سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آیا در حل مشكلات خلاقانه عمل می‌كنید؟



مهارت‌های حل مشكلات

ناراحتی‌ها، خصومت‌ها، و نارضایتی‌های دنیا، ناشی از مهارت‌های اندك در حل مشكلات است

 

نقل می‌كنند: روزی پادشاهی تمامی وزیران زیر دست خود را فرا می‌خواند و می‌گوید كه قصد دارد برای چند هفته‌ای به مسافرت برود و امور كشور را به دست آن ها بسپارد.

بعد از سفارش‌های لازم می‌گوید: اگر شما با مساله مهمی روبه‌رو شدید كه نیاز به تصمیم‌گیری بود و تصمیم گرفتید و اشتباه از آب درآمد شما را می‌بخشم ولی اگر تصمیم نگرفتید، شام را نمی‌بخشم.

بی‌شك برای شما زیاد پیش آمده كه باید تصمیم می‌گرفتید یا به فكر راه‌حلی برای مسایل ریز و درشت روزمره باشید. توانایی حل مساله از ویژگی‌های مهم هوش هیجانی ماست. قبلا در خحصوص هوش هیجانی یا عاطفی مقالاتی در مجله به چاپ رسیده و در آن‌جا تاكید شده كه بسیاری از مردم دارای IQ بالایی هستید یعنی از هوش استدلالی یا ذهنی گیرایی برخوردارند و نمود این ویژگی در نمرات درسی به خصوص درس ریاضیات آن‌ها مشهود است ولی بسیاری از همین افراد با ترك تحصیل یا مشكلات اخلافی و اجتماعی مواجه می‌شوند و بر عكس افرادی كه از هوش استدلالی متوسطی برخوردارند با انگیزه‌ای قوی و اراده‌ای استوار مراتب عالی موفقیت در زمینه‌های مختلف را طی می‌كنند.

IQ فقط یك وسیله است. اما در دست چه كسی با چه روحیه‌ای چه انگیزه‌ای؟ نگرش‌ها، قبول واقعیت، تربیت، خوشبینی یا بدبینی، میزان روابط و تربیت اجتماعی مربوط است به EQ یا همان هوش هیجانی. در این‌جا به بررسی یكی از فاكتورهای هوش هیجانی كه قدرت حل مساله نامنیده می‌شود، می‌پردازیم.

امان از دست مادرانی كه از بند كفش بچه گرفته تا وظیفه فكر كردن كودك همه و همه را به تنهایی و از روی به اصطلاح دلسوزی جزو وظایف خود قرار می‌دهند. اگر كودك نتوانست با خمیر بازی شكلی بسازد برایش انجام می‌دهد. مساله‌های ریاضی را چه كسی حل می‌كند؟ گاهی مشق‌ها را چه كسی می‌نویسد؟ چه كسی جوابگوی منازعه كودكش با همبازی‌اش است؟ خوب معلوم است مادر دلسوزتر از كودك. تعجبی ندارد كه این‌گونه كودكان حوصله حل یك معمای ساده را هم نداشته باشند. اصولا كنجكاوی در آن‌ها كمتر رشد یا فرصت رشد را داشته است. تنبلی ذهنی و عجز از حل مسایل ریز و درشت شخصی، كودك را با وجود معلم خصوصی و مدرسه آن‌چنانی، ناموفق و بی‌علاقه به درس و تحصیلات كرده است.

علاقه در اثر آن‌چه كه ما به كودك می‌دهیم به وجود نمی‌آید بلكه در اثر آن‌چه كه خود او می‌خواهد و مشكلش را خودش حل می‌كند به وجود می‌آید. در حل مساله لذتی نهفته است و شیرینی این لذت، شخصی و انفرادی است. هیچ كس نمی‌تواند چنان لذتی را به كسی هدیه كند جز خود شخص. در حل مساله راه‌حل‌های زیادی تجزیه و تحلیل می‌شود و این مساله تا نتیجه نهایی، عامل فعالیت ذهن و سیالی فكر می‌شود. قدرت حل مساله مانعی است در برابر تسلیم به هر سوءرفتاری. آیا نمی‌خواهید فرزندانی داشته باشید كه مدیر و مدبر و خلاق باشند؟ پس به جای ستیز در مقابل مسایل و به جای گریز از شر آن بیابیم قدرت حل آن‌ها را بیاموزیم تمرین كنیم و برای كودكانمان قدرت به ارث بگذاریم نه ثروت. در این‌جا لازم است به چن نكته كلی در تربیت حل مساله توجه كنیم.

1- در مقابل وظایف شخصی كودك مثل غذا خوردن، مسواك زدن، حمام كردن، شستن دست و صورت و ... دخالت مستقیم نكنیم.

2- اگر كودك با دوستش مشكلی دارد او را برای یافتن راه‌حل قبل از ارایه راه‌حل و نصیحت كردنش به فكر كردن و جواب خودش را شنیدن، تشویق كنید.

3- اگر تصمیمش غلط است مستقیم به او نگویید بلكه از وی بخواهید بیشتر فكر كند و به عواقب كارش بیندیشد.

4- در انجام امور تحصیلی او دخالت مستقیم نكنید.

5- معما و سرگرمی‌های متنوع در اختیارش بگذارید. زود به آن‌ها جواب ندهید و برای جواب‌های وی پاداش در نظر بگیرید.

6- وظیفه شما قرار دادن ابزار اطلاعاتی و آموزش در دسترس آن‌هاست. مشاور خوب فقط نحوه چگونوگی دسترسی به اطلاعات را یاد می‌دهد ولی مسوولیت را به دست كودك می‌سپارد.

7- اگر می‌خواهید فرزند شما تا پایان مراحل تحصیلاتش از ابتدا تا انتها با ذوق و علاقه و به قول معروف اتوماتیك‌وار عمل نماید بگذارید مسایلش را خودش حل كند.

بخش اعظم ناراحتی‌ها، خصومت‌ها، و نارضایتی‌های دنیا، ناشی از مهارت‌های اندك در حل مشكلات است. اغلب مدارس این مهارت‌ها را به دانش‌اموزان یاد نمی‌دهند.

حلال خوب مشكلات

اغلب ما در یافتن راه‌حل مشكلات زندگی ، با دشواری روبه‌رو می‌شویم

 

آزمون
اغلب ما وقتی دنبال راه‌حلی برای مشكلات زندگی خود می‌گردیم، با دشواری روبه‌رو می‌شویم. برای ارزیابی مهارت‌های حل مشكلات در خود، پرسشنامه زیر را تكیل كنید.

1- اغلب مشكلات به هر حال به شكلی حل می شوند.
درست          غلط

2- در برخورد با مشكلات، به كمال‌طلبی شهرت دارم.
درست          غلط

3- معمولا جواب اولی كه به ذهن می‌رسد، جواب درست است.
درست          غلط

4- من اغلب حل مشكلات را عقب می‌اندازم، به این امید كه راه‌حلی پیدا شود.
درست          غلط

5- من اغلب تحت تاثیر مسایل دشوار كلافه می‌شوم.
درست          غلط

6- اغلب می‌گذارم دیگران به جای من تصمیم‌گیری كنند.
درست          غلط

7- شغلی را دوست دارم كه مجبور نباشم تصمیم‌های دشوار بگیرم.
درست          غلط

8- هرگز متوجه نمی‌شوم كه امتحاناتم را چگونه داده‌ام.
درست          غلط

9- برایم دشوار است كه اذعان كنم راه‌حل من مفید و موثر نیست.
درست          غلط

10- پذیرفتن راه‌حل از سوی كسی كه از من جوان‌تر است برایم دشوار است.
درست          غلط

محاسبات امتیازات
برای محاسبه امتیازات خود، در ازای هر جواب "درست" به خود یك امتیاز بدهید.

امتیاز 3-0: شما حلال خوب مشكلات هستید. اگر نیاز به حل مشكلی باشد، كار درستی است كه شما را خبر كنند. شما دنبال راه‌حل‌های منطقی برمی‌گردید.

امتیاز 6-4: شما در حل مشكلات در حد متوسط قرار دارید.

امتیاز 10-7: توانایی حل مشكلات در شما ضعیف است.

 

منبع:مجله موفقیت
 


ویدیو مرتبط :
ساده ترین راه حل مشكلات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برای حل كردن مشكلات زوج ها



 

مشکلات زوج ها

 

زوج درمانی راهی است برای حل كردن مشكلات و كشمكش های زوج هایی كه خود به تنهایی قادر به حل مشكلاتشان نیستند. فرایند زوج درمانی شامل زن و شوهر، و یك فرد آموزش دیده و متخصص در این زمینه است كه در خصوص احساسات و افكارشان بحث می كنند.

 

هدف در زوج درمانی كمك به زنان و مردان است تا همدیگر را بهتر درك كنند و اگر تصمیم دارند و یا می خواهند كه تغییر كنند، به آنها كمك شود تا به خواسته و هدفشان برسند.

 

در مقاله زیر ابعاد و شیوه های مختلف زوج درمانی به صورت پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار گرفته است.

 


آیا بچه ها در زوج درمانی شركت دارند؟

 

خیر. زوج درمانی فقط زن و شوهر را در بر می گیرد. بچه ها به درجات مختلف در معرض مشكلات زناشویی قرار می گیرند. آنها ممكن است سراسیمه و نگران شوند و مشكلاتی از خود بروز دهند كه خود این كمك می كند به بهتر شدن روابط زناشویی یا این كه بتوانند بیشتر به بچه ها توجه كرده و به آنها كمك كنند.

 

البته درمانی كه در آن والدین و بچه ها هر دو شركت داشته باشند، خانواده درمانی نامیده می شود كه بر روی روابط بین اعضای خانواده تأكید دارد تا این كه فقط بر روی زوج ها كار كند. البته ممكن است در بعضی موارد بحث ها به سوی مسائل زناشویی كشیده شود كه در اینجا والدین باید مراقب باشند تا بچه ها مورد بی توجهی قرار نگیرند.

 


معمولاً چه قبیل مشكلاتی را مردم نزد زوج درمان ها می برند؟

 

- مشكلات هر زوجی متفاوت است. ولی بیشترین مشكلات و شكایات رایج عبارت اند از:

 

كاهش رابطه یا ارتباط كلامی

 

بحث و جدل های همیشگی

 

برآورده نشدن نیازهای عاطفی و احساسی

 

نگرانی های مالی

 

تضاد و اختلاف نظر بر سر بچه ها

 

این مشكلات در هر ارتباط زناشویی، مهم هستند. اغلب زوج ها به دنبال كمك می گردند برای این كه آنها اگر بخواهند خود مشكلات خود را حل كنند نتیجه ای جز ناكامی و ناامیدی نخواهد داشت. بعضی از زوج ها خواهان كمك در زمینه بحران های زناشویی هستند مانند فقدان ظاهری محبت در خانواده یا رابطه نامشروع یكی از زوج ها با فرد دیگری، یا اتفاقات غم انگیزی مانند بیماری و یا مرگ یكی از اعضای خانواده.

 


درمانگرها چه كاری انجام می دهند؟

 

درمانگرها نفر سومی هستند كه به مشكلات زوج ها گوش می دهند تا این كه آنها افكار و احساسات خود را بیان كنند و همچنین به آنها كمك شود تا زمینه مشكلات و مسائل خود را روشن و معین كنند.

 

درمانگرهای شروع می كنند با:

 

مشكلات و این كه زن و شوهر آنها را چگونه می بینند؟

 

تاریخچه ای از ارتباطات خود

 

تاریخچه زندگی فردی هر كدام از طرفین (زوج ها)

 

این كار، درمانگر را قادر می كند تا تفاهم بیشتری را برقرار سازد و ارزیابی های خود از موقعیت را به بحث بگذارد و بالاخره، راهكارها و نوع درمان را مشخص كرده و پیشنهاد دهد.

درمانگر ممكن است مانند یك آرام بخش عمل كند به گونه ای كه كوشش كند تا كج فهمی ها و سوءتفاهم ها در روابط بین زن و شوهر مشخص شود كه نتیجه این امر، نگاه جدیدی است كه آنها به رفتار و احساسات خود پیدا می كنند تا بتوانند مشكلات خود را راحت تر حل كنند.



نگرانی های رایج در مورد زوج درمانی

 

من فكر می كنم مشكلات شخصی ام موجب تنش در زندگیمان می شود، آیا من به تنهایی باید از یك درمانگر كمك بگیرم یا هر دو با هم؟

 

مشكلات شخصی مانند اعتماد به نفس پایین، بیماری، استرس كاری و غیره... بر روی شریك زندگی و روابط بین آنها تأثیر می گذارد. پس معمولاً بهتر است هر دو زوج در جستجوی كمك برآیند تا این كه هر زوج قادر شود، مشكلات زوج دیگر را درك كند و درمانگر نیز مشكلات را از هر دو دیدگاه بشنود و بررسی كند و سپس وی می تواند درمان فردی یا زوج درمانی را پیشنهاد دهد.

 

اگر من به كمك احتیاج داشته باشم، به این معنی است كه من دیوانه یا روانی ام؟

 

جستجوی كمك برای مشكلات شخصی یا مشكلات زناشویی به معنی بیماری های روانی نیست. آن به معنی بالغ شدن و یا آماده شدن برای اداره كردن مسائل و مشكلات است، كه اگر بدون حل باقی بماند ممكن است به استرس های قوی تر و یا از هم پاشیدن زندگی منجر شود.

 

اگر همسر من رفتن پیش درمانگر را رد كرد، من چه باید بكنم؟

 

زوج ها معمولاً باید همدیگر را به مشاركت تشویق كنند حتی اگر در گذشته مخالف بوده و رد كرده اند. موافقت و تفاهم بر سر رفتن نزد درمانگر می بایست به گونه ای از طرف همسر احساس شود كه یعنی «تو درست می گویی و من تقصیر دارم» به ویژه اگر پیشنهاد طوری باشد كه او را عصبانی می كند. استرس و نگرانی شما در مورد زندگی و روابطتتان، همسرتان را به فكر وا می دارد. اگر یكی از دو زوج احساس كند كه مسئله جدی است درصدد گرفتن كمك برمی آید.

 

آیا این كه ما نیاز به زوج درمانی داریم، به این معنی است كه زندگی ما از هم پاشیده است و روابط ما قطع شده است؟

 

خیر، در جستجوی كمك برآمدن نشانه شكست نیست. بهتر است قبل از این كه مشكلات بزرگتر شوند، تقاضای كمك كنیم. كه نتیجه آن بستگی به یك سری عوامل دارد.

 

 

2 عامل مهم در این زمینه:

 

1 - چقدر و تا چه اندازه زوج ها حاضرند بر روی مشكلاتشان كار كنند؟

 

2 - روابط درست برای آنها تا چه اندازه ای مهم است؟