سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

اختراعی که مشکل کم‌آبی را از بین می‌برد


97 درصد ذخایر آب زمین را آب شور تشکیل داده و بهترین راه برای رفع مشکل تشنگی، استفاده از آن است. اما چگونه می‌توان این آب را به روشی باصرفه به آب شیرین تبدیل کرد؟

خبرآنلاین: 97 درصد ذخایر آب زمین را آب شور تشکیل داده و بهترین راه برای رفع مشکل تشنگی، استفاده از آن است. اما چگونه می‌توان این آب را به روشی باصرفه به آب شیرین تبدیل کرد؟

این اختراع قرار است مشکل کم‌آبی را برای همیشه حل کند

 70 درصد سطح زمین را آب تشکیل داده است. با این وجود، کمبود آب شیرین آشامیدنی سالیانه بر زندگی بیش از یک میلیارد نفر در سراسر دنیا اثر می‌گذارد. از دهه 1970 / 1350، استاندارد طلایی نمک‌زدایی استفاده از روش اسمز معکوس بوده است؛ روشی که در آن با استفاده از پمپ‌های غول‌آسا آب دریا از درون غشاهایی گذرانده می‌شود که اگرچه اجازه عبور آب را می‌دهند، اما ذرات نمک نمی‌توانند از آنها عبور کنند. فرایند مذکور اگرچه موثر و کارآمد است و بیش از 99 درصد نمک را حذف می‌کند، اما نقطه ضعف بزرگی دارد: اسمز معکوس گران‌قیمت و به شدت انرژی‌بر است. از طرف دیگر، فناوری نمک‌زدایی امروزی با شدت بخشیدن تغییرات آب و هوایی ، باعث تشدید بحران کم‌آبی می‌شود که قرار است آن را حل نماید.

ایده بزرگ

به گزارش پاپ‌ساینس، کایل کناست، دانشجوی دکترای 26 ساله شیمی کاربردی دانشگاه تگزاس، موفق شده با استفاده از الکتریسیته به جای نیرو، روشی کارآمد و صرفه‌جویانه برای جداسازی نمک از آب شور ابداع کند. در ابزار ابداعی وی به نام تراشه آبی (Waterchip) وجود دارد که به اندازه کافی کوچک است که در کف دست جا شود، آب از میان میکروکانال‌های Y شکل عبور می‌کند. در نقطه انشعاب دو شاخه Y، الکترودی تعبیه شده است که بار الکتریکی آزاد می‌کند. بار آزاد شده میدانی الکتریکی ایجاد می‌کند که نمک محلول را به درون یکی از کانال‌ها (کانال شوری غلظت بالا) منحرف می‌کند و آب نمک‌زدایی شده از شاخه دیگر خارج می‌شود.

یک دستگاه تراشه آبی می‌تواند 25 درصد نمک آب شور را جدا کند و خروجی آن تنها یک قطره آب است. اما این فناوری در ابعاد بی‌نهایت مقیاس‌پذیر است. با پشت سر هم چیدن تنها چند تراشه می‌توان خلوص خروجی دستگاه را بهبود بخشید. همچنین راه‌اندازی میلیون‌ها عدد از آنها به صورت موازی، از نظر تئوری می‌تواند به اندازه یک نیروگاه بزرگ اسمز معکوس آب شیرین تولید کند، و تنها نصف آن انرژی مصرف کند.


ویدیو مرتبط :
حل مشکل کم آبی بعد از توافق (کلیپ طنز)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشکل کم‌آبی جدی است



اخبار,اخبار اجتماعی,کم‌آبی در کشور


اخبار اجتماعی - مشکل کم‌آبی جدی است

یک محقق و نویسنده در حوزه حقوق آب گفت: مشکل کم‌آبی در کشور جدی است و مسئولان و به‌ویژه مردم باید توجه خاصی به این موضوع داشته باشند.

به گزارش فارس، حمید رشیدی شامگاه سه‌شنبه در چهارمین نشست «تالاب شاهکار طبیعت» که در سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: قانون توزیع عادلانه آب می‌گوید ایجاد هر نوع دخل و تصرف در اطراف تالاب‌ها ممنوع بوده و پیش از انجام هرکاری در اطراف تالاب‌ها باید از وزارت نیرو مجوز اخذ شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که در بسیاری از مناطق به دور از چشم محیط‌بانان، عده‌ای تالاب‌ها را خشک و آن را به زمین‌های کشاورزی متصل می‌کنند تا با این کار محصولات خوبی برداشت کنند ولی باید بدانند به دلیل شوری خاک، این عمل دوام زیادی نخواهد داشت.

این محقق و نویسنده در حوزه حقوق آب و محیط زیست با بیان اینکه باید با مدیریت مناسب جلوی چنین اقداماتی گرفته شود، اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم مدیران از اطلاعات کشورهای صاحب تجربه در زمینه تالاب‌ها استفاده کنند تا به این شکل عملکرد بهتری داشته باشند. در ارتباط با نوع مدیریت در تالاب‌ها نیز هزاران مقاله خوب در سایت‌ها وجود دارد که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد.

وی بیان کرد: تالاب‌ها زیستگاه بسیاری از گونه‌های آبزی و خاکی است که بعضی از آنها فقط در تالاب‌ها یافت می‌شوند و به همین دلیل نیاز است تا از تالاب‌ها حفاظت ویژه‌ای صورت گیرد.

این استاد و محقق با اشاره به خاصیت تالاب‌ها گفت: تالاب‌ها علاوه بر ارزش زیستگاهی گونه‌های گیاهی و جانوری، در تنظیم جریان آب و کنترل سیلاب نیز نقش مهمی برعهده دارد.

رشیدی خاطرنشان کرد: ورود انواع آلاینده‌های بیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی و گسیل‌شده از مزارع کشاورزی، شهرها و آبادی‌ها و صنایع و رسوبات ناشی از فرسایش خاک حوزه آبخیز تالاب‌ها یکی دیگر از علل از بین ‌رفتن تالاب‌هاست.

وی ادامه داد: شکار، صید غیر مجاز و بی‌رویه و برداشت علوفه و سایر محصولات تالابی که بیش از حد توان تجدیدپذیری آن‌ها باشد از دیگر علل از بین رفتن تالاب‌هاست که باید به آن‌ها توجه شود.

این محقق و استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر در کشور، پلیس حفاظت از محیط زیست را داریم که در بعضی مواقع با صیادان غیرمجاز که در تالاب‌ها اقدام به شکار می‌کنند درگیر می‌شوند و همین مسئله باعث کشته شدن تعدای از آن‌ها شده است.

رشیدی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند بیشترین سهم را در حفظ تالاب‌ها داشته باشند، افزود: باید با آموزش مردم و کودکان و ایجاد دانشکده حقوق آب، سطح اطلاعات مردم را برای حفظ تالاب‌های استان بالا ببریم.

وی با بیان اینکه اهواز نیاز به یک دادگاه حقوق آب و  همچنین یک دانشکده حقوق آب دارد، افزود: پیشنهاد می‌کنم این دانشکده با همکاری سازمان آب و برق و دانشگاه شهید چمران اهواز ایجاد شود تا به شکل تخصصی‌تر دانشجویان بتوانند درباره آب و حقوق آن تحصیل کنند.
 اخبار اجتماعی - فارس