سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

عکسی با فاصله 2000 سال نوری از زمین!


سحابی نشری شارپلس ۱۰۶-۲ با فاصله ۲هزار سال‌نوری از زمین، یکی از زایشگاه‌های فعال ستاره‌ای در کهکشان راه‌شیری است که در آینده نه‌چندان دور میزبان خوشه‌ای ستاره‌ای با۵۰ تا ۱۵۰ ستاره خواهد بود.

سحابی نشری شارپلس ۱۰۶-۲ با فاصله ۲هزار سال‌نوری از زمین، یکی از زایشگاه‌های فعال ستاره‌ای در کهکشان راه‌شیری است که در آینده نه‌چندان دور میزبان خوشه‌ای ستاره‌ای با۵۰ تا ۱۵۰ ستاره خواهد بود.



ویدیو مرتبط :
ستاره ای با فاصله 63 سال نوری از زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف جسمی در اطراف یک سیاهچاله در فاصله پنج میلیارد سال نوری از زمین



اخبار علمی,خبر های علمی, سیاهچاله

تیمی از دانشمندان اسپانیایی توانسته‌اند بطور دقیق یک ساختار را در منطقه داخلی یک کوازار در فاصله بیش از پنج میلیارد سال نوری از زمین شناسایی کنند.

به گزارش ایسنا، این دقیق‌ترین سنجش بدست آمده از چنین جسم کوچک و دوری تاکنون است که با کمک تاثیر میکروهمگرایی گرانشی بدست آمده است. این اثر توسط ستارگان حاضر در کهکشانی که بین زمین و کوازار قرار گرفته‌اند، ایجاد می‌شود که می‌تواند مناطق کوچک درون کوازار را بزرگ نمایش دهد.

محققان با همکاری دانشگاه گرانادا بطور خاص توانستند با بررسی تغییرات در درخشش چهار تصویر مختلف از کوازار Q2237+0305 که به صلیب انیشتین نیز معروف است، لبه داخلی دیسک ماده در اطراف آن را اندازه‌گیری کنند.

این تصاویر توسط ابزارهای همگرایی گرانشی نوری (OGLE) و پروژه زمان بین‌المللی همگرایی گرانشی (GLITP) بدست آمده‌اند که به ترتیب برای 12 سال و 9 ماه به نظارت بر این کوازار مشغول هستند.

دستاورد بزرگ این ابزارها،‌ شناسایی ساختاری در لبه داخلی یک دیسک کوچک در چنین فاصله زیادی بوده که با کمک اثر میکروهمگرایی گرانشی حاصل شده است. این کار مانند شناسایی یک سکه از فاصله بیش از 100 هزار کیلومتر است.

اخبار علمی - ایسنا