سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آرتروز گردن و علائم آن



 

 

آرتروز گردن و علائم آن

 

ستون فقرات هم مثل هر ساختمان دیگر بطور طبیعی در معرض تغییرات ناشی از افزایش سن است اما برخی مسائل مثل حركات بیش از حد یا ناصحیح ، استفاده نادرست ، سوانح رانندگی كه باعث خمیدگی ناگهانی سر به جلو و سپس عقب می شوند ( Wiplash ) ، كارهای سنگین ، حمل وسایل و اشیاء روی سر ( كه در جامعه روستایی ما شایع است ) ، اختلالات مادرزادی و ... سرعت و شدت پیدایش این تغییرات را بیشتر می كنند.از جمله این تغییرات می توان به تغییر ساختمان دیسك بین مهره ای ، برجسته شدن آن به داخل كانال نخاعی یا سوراخ های بین مهره ای ، پیدایش خارهای استخوانی در لبه مهره ها ( اوستئوفیت ) و حتی تغییر شكل و بهم خوردن انحنای طبیعی آنها اشاره كرد .هر كدام از این تغییرات ، بسته به محل ، می توانند باعث فشار بر ریشه های عصبی یا حتی نخاع شوكی شوند و بیمار را علامتدار كنند .

 

علائم اسپوندیلوز گردنی :
اغلب بیماران با درد و محدودیت حركتی ناحیه گردن مراجعه می كنند .بسته به محل فشار ، ممكن است علائم محدود به اندام فوقانی باشند( بی حسی ، دردتیر كشنده به شانه یا دست و خصوصا پشت سر و كاهش قدرت عضلانی ) ، یا اندام تحتانی را درگیر كنند ( سفتی و اختلال در قدرت عضلانی پاها ، اختلالات حسی ، بی اختیاری یا احتباس ادرار و مدفوع و بعضا علائم در هر چهار اندام مشاهده می شوند .برخی از سر دردها خصوصا سردردهای نیز كشنده از پشت سر كه با حركات یا برخی وضعیت های خاص پدید می ایند ، درد بین دو كتف و درد شانه ها نیز از جمله علائمی هستند كه میتوانند در اثر اسپوندیلوز مشاهده شوند و متأسفانه پاسخ كمتری به درمان می دهند. برای بررسی و تأیید تشخیص اسپوندیلوز گردن می توان از عكس رادیوگرافی ساده در چهار جهت ، سی تی اسكن و MRI استفاده كرد كه هر یك ارزش خاص خود را دارند .


اصول درمانی :

بستن یقه های طبی مخصوص و محدود ساختن حركات گردن برای مدت كوتاه می تواند از شدت درد بكاهد ، حركات درمانی با احتیاط و فیزیوتراپی نیز در بسیاری از موارد مشكلات بیمار را كاهش می دهند اما در برخی موارد خصوصا در صورت وجود علائم عصبی یا شواهدی به نفع فشار بر نخاع ، انجام عمل جراحی كمك زیادی به بیمار خواهد كرد و علاوه بر كاهش درد از پیدایش علائم عصبی شدیدتر جلوگیری خواهد كرد .انجام یك سری حركات كششی و تقویتی می تواند از پیدایش درد های گردن و شانه جلوگیری كرده و درصد زیادی از موارد را بهبود بخشد .

منبع:drzohrabi.ir


ویدیو مرتبط :
علائم آرتروز زانو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورزش درمانی آرتروز گردن



آرتروز گردن,ورزشهای مناسب گردن,ورزش برای رفع گردن درد

ورزش درمانی آرتروز گردن
اعمال فشار به سر در جهت جلو به عقب
این تمرین سبب آرامش گردن و قسمت فوقانی ستون مهره سینه ای می شود.بر روی صندلی بنشینید و کمر را به حالت کاملا صاف قرار دهید . کف دست خود را بر روی چانه قرار دهید و در حالیکه صورت شما کاملا به جلو نگاه می کند چانه را با دست به عقب فشار دهید بطوریکه در پشت گردن و ستون مهره سینه ای احساس کشش و فشار کنید . این حرکت را در حد توان در طول روز انجام دهید.


کشش دو طرفه گردن
در پایان تمرین قبلی هنگامی که دست شما بر روی چانه اعمال نیرو می کند به آرامی گردن را به سمت چپ بچرخانید بطوریکه چشم شما به شانه چپ نگاه کند و بالعکس گردن را به سمت راست بطوریکه چشم شما به شانه راست نگاه کند بچرخانید.


توجه / هشدار
ورزش های فوق چنانچه دچار درد گردن یا بی حسی در گردن و اندام فوقانی هستید اکیدا ممنوع هستند.
منبع:sportmedicine.ir