سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آشنایی با انواع بیماریهای معده و درمان آنها



بیماریهای معده,زخم معده,معده درد

بیماریهای معده و راههای درمان آنها

 

انواع بیماریهای معده و عوارض آنها:

بیماریهای معده و عوارض ناشی از آنها خیلی  زیاد و گوناگون  هستند بنابراین در این بخش تنها به برخی از بیماریهای معده که شیوع و عوارض زیادتری دارند می پردازیم :

 

در ابتدا برای درک راحت تر و طبقه بندی بیماریهای معده ، آنها را به 2 دسته تقسیم میکنیم:
1- بیماریهای موقت معده

2- بیماریهای مزمن معده

 

بیماریهای موقت معده: مثل نفخ معده ، یبوست موقت ، سوزش معده و موارد دیگر که موقتی هستند معمولا بر اثر پرخوری، خوردن بعد از سیر شدن، خوردن خوراکیهای مخالف باهم و در مواردی هم مصرف خوراکیهای مسموم شکل میگیرند .

 

بیمارهای مزمن معده: شامل رفلاکس معده، یبوست دائمی، نفخ معده، معده درد، زخم معده و کلا تمام مشکلات معده که دائمی شده اند .
با توجه به اینکه بیماریهای معده که مزمن هستند عوارض متنوعی در پی دارند و بیشتر سوالات مربوط به این نوع بیماریهای معده است ادامه بحث را به ناراحتی های مزمن معده اختصاص می دهیم .

 

برای بیماریهای معده به صورت مزمن معمولا 2 منشاء اصلی وجود دارد :

1- بیماریهای معده با منشاء سودایی

2- بیماریهای معده با منشاء بلغمی

 

بیماریهای معده با منشاء سودایی: این نوع بیماریهای معده معمولا بر اثر سودایی شدن و یا به عبارتی به علت اثر سوء خلط سودا در معده ایجاد می شوند نمونه های شایع تر که از عوارض این بیماری هستند عبارتند از :

 

1- رفلاکس معده:

در این نوع از بیماریهای معده اسید معده به مری وارد میشود و باز خود عامل ثانویه برای عوارض دیگری از قبیل موارد ذیل خواهد بود :
– زخم در محل اتصال معده و مری (در اثر ورم کردن مری، بافت برون پوش آن دچار بافت مردگی می‌شود و به زخم منجر می شود)
- تنگ شدن مری به صورت مقاوم که تورم مری آن را منجر می شود (تورم مری که از همان خود رفلاکس معده ایجاد می شود)
- مری بارت ( تغییر بافت یا دگر بافتی مری انتهایی)
- آدنوکارسینوم مری ( ازانواع سرطان مری می‌باشد و بین ۵۰ تا ۸۰ درصد این نوع سرطان‌ها را شامل می شود)

 

نشانه های شایع رفلاکس معده : سوزش معده، سوزش سردل و جناغ سینه، برگشت غذا یا مایع ترش، احساس توده در گلو

 

درمان رفلاکس معده : با توجه به علت اصلی این نوع از بیماریهای معده که سوء مزاج سودا می باشد برای درمان کامل این مشکل اول باید میزان خلط سودا را تعدیل کرد و چون اینگونه معده ها بسیار سرد و ضعیف شده اند باید تقویت و گرم کردن معده هم لحاظ شود.

 

بعد با توجه به وضعیت بیمار و عوارض دیگری که این مشکل برجای گذاشته درمان معده با داروهای دیگر در نظر گرفته می شود مثلا ممکن است بعلت کهنه شدن مشکل رفلاکس معده، دریچه معده آسیب دیده باشد یا پرزهای معده صدمه دیده باشند که برای این موارد بعد از درمان اولیه نیاز به درمان خاص این موارد هم هست .

 

علت درد معده,خونریزی معده,بیماریهای معده

رفلاکس معده یکی از شایعترین بیماریهای معده

 

2- یبوست سودایی :

یبوست، خود یکی از عوارض بیماریهای معده است اما عامل بسیار با اهمیتی در بروز بسیاری از بیماریها میباشد. بنابراین توصیه می کنیم هر شخصی که دچار یبوست می باشد اگرچه بیماری های دیگری را هم داشته باشد اول نسبت به رفع یبوست اقدام کند.

 

زیرا اولا یبوست عوارض بسیار زیادی را به دنبال دارد و معمولا با رفع یبوست، بسیاری از عوارض موجود هم خود بخود برطرف خواهند شد در نتیجه نیاز نیست برای مشکلی که مربوط به وجود یبوست است داروی جداگانه ای مصرف شود. مثلا اشخاصی که دچار یبوست هستند و سردرد هم دارند اگر یبوست را برطرف کنند آن سردرد خودبخود برطرف خواهد شد چون یبوست باعث حبس گاز معده و در نتیجه فشار بر سیستم عصبی و در نهایت منجر به سردرد می شود .

 

ثانیا اینکه وقتی یبوست عارض باشد و شخص بخواهد برای درمان یک بیماری دیگر دارو مصرف کند اثر آن دارو به حداقل و یا حتی به صفر کاهش می یابد چون با وجود یبوست عمل هضم و مهمتر از آن عمل جذب و گوارش  بشکل عادی انجام نمی شود .

 

نکته : نفخ معده و درد معده غالبا به علت وجود یبوست عارض می شوند اما ممکن است علت های دیگری هم داشته باشند. بنابراین حالا که اهمیت رفع یبوست را دانستیم باید بدانیم پیدا کردن و شناختن علت یبوست با اهمیت تر می باشد.

 

یبوست مزمن که از عوارض بیماریهای معده است، هم علل مختلفی دارد یک نوع شایع تر آن یبوست سودایی است یعنی یبوستی که به علت سوء مزاج سودا عارض شده است.
این نوع یبوست در افرادی که خلط سودا در دستگاه گوارش آنها غالب شده بروز می کند بنابراین برای شناسایی این نوع یبوست کافیه که علائم دیگری از سودا مزاجی در شخص بررسی شود . مثلا ترک ترک بودن زبان، کهیر پوست، افسردگی

 

درمان یبوست : به 2 بخش تقسیم می شود اول رفع یبوست – دوم رفع عامل یبوست

 

بخش اول رفع یبوست:

برای رفع یبوست اگر خیلی شدید نباشد موارد ذیل رفع کننده است:

 -مصرف دم کرده گل محمدی – گلابی – روغن زیتون – دم کرده فلوس – توت – چرب کردن قسمت ناف، شکم و پهلو ها با روغن کنجد ( این مورد برای خانمهای باردار اصلا خوب نیست)

 

-کاهش مصرف دوغ ، ماست و برنج

 

-اما اگر یبوست خیلی شدید باشد باید برای مدت کوتاهی از داروهای مسهل استفاده شود.

 

بخش دوم رفع عامل یبوست: در این مورد هم چون عامل اصلی، غلبه خلط سودا در دستگاه گوارش میباشد باید از داروهای تنظیم کننده خلط سودا استفاده شود .

 

داروی مفید برای تنظیم خلط سودا و درمان بیماریهای معده:

 

1. مقطر ضد سودای پاپریکا :
افشره 9 گیاه پاپریکا یک محصول ترکیبی مقطر شده است، گیاهان به کارگیری شده در آن حاوی ماده موثری هستند که برای تعدیل و تنظیم ترشح خلط سودا نقش بسزایی دارند، غلظت معین از ماده هر گیاه در این ترکیب، طبیعتی گرم و تر به محصول نهایی بخشیده که باعث میشود این افشره منضج بسیار خوبی برای خلط سودا و رفع بیماریهای معده باشد. همچنین این محصول معده و طحال را تقویت و در نتیجه عوارض سوء مزاج سودا و تمام بیماریهایی که ناشی از غلبه خلط سودا است را به سادگی برطرف میسازد .

 

موارد کاربرد : افسردگی، رفلاکس معده، بی اشتهایی، غلبه خلط سودا و بیماریهای ناشی از آن مانند بیماریهای معده

 

خواص محصول: ایجاد نشاط و شادابی در روحیه، بهبود کارکرد معده و گوارش، تنظیم ترشح خلط سودا ، رفع افسردگی و هَمّ و غم بی مورد

 

بیماریهای معده,درمان رفلاکس معده,معده درد

ترش کردن معده از بیماریهای معده به علت زیاد شدن خلط بلغم

 

بیماریهای معده با منشاء بلغمی:

این نوع  از بیماریهای معده به علت زیاد شدن خلط بلغم و یا به عبارتی اثر سوء مزاج خلط بلغم در دستگاه گوارش بوجود می آیند. نمونه های شایع تر که از عوارض این بیماری هستند عبارتند از :
در قسمت معده : ترش کردن معده – نفخ معده –– گاهی یبوست گاهی اسهال – دل درد – بی اشتهایی
و در سایر قسمت ها : زیاد شدن آب دهان – سردرد – درد پاها و یا دست ها – سستی و رخوت

 

غلبه بلغم معمولا به علت مصرف زیاد خوراکیهای با طبع سرد، نوشیدن مایعات سرد بین غذا و خوردن آب بسیار سرد بروز می کند .

 

درمان بیماریهای معده : برای درمان بیماریهای گوارشی بلغمی مسلما باید از داروهای گرم و خشک استفاده شود باید دارویی باشد که بتواند خلط بلغم را تنظیم کند.

 

مقطر ضد بلغم پاپریکا: حاصل ترکیب عصاره گیاهانِ با طبع گرم و خشکی است که عملکرد درمانی آنها خصوصاً در دستگاه گوارش میباشد این حالت باعث میشود به شکل هدفمند و مشخصاً دستگاه گوارش را تحت تاثیرگرمای این محصول قرار دهد (محصولات مشابه معمولاً سردی و رطوبت کبد و مغز را هم دفع میکنند که موجب مشکلات دیگری میشود .)

 

همچنین توانایی و موفقیت مکانیسم اثر این محصول در دفع خلط بلغم از معده، سبب میشود در مدت زمان کوتاهی تمام عوارض و مشکلات مربوط به سرد مزاجی برطرف شود، افزون بر این، مصرف این افشره، رژیم غذایی متنوّع تری برای سرد مزاجان مهیّا میسازد .

 

موارد کاربرد: سرد مزاجی و بلغم دستگاه گوارش، شب ادراری، حالت تهوع، دلپیچه و اسهال، زیاد بودن ترشح آب دهان و تمام عوارض مربوط به بیماریهای معده با منشا بلغمی

 

خواص محصول برای بیماریهای معده:
1-تنظیم و تعدیل خلط بلغم در معده
2- رفع دل پیچه و اسهال
3- دفع رطوبت اضافی از دستگاه گوارش
4- تقویت پرزهای معده
5- مصلح خوراکیهای با طبیعت سرد
6- تقویت مثانه های ضعیف شده بر اثر بلغم
7- تنظیم سیستم ایمنی بدن

منبع: fa.parsiteb.com


ویدیو مرتبط :
سید حسن ضیایی - درمان بیماریهای معده در طب سنتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان خانگی برای بیماریهای معده



بیماریهای معده,درمان بیماریهای معده,داروی بیماریهای معده

مشکلات معده برای هرکسی پیش می آید حتی خفیف ترین بیماری های معده باعث اختلال درکارهای روزمره میشود و بسیار درد آور است . حتما میگوئید با یک قرص معده مشکل حل می شود ولی این داروها نیز مانند هرداروی دیگر عوارض جانبی دارد. دراین بخش برای کسانی که دچار ناراحتی ها معده  هستند داروهای خانگی را معرفی میکنیم که بسیار موثر و بی ضرر هستند.


درمان بیماریهای معده با گیاهان

روش های درمان
الف: با آرد گندم و عسل و زعفران حلوا درست نموده و میل نمایید.

ب: ریشه و برگ تازه کرفس را کوبیده و با مقدار کافی عسل مخلوط نموده و روزی سه بار هر وعده یک قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید .

ج: شیر و عسل برای معده بسیار نافع است و روده ها را نرم میکند. به سالمندان توصیه میشود اگر میخواهند شیر در معده آنها سریع تر هضم شود با عسل میل نمایند.

درمان زخم معده
روش های درمان
الف: انجیر و عسل را به نسبت مساوی مخلوط نموده و میل نمایید بسیار نافع است.

ب: 20 گرم برگ و ریشه کاسنی را در یک لیتر آب بجوشانید و صاف کرده آن را با عسل صبح ناشتا دو فنجان میل نمایید.

ج: هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری عسل میل نمایید.

درمان درد معده
امام صادق (ع) فرموده است" خوردن عسل با آب گرم درد معده را برطرف میکند."

هنریش و رویز در کاوشهای خود در سالهای مختلف عسل را برای درمان دردهای معده مفید دانسته اند.

درمان نفخ معده
امام صادق (ع) "خوردن عسل با سیاه دانه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است"

روشهای درمان
الف: کره و عسل برای نفخ معده مفید است.

ب: یک قاشق چای خوری پودر زنیان را با یک استکان عسل مخلوط نموده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای خوری میل نمایید.

ج: تخم کرفس 15 گرم . بادیان (رازیانه) 10 گرم . زنیان 10 گرم . همه را نرم کوبیده و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی سه قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید.

درمان ترش کردن معده
در موقع ترش کردن معده و باد گلو (آروغ زدن ) و بدون اراده آب از دهان جاری شدن که از علایم سردی معده است جهت معالجه باید تا بهبودی کامل صبح ناشتا به میزان یک قاشق مربا خوری عسل میل نمایید.

درمان آروغ زدن (سکسکه)
روش های درمان
الف: فلفل سیاه نیم مثقال. زنجبیل نیم مثقال. سراب یک مثقال . گل ارمنی یک مثقال . همه را نرم کوبیده و با یک استکان عسل مخلوط و روزی سه قاشق چای خوری میل نمایید.

روزی یک قاشق چای خوری میل نمایید و پس از بهبودی مصرف را قطع کنید.

درمان ورم معده
سه قاشق غذاخوری پودر ریحان را در یک لیتر آب دم کرده و صاف کرده آن را با 250 گرم عسل مخلوط روزانه سه استکان مصرف کنید درمان کننده ورم معده . روده و یبوست است.

منبع:fa.parsiteb.com