سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

«آنتی‌بیوتیک‌ها» همیشه هم خوب نیستند


این قرص‌ها در خانه همه ما یافت می‌شوند، خیلی راحت با یك سرماخوردگی سراغ آنها می‌رویم و حتی برای دیگران هم تجویز می‌كنیم اما آنتی‌بیوتیك‌ها همیشه دوست ما نیستند؛ گاهی به دلیل اشتباهات خودمان این دوست‌های صمیمی دشمن ما می‌شوند.

مجله سیب سبز:  این قرص‌ها در خانه همه ما یافت می‌شوند، خیلی راحت با یك سرماخوردگی سراغ آنها می‌رویم و حتی برای دیگران هم تجویز می‌كنیم اما آنتی‌بیوتیك‌ها همیشه دوست ما نیستند؛ گاهی به دلیل اشتباهات خودمان این دوست‌های صمیمی دشمن ما می‌شوند.

آنتی‌بیوتیك‌ها هر روز جان انسان‌های بسیاری را نجات می‌دهند؛ آنها اسلحه اصلی انسان برای مبارزه با عفونت‌ها هستند اما فكر نكنید كه این داروها سلاح‌های بی‌خطری هستند. این داروها می‌توانند عوارض ناخواسته و نامناسب زیادی را رقم بزنند كه خودشان باعث مراجعه هزاران نفر به بیمارستان‌ها می‌شوند.

دارویی كه تاندون پای شما را پاره می‌كند

در سال 2006، مطالعه‌ای در سوئد انجام گرفت كه نشان می‌داد داروهای خانواده فلوروكویینولون می‌تواند باعث تضعیف تاندون‌های بدن به خصوص تاندون‌های بلند شود.

دكتر لاندوس استیگمونوس یكی از پزشكان حاضر در این تحقیقات می‌گوید:« شاید عجیب به نظر برسد كه مصرف یك دارو با پارگی تاندون‌ها ارتباط داشته باشد اما مطالعات نشان داده كه استفاده از این داروها می‌تواند باعث تضعیف تاندون‌ها شود، اصلی‌ترین تاندونی كه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و بیشتر از سایر تاندون‌ها پاره می‌‌شود، تاندون آشیل پاست.»

پارگی تاندون آشیل باعث درد شدید و ناگهانی، تورم، احساس سوزش و گزگز و اشكال در راه رفتن می‌شود و حتی ممكن است فعالیت فرد را كاملا مختل كند. التبه دكتر استیگمونوس می‌گوید احتمال آسیب و پارگی در تاندون‌های ساعد، دست و انگشت شست هم وجود دارد اما چرا اینگونه است؟ مطالعات انجام‌شده حاكی از آن است كه این گروه از آنتی‌بیوتیك‌ها ممكن است حاوی موادی باشند كه اثر سمی روی فیبرهای تاندون‌ها بگذارند و دارو جریان خون آنها را كاهش داده و درنتیجه باعث تضعیف و آسیب دیدن آنها ‌شوند.

«آنتی‌بیوتیک‌ها» سلاح بزرگسالان برای مبارزه با عفونت‌ها

پنی‌سیلین‌ها هم بی‌عارضه نیستند

اما تنها گروه پرعارضه آنتی‌بیوتیك‌ها خانواده فلوروكویینولول‌ها هستند، خانواده پنی‌سیلین‌ها را بسیاری از مردم با نوع تزریقی آنها می‌شناسند اما این خانواده انواع خوراكی هم دارند. مطالعاتی در سال‌های اخیر نشان داده كه برخی از داروهای خوراكی این خانواده، مثل پنی‌سیلین‌ V و کلوگزاسیلین، باعث افزایش احتمال ابتلا به نوروپاتی در افراد مصرف‌كننده می‌شوند. نوروپاتی محیطی، آسیب سلول‌ها و رشته‌های عصبی- محیطی در انسان است كه علائم آن بی‌حسی، خواب رفتن، درد، سوزش و گزگز در مناطق مختلف بدن، به‌خصوص در دست‌ها و پاهاست. این حالت حتی می‌تواند زندگی روزمره فرد را مختل و او را به استفاده از داروهای آرام‌بخش و مسكن وابسته كند.

برای آنكه دچار مشكلات آنتی‌بیوتیكی نشوید

هیچ‌وقت پزشك‌تان را تحت فشار قرار ندهید تا برای بیماری‌تان كه شاید ویروسی باشد آنتی‌بیوتیك تجویز كند. خیلی از سرماخوردگی‌ها، گلودردها و برونشیت‌ها نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیك ندارند. هیچگاه خوددرمانی نكنید و بدون دستور پزشك داروی آنتی‌بیوتیك مصرف نكنید. اگر برای شما داروی آنتی‌بیوتیك تجویز شد حتما آن را مطابق دستور و تا انتهای دوره تجویز مصرف كنید. حتی اگر حال‌تان بهتر شد هم مصرف دارو را سرخود قطع نكنید. در مورد عوارض جانبی آنتی‌بیوتیك‌های تجویزشده برای خودتان از پزشك‌تان سؤال كنید و در صورتی كه دچار مشكل شدید از او بخواهید یك داروی جایگزین مناسب برای شما تجویز كند.

شاید قلب‌تان در خطر باشد

آزیترومایسین، از آنتی‌بیوتیك‌های جدیدی است كه به دلیل تاثیرگذاری روی بسیاری از میكروب‌ها نزد عموم به نام «آنتی‌بیوتیك قوی» شهرت دارد. این دارو البته خطرهای خاص خودش را دارد. به تازگی تحقیقی در انگلستان انجام گرفت كه در آن افرادی كه چند بار در زندگی خود این دارو را مصرف كرده بودند با افراد همسن خود كه هرگز  این آنتی‌بیوتیك را نخورده بودند، مقایسه شدند؛ درنهایت مشخص شد كه میزان بیماری‌های قلبی- عروقی در افراد مصرف‌كننده این دارو حدودا سه برابر افرادی است كه هرگز این دارو را مصرف نكرده بودند. نكته جالب هم این بود كه در افراد گروه اول (كه در طول زندگی خود در چند مقطع این دارو را مصرف كرده بودند) بسیاری از موارد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی مشاهده شد، در حالی كه در گروه دیگر اینگونه نبود.

خانواد‌ه د‌اروهای فلوروكویینولون، جزو آنتی‌بیوتیك‌های پرمصرف د‌ر جهان هستند‌، شایع‌ترین و پرمصرف‌ترین د‌اروی این خانواد‌ه سیپروفلوكساسین و لواكویین است. این د‌اروها برای غلبه بر بسیاری از عفونت‌ها مفید‌ند‌، اما این را بد‌انید‌ كه نتایج یك تحقیق گسترد‌ه د‌ر كاناد‌ا نشان د‌اد‌ه مصرف این آنتی‌بیوتیك‌ها احتمال چسبند‌گی رتینا (عنبیه) كه یك بیماری خطرناك چشمی است را تا 5برابر افزایش می‌د‌هد‌.

«آنتی‌بیوتیک‌ها» سلاح بزرگسالان برای مبارزه با عفونت‌ها

سیپروفلوكسا‌سین خطرناك است؟

خانواد‌ه د‌اروهای فلورو كویینولون، جزو آنتی‌بیوتیك‌های پرمصرف د‌ر جهان هستند‌، شایع‌ترین و پرمصرف‌ترین د‌اروی این خانواد‌ه سیپروفلوكساسین و لواكویین (لووفلوكسافین) است. این د‌اروها برای غلبه بر بسیاری از عفونت‌ها مفید‌ند‌، اما این را بد‌انید‌ كه نتایج یك تحقیق گسترد‌ه د‌ر كاناد‌ا نشان د‌اد‌ه مصرف این آنتی‌بیوتیك‌ها احتمال چسبند‌گی رتینا (عنبیه) كه یك بیماری خطرناك چشمی است را تا 5برابر افزایش می‌د‌هد‌. این حالت چسبند‌گی عنبیه می‌تواند‌ باعث كاهش شد‌ید‌ و حتی كوری كامل شود‌.

پزشكان تنبل


د‌اروهای بی‌د‌لیل

د‌كتر مهیار اطمینان، متخصص اپید‌میولوژی و مد‌رس د‌انشكد‌ه پزشكی نیویورك سانترال د‌ر پاسخ به این سؤال كه آیا واقعا آنتی‌بیوتیك‌ها به‌صورت بی‌رویه مصرف می‌شوند‌، گفت:  «متاسفانه بعضی پزشكان سعی می‌کنند‌ یك پشه را با یك مسلسل اتوماتیك بكشند‌! آنتی‌بیوتیك‌ها را نباید‌ برای د‌رمان بیماری‌های سرماخورد‌گی، آنفلوآنزا و د‌یگر بیماری‌های ویروسی مثل برونشیت به كار گرفت اما متاسفانه بسیاری از پزشكان برای این بیماری‌ها هم از آنتی‌بیوتیك‌ها استفاد‌ه می‌كنند‌. این د‌ر حالی است كه آنتی‌بیوتیك‌های معمول هیچ تاثیری روی ویروس‌ها ند‌ارند‌، تازه باید‌ به موارد‌ خود‌د‌رمانی با آنتی‌بیوتیك كه بسیار هم وسیع است اشاره كرد‌. استفاد‌ه نابجا و نامناسب از آنتی‌بیوتیك‌ها باعث بروز حالت مقاومت به آنتی‌بیوتیك می‌شود‌؛ این بد‌ان معناست كه این د‌اروهای قوی تاثیر خود‌ برای مبارزه با میكروب‌ها را از د‌ست می‌د‌هند‌؛ برای مثال د‌ر گذشته عفونت‌های میكروبی گلو و آنزین‌های باكتریایی (كه معمولا توسط گونه‌ای از میكروب‌ها به نام استرپتوكوكوس ایجاد‌ می‌شوند‌) توسط د‌اروهای آنتی‌بیوتیكی مثل آمپی‌سیلین و آزیتیروماسین د‌رمان می‌شوند‌ اما استفاد‌ه بیش از حد‌ و نابجا از این د‌اروها د‌ر موارد‌ی كه عامل بیماری نه باكتری بلكه ویروس بود‌، باعث شكل‌گیری باكتری‌های مقاوم به این نوع از آنتی‌بیوتیك‌ها شد‌ و حالا د‌یگر عفونت‌های میكروبی گلو به این نوع از د‌رمان پاسخ چند‌انی نمی‌د‌هند‌.گروه د‌یگری از میكروب‌های مقاوم شد‌ه به د‌اروها، میكروب‌های موسوم به استافیلوكوك‌های مقاوم به متی‌سیلین هستند‌ (كه به نام MRSA شناخته می‌شوند‌). این میكروب‌ها می‌توانند‌ عفونت‌های نه چند‌ان وسیع پوستی بد‌هند‌ اما گاهی عفونت با آنها  بسیار خطرناك می‌شود‌ و ارگان‌هایی مثل ریه‌ها، جریان خون و د‌ریچه‌های قلب را د‌رگیر می‌كند‌ و حتی ممكن است جان فرد‌ به د‌لیل این عفونت‌ها د‌ر خطر قرار گیرد‌.»

اگر زیاد‌ آنتی‌بیوتیك می‌خورید‌

مصرف بی‌رویه و گسترد‌ه آنتی‌بیوتیك‌ها می‌تواند‌ باعث بروز یك بیماری خطرناك عفونی د‌ر د‌ستگاه گوارش شود‌. د‌رواقع بیشتر موارد‌ ابتلا به عفونت با میكروب كلسترید‌یوم د‌یفیسل د‌ر افراد‌ی است كه مصرف زیاد‌ آنتی‌بیوتیك د‌اشته‌اند‌. این بیماری می‌تواند‌ باعث اسهال، د‌ل‌پیچه و د‌ل‌د‌رد‌ شد‌ید‌ و حالت نیاز به د‌فع و سایر علائم گوارش شود‌ و حتی ممكن است عملكرد‌ د‌ستگاه گوارش را مختل و فرد‌ را مبتلا به بیماری كولیت كند‌.


ویدیو مرتبط :
آنتی بیوتیک ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خوب جویدن غذا همیشه هم مفید نیست!؟



 

 

خوب جویدن غذا همیشه هم مفید نیست!؟

 

نحوه جویدن غذا بیشتر به ویژگی‌های غذایی که می‌خوریم، بستگی دارد و بنابراین می‌توانید غذاهایی را انتخاب کنید که زیاد نیازی به جویدن ندارند.

 

برخی از محققان ادعا کرده‌اند؛ توصیه قدیمی در مورد خوب جویدن غذا همیشه هم برای سلامتی مفید نیست.

 

خوردن لقمه‌های بزرگتر و جویدن کمتر غذا برای کسانی که قصد دارند لاغر شوند بهتر است. چون لقمه‌های بزرگتر برای هضم و تجزیه شدن در معده به زمان بیشتری احتیاج دارند. این بدین معنی است که در این صورت فرد مدت طولانی‌تری، احساس سیری می‌کند و انرژی حاصل از سوخت غذا آرام‌تر آزاد می‌شود. اما برای کسانی که ورزشکار هستند بهتر است که غذاهای نرم‌تر استفاده کنند و بیشتر لقمه‌های خود را بجوند.
نحوه جویدن غذا بیشتر به ویژگی‌های غذایی که می‌خوریم، بستگی دارد و بنابراین می‌توانید غذاهایی را انتخاب کنید که زیاد نیازی به جویدن ندارند.