیر دوچرخه‌هایش پول زیادی خرج کرده و ۱۵ تا ۲۰ دوچرخه هم عوض کرده است؛ اما هنوز به زندگی همراه با آن علاقه‌مند است.

اخبارگوناگون - مجله مهر