سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

مرغ از قفس پرید



 

 

مرغ از قفس پرید

 

در مبارزات سیاسی و نظامی واجتماعی اگر یکی از دو طرف متقابل و متخاصم احساس ضعف و زبونی کند و قبل از آنکه به دست مخالفان افتد میدان مبارزه را ترک گفته به محل امنی دور از چشم دشمنان پناه ببرد ظرفا و نکته سنجان، حتی همان جبهۀ مخالف که نقش خویش را برای دستگیری حریف بر آب می بینند از باب جد یا هزل می گویند: مرغ از قفس پرید. یعنی از چنگ ما خلاص شد و از دامی که برایش چیده بودیم در رفت.

این ضرب المثل که در چند سال اخیر گاهگاهی مورد استفاده قرار گرفته است در کشور انگلستان ریشه گرفته و داستان تاریخی شیرین و عبرت انگیزی دارد که احتمالاً به این شرح است:

در سال 1625 میلادی پس از جیمز اول پسرش پرنس ویلز به نام چارلز اول در بیست و پنج سالگی به جای پدر بر تخت سلطنت انگلستان نشست. در آغاز سلطنت گمان می رفت که چارلز شارل بر خلاف پدر به حکومت تمکین کند و مصوبات پارلمان را محترم شمارد ولی سه بار انحلال پارلمان انگلستان که به فرمان او انجام گرفت تصور هر گونه امید و خوشبینی را به یأس و بدبینی مبدل ساخت زیرا چارلز فقط به هنگام ضرورت و اضطرار و استقراض در مقام افتتاح مجلس بر می آمد و چون حاجت را مقرون اجابت نمی دید با توجه به کوچکترین مخالفتی که از طرف نمایندگان ابراز می شد مجلس را منحل و مخالفین را تحت فشار و شکنجه قرار می داد.
آخرین پارلمانی که در زمان سلطنت چارلز افتتاح شد از آن جهت که مدت سیزده سال (1640-1653 میلادی) به طول انجامید از طرف مردم و تاریخ نویسان به پارلمان طویل موسوم گردید.

نمایندگان این پارلمان از روز اول مصمم شدند که حکومت مطلقه را براندازند و مذهب انگلیس را به مذهب پوریتن (puritain، پوریتن ها قومی از مسیحیان هستند که به ظاهر انجیل عمل کنند و متعصب و متعبد باشند (نقل از: لغتنامۀ دهخدا).) تبدیل کنند لذا هنوز چند روز از افتتاح پارلمان نگذشته بود که استرافورد و لود دو نفر از وزرای متعصب حکومت استبدادی را به عنوان خیانت به پای محکمه کشیده اولی را فی المجلس سر بریدند و دومی چهار سال بعد به قتل رسید. آن گاه مجلس عامه برای آنکه دست چارلز را از انحلال پارلمان کوتاه کند قانونی گذرانید که به موجب آن شاه نمی توانست بدون اجازۀ مجلس امر به انحلال دهد. چندی بعد چون خیانت دیگری از چارلز دیدند و شورش کاتولیک مذهبان ایرلند را به تحریک نهایی او تشخیص دادند لذا قانونی گذرانده اختیار لشکرکشی و انتخاب افسران را هم از او سلب کردند.

چارلز اول چون پارلمان را کاملاً بر خود مسلط دید درصدد اعمال قدرت و ارعاب مخالفان برآمد و با وجود آنکه نمایندگان مجلس از هر جهت مصونیت داشته اند روزی بدون اطلاع قبلی به پارلمان رفت تا پنج نفر از سران مخالفان را دستگیر و توقیف نماید ولی چون نمایندگان مخالف قبلاً از جریان توطئه آگاه شده بودند آن روز را به مجلس نیامدند و خود را پنهان کردند یعنی در واقع: مرغان از قفس پریده بودند.
عبارت بالا از آن تاریخ به بعد در تمام جهان و به زبانهای مختلف ضرب المثل گردیده است.

منبع:isfahanportal.ir


ویدیو مرتبط :
مرغ عشق-قفس-پرید-

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرسی از قفس پرید!



اخبار,اخبار بین الملل ,پرونده مرسی

 

اخبار بین الملل - مرسی از قفس پرید!

دختر رئیس جمهور برکنار شده مصر مدعی شد، فردی که درون قفس در دادگاه محاکمه می شود محمد مرسی نیست و بدل اوست!

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شیما مرسی در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی فیسبوک، دو تصویر مختلف از پدرش منتشر کرد که یکی هنگام حضور مرسی در قفس و در دادگاه تهیه شده و دیگری یک عکس قدیمی از محمد مرسی است.

او مدعی شده که «اهل فن می توانند تشخیص دهند که این دو عکس متعلق به یک نفر نیست».

شیما ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت پدر خود ادعا کرده که شخصی "شبیه" پدرش در دادگاه برای محاکمه حاضر می شود.

فعالان پایگاه های اجتماعی این ادعای دختر مرسی را دست مایه طنز و تمسخر خود کردند و معتقدند که عوارض حبس موجب کاهش وزن و ژولیدگی مو و ظاهر محمد مرسی شده و ظاهر وی را نسبت به گذشته متفاوت کرده است.

اما طرفداران اخوان المسلمین سعی کردند ادعای دختر مرسی را تقویت کنند و آنها نیز مدعی شدند تصویر مرسی در زمان ریاست جمهوری با تصویری که از وی در دادگاه تهیه شده متفاوت است!

آنها با ایجاد هشتگی با عنوان "رییس کجاست؟" در توییتر تلاش کردند نظریه خود مبنی بر ربوده شدن مرسی توسط حکومت فعلی مصر را ترویج کنند.

فردی به نام نورهان محمد در این رابطه نوشت:" بله. به محض این که عکس را دیدم متوجه شدم که مرسی نیست. جزئیات صورت این دو عکس کاملا متفاوت است".

یمنی احمد نیز زیر عکس نوشت: خدا آنها را به ذلت بنشاند و به همین بلا گرفتار شوند که مردم را به ذلت نشانده اند.

اما فردی به نام دینا سامح زیر عکس نوشت: شیما! من تصور می کنم که این عکس خودِ دکتر مرسی است، اما ترس از مرگ و کوتاه نکردن موهایش او را به این روز انداخته است... خدا به آنها خیر ندهد.. اما تو چهره پدرت را بهتر می شناسی. البته نجلاء خاله مرسی بهتر از هرکسی او را می شناسد. عکس یا ویدیوی محاکمه را به او نشان بده. اگر این شخص، مرسی نباشد باید موضع جدی اتخاذ کنیم. خدا به ما و شما اطمینان خاطر بدهد و او را از بند اسارت آزاد کند. انشاءالله به زودی سالم و پیروز نزد ما بازگردد.

-------------------------------


پیش بینی "مرسی" از سرنوشت "السیسی"

رسانه‌های مصری اعلام کردند که یک منبع امنیتی مصری ادعا کرده است که محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور گفته است که «عبدالفتاح السیسی» اکثریت آراء را در انتخابات ریاست جمهوری کسب خواهد کرد ولی دوره ریاستش را کامل نخواهد کرد.

به گزارش منابع خبری مصری از جمله روزنامه «الوطن» مصر، یک منبع امنیتی مصری با بیان اینکه نیروهای دستگاه امنیتی در زندان «برج العرب» اتاق «محمد مرسی»‌ رئیس جمهور برکنار شده را عصر روز قبل حضورش در دادگاه تفتیش و بازرسی کردند، تاکید کرد که مرسی از این اقدامات ناراحت شد و در حالی که اقدامات تفتیش و وارسی را دنبال می‌کرد، نشانه‌های سرخوردگی و افسردگی در چهره‌اش نمایان بود.

بر اساس این گزارش رئیس جمهور برکنار شده مصر خطاب به نیروهای امنیتی گفت: شما می‌ترسید که چه چیزی را پنهان کرده باشم؟ شما نفس‌هایم را می‌شمارید. زشت است که با رئیس جمهور این گونه برخورد می‌کنید. من شورشی نیستم. شورشی‌ها کسانی‌ هستند که با وجود حضور رئیس جمهور قانونی می‌خواهند انتخابات برگزار کنند.

این گزارش حاکی است که محمد مرسی مورد معاینه پزشکی دوره‌ای قرار گرفته است و نتایج معاینات، از سلامتی کامل وی حکایت دارند.

این گزارش در حالی منتشر شد که روز گذشته دختر محمد مرسی مدعی شد کسی که مورد محاکمه قرار می‌گیرد پدر وی نیست و با ابراز شک و تردید خود تاکید کرد «کسی که محاکمه می‌شود پدر وی نیست».

رئیس جمهور برکنار شده مصر جمعه گذشته به همراه چهار تن از نگهبانانش در داخل زندان نماز جمعه را به جا آورده و به آنها گفته است که به پول و لباس‌های جدید نیاز دارد و می‌خواهد با خانواده‌اش دیدار داشته باشد.

این منبع امنیتی مصر که هویت وی فاش نشد به نقل از رئیس جمهور برکنار شده این کشور مدعی شد: «السیسی» اکثریت آرای انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر را از آن خود می‌کند ولی دوره ریاست‌ جمهوری‌اش را کامل نخواهد کرد.

مرسی با اشاره به بحران قطعی برق در مصر به نگهبانانش گفت: برق قطع می‌شود و برای دریافت بنزین صف کشیده می‌شود. این مسائل نشان می‌دهد که بنده عامل بحران نبودم... اینها نشان می‌دهد که آنچه علیه من انجام شد، توطئه است.

بعضی از ناظران سیاسی معتقدند که ممکن است السیسی با همکاری نیروهای امنیتی چنین نقل قول‌هایی را در راستای کمپین انتخاباتی خود منتشر می‌کند.
اخبار بین الملل -تابناک , فارس