سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آیا به روح‌تان غذای كافی می‌دهید؟



 

 

آیا به روح‌تان غذای كافی می‌دهید

 

وضعیت‌ها و بیماری‌هایی كه توانایی تغییر رفتار، عادت‌ها و شخصیت ما را داشته باشند، همواره مورد توجه بوده‌اند.

 

گاه در فیلم‌ها و كتاب‌ها و كمیك‌بوك‌ها نشانی از آنها می‌توان یافت و گاهی افسانه‌ها و واقعیت‌هایی از كاربرد سیاسی و نظامی آن در گوشه و كنار می‌خوانیم. كنترل ذهن، آزمایش‌های روانشناسی، دستكاری گروهی (Crowd manipulation)، پروپاگاندا، شست‏وشوی مغز، همه و همه مطالبی هستند كه در مورد آنها می‌شود ساعت‌ها مطلب خواند و تعمق كرد. اما اگر گمان می‌كنید این كارها فقط از عهده دولت‌ها و شركت‌های بزرگ و سازمان‌های مخوف امنیتی برمی‌آید، سخت در اشتباهید! چنین كاری را حتی یك تك‌یاخته ساده هم می‌تواند با مغز ما انجام دهد! 10 تا 20درصد مردم انگلستان به عفونتی به نام توكسوپلاسموز آلوده هستند. این عفونت به وسیله تك‏یاخته‏ توكسوپلاسما (Toxoplasma gondii) ایجاد می‌شود.

 

به‌تازگی یك گروه پژوهشی، در تحقیقی متوجه شده كه ابتلا به این عفونت می‌تواند میزان تولید دوپامین بدن را تحت‏تاثیر قرار دهد. یافته آنها ثابت می‌كند كه ابتلا به این انگل در پستانداران، می‌تواند مقدار دوپامین بدن آنها را تغییر بدهد. دوپامین یك میانجی عصبی بسیار مهم است كه ترشح زیاد یا كم آن در اختلالات روانپزشكی مثل شیزوفرنی (روان‌گسیختگی)، بیش‌فعالی و پاركینسون نقش دارد. دوپامین مراكز لذت و پاداش مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث پاسخ احساسی ناشی از ترس هم می‌شود. پس این تحقیق نشان می‌دهد كه اختلالات روانی را در مناطقی كه این عفونت شیوع دارد، باید با نگرشی جدید درمان كرد.

 

این تحقیق، روی جوندگان انجام شده است. پژوهشگران متوجه شده‌اند كه چگونه یك عفونت خاص می‌تواند رفتار این جانداران را تغییر دهد. جالب‌ است كه این تغییر رفتار در راستای منافع این انگل‌ها هم صورت می‌گیرد چراكه موشی كه به توكسوپلاسموز مبتلا شده است، ترس ذاتی خود از گربه‌ها را از دست می‌دهد و به این ترتیب احتمال گرفتار شدن و خورده شدن موش افزایش می‌یابد.

 

به این ترتیب، انگل این شانس را پیدا می‌كند كه به میزبان اصلی خود برگردد و چرخه حیاتش تكمیل شود! موسسه پژوهشی استنلی و مركز پزشكی «دانهیل مدیكال تراست» پشتیبان این تحقیق بود و گروهی از دانشمندان دانشگاه لیدز آن را به انجام رسانده‌اند. این پژوهش تكمیل‌كننده تحقیق قبلی است كه نشان می‌داد ابتلا به توكسوپلاسما باعث كند شدن آنزیم‌های سازنده دوپامین در ژنوم جانداران می‌شود.

 

البته تاریخچه شك به رابطه توكسوپلاسموز با اختلالات روانی به سال ۱۹۵۳ برمی‌گردد و از آن زمان، تحقیقات بسیاری نوعی رابطه بین این دو را نشان می‌داد ولی تا زمان انجام این تحقیق تازه، دانشمندان نتوانسته بودند نشان دهند كه توكسوپلاسما از طریق افزایش تولید دوپامین است كه اثر خود را اعمال می‌كند.

 

انسان‌ها، میزبان‌های تصادفی توكسوپلاسما هستند. علایم این بیماری در انسان‌ها به صورت‌های مختلف بروز می‌كند. توكسوپلاسموز حاد می‌تواند به صورت تب، علایم شبیه آنفلوانزا، دردهای عضلانی و بزرگ شدن غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی) بروز كند. بزرگ شدن غدد لنفاوی متعاقب این عفونت ممكن است ماه‌ها طول بكشد. البته ابتلا به عفونت در 50 تا 70درصد موارد ممكن است كاملا بدون علامت باشد. ابتلا به این عفونت در خانم‌های حامله (به‌خصوص در سه ماه اول) اثرات متعددی روی جنین می‌گذارد كه به صورت میكروسفالی (كوچكی سر)، عقب‌ماندگی ذهنی، هیدروسفالی و ناهنجاری‌های چشمی هستند. توكسوپلاسما می‌تواند چشم را هم درگیر كند. بیمار‌انی كه توكسوپلاسمای چشمی دارند، با مشكل تاری دید مراجعه می‌كنند و معاینه آنها، درگیری شبكیه را به صورت لكه‌های سفید و زرد پنبه‌مانند در شبكیه نشان می‌دهد. اما توكسوپلاسما همان‌طور كه گفته می‌شود، می‌تواند مغز را هم درگیر كند.

 

كیست این تك‌یاخته در هر جایی از مغز از ساقه مغز و هیپوفیز گرفته تا عقده‌های قاعده‌ای می‌تواند بنشیند. دانشمندان طی سال‌ها متوجه شده‌اند كه بین عفونت مزمن و مخفی بیماری (مرحله latent) با پاره‌ای از تغییرات رفتاری ارتباطی وجود دارد. مثلا برخی از تحقیقات نشان داده‌اند كه توكسوپلاسموز باعث كاهش اشتیاق برای یافتن چیزهای تازه و تاخیر در واكنش می‌شود. حتی بر اساس یك تحقیق افراد مبتلا، دو و نیم برابر بیشتر نسبت به افراد غیرمبتلا تصادف می‌كنند!

 

البته باید در تفسیر این یافته تامل كرد چراكه ممكن است افرادی كه شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند از لحاظ اجتماعی و فرهنگی همان افرادی هستند كه در رانندگی بی‌مبالات‌ترند. پژوهش در مورد تغییرات رفتاری متعاقب توكسوپلاسموز كار ساده‌ای نیست، چراكه باید با دقت دو گروه شاهد غیرمبتلا و گروه مبتلا به این بیماری را تحت نظر قرار داد و سپس تغییر رفتار گروه مبتلا را با گروه شاهد مقایسه كرد.

 

به علاوه بررسی تغییرات رفتاری، چون نسبتا كمتر عینی است، كار دشواری به حساب می‌آید. اما با وجود این دشواری، برخی از تغییرات رفتاری مثل بی‌توجه شدن به قوانین و افزایش حس حسادت در مردان مبتلا و برعكس این حالت، رفتار گرم‌تر و دوستانه‌تر در زنان مبتلا، متعاقب ابتلا به توكسوپلاسموز نشان داده شده است.

 

تصور نكنید توكسوپلاسموز بیماری شایعی نیست. با بررسی پادتن‌ها یا آنتی‌بادی‌های ضد این تك‏یاخته در خون افراد مشخص شده است در دنیا ۳۰ تا ۶۵ درصد افراد مبتلا هستند. البته درصد ابتلا از كشوری به كشور دیگر متغیر است.

 

مثلا در فرانسه ۸۸ درصد افراد، در آلمان، هلند و برزیل ۶۸ تا ۸۰ درصد و در كره تنها 3/4 درصد افراد مبتلا هستند. البته این موضوع را باید با دقت تفسیر كنید و مواظب باشید كه از روی اشتباه هر تغییر رفتاری را به این عفونت منتسب نكنید یا تصور نكنید كه سرانجام هر عفونتی با این تك‌یاخته، اختلال روانی و رفتاری است! تغییرات رفتاری ناشی از توكسوپلاسموز دستمایه ساخت و نوشتن تعدادی رمان و فیلم و سریال هم شده است. مثلا یكی از قسمت‌های فصل اول سریال House M. D، در مورد این بیماری است.

 

اما در پایان بد نیست به جای اینكه به یك تك‌یاخته فكر كنیم و از اثراتش بر ذهن‌مان واهمه پیدا كنیم، قدری هم در مورد عوامل دیگری كه مخفیانه در ذهن‌ها می‌نشینند و همچون خوره‌ای، به‏تدریج توان ذهنی، پردازشی، تخیل و رفتارهای اجتماعی دوستانه را در ما می‌كاهند، فكر كنیم.

 

آیا ما به اندازه ظاهرمان، به ذهن‌مان فكر می‌كنیم و مواظبش هستیم؟ آیا غذای روحی كافی در اختیارش قرار می‌دهیم؟ چگونه از رخوت و كند شدنش جلوگیری می‌كنیم؟ یا اینكه همچون موشی كه از گربه نمی‌ترسد، ما هم عاجز از حفاظت از سلول‌های خاكستری‌مان در برابر دشمنان پیدا و ناپیدای آن هستیم.

منبع :Salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
آیا امام زمان(عج)، فرموده:كتاب كافی،برای شیعیان كافی هست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با گلدان بنجامین به فضای خانه خود روح دهید


برای اشخاصی كه در نگهداری گیاهان آپارتمانی تازه‌كار هستند، نگهداری بنجامین توصیه نمی‌شود زیرا گیاه خیلی حساسی است و به مراقبت‌های مخصوصی نیاز دارد





صبح بخیر:  بنجامین از آن دسته گیاهانی است كه در خیلی از خانه‌ها پیدا می‌شود ولی افراد كمی هستند كه به‌خوبی از روش‌های نگهداری آن آگاهند و دقیقا می‌دانند چطور با گیاه برخورد كنند، در واقع وقتی این گیاه را می‌خرند پر برگ و شاداب است اما بعد از مدتی ماندن در اتاق آن شادابی روزهای نخست خود را از دست می‌دهد. این گیاه بسیار زیبا از خانواده انجیر (‌موراسه‌) كه برگ‌های كوچك با رنگ سفید و سبز به‌صورت ابلق دارد، معمولا بنجامین را به‌دلیل حساسیت بالا و مقاومت كم در برابر عوامل محیطی روی فیكوس بنجامین پیوند می‌زنند تا مقاوم‌تر شود.



عاشق نور است

این گیاه به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند است اما تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی‌كند، در واقع باید گفت معمولا بهترین نور در حالتی است كه گلدان زیر سایه‌بان جنوبی قرار گیرد كه آفتاب به گلدان گیاه برسد اما به برگ‌های گیاه آفتاب نتابد و برگ‌ها در سایه (‌نور كامل‌) باشند.



دمای معمولی اتاق مناسب است

اول از همه باید بگوییم كه این گیاه در زمستان باید حتما در اتاق نگهداری شود چون نسبت به سرما حساس است و كمترین درجه حرارتی كه می‌تواند تحمل كند 15درجه است اما در تابستان تا 24درجه سانتی‌گراد را به راحتی تحمل می‌كند.



تكثیر درخانه مشكل است

تكثیر این گیاه در آپارتمان مشكل است؛ برای تكثیر از قلمه‌هایی كه حداقل یك برگ به همراه دارد استفاده شود یعنی خوابانیدن هوایی شاخه‌هایی كه برگ‌های پایین خود را در بهار از دست داده‌اند.



سطح خاك باید خشك شود

گیاه را زمانی آبیاری كنید كه كاملا سطح خاك خشك شده‌باشد در واقع باید به اندازه یك انگشت زیر خاك را بازدید كنید، اگر خشك بود گیاه را آب دهید. باید بدانید در بسیاری خانه‌ها به‌دلیل ‌رعایت نكردن این مسئله و آبیاری بیش‌ازاندازه گیاه از بین می‌رود. بهتر است از آبی كه چند ساعت در محیط بوده و هم دمای محیط است برای آبیاری استفاده شود، هرگز گیاه را با آب سرد آبیاری نكنید.



شستن برگ‌ها فراموش نشود

اگر بخواهید برگ‌ها همیشه براق باشند ماهی یك‌مرتبه باید برگ‌ها را شست‌وشو داد و این‌كار بوسیله اسپری مخصوص براق كردن برگ‌ها انجام می‌شود.



آفت‌هایی كه به گیاه حمله می‌كنند

لكه‌های پهن، آبكی و سیاه روی برگ‌ها نشانه بیماری قارچی روی فیكوس است كه می‌توانید لكه‌ها را با آب و صابون خیس كنید. تار عنكبوتی شدن سطح زیر برگ‌ها هم حاصل فعالیت كنه قرمز است. با سمپاشی توسط كنه‌كش یا حشره‌كش نفوذی، علائم را برطرف كنید.



خاك مخلوط دوست دارد

بهترین خاك برای این گیاه خاك كمپوست (خاكبرگ) یا كود حیوانی یا خاك لوم است یعنی مخلوطی از شن، رس و مواد آلی (برگ پوسیده).



كود فراموش نشود

كود موردنیاز این گیاه را می‌توان ۳ گرم در لیتر، هر 2 هفته یك‌بار، از اواخر زمستان تا مهر، مورد استفاده قرار داد. هنگام زمستان هرگز نباید كود مصرف كرد. برای این گیاه بهتر است از كود كامل استفاده كنید كه معروف است به كودهای NPK كه با مارك‌های مختلفی در بازار وجود دارد.



  آنچه باید درباره گیاه بدانید

  •   چون بنجامین نسبت به تغییر عوامل محیطی بسیار حساس است و با كمترین تغییری برگ‌های آن ریزش می‌كند، از چرخاندن و جابه‌جایی گلدان بپرهیزید.
  •   هنگامی كه گیاه تازه خریداری شده را به خانه می‌آورید برخی از برگ‌های آن زرد یا قهوه‌ای می‌شوند؛ انتظار نداشته باشید برگ‌های زرد یا قهوه‌ای یا ریخته،  مجددا رشد كنند، در عوض بهتر است مراقبت كنید كه محیط گیاه كاملا مناسب باشد. برگ‌هایی كه از این پس می‌رویند می‌توانند رشدونمو خوبی داشته باشند.
  •   اگر در زمستان هوا سرد شود یا آب سرد به گلدان بدهید معمولا برگ‌های پایینی گیاه به‌تدریج لكه‌دار و از بوته جدا می‌‌شود. به یاد داشته باشید كه آب باید حداقل 15 درجه حرارت داشته باشد.
  •   اگر برگ‌ها سالم و سبز هستند ولی سقوط می‌كنند احتمالا نور كم است،  گلدان را به روشنایی ببرید. كم‌آبی هم موجب این عارضه می‌شود، پس آبیاری را منظم كنید. بعضی مواقع سردشدن ناگهانی اتاق و آبیاری با آب سرد علت ریزش برگ سبز است.
  •   اگر برگ‌ها خشك و شكننده هستند، هوای محیط گرم و خشك است آبیاری را بیشتر كرده و غبارپاشی روزانه را فراموش نكنید.