سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

درخت گردکان با این بزرگی ، درخت خربزه ا… اکبر



 

ریشه ضرب المثل, درخت خربزه

یکی بود یکی نبود ، الاغی بود که فکر می کرد خیلی داناست . روزی الاغ در باغی چشمش به بوتهٔ خربزه افتاد و با خودش گفت : چه بوته ی خوبی ! با این که شاخه ی محکمی ندارد ، توانسته میوه ای به این بزرگی بدهد سپس الاغ زیر درخت گردو رفت تا استراحت کند .
درخت گردو گفت : سلامت کو ؟ همین جوری اومدی زیر سایه ی من ؟ من سالها زحمت کشیدم تا به این قد و بالا رسیدم الاغ گفت : به تو هم می گویند درخت ؟ فقط بلدی پُز شاخ و برگ و سایه ات را بدی . از بوته ی خربزه یاد بگیر یک هزارم تو قد ندارد ولی میوه ای به آن بزرگی می دهد .
اما تو با این همه بزرگی میوه ای به این کوچکی می دهی . بعد از مدتی الاغ چرتش گرفت و زیر درخت خوابش برد . درخت گردو تکانی خورد و گردویی بر سر الاغ انداخت .
الاغ سرش درد گرفت .گردو گفت : اگر همه ی فکرهای تو درست از آب در آید چه می شود .
الاغ گفت: یعنی چه ؟
درخت گفت: اگر میوه ی من بزرگ بود و به سر تو می افتاد حتماً تو را می کشت نه ؟
الاغ گفت : هر چیز به جای خودش نیکو است همان بهتر که میوه تو کوچک باشد !
به همین دلیل می گویند : درخت گردکان با این بزرگی ، درخت خربزه ا… اکبر .

منبع:nonahal.org


ویدیو مرتبط :
کتاب صوتی درخت گردکان با این بزرگی ... (دمو)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخت خربزه در عنبرآباد +عکس


برای نخستین بار در منطقه جنوب کرمان درخت خربزه در شهرستان عنبرآباد به ثمر نشست .

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار در جنوب کرمان درخت خربزه در عنبرآباد کشت شد و پس از سه ماه به بار نشست.

حسین طوفان نهال‌کار موفق عنبرآبادی در این زمینه اظهار داشت: برای نخستین بار با توجه به علاقمندی که داشتم، بذر خربزه درختی پاکوتا یا همان پاپایا را از کشور هندوستان وارد کردم.

درخت خربزه در عنبرآباد + تصاویر

وی بیان داشت: 500 دانه بذر درخت خربزه کشت کردم و پس از سه ماه این محصول به ثمر نشست و باردهی بسیار خوبی در عنبرآباد داشته است.

طوفان ابراز داشت: در هر هکتار حدود 10 هزار درخت خربزه  کشت می‌شود که می‌توان حدود 50 تن محصول خربزه درختی برداشت کرد و از نظر قیمتی بسیار مناسب است.

درخت خربزه در عنبرآباد + تصاویر

وی افزود: هر کیلو این میوه 10 هزار تومان قیمت دارد و بازار فروش این محصول بسیار مناسب است و به کشاورزان جنوب استان کرمان توصیه می‌کنم با توجه به اینکه این درخت پس از سه ماه به بار می‌نشیند و نیاز کمی به آب دارد، می‌تواند، جایگزین خوبی برای محصول جالیزی در این مناطق باشد.

علی رئیسی کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: این محصول برای نخستین بار در مناطق ما کشت شده است و با شرایط آب و هوایی منطقه ما سازگاری دارد.

درخت خربزه در عنبرآباد + تصاویر

وی تصریح کرد: این محصول از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است و آب کمتری هم نیاز دارد و می‌تواند، جایگزین خوبی برای  کشت‌های جالیزی در این مناطق شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: به کشاورزان پیشنهاد می‌کنیم، برای کشت درخت خربزه پاکوتا یا همان پاپایا اقدام کنند.

درخت خربزه در عنبرآباد + تصاویر

درخت خربزه در عنبرآباد + تصاویر