سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آکنه و گیاهان دارویی



 

 

آکنه و گیاهان دارویی

 

چنان چه بعد از آزمایش‌ های مورد نیاز مشخص شود که علت به وجود آمدن جوش به دلیل مشکلات کبدی است می‌ توان از گیاهانی چون زردچوبه، کاسنی، شاه‌ تره و خارمریم که امروزه نقش همگی آن ها در سلامت در علم نیز ثابت شده است، ‌استفاده کرد.

 

تا زمانی که علت به وجود آمدن جوش(آکنه) مشخص نشود به هیچ‌ عنوان نمی‌ توان در خصوص آن طبابت کرد چرا که داروساز پس از تشخیص پزشک، می ‌تواند توصیه کند که فرد از گیاهان خاصی در جهت برطرف شدن جوش صورت یا قسمت ‌های دیگر بدن استفاده کند.


به عنوان نمونه هنگامی که علت جوش به دلیل مشکلات کبدی باشد داروساز می ‌تواند از گیاهانی مانند کاسنی، شاه ‌تره و...که برای کبد مناسب است استفاده کند یا اگر وجود جوش ‌ها به دلیل اختلالات هورمونی باشد در این صورت می ‌تواند گیاه مورد نظر را معرفی کند؛ مثلا قرص و قطره ی ویتاگنوس که از گیاه پنچ انگشت ساخته شده است. این گیاه که از قدیم برای برطرف کردن اختلالات هورمونی زنان به کار می‌ رفته است و در دو دهه اخیر به نام " گیاه زنان"شهرت یافته است. در رفع عوارض قبل از قاعدگی، جلوگیری از پیشرفت فیبروم رحمی، جوش و چاقی ‌های هورمونی موثر بوده که در هر نوبت40 قطره همراه با آب و یا دو قرص در روز مصرف می‌ شود.البته در نظر داشته باشید که دانه این گیاه به صورت جوشانده و یا دم کرده هیچ گونه اثری در درمان بیماری نخواهد داشت.


اما هنگامی که ده ‌ها دلیل می ‌تواند علت به وجود آمدن جوش باشد و از طرفی دیگر تشخیص لازم صورت نگرفته باشد، نمی ‌توان یک روش یا داروی خاصی را معرفی کرد. به عبارت دیگر این کار نوعی دخالت در امور پزشکی است و تجویز گیاهان دارویی بدون نظر پزشک ممکن است عوارض ناخوشایندی را در پی داشته باشد. بنابراین یک داروساز نباید بدون نظر پزشک تشخیصی برای بیمار داشته باشد.

 

همان طور که در بالا نیز ذکر شد اگر بعد از آزمایش‌ های مورد نیاز مشخص شد که علت به وجود آمدن جوش به دلیل مشکلات کبدی است می‌ توان از گیاهانی چون زردچوبه، کاسنی، شاه‌ تره و خارمریم که امروزه نقش همگی آن ها در سلامت در علم نیز ثابت شده است، ‌استفاده کرد. البته این داروها در داروخانه ‌ها نیز وجود دارند و می ‌توان با مراجعه به داروساز یا داروخانه داروهای گیاهی مربوطه را تهیه کرد.

 

شاید آکنه‌ ها از نظر ظهور علایم یکسان باشند اما فراموش نکنید که علت‌ های آن متفاوت است

 

متاسفانه برخی از افراد بدون مراجعه به پزشک نزد عطاری ‌ها می ‌روند. عطار نیز بعد از این که مشکل‌ شان را تشخیص می ‌دهد برای شان دارو تجویز می ‌کند که بعضا دیده شده که برای فرد مشکلات خاصی ایجاد شده است. اما به دلیل این که این مسایل پیگیری نمی‌ شود، آمار دقیقی از آن در دست نیست. به همین دلیل مردم اطلاعات کاملی از عواقب این نوع تجویزهای خودسرانه در عطاری ‌ها ندارند. اما اگر فردی بعد از مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌ های لازم مشکل ‌اش تشخیص داده شود در این صورت داروساز می ‌تواند در رفع مشکلش کمک کند.

 

مساله دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که شاید آکنه‌ ها از نظر ظهور علایم یکسان باشند اما فراموش نکنید که علت‌ های آن متفاوت است.

 

یعنی ظهور جوش‌ ها می‌ تواند به دلیل مشکلات کبدی، حساسیت به موادغذایی یا آرایشی، حساسیت به لباس زیر، اختلالات هورمونی، مشکل عفونی در بدن و... باشد. پس این مساله را فراموش نکنید که در پزشکی، حرف اول را تشخیص می‌ زند.


 

منابع:

هفته نامه سلامت - دکتر محمدحسین صالحی سورمقی

 


ویدیو مرتبط :
گیاهان دارویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با گیاهان دارویی و خواص آنها بیشتر آشنا شوید


در این مطلب برخی از گیاهان دارویی که بعضا به عنوان چاشنی در غذا هم از آنها استفاده می کنیم را برایتان معرفی کرده ایم.