سرگرمی
2 دقیقه پیش | تصاویری که شما را به فکر فرو میبرد (34)یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمیتواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ... |
2 دقیقه پیش | دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماهدیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ... |
حضرت مسیح (ع) همسر داشته است؟
پس از دو سال پژوهش، دانشمندان هیچ نشانی از جعلی بودن یک تکه پاپیروس باستانی که ادعا میکند عیسی مسیح (ع) همسری داشته است، پیدا نکردهاند.
آیا مسیح (ع) همسر اختیار کرده است؟ یک تکه پاپیروس جنجال برانگیز که به نظر میرسد مربوط به قرن 8 بعد از میلاد باشد، جدیدترین مدرک بر تایید ادعای همسر داشتن عیسی مسیح (ع) است که احتمالا ریشه در باورهای مسیحیان اولیه داشته است.
به گزارش نشنال جئوگرافیک، در سال 2012 / 1391 در کنفرانسی در رم، کارن کینگ از دانشکده الهیات دانشگاه هاروارد وجود "انجیل همسر مسیح (ع) " را اعلام کرد. این متن یک تکه پاپیروس به خط قطبی است که ادعایی عجیب در آن وجود داشت.
در مرکز این پاپیروس نوشته شده است: «مسیح به آنها گفت، همسر من... میتواند از حواریونم باشد.» کینگ در ابتدا این پاپیروس را مربوط به قرن چهارم میلادی دانست و خبر این کشف سبب تشدید بحثها در مورد نقش زن در مسیحیت شد، به خصوص که مدت اندکی قبل از آن، رمان مشهور "رمز داوینچی" نوشته دن براون، ولولهای در مسیحیت انداخته بود.
این ادعا همچنین شکاکیت گروهی از دانشمندان مذهبی را برانگیخت، تا حدی که پاپیروس را جعلی دانستند. اما در یک سری گزارش که به تازگی در ژورنال الهیات هاروارد منتشر شده، متخصصان گوناگون تحلیلهای خود را در مورد شیمی و دست خطهای باستانی این پاپیروس گزارش داده اند. آنها نتیجه گرفتند که جوهر این متن با جوهرهای باستانی سازگار است و الیاف پاپیروس آن هم مربوط به قرن 8 یا 7 میلادی است. کینگ حدس میزند که این پاپیروس، یک کپی از متنی متقدمتر باشد.
کینگ میگوید: «همه این شواهد به باستانی بودن این اثر اشاره دارد. و به عنوان یک تاریخدان این سوال ایجاد میشود که این یعنی چه؟».
جعل هوشمندانه؟
کینگ اشاره میکند که این نتایج جدید هیچ کدام چیزی راجع به اینکه آیا مسیح واقعا زن داشته یا نه، نمیگویند. اما شباهتها با دیگر انجیلهای پاپیروسی از قرون اولیه پس از میلاد نشان دهنده مناقشهای طولانی در مورد نقش زن در کلیساها است.
دانشمندان هشدار میدهند که این نتایج با اطمینان ثابت نمیکند که پاپیروس فوق یک سند جعلی بسیار زیرکانه نیست. آنها صرفا ادعاهای پیشین در مورد دلایل جعلی بودن این سند را بررسی کرده و هیچ نشانی از جعلی بودن آن نیافتهاند.
شک و تردیدها هنوز ادامه دارن. یکی از مقالات منتشرشده در این ژورنال به قلم لئو دپویت از دانشگاه بروان، ادعا میکند که چند اشتباه دستوری در متن وجود دارد و چنین نتیجه میگیرد که: «نویسنده این تحلیل کوچکترین شکی ندارد که این نوشته جعلی است، و جعل هم چندان حرفهای انجام نشده است».
در مجموع، او حدس میزند که این تکه پاپیروس از یک کپی از انجیل قدیمی توماس که کمتر از یک قرن پیش در مصر کشف شده است، جعل شده باشد.
در مقابل، کینگ این شکیات را رد کرده و چنین استدلال میکند که اشتباهات دستوری مورد ادعا، ناشی از ترجمه غلط توسط دپویت است. علاوه بر آن، طبق استدلال او، نوشتههای شبیه به انجیل توماس در آن زمان در شرق مدیترانه مرسوم بودهاند، بنابراین کلماتی از آن انجیل لزوما نشان دهنده جعلی بودن آن نیست.
پاپیروس باستانی
گنجینههایی از متون پاپیروس باستانی، مدتها قبل در نقاطی از مصر پیدا شدهاند که به نظر می رسد منبع احتمالی این پاپیروس کوچک هم همانها باشند. این پاپیروس چیزی در حدود 8 سانتیمتر درازا و 4 سانتیمتر پهنا دارد دارد، اما خاستگاه و نویسنده آن هنوز آشکار نیست. کینگ می گوید که صاحب این پاپیروس احتمالا آن را به دانشگاه هاروارد هدیه خواهد کرد، احتمالا برای نمایش آن در آینده.
در گزارشهای این ژورنال، یک گروه شیمی به سرپرستی جوزف آزارلی از ام.آی.تی (انستیتو فناوری ماساچوست) به این نتیجه رسیدهاند که سن و سال این تکه پاپیروس با یک انجیل پاپیروس یوحنا از عهد عتیق منطبق است. این گروه به طیف سنجی میکروسکوپی این تکه پاپیروس اتکا کردهاند که نشان میدهد این تکه در مقایسه با انجیل تاییدشده، به مقدار کمتری اکسیده شده و بنابراین کمتر در معرض هوا بوده است.
همچنین جیمز یاردلی و آلکسی هاگادورن از دانشگاه کلمبیا هم، رنگدانههای جوهر این تکه را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتهاند که این رنگدانه ها شبیه به جوهر "دوده چراغ" است که در متنهای باستانی دیگر نیز مورد استفاده قرار میگرفت.
قطعا دانشمندان هیچ مدرکی از اینکه جوهر در زمانهای اخیر بر روی پاپیروس به کار برده شده باشد، پیدا نکردهاند چرا که در آن صورت، منجر به ادغام شدن آن در بخشهای تخریب شده این پاپیروس میشد. آنها همچنین به رغم ادعای برخی شکاکین مذهبی، هیچ نشانهای پیدا نکردهاند که ابتدا کلمه «زن» در این نوشته موجود بوده و نویسندگان بعدی آن را با واژه "همسر" جایگزین کردهاند.
تاریخ سنجی کربنی این پاپیروس نشان میدهد که متعلق به سالهای بین 659 و 869 میلادی است.
یک کارشناس نوشتار باستانی به نام مالکولم چوات در دانشگاه مککواری استرالیا، میگوید که بحث درباره گرامر این متن قِطبی تا اندازهای سبک نوشتن نویسنده پاپیروس را منعکس میکند که احتمالا یک کاتب حرفهای نبوده و عضوی ناآموخته از طبقات پایینتر بوده است.
چوات این نوشته را با نوشتههای "جادویی" قلممویی آن دوران مقایسه میکند، نوشتههایی که معمولا حاوی درخواست آمرزش یا نفرین بودند.
چوات مینویسد: «من هیچ مدرک غیر قابل انکاری از اینکه نشان دهد این متن در عهد عتیق نوشته نشده است پیدا نکردم، اما هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که ثابت کند که واقعی است». اما او می گوید که لااقل انگونه که منتقدین میگویند، این پاپیروس یک سند جعلی ساده نیست.
زنان در کلیسا
زنان زمانی که مسحیت در ضعیفترین موقعیت خود در دوران امپراطوری رم قرار داشت،از قویترین حامیان ابتدایی مسیحیت بودند. کینگ میگوید در ابتدا نویسندگان مسیحی درباره وضعیت ازدواج مسیح (ع) در سکوت بودند، و ادعاها در مورد این که او ازدواج نکرده بود در اواخر قرن دوم شروع شد.
او میگوید که اگر این تکه پاپیروس از متون قدیمیتر کپی شده باشد، که احتمالا مربوط به قرن چهارم هستند، نشانگر نگرانی مسیحیت درباره نقش خانواده در کلیساهای اولیه بوده است، که مشهور است به این که از پیروان خود خواسته بود که خانواده و تعهدات اجتماعی خود را کنار بگذارند.
کینگ تاکید میکند: «هیچ مدرکی دال بر اینکه مسیح (ع) زن داشته است وجود ندارد. ما نمیدانیم، اما مسیحیان اولیه علاقه زیادی به سوالهایی از این دست داشتند که آیا باید ازدواج کنند یا مجرد بمانند».
ویدیو مرتبط :
حضرت عیسی مسیح (ع)
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
حضرت مسیح در قرآن کریم
در دین مقدس اسلام، اگرچه حضرت محمد (ص) نسبت به سایر انبیاء ازجایگاه و مقام بالاتری برخوردار می باشد، اما دراین دین تمامی پیامبران الهی، قابل تکریم و احترام هستند؛ چرا که آنان برگزیدگان پروردگار بوده اند و مسلمین موظفند که به جمیع رسولان الهی محبت داشته و آنها را محترم بشمارند.
در کتاب مقدس مسلمانان، قرآن کریم، سرگذشت برخی از پیامبران الهی ذکر گردیده، از آن جمله است؛ سرگذشت زندگی حضرت عیسی (ع) که به طور اجمالی به آن می پردازیم:
"نحوه تولد عیسی مسیح"
خداوند پس از بیان وقایع تولد حضرت مریم علیهاالسلام، چگونگی خدمتگزاری او در معبد، به ذکر نحوه مادرشدن وی می پردازد و چنین می فرماید:
- (ای رسول خدا) در این کتاب - قرآن- از مریم یاد کن، آن هنگام که از خانواده اش جدا شد و درناحیه شرقی قرارگرفت. (مریم/16)
او می خواست مکانی خلوت و فارغ از دغدغه پیدا کند که به راز و نیاز با خدای خود بپردازد و چیزی او را از یاد محبوب غافل نکند، به همین دلیل طرف شرقی بیت المقدس را برگزید.
- در این هنگام، ما روح خود را به سوی او فرستادیم و او در شکل انسانی بی عیب و نقص بر مریم ظاهر شد.(مریم/17)
این وضعیت برای مریم بسیار سخت بود. او که همواره پاکدامن زیسته، در دامان پاکان پرورش یافته و درمیان مردم ضرب المثل عفت و تقوا است، با دیدن این صحنه که مرد بیگانه و زیبایی به خلوتگاهش راه یافته دچار ترس و وحشت می شود، لذا:
- صدا زد:من از تو به خدای رحمان پناه می برم، اگر پرهیزگار هستی.(مریم/18)
مریم با گفتن این سخن درانتظار عکس العمل آن مرد ناشناس بود، انتظاری آمیخته با وحشت و نگرانی. پس از لحظاتی او چنین پاسخی را شنید:
- من فرستاده پروردگار توام، من آمده ام تا پسر پاکیزه ای از نظر خلق و خوی و جسم و جان به تو ببخشم.(مریم/19)
حضرت مریم از شنیدن این سخن سخت به لرزه افتاد و در نگرانی عمیقی فرورفت:
- گفت: چگونه ممکن است من صاحب پسری شوم، در حالی که تاکنون انسانی با من تماس نداشته و هرگز زن آلوده ای نبوده ام؟!(مریم/20)
فرستاده خدا با صراحت گفت:
"مطلب همین است که پروردگارت فرموده، این کار بر من سهل و آسان است."
دراین آیات تلویحاً به این مطلب اشاره شده که: ای مریم! خوب از قدرت من آگاهی، تو که میوه های بهشتی را در فصلی که در دنیا شبیه آن وجود نداشت، درکنار محراب عبادت خود دیده ای، تو که آوای فرشتگان را که شهادت به پاکیت می دادند شنیده ای، تو که می دانی جـَدَّت آدم از خاک آفریده شده، پس نباید ازاین امرخدا نیز تعجب بنمایی.
- ما می خواهیم او (پسر) را آیه و اعجازی برای مردم قرار دهیم، می خواهیم او را رحمتی از سوی خود برای بندگان بنماییم. این امری حتمی است و جای گفتگو ندارد. (مریم/21)
- سرانجام(مریم) باردار شد و او را به نقطه دوری برد. (مریم/22)
- درد وضع حمل، او را به کنار تنه درخت خرمائی کشاند (که خشکیده بود)، در این حال گفت: ای کاش پیش از این مرده بودم و به کلی فراموش می شدم. (مریم/23)
-ناگهان از پائین پای خود صدایی شنید که غمگین مباش. پروردگارت زیر پای تو چشمه آب (گوارایی) قرار داده است.(مریم/24)
- و نظری به بالای سرت بیفکن، بنگر چگونه ساقه خشکیده به درخت نخل باروری تبدیل شده که میوه ها، شاخه هایش را زینت بخشیده اند.
- تکانی به این درخت نخل بده تا رطب تازه بر تو فرو ریزد.(مریم/25)
- از این (غذای لذیذ) بخور، و از آن (آب گورا) بنوش، و چشمت را (به این مولود جدید) روشن دار، و هرگاه کسی را دیدی با اشاره بگو:من برای خدای رحمان روزه گرفته ام و امروز با احدی سخن نمی گویم. (این نوزاد خودش از تو دفاع خواهد کرد) (مریم/26)
- سرانجام مریم در حالی که کودکش را در آغوش داشت، از بیابان به سوی اقوامش آمد.(مریم/27)
- هنگامی که آنها کودک را در آغوش او دیدند، دهانشان از تعجب بازماند. آنها که آوازه تقوا و کرامت او را شنیده بودند، سخت نگرانش شده و به شک و تردید افتادند، برخی در قضاوت، عجله کرده و زبان به ملامت و سرزنش او گشوده و گفتند:
- "ای خواهر هارون! نه پدر تو مرد بدی بود و نه مادرت زن بدکاره ای!(مریم/28)
اما چرا مریم را خواهر هارون گفتند؟ چون هارون مرد پاک و صالحی بود و در میان بنی اسرائیل ضرب المثل شده بود، هر کس را می خواستند به پاکی معرفی کنند، می گفتند: او برادر یا خواهر هارون است. در این هنگام، مریم به فرمان خدا سکوت کرد، و"به نوزادش عیسی، اشاره نمود".
"مردم به او گفتند: ما چگونه با کودکی که در گهواره است سخن بگوییم."(مریم/29)
و پس از لحظاتی نوزاد لب به سخن گشود:
- "من بنده خدایم، او به من کتاب (آسمانی) عطا نموده و مرا پیامبر قرار داده است." (مریم/30)
- "(و خداوند) مرا وجودی پربرکت قرار داده در هر کجا که باشم و مرا توصیه به نماز و زکات نموده تا زمانی که زنده ام."(مریم/31)
- مرا نسبت به مادرم، نیکوکار، قدردان و خیرخواه قرار داده و مرا جبار و شقی قرار نداده است. (مریم/32)
و در نهایت حضرت عیسی می فرماید:
- "سلام و درود خدا بر من باد، آن روز که متولد شدم، آن روز که می میرم و آن روز که زنده برانگیخته می شوم."(مریم/33)
معجزات حضرت عیسی
... "و آتـَینا عیسی ابنَ مَریَمَ البـَیـِنات وَ اَیَّدناهُ بـِروُحُ القُدُس ... " (بقره /253)
ما به عیسی بن مریم نشانه های روشن دادیم و او را با روح القدس تأیید کردیم.
بر اساس تاریخ، "نشانه های روشن"، اشاره به معجزاتی مانند: شفای بیماران غیر قابل علاج، احیای مردگان و معارف عالی دینی دارد.
- «وَیـُکـَلِّمُ الناسَ فی المَهدِ وَ کَهلاً وَ مِنَ الصالِحین.» (آل عمران/46)
در این آیه به یکی از معجزات حضرت مسیح علیه السلام اشاره می شود که:"او با مردم در گهواره آنگونه سخن گفت که در کهولت سخن می گوید و او از صالحان است."
- "و (خداوند) او را رسول و فرستاده ای به سوی بنی اسرائیل قرار می دهد. (و حضرت عیسی می گوید)من از گل چیزی به شکل پرنده می سازم، سپس در آن می دمم که به فرمان خدا پرنده ای می گردد. من کور مادرزاد و مبتلا به بیماری برص (پیسی) را بهبودی می بخشم. من مردگان را به فرمان خدا زنده می کنم و شما را از آنچه می خورید و در خانه ها ذخیره می کنید، خبر می دهم."(آل عمران/49)
در آیه 110مائده، خداوند به معجزات حضرت عیسی که درآیه (49/ آل عمران) ذکر شده، اشاره می نماید وچنین می گوید که این معجزات به اذن خدا صورت گرفته، وتو به اذن من مرده را زنده نمودی، کور مادرزاد را شفا دادی، بیماری برص را بهبود بخشیدی.
حواریون چه کسانی هستند؟
در قرآن مجید پنج بار از حواریون حضرت مسیح علیه السلام یاد شده، که دو مرتبه آن در سوره صف است. این تعبیر اشاره به دوازده نفر از یاران خاص حضرت مسیح است، که نام آنها در انجیل های کنونی (انجیل متی و لوقا - باب6) ذکر شده، این واژه از ماده"حور" به معنی شستن و سفید کردن است، و چون آنها قلبی پاک و روحی با صفا داشتند و در شستشوی روح و جان خود و دیگران تلاش و کوشش می کردند، این واژه بر آنها اطلاق شده است.
در بعضی از روایات آمده که حضرت عیسی (ع) هر یک از آنها را به عنوان نماینده خود به یکی از مناطق مختلف جهان فرستاد، آنها افرادی مخلص، ایثارگر، مجاهد و مبارز بودند و شدیدا به حضرت عیسی (ع) عشق می ورزیدند.
منبع : tebyan.net