سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

گفتگو با بازیگر مجموعه قهوه تلخ



 

 

گفتگو با بازیگر و دستیار کارگردان مجموعه قهوه تلخ

 

گفتگو با بازیگر و دستیار کارگردان مجموعه قهوه تلخ


میعادگاه ما لوکیشن مجموعه قهوه تلخ است، پس از هماهنگی وارد می‌شوم ، اتاق بازیگران با آن فضای دست ساز ابداعی خود، اولین اتاقی‌ست که وارد آن می‌شوم، گنجشک خان دیلمی ‌با لباسی امروزی و....


تاریخ می‌نویسم تا آیندگان بدانند که بود و چه شد

کاتب دربارم، گنجشک خان دیلمی‌ برادر بیخودی، فرزند اعتماد السلطنه و اختر الملوک، تنها کارم نوشتن تاریخ است برای آیندگان تا بدانند که بود و چه شد، کاتبی که هیچ اطلاعی از آینده و سرنوشت خود ندارد.


میعادگاه ما لوکیشن مجموعه قهوه تلخ است، پس از هماهنگی وارد می‌شوم ، اتاق بازیگران با آن فضای دست ساز ابداعی خود، اولین اتاقی‌ست که وارد آن می‌شوم، گنجشک خان دیلمی ‌با لباسی امروزی و بدون کلاه معروف خود در حال هماهنگی با عوامل است، پس از سلام از او برای دقایقی گپ و گفت دعوت می‌کنم، که با لبخندی حاکی از رضایت و سری که به نشانه تایید تکان می‌دهد، کنارم می‌نشیند.

 

شایان احدی فر بازیگر و دستیار کارگردان مجموعه قهوه تلخ در گفتگو با "دی نا" نکته سنجی و ریز‌بینی مهران مدیری و همدلی و همراهی عوامل این مجموعه را دلیل استقبال گسترده مخاطبان عنوان کرد.

 


همکاری شما با مهران مدیری که سالهاست پابرجاست از کجا آغاز شد؟

اولین بار سر لوکیشن پاورچین حضور پیدا کردم و با مهران مدیری و گروه ایشان آشنا شدم، اولین سکانس بازی من در مجموعه‌های مهران مدیری در همان مجموعه اتفاق افتاد، پس از آن در مجموعه نقطه چین نیز علاوه بر بازیگری دستیاری را نیز تجربه کردم و این همکاری تا به امروز ادامه پیدا کرد که بسیار از آن خوشحالم.


علت ادامه فعالیتهایتان با این گروه چیست؟

تهیه کنندگان این مجموعه برادران گلیان هستند که دایی‌های بنده اند، بعد از ورود به این گروه و ایفای نقش در مجموعه پاورچین، و دستیاری در مجموعه نقطه چین نسبت به این گروه کشش پیدا کردم، بعد از فعالیت در پشت صحنه به عنوان دستیار بر شدت علاقه ام به این حرفه افزوده شد و تصمیم گرفتم که در این زمینه ادامه بدهم.

 

گفتگو با بازیگر و دستیار کارگردان مجموعه قهوه تلخ

 

 

بازیگری سخت تر است یا دستیاری کارگردان؟

هر کدام به نوبه خود سخت است، اما در کل با توجه به علایق شخصی و دلبستگیهای موجود به هرکدام از آنها سخت یا آسان بودنشان تغییر پیدا می‌کند، بنده به بازیگری نسبت به دستیاری بیشتر علاقه مندم.

 

مشخصه بارز مهران مدیری چیست؟

ریز بینی و نکته سنجی مهران مدیری زبانزد همه عوامل گروه است، مدیری در کار انسان بسیار دقیقی است و در همه مسایل نکات ریز و درشت کار را زیر نظر دارد، این مساله باعث هدایت بهتر و جامع تر عوامل می‌شود و نتیجه آن مورد پسند واقع شدن مجموعه است.

 

نقش تان را چگونه یافتید؟

من کاتب دربارم، گنجشک خان دیلمی ‌برادر بیخودی، فرزند اعتماد السلطنه و اختر الملوک، تنها کارم نوشتن تاریخ است برای آیندگان تا بدانند که بود و چه شد، کاتبی که هیچ اطلاعی از آینده و سرنوشت خود ندارد.

 

با واژه‌های سنگین و گویش گاها کتابی چه کردی؟

روزهای اول با کمی ‌مشکل روبرو شدم، اما با دوستان تمرین کردیم تا به زبان آوردن واژه‌های سنگین و گویش کتابی برایم آسانتر گردد، به مرور زمان به این نوع گویش عادت کردم.

 

فرق مجموعه قهوه تلخ با دیگر ساخته‌های مهران مدیری چیست؟

سوال سختی است، عادتا کارهای مهران مدیری با استقبال مخاطبان مواجه می‌شود، قهوه تلخ نیز از این قاعده مستثنی نبود، شاید دلیل اصلی این موفقیت، همدلی و همراهی کل عوامل گروه اعم از پشت صحنه و بازیگران و... بیشتر از گذشته است که باعث جذب مخاطب شده است.

 

منبع: .dayna.ir/ علی جزایری


ویدیو مرتبط :
قهوه تلخ مجموعه اول - قسمت اول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفتگو با محمد اسدی، بازیگر سریال آشپزباشی



 

 

 

 

اولین قسمت سریال «آشپزباشی» كه پخش شد یكی از شخصیت‌های فرعی آن بیشتر از بقیه به چشم آمد؛ شخصیتی كه عبدلی نام داشت و موهایش بلند و به سبك خاصی آرایش شده بود. نقش عبدلی را محمد اسدی بازی می‌كند كه از سال ۵۸ وارد دنیای تئاتر شده است و در این زمینه پرونده پر و پیمانی دارد. اسدی تاكنون در مجموعه‌های تلویزیونی مانند اگه بابام زنده بود، سفر بخیر، حس پنهان و برف و بنفشه نیز بازی كرده است. به مناسبت حضورش در سریال آشپزباشی با او گفتگویی انجام داده‌ایم.



▪ به عنوان اولین پرسش بگویید زندگی هنری شما از چه زمانی آغاز شد؟


ـ از سال ۱۳۵۸ شروع به فعالیت در عرصه بازیگری كردم و به صورت حرفه‌ای با بازی در نمایش ماموریت حساس، به كارگردانی مجید مظفری پا به عرصه تئاتر و نمایش گذاشتم و پس از آن هم در تئاترهای زیادی حضور پیدا كردم تا این كه در سال ۱۳۶۲ به عنوان بازیگر به استخدام اداره نمایش درآمدم.



▪ ولی قبل از مصاحبه اشاره كردید كه از شهرت و دیده شدن هراس دارید، در صورتی كه در حرفه شما خواه ناخواه شهرت وجود دارد؟


ـ من همیشه از شهرت وحشت داشتم. به این دلیل كه تو از خودت دور می‌شوی و دیگر آن حریم خصوصی را نداری یا حداقل كمتر داری. به خاطر همین پیش‌تر ترجیح می‌دادم كمتر در سینما یا تلویزیون بازی كنم و از طرفی دوست داشتم وقتی یك كار تصویری انجام می‌دهم، كاری آبرومند باشد به طوری كه بتوانم سرم را بالا بگیرم و از آن دفاع كنم.



▪ در تئاتر توانستید سرتان را بالا بگیرید؟

ـ بله. به هر حال تئاتر مادر هنرهای نمایشی و مثل مادر دلسوز است. تو در تئاتر فقط می‌آموزی و خیلی راحت می‌توانی خودت را روی صحنه پیدا كنی، در صورتی كه مقابل دوربین فقط باید بازی كنی و كمتر فرصت برای ارائه خلاقیت وجود دارد.



▪ آیا طی این سال‌ها توانسته‌‌اید نقش دلخواهتان را بازی كنید؟


ـ در تلویزیون یا تئاتر؟

▪ تلویزیون...؟

ـ نه پیشنهاد خوبی داشتم و نه فرصتش برایم پیش آمده است.

▪ فكر می‌كنم دل خوشی از بازی در كارهای تصویری ندارید. در صورتی كه خیلی از بازیگران قدیمی تئاتر در این سال‌ها جذب تلویزیون و سینما شدند.

ـ من در تئاتر و طی این سال‌ها كه مشغول بازی هستم، توانستم مدال‌ها‌ و جوایز زیادی به دست آورم، ولی در مورد تلویزیون یا سینما همیشه انتخاب می‌شدم.از آنجا هم كه سلایق با یكدیگر فرق می‌كند كمتر فرصت بازی در تلویزیون یا سینما را پیدا كرده‌‌ام.



▪ برویم سراغ آشپزباشی. چه شد كه در این مجموعه حضور پیدا كردید؟

ـ همزمان با كار آشپزباشی، در مجموعه دیگری به نام روزی بود، روزی نبود به كارگردانی محمد مختاری كار می‌كردم كه پرویز پرستویی با من تماس گرفت و مرا برای بازی در این كار دعوت كرد. من و پرویز پرستویی سال‌هاست در اداره تئاتر با یكدیگر همكار و دوست هستیم و مدت‌ها بود دوست داشتم با پرستویی و خانم معتمدآریا همكاری كنم تا این كه در آشپزباشی شرایط برایم مهیا شد.

در جلسات ابتدایی كار سعی كردم درست و خوب بازی كنم و به همین دلیل هم بعدا نقشم بیشتر شد.


▪ محمدرضا هنرمند كارگردانی است كه بسیار آهسته و پیوسته حركت می‌كند و چندان درگیر مسائل حاشیه‌ای نمی‌شود. این مساله را قبول دارید؟

ـ بله، هنرمند ذاتا این اخلاق را با خود دارد و حتی از مسائل تبلیغاتی هم دوری می‌كند و برای همین هم گروهی را دور خود جمع كرده بود كه با روش او می‌توانستند كار كنند. برای همین هم در طول تصویربرداری بسیار راحت‌ و خوب همه‌چیز پیش می‌رفت.

▪ در این سریال بازیگران زیادی حضور دارند. فكر می‌كنید هنرمند توانسته است همه بازیگران را آنچنان كه لازم است در سریال مطرح كند؟

ـ بله و اگر بازیگری در این كار دیده نشده، مشكل از خودش بوده است، چرا كه هنرمند به اندازه هر نقشی فرصت را به بازیگران داده است و فكر می‌كنم تعدد بازیگر در این سریال به ساختار قصه برمی‌گردد و مشكلی ندارد.

▪ فكر می‌كنید پرویز پرستویی توانسته نقش اكبر را بخوبی ایفا كند؟

ـ به نظر من خوب بوده، اما این را هم باید بگویم آن اكبری كه در سریال زیرتیغ دیدیم با این اكبر بسیار فرق دارد و هرگز نباید این دو را با هم مقایسه كنیم. به هر حال او مثل همیشه شیرین و بجا بازی كرده است.



▪ شما زیرتیغ را بیشتر پسندیدید یا آشپزباشی؟

ـ به نظرم آشپزباشی فضای نرم‌تر و متفاوت‌تری نسبت به زیرتیغ دارد، چون بیشتر سریال‌هایی هم كه در حال حاضر پخش می‌شوند كمتر از فضای طنز بهره برده‌اند و بیشتر به دنبال واقع‌گویی و طرح وقایع جامعه هستند. بنابراین من شخصا آشپزباشی را ترجیح می‌دهم.



▪ آشپزباشی در پرونده هنری شما چه جایگاهی دارد؟

ـ شاید در این سریال نقش پررنگی نداشته باشم ولی بازتابش برای من خوب بود و از آدم‌هایی كه در این مجموعه حضور داشتند خاطرات خوبی را با خود به همراه دارم و از این نظر جایگاه مثبتی برایم دارد.


▪ كاری كه قرار است در آینده از شما ببینیم؟

ـ در سریال «قتل در ساختمان ۸۵» به كارگردانی مهدی فخیم‌زاده تنها در چند سكانس بازی كردم كه امیدوارم توانسته باشم از عهده نقشم بربیایم، چون زمانی از من دعوت كردند كه مشغول بازی در آشپزباشی بودم و فرصتی برای حضور بیشتر نداشتم، بنابراین توانستم در حد چند سكانس این سریال بازی كنم.

آقای اسدی با توجه به این كه عمری را برای به دست آوردن تجربه‌های نو در عرصه بازیگری گذاشتید، دوست دارم بدانم چه فرقی بین نسل خودتان با نسل امروز می‌بینید.

نسل ما با عشق و علاقه خاصی كار می‌كرد و سبك بازی‌شان هم فرق داشت، اما امروز این‌گونه نیست و بازیگران جوان می‌خواهند یكشبه ره صدساله بروند و زود به شهرت دست پیدا كنند. در صورتی كه اگر با صبر و تحمل و عشق كار كنند جواب مثبت‌تری خواهند گرفت.