سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آیا بیش از حد حساس هستید؟!



 

حساس

 

از مقابله، تنها این است که با کنترل خود سعی کنید ضمن درک مشکلات و حالات روحی دیگران، خود و زندگی تان را عمیقا" تحت تأثیر آن قرار ندهید.

 

"شناخت نقاط تاریک خودتان همیشه بهترین راه برای درک نقاط تاریک دیگران است"


حتی بعضی از مشاورین که خود نیز از این مشکل حساس بودن رنج می بردند، در حین برخورد و بررسی در مورد افرادی که درگیر این مشکل بودند، به راه حل های مناسب برای رفع این حالات در خود و مراجعین، دست یافتند.

 

بیشتر مراجعه کنندگان شرح حالهای متفاوتی داشتند ولی با یک نقطه ی مشترک: یعنی "حساس بودن " ( HSP:Hypersensitive pepole). در اینجا به نکاتی برای رفع این مشکل از دیدگاه محققین و مشاورین، اشاره می کنیم :

 

بله! افراد حساس، در حالتی ناخودآگاه در مشکلات عاطفی دیگران غرق می شوند.حتی والدین فرزندان حساس (HSP) که از ابتدا با این حالت بسر می برند، هیچ کمکی در رفع این مشکل نمی توانند بکنند، چرا که خود والدین همواره تحت ناملایمات زندگی، دارای فشار روحی هستند!

 

در واقع این کودکان، به دلیل نتیجه ی یک باروری، تحت فشارهای عاطفی بوده اند، به مرور زمان سعی می کنند با رفتاری مهربانانه پدر و مادر خود را خوشحال کنند و یا آنها را آشتی دهند و حالت عصبی آنها را کاهش دهند، تصور این فرزندان این است که در این حالت، خود نیز به آرامش و امنیت خاطر می رسند، ولی دریغ از این که تمامی این فشارات احساسی موجود در محیط خانه و خانواده در خود این فرزندان رفته رفته جمع می شود و نهایتا" در آینده به یک فرد حساس تبدیل می شوند.

 

و در این حال است که آنها همواره مثل یک "رادار" مراقب امواج اطراف خود هستند تا مبادا امنیت خاطر آنها در خانواده تحت خطر قرار گیرد.

 

این افراد حساس در بزرگسالی نیز خیلی زود متوجه موقعیت های ناخوشایندی همچون، عصبانیت، خشم و ... می شوند و متأسفانه تا زمانی که بزرگ شوند این رادار آنها برای تشخیص سریع این حالات در محیط و خانواده به فعالیت خود ادامه می دهد! بنابراین آنها یک عمر به جای اینکه زندگی کنند در حالت نجات دادن اطرافیان خود هستند.

 


اگر فکر می کنید که شما هم حساس هستید بهتر است به این علائم توجه کنید:

 

* شما همیشه فکر می کنید که مسئول خوشحال بودن دیگران هستید، مخصوصا" در مورد کسانی که دوستشان دارید.

* بعد از اینکه در یک جمع قرار می گیرد، همیشه احساس رنجش و ناراحتی می کنید.

* وقتی که کسی از دوستان یا خانواده شما مشکل عاطفی دارد، ساعتها وقت خود را صرف صحبت با او می کنید تا آنها را آرام کنید، این در حالی است که بعد از آن خود دچار افسردگی می شوید.

* حتی در مواقع دردهای جسمی آنها، مثل سردرد، کمر درد و... ناخودآگاه شاید خود نیز این دردها را در خود احساس کنید!

 

در تحقیقاتی که به روی کودکان حساس و بسیار عاطفی انجام شده است، به این نتیجه رسیده اند که این کودکان در گذشته و آینده همواره سعی می کنند خود را در احساسات دیگران و ناراحتی هایشان شریک بدانند و با این حس رشد کرده اند. بیشتر مشاورین وقتی این مطلب را به مراجعین می گویند، آنها اظهار می کنند که "تا حالا به این موضوع فکر نکرده اند! "

 

اما آیا براستی می دانید که چطور باید با این مشکل کنار بیایید ؟ خیلی پیچیده نیست، تنها بدانید که :

 

به دلیل اینکه می توانید مشکلات عاطفی دیگران را درک کنید، مجبور نیستید که بار فکری آنها را نیز با خود به دوش بکشید و مسئول این مشکلات شما نیستید!با تکرار این جمله و تمرکز بر آن دقیقا" به عمق آن پی می برید .

 

مادامی که احساس دیگران را درک می کنید و به دردهای آنها گوش فرا می دهید و متعاقبا" در مورد ناراحتی هایشان نگران می شوید، با خود این جمله را تکرار کنید:" این که من آنها را درک می کنم درست است، ولی مجبور نیستم که همراه با مشکلات آنها خود نیز غرق شوم. نفسی عمیق بکشید ، با این نفس است که مشکلات آنها را نیز با نفستان بیرون داده اید و در ادامه ،حل این مشکل را به دست خدا بسپارید و دنبال این قضیه را در مغز خود نگیرید.

 

شما در جایگاهی مناسب نیستید که بتوانید اساسا" مشکلات آنها را رفع کنید. در حقیقت باید این طور به قضیه نگاه کنید که هر کس در زندگی درگیر این مشکلات می شود و با تلاش و غلبه کردن بر این موانع می تواند به تکامل روحی برسد.

 

حال می دانید که با حساس بودن بیش از حد خود خیلی کمکی به دیگران نخواهید کرد، به یاد فرزندی باشید که برای ایجاد امنیت خاطر برای خود، همواره برای ایجاد صلح بین پدر و مادرش در تکاپو است.

فان پاتوق


ویدیو مرتبط :
۷:۴۵ آموزش ریاضی حد توایع بخش دهم،حد راست و چپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاچه حد اهل خطر کردن هستید ؟



 

 

تاچه حداهل خطر کردن هستید

 

فكرمى كنید موفقیت در زندگى به چه چیزهایى بستگى دارد؟ هوش؟ تحصیلات؟ وابستگان؟ زرنگى؟ یا چیزهاى دیگر؟ شاید یكى از مواردى كه بسیارى براى موفقیت آن را ضرورى مى دانند، خطركردن باشد. بدون پذیرفتن خطرات احتمالى كه از عوامل غیرقابل اجتناب هر تصمیم بشرى است. بسیار مشكل مى توان وضعیت حال را تغییر داد و به وضعیت بهترى در آینده رسید و این همان خطرپذیرى است كه مى گویند هر چه سن بالاتر مى شود میزان آن هم كمتر مى شود.

 

درهر شكل، آیا شما اهل خطر كردن هستید؟ فكر مى كنید اگر شرایط خاصى براى شما پیش بیاید، چگونه عمل خواهید كرد؟ آیا جانب احتیاط را خواهید گرفت یا جانب خطر را كه متضمن پیروزى بزرگتر است؟ تست امروز ما میزان خطرپذیرى شما را تخمین مى زند. شاید بتوانید موفقیت یا عدم موفقیت خود را در زندگى براساس نتایج این تست تا حدى پیش بینى كنید!

 

۱ اگر به شما به طور معجزه آسایى این امكان داده شود كه كل اطلاعات مربوط به آینده تان را بدانید و با دانستن اینكه ممكن است آنچه مى فهمید بسیار دردناك یا ناخوشایند باشد، آیا از این امكان استفاده مى كنید؟

 

ـ بله (۱۰) ـ خیر (۰)

 

۲ براى انتقال یك محموله غیرقانونى از شرق به غرب كشور به شما یك پیشنهاد ده میلیون تومانى شده است. آیا قبول مى كنید؟

 

ـ بله (۱۰) ـ خیر (۰)

 

۳ یكى از دوستان شما مسؤول انتخاب اولین فردى است كه براى زندگى به كره ماه فرستاده خواهد شد و او شما را در نظر گرفته است. آیا حاضرید این كار را انجام دهید؟

 

ـ بله (۱۰) ـ خیر (۰)

 

۴ به نظر شما كمربند ایمنى:


ـ در هنگام رانندگى بسیار ضرورى است. (۰)

ـ اگر خیلى تند نرانید ضرورى نیست (۵)

ـ اگر بدانید چطور باید رانندگى كنید اصلاً ضرورى نیست. (۱۰)

 

۵ اگر بیمارى دردناك شما با یك عمل جراحى كه ۲۰% احتمال فلج شدن قابل درمان باشد، این عمل را انجام خواهید داد؟

 

ـ بله (۱۰) ـ خیر (۰)

 

۶ اگر شما این امكان را داشته باشید كه مبلغ ده میلیون تومان از یك حساب به حساب بانكى خودتان منتقل كنید، درصورتى كه بدانید این موضوع تا یك ماه بعد كشف نخواهد شد، این كار را انجام خواهید داد؟

 

ـ بله (۱۰) ـ خیر (۰)

 

۷ شما براى رسیدن به قرار كه با دوستانتان دارید نیم ساعت تأخیر كرده اید. چراغ راهنمایى درتقاطعى كه همواره در آن پلیس قرار دارد قرمز است و حدود ۵ دقیقه رسیدن شما را به تأخیر خواهد انداخت. در این شرایط:

 

ـ حتماً از چراغ قرمز رد مى شوم. (۱۰)

ـ اطراف را نگاه مى كنم و اگرپلیس را نبینم از چراغ قرمز رد مى شوم. (۵)

ـ خوب دوستان من كه تا حالا منتظر شده اند، پنج دقیقه هم بیشتر ! (۰)

 

۸) اگر به شما بگویند امشب درشهرتان زلزله خواهد آمد:

 

ـ بدون شك شب را بیرون از منزل خواهم گذراند. (۰)

ـ هر كارى همه مردم كردند، من هم همان كاررا مى كنم. (۵)

ـ بابا این حرفها كه شوخیه، كسى نمى تونه زلزله رو پیش بینى كنه! (۱۰)

 

۹ به نظر شما انجام یك كار پرهیجان ولى غیرقانونى منطقى است یا خیر؟

 

ـ بله (۱۰) ـ خیر (۰)

 

۱۰ عزیزترین دوست شما به یك بیمارى مرموز مبتلا شده كه احتمال سرایت آن ۱% است. آیا ارتباطتان را با او ادامه مى دهید؟

 

ـ بله (۱۰) ـ خیر (۰)

 

امتیازات بدست آمده را جمع بزنید و نتیجه را در زیر مشاهده فرمائید

 

(۷۰ تا ۱۰۰ امتیاز) شما مطمئن هستید كه امتیازها را درست محاسبه كرده اید؟ اگر واقعاً اینطور باشد والبته به آنچه جواب داده اید اعتقاد كامل داشته باشید، شما باید در میان دوستان و آشنایتان به دیوانگى شهرت داشته باشید؟ شما از آن دسته افرادى هستید كه هر خطرى را مى پذیرند، حتى در شرایطى كه بطور بالقوه امكان پیش آمدهاى بسیار ناگوار محتمل است. شما طبیعتاً اهل فكر كردن به خطرات نیستید وآماده اید حتى چیزهاى ارزشمند رانیز براى رسیدن به سود احتمالى یا صرفاً به خاطر هیجان متضمن آن فدا كنید. ما گفتیم كه پذیرفتن درصدى ریسك براى موفقیت لازم است. اما زیاده روى در این مورد هم مى تواند نتیجه معكوس به بار بیاورد. آیا هرگز به نتایج ناگوار آنچه انجام مى دهید فكر كرده اید؟ گاهى اوقات بهایى كه براى این كارها ممكن است بپردازید بسیار فراتر ازسودى است كه ممكن است بدست بیاورید. بهتر است روح ماجراجویتان را در راههایى كه خطر كمترى دارند هدایت كنید. به هر حال ما به شما گفتیم... دیگر خود دانید!

 

(۳۵ تا ۶۵ امتیاز) در حالیكه شما از این واقعیت آگاهید كه بدون ریسك كردن، چیز زیادى به دست نخواهید آورد، اما براى آنچه حاضرید انجام دهید نیز حد ومرز مشخصى قائل هستید.شما به ندرت بدون فكر كردن و سبك و سنگین كردن خطرات وعواید یك تصمیم ، هرگز كارى انجام نمى دهید. روش كار شما یك روش خردمندانه است كه براى اكثریت منطقى قابل قبول است. اما بعضى از سؤال هایى كه در این تست مطرح شدند در منتهى الیه خطرپذیرى بودند. اگر شما به این سؤال ها جواب مثبت داده اید، لازم است كمى بیشتر درباره تصمیم هاى احتمالى تان فكر كنید. بدون شك كمى بیشتر فكر كردن برایتان ضرر نخواهد داشت. باز هم از ما گفتن بود و از شما........

 

(۰ تا ۳۰ امتیاز) شعار همیشگى شما كه اطرافیان ودوستانتان را هم دیوانه كرده این است: بهتر است مطمئن باشید وگرنه دچار پشیمانى مى شوید! شما به هیچ وجه اجازه نخواهید داد احتمالات حتى براى ۱% آنچه ممكن است اتفاق بیفتد تصمیم بگیرید. این طبیعت درنگ كننده شما مانند یك سپر محافظ در مقابل افسردگى، خطرات احتمالى وحتى شكست عمل مى كند. از آنجا كه بعضى از شرایط موجود در سؤال ها تا حد زیادى خطرناك بودند، نمى توان با احتمال ۱۰۰% گفت كه شما بیش از اندازه محافظه كار هستید. اما اگر به دیگر سؤال هایى كه متضمن ریسك پذیرى متعادلى هستند (مانند ۱ ، ۳ ، ۷ و یا ۹) هم جواب منفى داده اید، بایدگفت كه شما دیگر واقعاً محافظه كارید. بین خطرى كه درباره آن فكر شده و یك تصمیم گیرى آنى احمقانه تفاوت زیادى وجود دارد.اینكه از دیگران آنچه مى خواهید را تقاضا كنید، یا براى یافتن آنچه رؤیاى همیشگى تان بوده اید از بخشى از شرایط فعلى چشم پوشى كنید لازمه یك زندگى هیجان انگیز است. جواهر لعل نهرو در این باره مى گوید: بیش از حد محتاط بودن بزرگترین شكست ممكن است...!

منبع: takedel.com