سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آبروی همسرتان را حفظ كنید!



همسر بد اخلاق,نحوه برخورد با همسر بد اخلاق و پرخاشگر,راه های برخورد با همسر بد اخلاق و پرخاشگر

با یادآوری خوبی‌های او با همسر بد اخلاقتان مقابله كنید‎

 

«تو هیچ کاری رو درست انجام نمیدی»، «اخلاق برادرت خیلی از تو بهتره»، «یه ذره آشپزی رو از مادرم یاد بگیر»، «شوهرهای مردم همه کار برای زن‌هاشون انجام میدن ولی تو فقط ادعا داری»، «مامانت خودشو کشت با این جهیزیه‌دادنش» و هزار طعنه و کنایه دیگر میان برخی همسران رد و بدل می‌شود و زندگی شیرینشان را به سمت و سوی تلخی سوق می‌دهد.

درست است كه تحمل همسر بد اخلاق بسیار سخت است اما باید گفت این مشكلی نیست كه راه‌حلی برایش وجود نداشته باشد. به‌طور قطع چگونگی برخورد با یك همسر بد اخلاق، به میزان شكیبایی شما بستگی دارد. اگر شما نیز در زندگی مشترك با مشكل آزار زبانی و كلامی همسرتان مواجه هستید بهتر است به راهكارهای دكترنیلچی‌زاده برای مقابله با آن توجه كنید.

با همه قوا حریم‌ها را حفظ كنید!
یكی از حقوقی كه زن و شوهر باید آن را برای طرف مقابل رعایت كنند، دوری از بدگویی و بدزبانی است؛ چرا كه اثر آن زدودن محبت و عشق زن و شوهر نسبت به یكدیگر است و چنین رفتار ناپسندی ریشه محبت را خشك می‌كند اگر زن در برابر شوهر بدزبانی كند، در همان جمله‌ اول احساس مرد را جریحه‌دار می‌كند. اگر مرد چنین رفتاری انجام دهد به محبت همسر خود صدمه وارد كرده است. اگر این تندخویی و بدزبانی از طرف هر دو ادامه پیدا كند قطعا حرمت‌ها شكسته می‌شود و ممكن است محبت به نفرت تبدیل شود؛ درحالی‌كه ستون اصلی برپایی خانواده محبت است. بنابراین هم زن و هم شوهر باید همه تلاش خود را به‌كار بگیرند تا اجازه ندهند محبت بین آنها به وسیله این بی‌احترامی‌های كلامی از بین برود.

همسرتان را خلع سلاح كنید!
«آنقدر بدی‌های او مرا اذیت كرده كه نمی‌خواهم خوبی‌های او را به چشم بیاورم». دقیقا آنچه خطرناك و سم مهلك زندگی مشترك به‌حساب می‌آید، همین مسئله است. شما می‌توانید با یادآوری خوبی‌های او با همسر بد اخلاقتان مقابله كنید. این یك قاعده كلی است؛ یعنی خوبی‌های كوچك و پیش پا افتاده همسرتان كه بد زبان و بد گفتار است را برای خودتان درنظر بگیرید و در مقابل او به بیان آنها بپردازید. با یادآوری خوبی‌ها و نكات مثبت به همسرتان او را یاری كنید تا همسر بد اخلاقتان این رفتار ها را كنار بگذارد؛ به‌طور قطع با ادامه این رفتار از سوی شما او با خود فكر می‌كند كه من چرا با وجود این همه خوبی، این رفتار بد را نمی‌توانم كنار بگذارم و دل همسرم را كه خوبی‌های مرا می‌بیند با زبانم بلرزانم.

نحوه برخورد با همسر بد اخلاق و پرخاشگر,همسر بد اخلاق,نحوه برخورد با همسر بد اخلاق و پرخاشگر

آرامش به همسر بد اخلاقتان كمك خواهید كرد كه خشمش را تخلیه كند‎

 

به ظرفیت خود رسیدگی كنید!
طبیعی است كه هر آدمی ممكن است در مقابل همسر بد اخلاق هنگام خشونت و آزارهای كلامی و طعنه و نیش و كنایه كم بیاورد و خشمگین شود و احساسات پرخاشگرایانه از خود بروز بدهد. مخصوصا اگر این آزارها از طرف نزدیك‌ترین فرد زندگی آدم باشد دردناك‌تر و غیرقابل تحمل‌تر است. برای پیشگیری و حتی درمان این خلق و خو در مقابل همسر بد اخلاقتان بهتر است قدرت مدیریت جریان‌ها را مهربانانه و عاشقانه به‌عهده بگیرید؛ یعنی وقتی كه همسر بد اخلاقتان به هر دلیلی با بهانه یا بی‌بهانه اقدام به آزار كلامی و بدگفتاری می‌كند باید آنقدر ظرفیت امنیت عاطفی خود را با عبادت، روش‌های معنوی، ورزش و تغذیه‌های سالم بالا ببرید كه بتوانید فشار عصبی خود را در این مواقع به حداقل ممكن برسانید. با این رفتارتان در نهایت آرامش به همسر بد اخلاقتان كمك خواهید كرد كه خشمش را تخلیه كند.

مادر و پدر و خواهر و برادر شما به این علت كه به شما وابستگی عاطفی دارند، خیلی دوست‌تان دارند. بنابراین طبیعی است كه با كوچك‌ترین اذیت و آزاری كه برای شما پیش بیاید فوق العاده ناراحت می‌شوند و اگر آدم‌های خیلی عاقل و مدبری نباشند این مشكل را بیشتر می‌كنند. اگر آدم‌های مدبری هم باشند این مشكل را حل می‌كنند اما در گوشه ذهن آنها تلخی رفتار این آدم باقی می‌ماند و سخت می‌توانند آن را از ذهن خود دور كنند.شما به‌عنوان یك همسر، از همسر بد اخلاقتان تلخ‌كامی و تلخ رفتاری را  دیده‌اید و هم روابط خوب و عاشقانه او را. آن خوشی‌ها می‌تواند این بدی‌ها را از بین ببرد ولی در مورد مادر و خواهر و برادر شما این مسئله اتفاق نمی‌افتد.

ابزار سكوت را دریابید!
 بدزبانی و آزار كلامی همسر بد اخلاق شما با پاسخ گفتن شما قطعا بیشتر می‌شود؛ چون خشم به‌دنبال طعمه می‌رود. اكثر همسران وقتی كه طرف مقابلشان به خانواده آنها بد می‌گوید سكوت نمی‌كنند بلكه متأسفانه مقابله به مثل می‌كنند و با این رفتار غلط آتش كینه و دعوا بیشتر می‌شود. این یك قاعده كلی در سبك زندگی اسلامی است كه هر موقع كسی به شما ده‌ها حرف ناروا زد به او بگویید كه اگر 10حرف ناروای دیگر بزنی یك‌بار هم جواب تو را نمی‌دهم. زندگی ائمه بزرگوار به ما یاد داده است كه هرگاه حرف بیخود و بیهوده‌ای از سوی كسی به شما گفته شد از كنار آن عبور كنید. درست مثل یك ماهی كه در دست كسی به راحتی نمی‌ماند و سُر می‌خورد.

محبت بهترین راه پیشگیری است
همسر بد اخلاقی كه اقدام به آزار كلامی می‌كند شروع‌كننده یك بازی غلط است. این افراد اصلا ابایی ندارند كه مدام همسرشان را از خود ناراحت كنند. با خود فكر كنید كه با این رفتار می‌خواهید چه چیزی را به‌دست آورید؟ آیا می‌خواهید در زندگی مشترك قدرت‌تان را به رخ همسرتان بكشید یا می‌خواهید او را از خودتان بترسانید. خب اگر شما چنین قدرت‌هایی دارید آن را در راستای بهتر شدن زندگیتان به‌كار ببرید؛ مثلا به جای اینكه این همه انرژی صرف كنید كه همسرتان را آزار دهید به او بگویید كه اگر همه دنیا را هم به من بدهند من به زن دیگری غیر از تو نگاه نمی‌كنم یا تو بهترین مرد دنیا هستی. یكی از اصول مهم زندگی مودت و رحمت است كه خدا در بین زن و شوهر پس از عقد جاری می‌كند پس همواره به این اصل توجه كنید و ملاحظه یكدیگر را بكنید.

ریشه‌یاب خوبی باشید
اگر احساس می‌كنید كه آزارها و خشونت‌های كلامی و زبانی و طعنه‌ها و كنایه‌های همسر بد اخلاقتان هر روز بیشتر می‌شود و ادامه‌دار شده حتما با خودتان فكر كنید كه این رفتار او چه علت‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ ریشه‌یابی كنید تا بتوانید مشكل را حل كنید اما برای این ریشه‌یابی با خودتان صادق باشید. قرار نیست همیشه او مقصر باشد و شما مظلوم. رفتار خود را نیز مرور كنید و با خودتان بگویید شاید من رفتاری در زندگی مشترك از خود نشان داده‌ام كه باعث شده همسرم دست به چنین رفتاری بزند. حتما در این حالت ریشه موضوع و مشكل را پیدا خواهید كرد. در این صورت حتما آن را با همسر بد اخلاقتان در میان بگذارید و با او به‌صورت آرام و ملایم صحبت كنید تا با كمك یكدیگر بتوانید این مشكل را حل كنید.

راه های برخورد با همسر بد اخلاق و پرخاشگر,نحوه برخورد با همسر بد اخلاق و پرخاشگر,همسر بد اخلاق

همسر بد اخلاقی كه اقدام به آزار كلامی می‌كند شروع‌كننده یك بازی غلط است‎

 

خانه را محل آرامش بسازید!
همانگونه كه شما دلتان می‌خواهد در خانه بیشترین آرامش را داشته باشید، باید بتوانید این آرامش را برای همسر خود نیز فراهم كنید. در حقیقت آن فردی كه از رفتار همسر خود و یا خانواده او ناراضی است یقین بداند كه با بدرفتاری خود، محبت را در زندگی از بین می‌برد. بهترین راه درمان این است كه یادتان باشد وقتی كه بدرفتاری می‌كنید خداوند این بدرفتاری شما را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. به‌خصوص در مقابل همسری كه نمی‌خواهد جدا شود و قصد دارد زندگی مشترك خودش را با شما بسازد. هر زمان احساس كردید كه دارید به نفس خود اجازه می‌دهید كه همسرتان را با رفتارها و كلام خود آزار بدهید، استغفار كنید و از خدا كمك بخواهید و سر خود را به كاری مشغول كنید تا ذهنتان از این موضوع منحرف شود.

سوال:خانمی بیست‌و‌پنج ساله هستم كه چند‌ماه بیشتر از زندگی مشتركم نمی‌گذرد. همسر من قبل از ازدواج با خانم دیگری رابطه عاطفه داشته كه البته منتهی به ازدواج نشده ولی او نمی‌خواهد این موضوع را فراموش كند و شب‌ها به یاد او می‌افتد و گریه می‌كند. از رفتار او خسته شده‌ام. بارها خانواده همسرم را مورد سرزنش قرار داده‌ام كه چرا با وجود اینكه می‌دانستند او به شخص دیگری هنوز فكر می‌كند برایش زن گرفته‌اند. مدتی است فكر جدایی به سرم افتاده ولی همسرم را دوست دارم. لطفا مرا در این زمینه راهنمایی كنید؟


دكتر ایمانی؛
پاسخ: یكی از مشكلاتی كه متأسفانه در زندگی مشترك وجود دارد این است كه زمانی كه دخترها و پسرها ازدواج می‌كنند و وارد یك زندگی مشترك می‌شوند همچنان به یاد كسی هستند كه قبلا با او یك رابطه عاشقانه را تجربه كرده‌اند. وقتی این اتفاق پس از زندگی مشترك رخ می‌دهد خیلی كار برای ادامه زندگی سخت می‌شود. مدام در زندگی مشترك بهانه‌گیر می‌شوند. احساس سردی دارند. به همسرشان تمایلی ندارند. همیشه دوست دارند تنها باشند. حتی ممكن است به ایجاد رابطه با این شخص پس از زندگی مشترك فكر كنند و هزاران آسیب دیگر كه زندگی مشترك را با این روش مورد تهدید قرار می‌دهد.

این خانم بزرگوار عنوان كرده‌اند كه همسرشان هنوز به‌خاطر نرسیدن به فردی كه به او علاقه داشته گریه می‌كند و احتمالا زندگی گرمی بین او و همسرش وجود ندارد. به‌احتمال خیلی زیاد خانواده این فرد برای فرار او از گذشته تصمیم گرفته‌اند كه پسرشان زندگی مشترك را تجربه كند با این امید كه این فرد را فراموش می‌كند اما باید بدانیم كه این روش خوبی برای فراموش كردن طرف مقابل نیست.

بنده توصیه می‌كنم كه در مرحله اول همسرتان را درك كنید. البته همین كه به‌دنبال راه‌حلی برای رفع این مشكل هستید خود نشان از درك بالای شما دارد. سعی كنید احساس او را بفهمید و بدانید این طبیعت عشق است كه به راحتی نمی‌توان آن را فراموش كرد.

سعی كنید فقط خودتان این مشكل را حل كنید. مطرح كردن اینگونه مسائل با خانواده خودتان یا همسرتان و سرزنش كردن آنها حس اعتماد همسرتان را نسبت به شما در شرایطی كه نیاز است به شما تكیه كند از بین می‌برد.

اگر همسرتان درباره او حرفی زد عصبانی نشوید. اجازه بدهید احساسش را بیان كند. سریع در مقابل حرف‌های او جبهه نگیرید و از كوره در نروید. اصلا شوهرتان را تحقیر نكنید. تحقیر كردن او در این زمینه و در چنین شرایطی فقط شما را از هم دورتر می‌كند. سعی كنید یك دوست صمیمی برای او باشید. برای شناخت نیازها و چیزهایی كه دوست دارد تلاش كنید. برای این موضوع می‌توانید از خانواده همسرتان به‌صورت غیرمستقیم كمك بگیرید.

كاملا قاطعانه و جدی به همسرتان بگویید كه این رفتار او اعتماد شما را مورد خدشه قرار داده است. از او بخواهید كه خودش را جای شما بگذارد ببیند آیا می‌تواند یك لحظه در كنار زنی زندگی كند كه مدام به فرد دیگری فكر می‌كند. البته به این فكر هم نباشید كه اشتباه شوهرتان را با یك اشتباه بزرگ‌تر پاسخ بدهید. مثلا او را تهدید كنید كه من هم به‌دنبال شخصی دیگری می‌روم تا به این طریق از تو انتقام بگیرم. به او بگویید همانطور كه نبود این فرد در زندگی‌اش او را آزرده شما نیز از نبود او در زندگی‌اش رنج می‌برید. سعی كنید به این طریق كمی او را دچار عذاب وجدان كنید.

اصلا همسرتان را در این شرایط كنترل نكنید. موبایل یا دیگر وسایل شخصی‌اش را چك نكنید بلكه فقط تلاش كنید اعتمادش را جلب كنید و او را به‌خاطر این موضوع تحقیر نكنید.

در برخی از موارد كه افراد به آن شخصی كه می‌خواهند نمی‌رسند، سعی می‌كنند داشته‌های آن زن را به رخ همسرشان بكشند. شما نیز احتمالا در این زمینه مورد مقایسه قرار گرفته‌اید. ممكن است به شما بگوید كه اگر من با آن شخص ازدواج كرده بودم الان زندگی‌ام به‌گونه‌ای بهتر بود ولی شما در مقابل به‌گونه‌ای رفتار كنید كه این افكار از ذهن همسرتان نگذرد و او نتواند شما را با شخص دیگری مقایسه كند.

منبع:همشهری آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
حفظ آبروی اشخاص

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خود را از آسیب امواج مغناطیسی حفظ كنید



 

 

 

امواج مغناطیسی

 

 

می گویند ما در دنیایی از امواج و انرژی ها زندگی می كنیم، امواجی كه از منابعی مختلف و متفاوت در گوشه و كنار زندگی ما و حتی نزدیك تر مثلا در جیب ها یا كیف مان ساطع می شوند و هر روز در اخبار و مطالب تحقیقی از مضرات آنها نظیر تلفن همراه، تلویزیون، رادیو، رایانه و... می شنویم.

در واقع طبیعت ماده و انرژی است كه این دو به هم تبدیل می شوند. پس ما در اقیانوسی از انرژی ها زندگی می كنیم و این انرژی ها اشكال مختلف دارند. ما نسبت به بعضی انرژی ها، گیرنده های حساسی در بدن داریم. مثلا در خصوص نور مرئی، به محض این كه نور در چشم ما می زند، مردمك چشم بسته می شود و از چشم محافظت می كند در واقع گیرنده های بدن می فهمند كه این انرژی به ما تابیده است.

در مورد انرژی گرما هم به همین صورت است. وقتی نزدیك اجاق گاز می شوید، خیلی راحت می فهمید كه به بدن تان گرما می رسد، اما بعضی انرژی ها این گونه نیست و اگر مقدار خیلی زیادی از این انرژی ها حتی در حد مرگ به ما برسد گیرنده ای نداریم كه ما را خبردار كند. یكی از این اشكال، اشكال تشعشعات ناشی از مواد رادیواكتیو و تجهیزات و دستگاه هایی است كه این مواد در آنها به كار رفته یا تجهیزات و دستگاه هایی است كه در آنها جریان برق وجود دارد، یعنی اطراف شان میدان مغناطیسی وجود دارد، ذات الكترون این است كه از هر جا عبور كند، از هر رسانا و هادی كه حركت كند، اطراف خود ۲ میدان درست می كند؛ یكی میدان الكتریكی و دیگری میدان مغناطیسی.

در این دو میدان انرژی وجود دارد و از آنجا كه بدن ما انسان ها هادی است الكترون از آن عبور می كند. اگر ما در آن میدان قرار بگیریم، انرژی آن میدان به ما منتقل می شود. اطراف ما وسیله های برقی وجود دارند كه سبب ایجاد این ۲ میدان می شوند و اجسام هادی را تحت تاثیر خود قرار می دهند بسته به حجم و قدرت این میدان هاست كه ما در این میدان قرار می گیریم.

علی گورانی، كارشناس مسوول بهداشت پرتوها، در این باره  می گوید: بیشترین انرژی كه به بدن می رسد یا بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، ناشی از پرتوهای یونیزان است كه از منابع طبیعی یا مصنوعی منتشر می شود.بیش از ۸۰ درصد این انرژی از طبیعت و فقط ۱۵ درصد آن ناشی از تجهیزات پزشكی است.

گورانی می افزاید: جالب است بدانید معمولا مردم تصور می كنند وسیله ای كه به برق اتصال دارد، اما خاموش است، میدان ندارد در حالی كه وسایل برقی در صورت خاموش بودن، همین كه پریز آنها به برق متصل باشد میدان الكتریكی را دارند. یعنی اگر سیم لباسشویی به پریز وصل باشد و دستگاه خاموش باشد، كودكی كه در كنار لباسشویی خوابیده است، در میدان الكتریكی قرار دارد. مثال دیگر كودكی است كه مقابل تلویزیون خاموش خوابش برده است. در خصوص لوازم خانگی كه الكتروموتور و سیم پیچ دارند، مثل سشوار، ماشین لباسشویی و جاروبرقی هم شدت میدان مغناطیسی بالاتر است.

او ادامه می دهد: شاید بسیاری از ما در مورد امواج خطرناك منتشر شده از دكل های فشار برق قوی مطالبی شنیده باشیم اما آیا می دانستید كه طبق نتایج تحقیقات علمی، میدان مغناطیسی یك سشوار روشن چندین برابر میدان مغناطیسی ایجاد شده در زیر یك دكل برق است؛ میدان مغناطیسی ناشی از ماشین لباسشویی نیز به همین گونه است.

گورانی تاكید می كند: بنابراین توصیه می شود هرگز كودك خود را در نزدیكی ماشین لباسشویی روشن نخوابانید. میدان مغناطیسی باعث گرم شدن بافت های بدن می شود، هرچه بافت دارای رگ و جریان خون كمتری باشد، میزان افزایش دمای آن بیشتر است. بنابراین باید با دقت كافی از این وسایل استفاده كرد.

● تلفن همراه، پرمصرف ترین

دكترعلی اكبر موسوی موحدی، استاد بیوشیمی از تلفن های همراه به عنوان یكی از پرمصرف ترین تجهیزات دارای امواج الكترومغناطیس نام می برد و می گوید: نقش منفی میدان های الكترومغناطیسی و اثرات سوء آن بر سیستم های زیستی به دلیل عدم دستورالعمل معین، آموزش صحیح بهره برداری و استفاده بهینه از سیستم های ارتباطی و مخابراتی به ویژه عدم آشنایی كاربران از تداخل و تزاحم های استفاده همزمان تلفن همراه با وسایل دیگر مانند رایانه، میكروفر، تلویزیون، استفاده از داروهای خاص یا داشتن بیماری است.

او ادامه می دهد: اثر سوء میدان های الكترومغناطیسی به ویژه میدان تلفن همراه به صورت فزاینده نقش تخریبی در بدن، ارگانیسم ها، بافت ها، سلول ها و ماكروملكول های حیاتی مانند DNA، پروتئین ها و آنزیم ها خواهد داشت.

به گفته موسوی نباید به تلفن همراه به عنوان وسیله ای بی خطر نگاه كرد و هر كس هر اندازه كه تمایل داشت از آن استفاده كند؛ بلكه كاربرد تلفن همراه باید همانند مصرف دارو، محدود و كنترل شده و اصطلاحا دارای دوز مشخص باشد؛ به طوری كه یك فرد تنها ساعاتی از روز را می تواند از تلفن همراه استفاده كند و پس از آن حق استفاده دوباره از آن را نخواهد داشت.استاد مركز تحقیقات بیوشیمی ــ بیوفیزیك دانشگاه تهران تصریح می كند: مساله مهم دیگری كه باید مورد توجه محققان قرار بگیرد، دوز مشخص استفاده از تلفن همراه برای مبتلایان به بیماری های گوناگون است؛ مثلا، میزان استفاده از تلفن همراه در افراد دیابتی كه در برابر امواج آسیب پذیرتر از افراد سالم هستند، باید متفاوت باشد.

● چه باید كرد؟

از سال ۹۶ این دلهره جهان را فراگرفت كه واقعا این پرتوها چه بلایی سر ما می آورند به كمك سازمان ملل، آژانس های ملی و منطقه ای و تحقیقاتی و سازمان بهداشت جهانی پروژه ای به اسم EMF یعنی پروژه بین المللی فیلدهای الكترومغناطیس تعریف كردند و نتیجه این تحقیقات این شد كه لازم نیست مردم بترسند، اما باید احتیاط كنند.كارشناس مسوول بهداشت پرتوها در وزارت بهداشت ادامه می دهد: مثلا گفتند ما نتوانستیم ثابت كنیم تلویزیونی كه مردم ۵۰ سال از آن استفاده كرده اند، آیا مردم را به سرطان مبتلا كرد یا نه. اما بنا بر اطلاعات موجود، عقل سلیم حكم می كند خود را در معرض آن قرار ندهیم.

به گفته گورانی، تا می شود نباید از دستگاه هایی نظیر تلویزیون یا تلفن همراه استفاده كرد اما اگر نمی توانید باید فاصله تان را از این وسایل زیاد كنید و سعی كنید بین خود و منبع انرژی مانع یا حفاظ ایجاد كنید. هر پرتو حفاظ مخصوص خود را دارد، مثلا در رادیولوژی ها می گویند سرب كوبی كنید. دیوار همه رادیولوژی ها از سرب است. وقتی شما پشت دیوار هستید فاصله تان از منبع خیلی كوتاه است، اما چون مانع دارید ترس ندارید. وی می افزاید: تا جایی كه امكان دارد، استفاده نكنیم. اگر استفاده كردیم، تا جایی كه ممكن است از ما دور باشد، حالا كه نمی شود دور شود، تا جایی كه می شود حفاظ ایجاد كنیم؛ یعنی از تمركز انرژی به قسمت خاصی از بدن جلوگیری كنیم.مثلا یكی از حفاظ های تلفن همراه این است كه هنگام صحبت، از پخش كننده صدا استفاده كنیم و در واقع سبب پراكندگی انرژی شویم. براساس منابع مطالعات و آمارهای موجود در این زمینه، سرطان های زیادی را به تلفن همراه ربط می دهند...../تحلیل:جام جم