سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

یتیم خانه فاگین و ماجراهای الیور تویست


الیورتویست که کتابش همواره با استقبال گسترده کودکان و نوجوانان ایرانی مواجه شده بود، پخش کارتون آن در شبکه های تلویزیونی ایران، با علاقمندی مخاطبان تلویزیونی همراه بود.





صبح بخیر: کارتون خاطره انگیز الیور تویست یکی از مجموعه برنامه های جذاب و پر ماجرای روزگار نه چندان دور بود. الیورتویست که کتابش همواره با استقبال گسترده کودکان و نوجوانان ایرانی مواجه شده بود، پخش کارتون آن در شبکه های تلویزیونی ایران، با علاقمندی مخاطبان تلویزیونی همراه بود. الیور تویست به عنوان شخصیت اول این مجموعه کارتونی، در کنار فاگین، مسئول یک یتیم خانه که کودکان بی سرپرست را در امور دزدی سرپرستی می کرد، کارتونی جذاب و پر ماجرا را برای کودکان رقم می زد.

همه چیز درباره واتو واتو، پرنده اعجاب انگیز

کارتون الیور تویست در سال 1996 توسط کمپانی Saban Entertainment و به عنوان محصولی فرانسوی – امریکایی طراحی و تولید می شود که در 52 قسمت  منتشر می شود. شرکت سابان، مانند شرکت Nippon ژاپن که کارتون های بسیاری از جمله واتو واتو و بارباپابا را طراحی و تولید کرد، یک شرکت آمریکایی است که از سال 1983 میلادی به این سو در عرصه صنعت سرگرمی فعالیت دارد. کارآگاه گچت مشهور، یکی از تولیدات معروف این کمپانی انیمیشن سازی غربی می باشد.

یتیم خانه فاگین و ماجراهای الیور تویست در لندن قرن 19

گفته می شود که سرگئی آیزنشتاین، کارگردان مشهور روس که از آن به عنوان پدر تدوین در سینما یاد می برند، معتقد بود که جنبه های مهمی از دنیای سینما، مدیون تاثیراتی هست که چارلز دیکنز با داستانهایش به خصوص اولیور تویست بر روی هنر هفتم قرار داد. دیکنز را اولین کسی می دانند که مفهوم مونتاژ موازی را در داستانهایش روایت کرد و تا امروز، هزاران اقتباس از آثارش به شکل های مختلف ساخته شده که حدود 100 مورد در دوران سینمای صامت بوده است. به هر حال، نقش دیکنز و داستانهایش بر روی تاریخ سینما نیز قابل انکار نیست.

اگر چه گرافیگ و تصویر سازی این مجموعه کارتونی در قیاس با کارتون های امروزی، از کیفیت های بالا و HD برخوردار نبود، اما همانند بینواایان و بارباپاپا یا واتو واتو، این کارتون ، جذابیت های شنیداری و بصری خاص خود را به مخاطبان خردسال و حتی بزرگسال انتقال می داد. در کارتون الیور تویست که به صورت های مختلف و حتی به صورت سریال تلویزیونی برای کودکان و نوجوانان بارها پخش شد، شخصیت های متعدد و داستان های گوناگونی در آن ها ارائه شده بود که مخاطب را با خود همراه می کرد.

همواره در کارتون هایی اقتباسی از داستان های شهیر غرب یا شرق، جدال خیر و شر در کنار انتقال پیام های مختلف به مخاطب، در دستور کار رمان نویسان، برنامه سازان و تهیه کننده گان برنامه های ویژه گروه خردسال هست. این ویژگی ها را در کارتون خاطره انگیز الیور تویست و حتی مجموعه تلویزیونی آن نیز که با کارکترهای غیر کارتونی و انسانی همراه بود، قابل مشاهده بود.
 
یتیم خانه فاگین و ماجراهای الیور تویست در لندن قرن 19

کارتون الیور تویست در واقع اقتباسی از دومین رمان مشهور نویسنده بزرگ انگلیسی، چارلز دیکنز بود. چارلز دیکنز، این رمان را به صورت پاورقی در ماهنامه انگلیسی زبان Bentley’s Miscellany در دهه چهل قرن نوزدهم میلادی منتشر کرد که بعدها به صورت کتابی واحد در اختیار مخاطبان در سراسر جهان قرار گرفت و فیلم ها و کارتون های بسیاری از ان های ساخته شد که با استقبال فراوانی نیز مانند اثر بی نظیر بینوایان ویکتور هوگو رو به رو شد.

جارلز دیکنز و این کارتون، سرگذشت زندگی الیور تویست جوان را به تصویر می کشد که چگونه مجبور است بدون سرپرستی پدر و مادر، در جامعه آن زمان انگلیس و در میان آدم های فاسد، پرورش یافته و با مسایل مختلف زندگی دست و پنجه نرم کند. الیورتویست، ما رو به دنیای تاریک و تیره لندن اواسط قرن نوزدهم میلادی می برد که در آن، فقر و تنگدستی و بی عدالتی حاکم بر جامعه و نهاده های مختلف آن نمود عینی دارد.

در واقع همان وضعی که ویکتور هوگو در بینوایان، تلاش دارد تا جامعه آن روزگار فرانسه پیش از مدرنیته را به تصویر بکشد. این بار، الیور در لندن پر از مه با خانه های چوبی و بی عدالتی اما امیدوار به مسیرهای جدید. در این کارتون ابتدا نشان داده می شود که الیور در یتیم خانه یک تبهکار با سابقه به نام فاگین قرار دارد که در آن دستگاه تعلیم و تربیت بر مبنای دزدی و خیانت آموزش داده می شود. ما بامبل را می بینیم که در واقع یک نگهبان کلیسا هست و از تازیانه زدن به بچه های بدبخت لذت می برد به طوری که الیور از پیش او میگریزد و به لندن فرار میکند و در نهایت وارد تیم فاگین می شود. فاگین مظهر پلیدی و زشتی و شاید بخشی از فرهنگ غالب زشتی در  لندن قرن نوزدهم میلادی است که دیکنز آن را در این رمان و در کارتون به تصویر می کشد.

یتیم خانه فاگین و ماجراهای الیور تویست در لندن قرن 19

داجر تردست و بیل سایکس، بارها در کارتون دیده می شود و با الیور همراه می شوند. الیور در نهایت از چنگ رفقای پلیدش باز در می رود و با آقای BrownBale آشنا می شود که مسیر زندگیش را تغییر می دهد. ..  این کارتون اقتباسی از اثری مشهور و ارزشمند است. دیکنز در اولیور تویست کوشید تا دنیایی گوناگون با خصوصیت های مختلف از بی رحمی و سنگدلی را به تصویر بکشد و ستم هایی که به کودکان می شود را باز گو کند. هشداری به نسل آینده. هشداری که نه برای سرگرمی، بلکه برای توجه بیش تر بود. آیا می دانید که کودکان لندن اواسط قرن نوزدهم، همچنان در لندن قرن بیست و یکم یافت می شود و از کودکان لندن گرسنه به خواب می روند؟

یتیم خانه فاگین و ماجراهای الیور تویست در لندن قرن 19

شخصیت های اصلی
 
یتیم خانه فاگین و ماجراهای الیور تویست در لندن قرن 19

فاگین- خیلی ها این شخصیت زشت و عصبانی و کثیف اما جالب را به خاطر دارند. وی یک یهودی بود که بچه های یتیم را از خیابان ها جمع آوری میکرد و به آن ها اصول دزدی را در مکان های مختلف شهر آموزش می داد و آب و غذا و مکان خواب برای آن ها فراهم می کرد.

بیل سایکس- دزدی بی رحم بود که در لابلای کارتون آن را بارها دیدیم.

چارلی بیتز – یکی از افرادی که در یتیم خانه فاگین مشغول به کار بود  و از دوستان الیور شد.

نانسی - دوست بیل سایکس بود که توسط فاگین پرورش یافته بود اما علاقمند به ترک این محل و روی آوردن به زندگی آبرومندانه بود.

آقای بران بل-نجات دهنده الیور و مردی نیکوکار بود که در تغییر مسیر الیور نقش زیادی ایفا کرد.
 
 یتیم خانه فاگین و ماجراهای الیور تویست در لندن قرن 19
(تصویر نخستین اثر از کتاب الیور تویست- نوشته چارلز دیکنز - 1838)

این اثر به ده ها زبان دنیا ترجمه و میلیون ها نسخه از آن در یک قرن اخیر به فروش رفته است.

دانلود نسخه ای از کارتون اولیور تویست ( به زبان اصلی)

https://www.youtube.com/watch?v=UqfmVlQb1Jo

و شاید شما، نسخه انیمیشن کلاسیک اولیور تویست را به خاطر داشته باشید



بخش هایی از فیلمی درباره اولیور تویست – ساخت 1948 (صحنه دیدار اولیور با فاگین)



ویدیو مرتبط :
یه یتیم با صدای متین نیرومند : الیور توییست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فیلمبرداری سکانس‌های باقی مانده «یتیم‌خانه ایران» پایان یافت+تصویر جدید



اخبار,اخبارفرهنگی,  فیلم سینمایی  یتیم خانه ایران

 فیلمبرداری فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» اثر جدید ابوالقاسم طالبی در شمال کشور پایان یافت و گروه سازنده در تلاش هستند تا فیلم را آماده نمایش کنند.

 فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» اثر ابوالقاسم طالبی درحالی این روزها درحال اتمام مراحل فنی خود است که گروه سازنده فیلمبرداری چهار سکانس باقی مانده  در شمال کشور را به اتمام رساندند و این سکانس های باقی مانده به تدوین رسید.
 

اخبار,اخبارفرهنگی,  فیلم سینمایی  یتیم خانه ایران


بنابراین گزارش، گروه سازنده  «یتیم خانه ایران» پس از هفت ماه تولید هفته گذشته برای فیلمبرداری چهار سکانس باقیمانده این اثر سینمایی به شمال کشور رفته و روز گذشته به تهران بازگشتند تا باقیمانده مراحل فنی را به پایان برسانند. گروه سازنده نمایشی در جشنواره فیلم فجر خواهند داشت و تمام تلاششان این است که به وعده خود عمل کنند.

در این اثر سینمایی بازیگرانی همچون: علیرام نورایی، جعفر دهقان، فرخ نعمتی‏، قطب الدین صادقی، آهو خردمند، علی شادمان، ایمان صفا، بهار محمد پور، بهارک صالح نیا، حمید تاج دولتی، والا شهیری، مصطفی بهشتی، ، مهری آل آقا ، محسن حسینی، اصغر حیدری،  ملیکا شعبان، مجید معافی ایفای نقش می‌کنند.

برایان تورفه از انگلیس، کامرون چاپمن از انگلیس، برت جان کورن از هلند، پاول دیونی از انگلیس، جان اتول از ایرلند، توبی هیوز از انگلیس و کلوم کوتس از انگلیس از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر سینمایی حضور دارند.

تعدادی از عوامل تولید فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» عبارتند: از نویسنده و کارگردان: ابوالقاسم طالبی، تهیه‌کننده: محمدرضا تخت‌کشیان، مدیرپروژه: دکتر مقدم فر، مشاور کارگردان و برنامه‌ریز: حسن لفافیان، اکبر منصور فلاح، دستیاران کارگردان: مسعود جیرانی، سحر جراح منشی صحنه: حسن بهاردی، مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی‌جم، مدیر صدابرداری: بهمن حیدری، تدوین: حسین زندباف،طراح صحنه و لباس: عباس بلوندی، طراح گریم: داریوش صالحیان، عکاس: محمد فوقانی، ‌مدیر تولید: داود معدنی، منشی صحنه: محسن بهاری، جلوه‌‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، جلوه‌‌های ویژه بصری: حسن پیله‌ور.

«یتیم‌خانه ایران» داستان قحطی و خشکسالی عظیم ایران که در سال‌های 1296 تا 1299 و در کوران جنگ جهانی اول در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس رخ داد را روایت می کند.

 اخبار  فرهنگی  -  فارس