سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آنچه سلامت بارداری را به خطر می‌اندازد



سلامت بارداری,دوران بارداری,تغذیه دوران بارداری

 بارداری بدون دردسر و تولد نوزاد سالم آرزوی هر زوجی است و مرد و زن پابه‌پای هم باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنند. از این رو،‌ معمولا زنان پس از اینکه متوجه بارداری خود می‌شوند با مراجعه به متخصص زنان و زایمان تلاش می‌کنند علاوه‌بر حفظ سلامت خود و جنین، راهکارهای لازم را درباره نوع تغذیه در این دوران و بایدها و نبایدهای آن از پزشک مشاوره بگیرند. اما متخصصان معتقدند که برای داشتن بارداری سالم باید زودتر از اینها اقدام کرد.

آنچه سلامت بارداری را به خطر می‌اندازد
برخی مطالعات نشان می‌دهد که گاه عوامل غیرمتعارفی در روند باروری زوجین اثر می‌گذارند که شاید تصور آن هم غیرممکن باشد ولی به هر حال با رعایت پاره‌ای اصول ساده و به ظاهر پیش‌پا افتاده می‌توان نوزادی سالم را به دنیا آورد.

نورهای مصنوعی هنگام خواب
محققان در سال‌های اخیر دریافتند که نگاه کردن به صفحه گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها با توجه به نوری که دارند باعث بر هم خوردن چرخه خواب می‌شود. ولی گویا این امر فراتر رفته و بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن شب‌هنگام در معرض نورهای مصنوعی توانایی باروری را تحت تاثیر قرار داده و حتی در زنان باردار باعث اختلال در رشد جنین می‌شود. این قبیل نورها تولید هورمون ملاتونین را که به هورمون خواب معروف است، سرکوب می‌کند.

علاوه‌بر این، ملاتونین در مجاری دستگاه تناسلی نیز تولید شده و به‌طور طبیعی مانع از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد به تخمک‌ها به‌ویژه در دوران تخمک‌گذاری می‌شود. در واقع، تولید مقدار ناکافی هورمون ملاتونین ساعت درونی بدن جنین در حال رشد را مختل می‌کند که در درازمدت باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

خوراکی‌های نامناسب
با مصرف مواد مغذی لازم در طول روز مانند چربی‌ها، روی، ویتامین D و B6، می‌توان مانع از اختلال تنظیم هورمون‌های مهم در باروری از قبیل پروژسترون، انسولین و تستوسترون شد.

کلسترول بالا
بالا بودن کلسترول خون علاوه‌بر اینکه سلامت قلب و عروق را به خطر می‌اندازد، روی باروری زنان نیز تاثیر منفی به‌جا می‌گذارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بالا بودن کلسترول خون در زنانی که قصد بارداری دارند، باعث طولانی شدن آغاز باروری می‌شود ولی در صورتی که هر دو زوج کلسترول بالا داشته باشند، شانس باروری در آنها نسبت به زوجینی که کلسترول خون متعادلی دارند، کاهش می‌یابد.

استرس
بررسی‌ها نشان می‌دهد که استرس زیاد با خطر بروز ناباروری ارتباط مستقیم دارد. زنانی که هورمون‌های استرس‌شان به میزان بالایی ترشح می‌شود، 29 درصد کمتر شانس بارداری داشته و دو برابر بیشتر در معرض ناباروری قرار دارند.

سیگار کشیدن
استعمال دخانیات و سیگار نه‌تنها خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی و سرطان سینه را افزایش می‌دهد بلکه احتمال ناباروری را تا 13 درصد افزایش می‌دهد. علاوه‌بر این، زنانی که سیگاری نیستند ولی ساعت‌ها در طول روز در معرض دود سیگار قرار دارند، 36 درصد بیشتر از سایر زن‌ها دچار ناباروری می‌شوند.

وزن
چاقی و اضافه وزن موضوعات مهمی هستند و در زنانی که قصد بارداری دارند ممکن است باعث اختلال در فرآیند تخمک‌گذاری و دوره‌های قاعدگی شود. در واقع، 12 درصد موارد ناباروری به مشکلات ناشی از چاقی و اضافه‌وزن مرتبط است. ولی از سوی دیگر، ‌کاهش وزن بیش از حد یا ورزش شدید نیز می‌تواند مانع از تخمک‌گذاری شده و باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عدم تعادل هورمون‌ها
تیروئید ازجمله کلیدی‌ترین راه‌های تنظیم متابولیسم بدن به‌شمار می‌رود ولی این امر روی توانایی باروری نیز تاثیر می‌گذارد. تغییرات ایجاد شده در هورمون‌های تیروئیدی با تداخل در امر تخمک‌گذاری باعث ناباروری می‌شود.

داروها
محققان بر این باورند که برخی داروها ازجمله داروهای ضدافسردگی باعث ترشح بیش از حد «پرولاکتین» شده و در تخمک‌گذاری تداخل ایجاد می‌شود. بنابر این زنان پیش از اقدام به بارداری باید درباره داروهایی که مصرف می‌کنند با پزشک معالج خود مشورت کنند.

سن و سال
گاهی زنان بارداری را به دلایل مختلفی چون شغل، ادامه تحصیل و مشکلات مالی به تعویق می‌اندازند غافل از اینکه بالا رفتن سن می‌تواند روی روند طبیعی باروری تاثیر منفی به‌جا بگذارد. قدرت باروری به‌طور طبیعی بعد از 32 سالگی کاهش می‌یابد و از 35 سالگی به بعد این کاهش شدیدتر می‌شود. این امر به دلیل کم شدن کیفیت و تعداد تخمک‌هایی است که در زمان لقاح بارور می‌شوند.

تغذیه با شیر مادر
بسیاری بر این باورند که تغذیه با شیر مادر طی دو سال اولیه تولد نوزاد، نوعی روش طبیعی برای جلوگیری از بارداری در زنان به‌شمار می‌رود ولی این روش تنها شانس باروری را در زنان شیرده کاهش می‌دهد و مانع از باروری نمی‌شود.

منبع:روزنامه فرهیختگان


ویدیو مرتبط :
روحانی از خود گذشته جان خود را به خطر می اندازد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عادتهای نادرستی که سلامت قلب را به خطر می اندازد



قلب, بیماریهای قلبی, پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق

با ترک عادت های نادرست می توان سلامت قلب را حفظ کرد‎

 

عادتهای نادرستی که سلامت قلب را به خطر می اندازد
بیماری های قلبی و سکته مغزی دومین و سومین دلیل مرگ و میر رایج در کشوری مانند کاناداست. البته این آمارها مخصوص کشور کانادا نیست و سالانه در سرتاسر جهان، میلیون ها نفر در اثر این بیماری ها جان خود را از دست می دهند. البته می شود با در پیش گرفتن عادت‌های سالم و ترک عادت های نادرست سلامت قلب را حفظ کرد.

در این مطلب 7 عادت نادرستی را که سلامت این گنجینه ارزشمند را با خطر مواجه می‌کند بیان می کنیم :

 

قلب, بیماریهای قلبی,سکته قلبی

سیگار کشیدن خطر تشکیل لخته های خونی را بالا می برد ‎

 

• سیگار کشیدن
سیگار کشیدن یکی از عادتهای نادرستی است که سلامت قلب را تهدید می کند. سیگار باعث مسدود شدن رگ های خونی می شود، خطر تشکیل لخته های خونی را بالا می برد و میزان اکسیژن حمل شده در خون را کاهش و در عوض فشار خون را افزایش می دهد. باید بدانید که اگر برای مدت یک سال سیگار مصرف نشود، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی به نصف کاهش پیدا می کند.

-----------------------------------------------------

 

بیماریهای قلبی,سلامت قلب,غذایی مفید برای سلامت قلب

استرس باعث افزایش خطر فشار خون و سفت شدن رگ های خونی می شود‎

 

داشتن استرس
یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش بیماریهای قلبی می شود داشتن استرس است. استرس باعث افزایش خطر فشار خون، افزایش کلسترول خون و سفت شدن رگ های خونی می شود. در نتیجه کنترل استرس از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از هر چیزی منشا استرس را شناسایی کنید. سپس تلاش تان را برای کنترل و حفظ آرامش تان انجام دهید.ورزش، مطالعه، یوگا و غیره جزو روش های حفظ آرامش و کنترل استرس هستند. روزانه چند دقیقه به خودتان اختصاص دهید و فقط به آرامش تان فکر کنید.

-----------------------------------------------------

 

قلب, پیشگیری از انفارکتوس,سکته قلبی

سبزیجات سرشار از ویتامین ها هستند که سلامت قلب را ارتقا می دهند‎

 

اهمیت ندادن به تغذیه
برای پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی به عقیده  متخصصان روزانه باید پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف کنید. این مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که سلامت قلب و رگ های خونی را ارتقا می دهند. علاوه بر این میوه ها و سبزیجات منابع خوب فیبرهای غذایی و آنتی اکسیدان ها هستند که از انسداد رگ های خونی پیشگیری می کنند. غذاهای سالم و متنوع تهیه کنید و نصف بشقاب تان را به سبزیجات اختصاص دهید.

-----------------------------------------------------

 

قلب, پیشگیری از انفارکتوس,سکته قلبی

بی تحرکی یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماریهای قلبی است‎

 

ورزش نکردن
یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی‌ـ عروقی بی تحرکی و خانه نشینی است. برای ارتقای سلامت قلب تان توصیه می شود که روزانه به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش کنید.به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید، یک ایستگاه مانده به منزل یا محل کارتان از اتومبیل پیاده شده و بقیه راه را پیاده بروید. بعد از غذا 15 دقیقه پیاده روی کنید. به عقیده متخصصان لازم است که روزانه ده هزار قدم راه بروید تا سالم بمانید.

-----------------------------------------------------

 

قلب, بیماریهای قلبی, پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق

نخوردن صبحانه خطر بروز سکته قلبی را به میزان 55 درصد افزایش می دهد.‎

 

نخوردن صبحانه
نخوردن صبحانه علاوه بر اینکه شما را از انرژی لازم برای شروع یک روز خوب محروم می کند، بلکه باعث می شود که در وعده های غذایی دیگر کالری بیشتری دریافت کنید. نتایج پژوهشی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می دهد که این مساله خطر بروز انفارکتوس (سکته قلبی) را به میزان 55 درصد افزایش می دهد.

-----------------------------------------------------

 

بیماریهای قلبی,غذایی مفید برای سلامت قلب,سلامت قلب

ساعات کاری غیرعادی و غیر منظم باعث ایجاد اختلال در ضربان قلب می شود‎


نداشتن ساعت کاری مشخص
نتایج پژوهشی محققان Western University نشان می دهد افرادی که ساعت کاری مشخص و منظمی ندارند، به میزان 23 درصد بیشتر در معرض آنفارکتوس (سکته قلبی) قرار می گیرند. ساعات کاری غیرعادی و غیر منظم باعث ایجاد اختلال در ضربان قلب می شود و در نهایت به سلامت قلب آسیب می زند.

-----------------------------------------------------

 

بیماریهای قلبی,پیشگیری از سکته قلبی,سلامت قلب

موادغذایی تصفیه شده مانند هله هوله ها، مافین ها و... حاوی چربی ترانس هستند ‎

 

مصرف چربی های ترانس

مصرف این چربی ها باعث افزایش میزان کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب خون می شود. در نتیجه خطر بروز بیماری های قلبی ـ عروقی بالا می رود. این چربی ها در موادغذایی تصفیه شده مانند هله هوله ها، مافین ها، بیسکوییت ها و غیره وجود دارد. توصیه می کنیم تا حد امکان از مصرف مواد غذایی تصفیه شده و آماده خودداری کنید و به جای این هله هوله ها آجیل میل کنید.
منبع : armandaily.ir