سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

به یاد مردان جارو به دست


داستان از ۱۷ قرن پیش از میلاد مسیح شروع می‌شود. از زمانی كه قوم آریایی مادها، اولین شهر ایران به نام هگمتانه را بنیان گذاشتند.

جام جم آنلاین: داستان از ۱۷ قرن پیش از میلاد مسیح شروع می‌شود. از زمانی كه قوم آریایی مادها، اولین شهر ایران به نام هگمتانه را بنیان گذاشتند. شهری كه درباره‌اش می‌گویند: هفت دیوار داشته كه هر كدام به رنگ یكی از سیاره‌ها بوده است. این شهر، پایتخت نخستین شاهنشاهی در ایران است.گزارش ما درباره این شهر نیست، درباره نظافت شهر است. چیزی كه وقتی عقل و زندگی برای بشر پررنگ شد و انسان از زندگی سرگردان به زندگی شهری رسید، برایش مهم و حیاتی شد.

چیزی كه شاید به خاطر تر و تمیز‌بودن شهری كه الان در آن زندگی می‌كنیم خیلی به چشممان نیاید و بگوییم خب بالاخره شهرداری هست و باید شهر را تمیز كند. ولی آیا تا به حال فكر كرده‌اید آن زمان كه شهرداری نبوده و اصلا كلمه شهرداری هم اختراع(!) نشده بود، چطور شهرها تمیز می‌شده؟ اصلا همین شهر هگمتانه كه وصفش شد، چطور و توسط چه نیرویی تمیز می‌شد؟ با اغماض از این كه ما نمی‌دانیم قبل از این كه آدم‌ها شهرها را به وجود بیاورند و ساكن آنها شوند چطور اطرافشان را تمیز می‌كردند یا این كه آیا كسانی این كار را برای آنها انجام می‌دادند یا نه، جالب ماجرا اینجاست حتی تاسیس بلدیه‌ها برمی‌گردد به دوران قاجار. در این گزارش به تاریخ تاسیس بلدیه و نظام‌مندشدن نظافت شهری پرداخته‌ایم.

اگر بدانیم تاریخ تاسیس بلدیه ـ كه همان شهرداری‌های امروزی می‌شوند ـ به ۱۰۰ سال قبل برمی‌گردد حتما برایمان سوال پیش می‌آید، ۲۰۰۰ سال قبلش كه هیچ بلدیه‌ای وجود نداشت محل زندگی افراد چطور تمیز می‌شد.

ناصر‌الدین شاه ـ سلطان صاحبقران ایران ـ چهارمین شاه از دودمان قاجار و تنها پادشاهی بوده كه خاطراتش را مكتوب كرده است.

در قسمتی از خاطرات او كه مربوط به سال ۱۳۱۰ هجری قمری است، آمده است: «آن روزهایی كه بلدیه نبود هركس موظف بود خود جلوی خانه و مغازه خود را پاكیزه نماید.»

در همان دورانی كه هگمتانه ساخته شد، حكومت، افرادی را به خدمت داشت كه برای تمیز‌كردن محوطه كاخ‌ها و راه‌های اطراف استخدام شده بودند. اینها اكثرا برده‌هایی بودند كه در جنگ‌های مختلف به غنیمت گرفته می‌شدند.

به غیر از آن، مردم عادی هم برای این كه اطراف محل زندگی‌شان را تمیز كنند خودشان دست به كار می‌شدند. یعنی خانم‌های خانه با جارو مقابل خانه و دم در ورودی را تمیز می‌كردند. این كار را تمام شهر انجام می‌دادند، حتی در مغازه‌ها. در آن زمان در واقع هر فردی نمادی از سوپورهای امروزی بود.

ماجرای مردان جارو به دست

و شهر تمیز می‌شود!

اوایل قرن سیزدهم هجری قمری یعنی اوایل ۱۲۸۰ شمسی، مصادف با پایان عمر سلطنت ناصرالدین شاه برای انجام و اداره امور شهری، سازمانی تاسیس شد به نام دایره احتسابیه. این اداره از دو شعبه احتساب و تنظیف تشكیل شده بود كه هركدام با تقسیم وظایف میان نایب، فراش و سوپور، كار مخصوص به خود را داشتند.

محتسبین كه زیر نظر حكومت و كلانتر شهر كار می‌كردند، می‌‌توانستند در مجازات متخلفان شهری و حتی دادوستد و فروش اجناس دخالت داشته باشند.

قسمت نظافت این اداره هم منحصر به نظافت شهر، حمل زباله و آبپاشی خیابان‌های خاكی شهر و دیگر نظافت‌ها بود. شعبه نظافت، جمعی سقا برای آبپاشی در اختیار داشت و با استفاده از صد رأس الاغ و قاطر كار حمل زباله‌ها را انجام می‌داد.

سقاها با مشك‌های آب در شهر می‌چرخیدند و روی زمین را آبپاشی می‌كردند تا مردم و رهگذران از گرد و خاك خیابان‌های شهر در امان باشند. ناصرالدین شاه در حكمی اعلام كرده بود: «به عموم كدخدایان محلات دارالخلافه باهره و صاحب منصبان اداره پلیس قدغن می‌شود كه بر حسب امر قدر قدرت ملوكانه موافق ترتیبات وزارت حالیه دارالخلافه باید همگی مراقب تنظیف محلات راجع به خود باشند، به این معنی كه هر نقطه خارج از عمل احتساب است، از قبیل خیابان‌های دولتی و میدان‌ها و سایر نقاط معینه. آنچه راجع به اهل محل و صاحبان خانه‌ها و بازارهاست باید موكدا بسپارند كه هر صاحبخانه درصدد تنظیف و پاكیزگی جلوی خانه خود برآید و همچنین صاحبان دكاكین باید جلوی دكاكین خود را پاكیزه و كثافات جلوی دكان خود را به خارج شهر حمل نمایند.»

مردان بلدیه

سال ۱۲۷۵ كه ناصرالدین شاه به دست میرزا رضای كرمانی كشته شد، تقریبا زمانی بود كه اداره احتسابیه به پایان خود نزدیك می‌شد.

مظفرالدین شاه كه به تخت ریاست نشست، 10 سال بعد از مرگ شاه شهید! (ناصرالدین شاه) مجبور شد فرمان مشروطیت را سال 1285 شمسی قبول كند.

بعد از این اتفاق، به دلیل مشكلات متعددی كه در اداره امور شهرها در زمینه‌هایی مانند بهداشت شهری، آبرسانی و... وجود داشت، نمایندگان مجلس اول درصدد تدوین قانونی برای اداره امور شهرها برآمدند. همه اینها باعث شد اولین قانون شهرداری‌ها با عنوان قانون بلدیه در ۱۹خرداد ۱۲۸۶ شمسی تصویب شود.

ماجرای مردان جارو به دست

این قانون در ۱۰۸ ماده به تصویب نمایندگان مجلس رسید. هدف از تأسیس بلدیه شهرداری در این قانون؛ تأمین منافع شهرها و رفع نیازهای شهرنشینان اعلام شد. یعنی تمام امور مربوط به نظافت شهر به عهده بلدیه گذاشته شده بود.

ریاست اولین بلدیه تهران را شخصی به نام دكتر خلیل‌خان اعلم‌الدوله ثقفی به عهده داشت. یكی از مهم‌ترین وظایف این بلدیه (شهرداری)، نظافت شهر بود كه از جمله آن ساماندهی گذرهای شهری از جمله نصب چراغ در معابر، آبپاشی هر روز خیابان‌ها و نیز نصب پلاك در منازل هم از همان‌ها بود.

در تهران قدیم و در زمان نیابت عضدالملك در سال ۱۲۸۸ شمسی، سنگفرش‌كردن چند خیابان، نظافت خیابان‌ها و كوچه‌های دارالخلافه هم جزو وظایف بلدیه بود. معمولا رفتگران یا نظافتچی‌های بلدیه با مشك، خیابان‌ها را آبپاشی می‌كردند.

تنها عوارضی كه اداره بلدیه از مردم در اوایل كار خود می‌گرفت، عوارضی بود كه از وسایل باركشی مانند اسب، قاطر، شتر و گاری كه وارد تهران می‌شدند به دست می‌آورد.

ماجرای مردان جارو به دست

از این طریق، هزینه و حقوق و مواجب رفتگران تأمین می‌شد و چیزی اضافه نمی‌آمد كه به مصرف امور اساسی مثل خیابان‌سازی شهر برسد. اما بعدها در ارائه این خدمات خلل ایجاد شد.

عمده این مشكلات به خاطر كمبود بودجه بود. سال ۱۳۰۹ شمسی، قانون دیگری با ضوابط جدید، متناسب با افزایش اعتبارات و امكانات مالی شهرداری‌ها تصویب شد و وزارت كشور، سرپرستی ادارات بلدیه را به‌ عهده گرفت.

پس از مدتی با گسترش شهرها و افزایش جمعیت، به تبع آن، افزایش تنوع نیازها و احتیاجات شهروندان، وظایف و فعالیت شهرداری‌ها هم گسترش پیدا كرد و افراد بیشتری برای نظافت شهر به استخدام شهرداری‌ها درآمدند و این‌گونه نظافت‌كردن شهر همچنان ادامه دارد!


ویدیو مرتبط :
فرار از دست جارو برقی :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمله ی ناجا به لیلا حاتمی: لباس زن بازیگر ما در جشنواره کن مستهجن بود؛ او با مردان دست داد؛ اخر این می شود الگو؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به فضای فعلی سینما معترض هستیم؛

حمله ی ناجا به لیلا حاتمی: لباس زن بازیگر ما در جشنواره کن مستهجن بود؛ او با مردان دست داد؛ اخر این می شود الگو؟

معاون اجتماعی نیروی انتظامی امروز در مراسم افتتاح باشگاه خبرنگاران پلیس و انجمن سینمایی پلیس اظهار داشت از این پس هر جشنواره و جشنی كه در كشور مغایر با ارزش‌ها باشد همانند نمایشگاه مواد غذایی بسته می‌شود.

انتخاب : معاون اجتماعی نیروی انتظامی امروز در مراسم افتتاح باشگاه خبرنگاران پلیس و انجمن سینمایی پلیس اظهار داشت از این پس هر جشنواره و جشنی كه در كشور مغایر با ارزش‌ها باشد همانند نمایشگاه مواد غذایی بسته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، سردار بهمن كارگر امروز در این مراسم كه با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در سالن ولایت برگزار شد، همچنین اظهار داشت: كسی نباید در عرصه سینما ادای اپوزیسیون را درآورد.

عضو شورای فرهنگ عمومی كشور همچنین افزود: ما همانقدر كه با فساد در سینما مخالفیم با انحراف در سینما هم مخالفیم و كسانی كه در وزارت ارشاد ادعای مسلمانی دارند باید با این امر برخورد كنند.

كارگر اذعان داشت: ما به عنوان نیروی انتظامی به وضع فعلی سینما معترضیم چرا كه سینمای ما نباید ترویج بدپوششی و بدحجابی كند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی تصریح كرد: وزارت ارشاد جلوی برخی از سایت‌هایی كه در فضای مجازی توسط بازیگران ترویج بدحجابی و فساد می‌كنند را بگیرد.

كارگر تاكید كرد: وقتی زن بازیگر ما در جشنواره كن با یك لباس بد و مستهجن حاضر می‌شود و با مردان نامحرم دست می‌دهد، این می‌شود الگو؟ چرا صدای سینماگران ما درنمی‌آید. آن وقت یک هنرمند وقتی راجع به زن در سینما اظهار نظر می کند کلی سر و صدا ایجاد شده و صدای خیلی از این افراد در می آید اما چرا این زن که با این قیافه در جشنواره های خارجی حاضر می شود صدای هیچ سینماگری در نیامد. دختران ما باید از این افراد الگو بگیرند؟

به گفته  سردار کارگر سینماگران باید خودشان در میدان حاضر شوند تا جلوی افراط و تفریط گرفته شود. البته ما اعتقاد نداریم که کسی بیاید و مدعی شود سینمای ما فاسد است. همان قدر که با فساد در سینما مخالف هستیم با انحراف در سینما نیز مخالفیم . با دست کثیف نمی توان به دنبال تمیزکاری بود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی از وزیر ارشاد و معاونانش خواست تا با این وضعیت برخورد کنند و گفت: واقعا جای تاسف است که زن هنرپیشه ای برای اینکه در خارج مورد قبول قرار گیرد به هر شکلی دربیاید در حالی که زن بوسنیایی که در قلب اروپا زندگی می کند با حجاب در همان جشنواره حاضر شود. باید از این موارد جلوگیری کنیم . به جای پرداختن به اختلافات باید به دنبال اصلاح امور باشیم، جناح بازی می تواند سینما را نابود کند.

چندی پیش برخی از غرفه‌های نمایشگاه مواد غذایی به دلیل بدحجابی غرفه‌داران توقیف شد./انتخاب



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

لیلا حاتمی در جشنواره کن