سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آرسنیک‌زدایی از آب آشامیدنی


این سیستم، برنده جایزه آرسنیک‌زدایی زیرزمینی است که بدون استفاده از مواد شیمیایی، آرسنیک آب‌های زیرزمینی را پاک می‌کند. سیستم مذکور توسط تیمی از مهندسان اروپایی و هندی و به رهبری دکتر بسکار سن گوپتا از دانشکده مهندسی نقشه‌کشی، عمران و معماری دانشگاه کوئین ساخته شده است.

فناوری پیشروی کارشناسان دانشگاه کوئین بلفاست که زندگی میلیون‌ها تن از مردم آسیا را متحول خواهد کرد، در حال حاضر برای تهیه آب آشامیدنی سالم‌تر در آمریکا به کار برده می‌شود. این سیستم، برنده جایزه آرسنیک‌زدایی زیرزمینی است که بدون استفاده از مواد شیمیایی، آرسنیک آب‌های زیرزمینی را پاک می‌کند. سیستم مذکور توسط تیمی از مهندسان اروپایی و هندی و به رهبری دکتر بسکار سن گوپتا از دانشکده مهندسی نقشه‌کشی، عمران و معماری دانشگاه کوئین ساخته شده است.



این فناوری مبتنی بر اصول فرایندهای اکسیداسیون و تصفیه، در حال حاضر در دسترس 6 واحد صنعتی در بنگال غربی قرار دارد که به‌طور موفقیت‌آمیزی نیز در آمریکا (‌در یک جامعه روستایی در خارج بلینهام واقع در شمال غربی ایالت واشنگتن) جایی که پیش از این سطح بالای آرسنیک موجود در آب موجب بروز مشکلاتی برای ساکنین محلی شده بود، مورد آزمایش قرار گرفته است.

جرمی رابینسون، عضو تیم نصب این فناوری، در این خصوص گفت: در آغاز ما در مورد فناوری آرسنیک‌زدایی از ذخایر آب‌های زیرزمینی در سایت ویکی‌پدیا مطالعه کردیم که ابتدا بسیار درست و منطقی به‌نظر رسید. آرسنیک یک چالش بزرگ برای بسیاری از چاه‌های منطقه ما به‌شمار می‌رود. هیچ‌یک از روش‌های متداول برای رفع آرسنیک چندان مؤثر واقع نشد اما، هنگامی که به مزایا و ظرافت روش آرسنیک‌زدایی زیرزمینی پی بردیم، شروع به آزمایش آن در اینجا کردیم. وی در ادامه خاطر نشان کرد:با کمک دکتر سن گوپتا و مسئولان دانشگاه کوئین، ما اینک در حال آزمایش این فناوری هستیم. نتایج اولیه بسیار نویدبخش بوده است. ما این آزمایش را در ماه ژانویه و در یک حلقه چاه متروکه حاوی سطح بالای هشدار‌دهنده آرسنیک شروع کردیم. پس از 3هفته، سطح آرسنیک به‌طور قابل توجهی کاهش یافت و پس از 7هفته مشاهده کردیم که سطح آرسنیک این چاه به زیر محدوده تعیین شده توسط آژانس حفاظت از محیط‌زیست رسیده است.



دکتر سن گوپتا که به‌منظور سرپرستی نصب این سیستم، از ایالت مذکور بازدید کرد، گفت: خوشحالم که آزمایش این واحد صنعتی در ایالت واشنگتن به مرحله اجرا گذاشته شده است. جنبه‌های کلیدی این فناوری که زندگی بشر را متحول می‌کند، ارزانی و سادگی نصب و راه‌اندازی آن است. هزینه یک واحد صنعتی برای تولید بیش از 6هزار لیتر آب در روز به‌طور متوسط کمتر از2500‌پوند (4هزار دلار)- کمتر از هزینه آن در جهان در حال توسعه - و هزینه راه‌اندازی آن 14‌پوند در ماه (20 دلار) است.

وی اظهار داشت: بدون در نظر گرفتن هرگونه عملیات نگهداری مکانیکی، عمر تخمینی هر واحد صنعتی در حدود 20‌سال است و این سیستم بسیار ساده و تنها با فشار دادن یک دکمه الکتریکی به کار می‌افتد. گفتنی است که در حال حاضر این فناوری نظر سایر بخش‌های ایالات متحده آمریکا را به‌خود جلب کرده و قرار است در 6 ماه آینده در کامبوج، ویتنام و مکزیک نیز به مرحله اجرا گذاشته شود.

منبع : همشهری آنلاین


ویدیو مرتبط :
زیاد آب بنوشیم(5خاصیت مهم آب آشامیدنی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیلبوردی که در کویر، آب آشامیدنی تولید می‌کند!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

بیلبوردی که در کویر، آب آشامیدنی تولید می‌کند!

محققان دانشگاه پرو نخستین نمونه بیلبورد جهان با قابلیت تولید آب آشامیدنی از رطوبت هوای بیابان را طراحی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، میانگین بارش در شهر لیما، پایتخت پرو کمتر از 2.5 سانتی متر در سال است و ساکنان این منطقه بیابانی برای تأمین آب دچار مشکل هستند.

محققان دانشگاه مهندسی و تکنولوژی پرو با همکاری یک آژانس تبلیغاتی بیلبوردی ساخته اند که در شرایط رطوبت 98 درصدی هوا با کمک پنچ ژنراتور، رطوبت در جو را جذب کرده و پس از تصفیه آب آشامیدنی تولید می کند.

روزانه 100 لیتر آب توسط بیلبورد تولید شده و در مخازن 20 لیتری انبار می شوند که بوسیله یک شیر آب در پایین ستون بیلبورد قابل برداشت است.

میزان آب تولیدی در یک دوره سه ماهه 9 هزارو 450 لیتر است که می تواند نیاز بسیاری از ساکنان منطقه را تأمین کند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

نخستین بیلبورد جهان با قابلیت تولید آب آشامیدنی از رطوبت هوای بیابان

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

نخستین بیلبورد جهان با قابلیت تولید آب آشامیدنی از رطوبت هوای بیابان

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

نخستین بیلبورد جهان با قابلیت تولید آب آشامیدنی از رطوبت هوای بیابان