سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

اسراری از میدان مغناطیسی ماه


محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)‌ شواهد جدیدی بدست آورده‌اند که نشان می‌دهد، ماه در حدود یک میلیارد سال قبل دارای هسته مغناطیسی قوی بوده که به شکل‌گیری یک میدان مغناطیسی قوی‌تر از زمین کمک کرده بود.اسراری از میدان مغناطیسی ماه

ایسنا: محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)‌ شواهد جدیدی بدست آورده‌اند که نشان می‌دهد، ماه در حدود یک میلیارد سال قبل دارای هسته مغناطیسی قوی بوده که به شکل‌گیری یک میدان مغناطیسی قوی‌تر از زمین کمک کرده بود.اسراری از میدان مغناطیسی ماه

فلز سیال در هسته زمین، قلب این سیاره را به یک دینام – ژنراتور جریان الکتریکی – تبدیل کرده است که باعث ایجاد میدان مغناطیسی زمین شده است.

دینام سیاره‌ای (Planetary dynamos) از طریق فرآیندی به نام القاء ایجاد می‌شود که در آن، انرژی مایعات رسانا به یک میدان مغناطیسی تبدیل می‌شود؛ حرکت هسته مایع زمین از طریق سرد کردن سیاره نیرودهی می‌شود.

اسراری از میدان مغناطیسی ماه

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)‌ با استفاده از نمونه های جمع‌آوری شده در مأموریت آپولو دریافتند که ماه نیز یک دینام در هسته مذاب خود ایجاد کرده است؛ برخلاف اندازه ماه که تنها یک درصد جرم زمین است، دینام ماه بسیار شدید بوده و حتی قویتر از میدان مغناطیسی فعلی زمین است.

این نتایج نشان می‌دهد، هسته مذاب در مرکز ماه باعث ایجاد میدان مغناطیسی شدید در یک میلیارد سال قبل شده بود.

«بنجامین وایس» نویسنده ارشد این تحقیق تأکید کرد: تولید میدان مغناطیسی توسط سیارات از طریق حرکت مایعات رسانا در داخل آنها انجام می‌شود.

اما ماه در حال حاضر فاقد میدان مغناطیسی سراسری است و این میدان مغناطیسی شدید در حدود یک میلیارد سال قبل وجود داشته است؛ محققان در حال بررسی دلایل از بین رفتن میدان مغناطیسی قوی ماه هستند.

نتایج این تحقیق در مجله Science منتشر شد.


ویدیو مرتبط :
اثر میدان مغناطیسی بر مواد مغناطیسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بزرگترین میدان مغناطیسی کائنات



بزرگترین میدان مغناطیسی کائنات,ستاره‌های نوترونی,عامل ایجاد میدان‌های مغناطیسی در کائنات

بزرگترین میدان مغناطیسی کائنات

شبیه‌سازی عددی نشان می‌دهد، ایجاد بی‌ثباتی در داخل ستاره‌های نوترونی می‌تواند عامل ایجاد میدان‌های مغناطیسی عظیم در کائنات شود.

به گزارش ایسنا، ستاره‌های نوترونی چگال‌ترین اجرام در کائنات محسوب می‌شوند؛ این ستارگان ابر پر جرم زمانی شکل می‌گیرند که دو ستاره نوترونی در یک سیستم دو دویی با یکدیگر ادغام شده و یک ستاره واحد تشکیل می‌دهند.

ستاره پر چگال نوترونی مدت زیادی دوام نداشته و عمر کوتاه آن با تبدیل ناگهانی به یک سیاهچاله پایان می‌پذیرد؛ این فرو ریختن و تبدیل شدن به سیاهچاله می‌تواند یکی از درخشان‌ترین انفجارها در کائنات را ایجاد کند.

محققان معتقدند، قدرت میدان مغناطیسی ستارگان نوترونی که بیش از هر سیستم اخترفیزیک شناخته شده است، ماده کلیدی چنین انتشار عظیمی در کائنات است.
اخترشناسان برای بررسی این فرضیه از شبیه‌سازی عددی استفاده کرده و یک ستاره نوترونی ابر پر جرم با یک میدان مغناطیسی منظم (دو قطبی) شبیه‌سازی شدند.

لایه‌های پلاسما که در حال چرخش و ساییده شدن بر روی یکدیگر هستند، در نهایت باعث حرکت آشفته پلاسما می‌شود؛ در فرآیند موسوم به بی‌ثباتی مغناطیس چرخشی، میدان مغناطیسی بشدت تقویت می‌شود.

این مکانیزم خاص نقش مهمی در بسیاری از سیستم های اخترفیزیکی داشته و در ستارگان نوترونی ابر پر جرم نیز دیده می شود.
نتایج این مطالعه در مجله Physical Review منتشر شده است./ایسنا