سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آیا ازدواج به معنای پایان آزادی است؟



 

 

آیا ازدواج به معنای پایان آزادی است

 

قابل توجه دختران و پسرانی که تصور میکنند ازدواج به معنی اسارت است .چند وقت پیش که فرزندانم در تعطیلات تابستانی مدارس بودند، به سفری رفتیم که از قبل برنامه ای برای آن نداشتیم. این سفر اتفاقی باعث شد به آزادی و روابط بیشتر فکر کنم چون خیلی ها فکر می کنند که ازدواج به معنای اتمام همه آزادی ها و لذت هاست. به نظر من و شوهرم چنین سفر بدون برنامه ای برای کل خانواده در مقایسه با زمانیکه بچه هایمان شیرخواره بودند خیلی غیرمنتظره و ناگهانی آمد.

 

واقعاً اینکه ازدواج کرده باشید یا نه، چقدر بر میزان آزادی شما اثر می گذارد؟ بعد از بررسی وضعیت یکسری از دوستان مجردم به این نتیجه رسیدم که واقعاً آنها آزادی چندان بیشتری ندارند. درواقع در دوستی های پیش از ازدواج که نسبت به رابطه زناشویی بسیار نامطمئن ترند، انسانها از آزادی کمتری برخوردارند. در این مقاله واقعیت هایی را بیان می کنم که نشان می دهد این تئوری به هیچ وجه صحت ندارد که با ازدواج آزادی افراد از بین می رود.

 

با بالا رفتن سن، مسئولیت ایجاد می شود-چه مجرد باشید و چه متاهل، هر چه سنتان بالاتر می رود، مسئولیت بیشتری روی دوشتان می آید. من کسانی را می شناسم که ادعا می کنند آزادی کامل دارند چون می توانند هر لحظه که بخواهند ساکشان را برداشته و راهی مسافرت شوند چون کسی در خانه نیست که بخواهد جلوی آنها را بگیرد. البته همین آدم ها هم کار و تعهدات دیگری دارند که اجازه نمی دهد اینقدر راحت هر وقت دلشان خواست سوار ماشین شده و مسافرت بروند اما هیچوقت درمورد آن آزادی اضافی به خاطر مجرد بودنشان حرفی نمی زنند.

 

همه چیز به این بستگی دارد که طرفتان چه کسی باشد - وقتی شوهرم می خواهد با دوستانش بیرون برود، مکالمه ای که بینمان اتفاق می افتد خیلی کوتاه است. او نگاه می کند که برنامه ای نداشته باشیم یا مجبور نباشد که دنبال بچه ها برود و اگر برنامه ای نبود خیلی راحت می رود. من هیچوقت از او نمی پرسم که چرا می خواهد برود چون درک می کنم که لازم است گاهی با دوستانش هم بیرون برود و می دانم که اگر اتفاق ضروری افتاد خیلی راحت در دسترس من است. البته اگر من هم بخواهم با دوستانم بیرون بروم وضع همینطور است یک تلفن به او می کنم و بعد می روم.

 

ولی زوج هایی را می شناسم، چه ازدواج کرده و چه آنهایی که دوست پسر/دوست دختر هستند که چنین مکالمه ای برایشان تبدیل به یک جنگ و مشاجره اساسی می شود. سوالاتی مثل با کی می روی، چرا می روی و اینکه چرا اصلاً می خواهی وقتت را به جای من با دوستانت بگذرانی پرسیده می شود. حتی بدتر از اینها، خیلی ها قانون گذاشته اند که برای بیرون رفتنشان باید از همدیگر "اجازه" بگیرند و مدام با هم در تماس باشند!

 

مطمئناً این اصلاً آزادی نیست ولی متاسفانه خیلی از زوج ها گرفتار چنین مشکلاتی هستند. البته خیلی زوج های ازدواج کرده هم قبل از بیرون رفتن همدیگر از هم ۲۰ سوالی می پرسند. پس وقتی صحبت از آزادی به میان می آید، باید بگویم که اگر همسرتان اعتماد ندارد و می خواهد کنترلتان کند، این یعنی هیچ آزادی ندارید چه مجرد باشید و چه متاهل.

 

برای اعتماد باید اعتماد جلب کنید-در دفاع از آندسته افرادیکه سعی می کنند همسرشان را کنترل کنند باید بگویم که بعضی از آنها واقعاً نگرانیشان به جا است. بعضی مردها و زن ها با دیر آمدن به خانه، مست کردن و حتی خیانت های گاه و بیگاه به همسرشان ثابت کرده اند که قابل اعتماد نیستند. به همین خاطر است که همسر خود را مجبور می بیند مدام طرف مقابل خود را چک کند. آنهایی که قابل اعتماد هستند، چه ازدواج کرده باشند و چه دوست، نسبت به آنهایی که در گذشته علائمی از بی اعتمادی و بی صداقتی نشان داده اند، آزادی خیلی بیشتری دارند.

 

شاید در ظاهر به نظر برسد که آنهایی که مجرد هستند آزادی بیشتری نسبت به افراد متاهل دارند اما من متوجه شده ام که معمولاً آنهایی که کمترین آزادی را دارند عادت دارند درمورد آزادی بی حد و حصر خود غلو کنند. ازدواج فقط در صورتی پایان آزادی هاست که اجازه بدهید شما جزء این افراد شوید. البته درست است که وقتی بچه دار می شوید دیگر آنقدر برای برنامه ریختن راحت نیستید اما با کمی برنامه ریزی درست باز هم آزادی کامل برای لذت بردن از مسافرت یا هر برنامه دیگری که در زندگی از آن لذت می برید را پیدا خواهید کرد و البته یک امتیاز دیگر هم هست که می توانید این آزادی ها را با کسانیکه بیش از هر چیز در دنیا دوستشان دارید قسمت کنید.

شما چه فکر می کنید؟ آیا فکر می کنید ازدواج دست و پای شما را بسته است؟

منبع:mardoman.net


ویدیو مرتبط :
معنای آزادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ازدواج مجدد، جنجال بی‌پایان



 

 

 

در پژوهش‌های دو دهه اخیر كه خانواده‌های چند همسری و تك‌همسری را مقایسه كرده‌اند، مشكلات جسمانی و تنش در همسران اول خانواده چند همسری، بیش از گروه مشابه در خانواده تك همسری است. همچنین از نظر سلامت روانی، زنانی كه در خانواده‌های چندهمسری هستند، عزت نفس همسران اول خانواده، بسیار پایین و احساس تنهایی در آنها بسیار بالاست و معمولا زنان احساس نابرابری را از سوی همسرانشان تجربه می‌كنند.

 

شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، پیشنهاد حذف مواد 22 و23 لایحه خانواده را داد و دلیل این امر را لایحه ای دانست كه در آینده پیش روی داریم؛ ازدواج موقت و ازدواج مجدد، بحث بی‌سرانجامی است كه تا بوده، زنان و مردان را در برابر یكدیگر قرار می‌داده و هر كدام از حق خود سخن می‌گویند و با استناد به پیامد‌های اجتماعی، رفع تمایلات خود را به نفع جامعه می‌دانند. از قشر بی‌سواد تا برترین كارشناسان، پرداختن به آن را واجب می‌دانند و همچنان قرار است این امر حل‌ ناشدنی باقی بماند!

 

به گزارش «تابناک»، رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: «این شورا پیشنهاد داده است تا لایحه حمایت از خانواده بدون دو ماده 22 و 23 كه به ازدواج موقت و ازدواج مجدد اشاره می‌كنند، تصویب شود».

 

كبری خزعلی در نشست خبری هم‌‌اندیشی زن و خانواده كه در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: «مقام رهبری از جایگاه زن در خانواده به عنوان ریحانه یاد كردند و اینكه در ارزش‌های دینی، ملاك كمال و كرامت یك مرد، ارزشگذاری او نسبت به همسرش است».

 

وی با اشاره به سیاست‌های كلان ابلاغی از سوی مقام رهبری برای برنامه چهارم و پنجم توسعه گفت: «نقش خانواده، جایگاه زن در خانواده و حضور او در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و احقاق حقوق قانونی زن مورد توجه قرار گرفته است».

خزعلی عنوان كرد: «شورای فرهنگی و اجتماعی زنان به كمیسیون قضایی مجلس پیشنهاد داده است تا لایحه حمایت از خانواده بدون دو ماده 22 و 23 كه به ازدواج موقت و ازدواج مجدد اشاره می‌كنند، تصویب شود. در لایحه دیگر حمایت از خانواده كه از دولت به مجلس خواهد آمد، این دو ماده مطرح خواهند ‌شد، چرا كه مواد 22و 23 ماهوی هستند و در لایحه دیگر حمایت از خانواده نیز دقیقا به ماهیت ازدواج و طلاق پرداخته می‌شود».

 

ماده ۲۳ این لایحه به این شرح است: «اختیار همسر دایم بعدی، منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانایی مالی مرد و تعهد اجرای عدالت بین همسران است. تبصره ـ در صورت تعدد ازدواج چنانچه مهریه حال باشد و همسر اول آن را مطالبه نماید، اجازه ثبت ازدواج مجدد منوط به پرداخت مهریه زن اول است».

 

اما شادی این ریحانه‌ها چه میزان مد نظر است؟ چند همسری، بیشتر تأثیرات بسیار بدی بر روحیه بانوان می‌گذارد و آنها را از شاد بودن دور می‌كند. این در حالی است كه شادی او مساوی است با شادی فرزند. آنچنان كه پیش از این در«ملت ما» آمد: «ما مادر‌ها نمی‌توانیم اجازه دهیم كه فرزندانمان بیش از آنچه ما شاد هستیم، شادی كنند. اگر ما توانایی شاد بودن را داشته باشیم، فرزندانمان شاد‌تر خواهند بود. اگر ما شادی خود را محدود كنیم، برای شادی آنها نیز مرزهای زیادی قرار می‌دهیم؛ بنابراین، میزان شادی مجاز فرزندان ما در ارتباط مستقیم با حالات ماست. اگر شاد بودن، اولویت نخست ما باشد، آن زمان فرزندان ما میزان بیشتری از شادی را تجربه می‌كنند. وقتی شاد هستیم، فرزندانمان دوست دارند كه كنار ما باشند».

 

چند همسری در منابع مذهبی

 

در قرآن مجید، زمانی كه داشتن ده‌ها همسر رایج بوده، آیه ای برای اجازه مشروط بر چند همسری آورده شده كه بسیار مورد توجه قرار گرفته و چه بحث‌ها و نشست‌هایی كه بر سر چرایی و چگونگی این آیه كه تشكیل نشده است!

 

اما باید گفت، آیه ای دیگر نیز در همان سوره آورده شده است كه گویا كمتر به آن توجه شده است! در سوره نساء آیه 129 آمده است: «و هر قدر هم كه بكوشید و بخواهید نمى‏توانید بین زنان به عدل و انصاف رفتار كنید، پس [در میل به دیگرى‏] پا را از حد فراتر مگذارید تا همسر [پیشین‏] خود را بلاتكلیف بگذارید و اگر به اصلاح بپردازید و تقوا پیشه كنید، [بدانید كه‏] خداوند آمرزگارى مهربان است‏».

 

تك همسری‌ها سالم‌ترند

 

در گزارشی با نام «اختلالات روانی در خانواده‌های چند همسری زیاد است»، به نقل از آفتاب می‌خوانیم كه عضو پژوهشكده‌ خانواده دانشگاه شهید بهشتی گفته است: «پژوهش‌های دو دهه اخیر كه خانواده‌های چند همسری و تك‌همسری را مقایسه كرده‌اند، مشكلات جسمانی و تنش در همسران اول خانواده چند همسری بیش از گروه مشابه در خانواده تك همسری است. همچنین از نظر سلامت روانی، زنانی كه در خانواده‌های چندهمسری هستند، عزت نفس همسران اول خانواده بسیار پایین و احساس تنهایی در آنها بسیار بالاست و معمولا زنان احساس نابرابری را از سوی همسران‌شان تجربه می‌كنند.»

 

موتابی در ادامه گفت: «زنان در خانواده‌ چندهمسری سوء‌رفتار فیزیكی، كلامی، هیجانی و جنسی را توسط شوهر و همسر دیگر تجربه می‌كنند. همچنین تشخیص اختلالات روانپزشكی در خانواده‌ چندهمسری بیش از خانواده تك‌همسری است».

 

وی همچنین درباره‌ وضع كودكان خانواده‌های چند همسری، عنوان كرد: «میزان مرگ‌ومیر كودكان در خانواده‌های چند همسری، بسیار بیشتر از خانواده‌های تك‌همسری است و بنا بر برخی نظریه‌ها كه بر این باورند، خانواده یك سیستم است تغییر و فشار به اعضای دیگر خانواده اثر می‌گذارد و در نتیجه فرزندان خانواده‌های چند همسری در مقایسه با خانواده‌های تك‌همسری احساس امنیت نداشتن، بدرفتاری، رفتار پرخطر، تمركز كمتر، ناسازگاری بیشتر در كلاس درس و تعامل ناكارآمد با دیگران را بیشتر احساس می‌كنند».

 

وی ادامه داد: «خشونت خانگی، گسستگی خانوادگی، تنش، حسادت، رقابت بین همسران و فرزندان و غیبت از جمله مواردی است كه در خانواده‌های چندهمسری بیش از خانواده‌های تك ‌همسری است.»

 

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، با بیان اینكه تنها یكی از این تحقیق‌ها به مردانی كه در خانواده چندهمسری هستند، پرداخته است، گفت: «مردان چندهمسری نسبت به مردان تك ‌همسر مشكلات بیشتری دارند و نقش پدر در تربیت و نقش‌پذیری جنسیتی فرزندان در این خانواده‌ها كاهش می‌یابد.»

 

موتابی درباره‌ وضع پژوهش چندهمسری در ایران، اظهار داشت: «تنها یك تحقیق نزدیک ده، دوازده سال قبل صورت گرفته كه اشكالات متدلوژیك بسیاری دارد و نتیجه گرفته است كه از چندهمسری تنها خانم‌ها آسیب می‌بینند.

 

عرف ایران این اجازه را نداده كه پژوهش‌های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد و چندهمسری هنوز یك پدیده‌ ناخوشایند و نامطلوب است و اگر چندهمسری در جامعه پذیرفته شده نباشد آسیب‌ها چند برابر می‌شود.» در مقابل این مطالب، ما با نظر جامعه‌یی دیگر از روانشناسان مواجه هستیم كه شادی زنان را موجب شادی فرزند و شوهر می‌دانند. همان گونه كه می‌دانیم، كوچك‌ترین واحد جامعه، خانواده است. اثر شاد بودن افراد خانواده و به طبع آن شاد بودن جامعه بر كسی پوشیده نیست.

 

حال چگونه می‌توان گفت: «اگر چند همسری در جامعه پذیرفته نباشد، آسیب‌ها چند برابر می‌شود»؟ آنچه مسلم است، مغایرت تمایل زنان و مردان در این امر است كه باید با فداكاری یكی از این دو جنس و سركوب تمایلات اساسی آنها همراه باشد.

منبع:تابناک