فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

گودزیلا و کینگ کونگ؛ هیولاهای سینما


فیلمهای سینمایی، یکی دو ساعت بیشتر مهمان ما نیستند اما افسانه هایی که از آنها باقی می ماند، گوریل - هیولای مشهور یعنی کینگ کونگ و مشهورترین هیولای ژاپنی یعنی گودزیلا، هنوز می توانند هیجان را وارد زندگی مردم کنند.





مجله دانستنیها:
فیلمهای سینمایی، یکی دو ساعت بیشتر مهمان ما نیستند اما افسانه هایی که از آنها باقی می ماند، شاید سال ها با ما باشد. کینگ کونگ یکی از این افسانه هاست که از اولین اکران سینمایی اش در سال 1933 تاکنون، در فرهنگ های ملل مختلف خود را تثبیت کرده است.

کینگ کونگ و گودزیلا؛ غول های سینمایی رو در روی هم

نسل های بسیار، یکی پس از دیگری آمده اند و رفته اند، اما گوریل - هیولای مشهور یعنی کینگ کونگ و مشهورترین هیولای ژاپنی یعنی گودزیلا، هنوز می توانند هیجان را وارد زندگی مردم کنند.

کینگ کونگ که بود؟

کینگ کونگ یکی از مشهورترین هیولاهای تاریخ سینماست. او گوریل تخیلی عظیم الجثه ای است که در فیلم ها و سریال های مختلف خودنمایی کرده است. اولین فیلم کینگ کونگ در سال 1933 اکران شد. پس از آن نیز در سال های 1976 و 2005، دو اثر سینمایی دیگر و بین سال های 1966 و 1969، سریال کارتونی به همین نام ساخته شد.

البته فیلم های دیگری نیز با محوریت این شخصیت در کنار فیلم های اصلی ساخته شدند ولی نتوانستند به اندازه آنها محبوبیت کسب کنند. کینگ کونگ از همان روزهای آغازین تبدیل به یکی از محبوب ترین شخصیت های سینمایی شد. محبوبیت او آنقدر زیاد بود که خیلی زود کتاب ها، کمیک ها، سریال های کارتونی، بازی های ویدئویی و حتی تئاترهای مختلف به او پرداختند. در این داستان ها، او نقش های مختلفی از یک هیولای وحشتناک و تندخو تا یک ضدقهرمان را بازی کرده است.

ویژگی های کینگ کونگ

کینگ کونگ در جزیره ای به نام «اسکال» به معنی جمجمه زندگی می کند، جزیره ای که انواع حیوانات عظیم الجثه و غول پیکر ماقبل تاریخ در آن وجود دارند. در طول داستان، ظاهرا کونگ تنها گوریل غول پیکر جزیره است و والدین یا خانواده اش از دنیا رفته اند.

کینگ کونگ و گودزیلا؛ غول های سینمایی رو در روی هم

این جانور تنها باقیمانده از گونه خویش است. او هر روز باید با موجودات غول پیکر و خطرناک جزیره مثل تیرانوسورس رکس ها دست و پنجه نرم کند. این هیولا در ابتدا (فیلم 1933) بوزینه ای از دوران ماقبل تاریخ است اما در پس ظاهر خشن اش، می شود ویژگی های انسانی را نیز حس کرد.

قدرت های کینگ کونگ

کینگ کونگ، گوریلی غول آسا با قدی حدود 17 متر است، بنابراین قدرت فیزیکی او بسیار زیاد است و می تواند با وجود جثه سنگین اش به سرعت حرکت کند. او می تواند از درختان یا ساختمان های بسیار بلند به راحتی بالا برود.

در داستان اصلی، او از هوش نسبتا بالایی برخوردار است. او تبدیل به موجودی می شود که به آسانی می تواند حرکات حریف خود را سنجیده، نقاط ضعف او را تشخیص داده و از این طریق به او حمله کند.

کونگ در بسیاری موارد مانند یک انسان، راست قامت می ایستاد. این طرز ایستادن و راه رفتن در فیلم سال 1976 نیز ادامه پیدا کرد. به عقیده سازندگانش، کونگ در زمان داستان، حدود 100 تا 120 سال سن دارد و در این مدت با قانون جنگل بزرگ شده، یعنی برای هیچ موجودی غیر از خودش اهمیتی قائل نیست اما قرار است دیدگاه او به جهان عوض شود.

+ منشأ گودزیلا

اینکه گودزیلا از کجا آمده، تقریبا در هر فیلم با فیلم دیگر تفاوت های کوچکی دارد اما کلیت داستان هایش او را موجودی دانسته که بعد از آغاز عصر اتم و در اثر افزایش تشعشعات رادیواکتیو، جهش های ژنتیکی او را تبدیل به یک غول بزرگ با قدرت های جدید و خارق العاده کرده است.

او تبدیل به موجودی شده که ترکیبی از دایناسورهای مختلف است: بدنش شبیه به یک تیرانوسورس رکس، دست های بلندش شبیه به یک ایگوانودون و تیغه های پشتی اش شباهت به استگوسورس دارد.

کینگ کونگ و گودزیلا؛ غول های سینمایی رو در روی هم

گودزیلا که بود؟

گودزیلا اصالتا ژاپنی است و در این زبان، «گوجیرا» تلفظ می شود، در حقیقت از ترکیب دو کلمه «گوریرا» به معنی گوریل و «کوجیرا» به معنی نهنگ ساخته شده است. این دو جانور به راستی در گودزیلا متجلی هستند، نهنگ جنبه آبزی بودن او را نشان می دهد و گوریل هم قدرت تفکر و توانایی فیزیکی او را.

گودزیلا در فیلم های ژاپنی دایناسوری غول پیکر است که فلس های زمخت و خاکستری رنگی بدنش را فرا گرفته و دمی بلند و بسیار قدرتمند دارد. او همچنین تیغه هاای استخوانی شکلی شبیه به برگ های افرا روی کمر خود دارد.

شخصیت گودزیلا

گودزیلا در اولین فیلم، موجودی با رفتارهای شبه انسانی است که بدون هیچ پیش داوری یا سوءنیتی به انسان ها نزدیک می شود. او تنها زمانی به انسان ها حمله ور می شود و سازه های آنها را نابود می کند که توسط آنها مورد حمله قرار گرفته باشد.

با گذشت سالیان و دهه ها، گودزیلا تقریبا شخصیت ثابتی به خود گرفت و یک جورایی ناجی انسان ها در مقابل پدیده ها و هیولاهای شروری مانند «کینگ گیدورا»، «شوا مکاگودزیلا»، «بیولانته»، «مانستر اکس»، «رودان»، «آنگوریوس» و «ماترا» شد.

قدرت های گودزیلا

در طول سال ها، گودزیلا با قدرت ها و توانایی های مختلفی تصویر شده که با استفاده از آنها توانست بر دشمنان خود پیروز شود. او حقیقتا آنطور که از لقب مشهورش، «کایجو» مشخص است، «پادشاه هیولاها» است اما در کل، توانایی های او را می توان «نفس اتمی»، «نبض هسته ای»، «قدرت فیزیکی»، «دوزیست بودن» و «هوش» او دانست.

قدرت های فیزیکی

او در موقعیت های مختلف، از خود قدرت فیزیکی خارق العاده ای را به نمایش می گذارد. او همینطور قدرت بلند کردن هیولاها و پرتاب آنها را داشته است. برای مثال، می توان به زمانی اشاره کرد که گیدورا را پرتاب کرد، در حالی که گیدورا از او بسیار بزرگتر بود. او در فیلم «گودزیلا: جنگ نهایی» به راحتی «کومونگا» را به آن سوی خط افق پرتاب کرد.

همینطور در سری «شوا» آشکارا از تکنیک ها و ضربات هنرهای رزمی سود برد. از توانایی های دیگر او، قدرت سریع اش در حرکت، با وجود جثه سنگین اش است (فیلم جنگجوی منطقه). در سری «میلنیوم»، او می تواند تا ارتفاع زیادی به هوا بجهد.

دم بلند گودزیلا هم در بسیاری موارد حکم سلاح قدرتمندی را برای او دارد، همینطور دندان های تیز و آرواره قدرتمندش در برخی مبارزه ها به کمک او آمده اند. تیغه های پشتی او نیز در چند فیلم اصلی، توانسته اند زخم های مهلکی بر بدن دشمنانش وارد کنند.

کینگ کونگ و گودزیلا؛ غول های سینمایی رو در روی هم

نقاط ضعف گودزیلا

اولین نقطه ضعف او، آسیب پذیری در برابر جریان الکتریسیته است. البته در برخی فیلم ها هم نشان داده شده که رعد و برق روی او، اثر قدرت بخشی دارد. در «بازگشت گودزیلا»، او را حساس به کادمیوم می یابیم.

بعدها نشان داده شد که مغز دومی در ستون فقراتش دارد که با از بین بردن آن، خواهد مرد. آخرین نقطه ضعف اش نیز جثه بسیار سنگین اوست که در مبارزه با برخی از هیولاها باعث کاستن سرعتش می شود.

گودزیلای جدید چه ویژگی هایی دارد و چه کارهایی می تواند انجام دهد

کالبدشکافی یک هیولا

در یک تابستان پرهیجان دیگر گودزیلای جدیدی روی پرده می رود. این هیولای مرموز و عظیم الجثه که ژاپنی ها «کایجو» هم صدایش می زنند، از اولین باری که در دنیای داستان و سینما ظهور کرد تا به حال 60 متری رشد کرده و 150 هزار تن سنگین تر شده است. گودزیلای 2014 اندازه یک ساختمان 30 طبقه است و وزن آن با وزن یک ناو جنگی برابری می کند اما هیچ موجود و مخلوق دیگری جز گودزیلا تحمل چنین وزن و حجم بالایی را ندارد؛ چون در اثر این وزن زیاد، اعضا و جوارح هر حیوانی می ترکد و برای آنکه کالری مورد نیاز چنین هیکل تنومندی تامین شود، باید روزی چندین نوبت به آن کره تزریق کرد اما بیایید نگاه علمی و موشکافانه تری به این جاور خارق العاده داشته باشیم.

طول عمر: 2000 سال
حجم قلب: ارتفاع 18 متر به وزن 100 تن
حجم خون: 530 هزار گالن
وزن: 164 هزار تن
سرعت حرکت: 28 کیلومتر در ساعت

پرتوان

سوخت و ساز بدن گودزیلا تنها در زمان استراحت معادل 1.4 مگاوات است که این رقم با انرژی تولیدی یک توربین بادی بزرگ برابری می کند اما هنگامی که هیولا سرپا می شود و هوس می کند گشتی در کلانشهرها بزند و آسمانخراش ها و هلی کوپترها را نابود کند و آدم ها را زیر پا له کند، سوخت و سازش به چیزی حدود 37 مگاوات می رسد؛ این میزان انرژی برای تامین برق مورد نیاز یک شهر سه هزار نفره کفاف می کند.

کینگ کونگ و گودزیلا؛ غول های سینمایی رو در روی هم

استخوانبندی ورزشکاری

قدرت گودزیلا حدود 20 برابر بیشتر از قدرت یک تی رکس است. بنابراین هیولای دوپا باید استخوابندی بسیار قوی و محکمی داشته باشد، یعنی دو برابر محکم تر از برخی آلیاژهای تیتانیوم. فشار کششی یک استخوان معمولی 150 مگا پاسکال است اما استخوان های گودیزلا فشاری معادل سه هزار مگا پاسکال را هم تاب می آورد. سه هزار پاسکال معادل فشار مرکز کره زمین است. غضروف های گودزیلا هم 12 برابر قوی تر از غضروف انسانی است. در غیر اینصورت گودیزلا با اولین گامی که برمی داشت، زانوهایش مثل بادکنک می ترکید.

چغر و بد بدن

گودزیلا تن و بدن سفت و سختی دارد. پوست سوسمارمانند گودزیلا ترکیبی سفت و استخوانی دارد و به همین خاطر است که غول دو پا با وجود شلیک موشک جت ها و هلی کوپترها به سر و بدنش خم به ابرو نمی آورد.

مشکلات رژیمی

آخرین بررسی ها حاکی از آن است که این موجود دو پا 164 هزار تن یا به عبارتی 164 میلیون کیلوگرم وزن دارد. بر اساس نظریه های علمی، جانورانی که روی خشکی زندگی می کنند در شدیدترین حالت ممکن توان تحمل وزنی حدود 110 تن را دارند و با وزنی بالاتر از آن در خود خرد می شوند. به علاوه بزرگترین دایناسورها برخلاف گودزیلا، چهار دست و پا راه می رفتند تا وزن خود را روی زمین در چهار نقطه پخش کنند.


ویدیو مرتبط :
گودزیلا vs کینگ کنگ (با دوبله طنز)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نبرد کینگ کونگ و گودزیلا روی پرده سینما



اخبار ,اخبار فرهنگی, نبرد کینگ کونگ و گودزیلا

به احتمال زیاد برای عموم تماشاگران سینما جالب و جذاب خواهد بود که روی پرده سینما رقابت و نزاع دو ابرغول دنیای سینما ـ کینگ‌کونگ و گودزیلا ـ را تماشا کنند. هر یک از این دو هیولای عجیب و غریب به تنهایی برای ویران کردن چند شهر بزرگ کافی هستند.

حالا باید به این نکته فکر کرد که اگر هر دوی آنها در یک فیلم مشترک ظاهر شوند، چه بر سر کره زمین و ساکنان آن خواهد آمد.

 

اما کمپانی برادران وارنر تصمیم گرفته‌اند این کار را انجام داده و گودزیلا و کینگ‌کونگ را در یک فیلم سینمایی رودررو (یا در کنار هم؟!) قرار دهند. از حدود یک ماه قبل رسانه‌های گروهی شایعه تولید چنین فیلمی را پخش کردند.

 

اهل فن می‌گویند پخش همین شایعات بود که باعث شد مسئولان کمپانی برادران وارنر به صورت رسمی خبر تولید فیلم را اعلام کنند.
این کمپانی فیلم خود را با همکاری شرکت مستقل فیلمسازی لجندری پیکچرز می‌سازد. این فیلم با نام موقت «گودزیلا علیه کینگ‌کونگ» جلوی دوربین می‌رود.

 

بحث تولید فیلم با حضور دو کاراکتر کینگ‌کونگ و گودزیلا در حالی مطرح شده که کمپانی یونیورسال در تدارک ساخت فیلم تاز‌ه‌ای با محوریت کاراکتر کینگ‌کونگ است.
فیلم که با نام «کینگ‌کونگ: جزیره اسکال» ساخته می‌شود، قرار است به احیای داستان هیجان‌انگیز کینگ‌کونگ و زندگی او در جزیره مرموز اسکال در دل یک اقیانوس دور بپردازد.

 

در حالی که فیلم کینگ‌کونگی کمپانی یونیورسال برای اوایل مارس 2017 (حدود یک سال و دو ماه دیگر) آماده نمایش عمومی می‌شود، اکشن ماجراجویانه کمپانی برادران وارنر تا آن زمان هنوز وارد مرحله تولید و فیلمبرداری نشده است.

 

نکته جالب این که بجز فیلم کینگ‌کونگی کمپانی یونیورسال، یک فیلم تازه هم با حضور گودزیلا در نقش اصلی در دستور تولید قرار دارد! این اکشن علمی ـ تخیلی با نام «گودزیلا» ساخته می‌شود و نسخه احیا و دوباره‌سازی شده مجموعه فیلم گودزیلای انگلیسی زبان به حساب می‌آید.

 

این نسخه هم برای ژوئن 2018 آماده نمایش عمومی خواهد شد. همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که ژاپنی‌ها (مالکان اصلی کاراکتر گودزیلا) هم برای تولید یک گودزیلای ژاپنی زبان تازه اعلام آمادگی کرده‌اند!

 

کمپانی توهو که بیش از 50 سال قبل دست به تولید اولین فیلم گودزیلایی خود زد، سال قبل خبر از ساخت دوباره یک فیلم گودزیلایی داد.

 

این کمپانی که طی دهه‌ها نزدیک 30 فیلم گودزیلایی تهیه و تولید کرد و چند سال قبل خبر بازنشستگی هیولای آهنی‌اش را اعلام کرد، گفت دیگر به سراغ تولید فیلمی تازه از این مجموعه فیلم موفق نخواهد رفت. این اقدام با واکنش منفی و تند دوستداران فیلم‌های گودزیلایی روبه‌رو شد.

 

به نظر می‌رسد موضعگیری تازه مسئولان کمپانی توهو، واکنشی به این موضوع بوده و صلاح را در این دیده که همچنان گودزیلای خود را راهی ماجراجویی‌های تازه کند.
مسئولان کمپانی براداران وارنر گفته‌اند گودزیلا علیه کینگ‌کونگ را برای اکران عمومی در فصل تابستان 2020 آماده می‌کنند. این موضوع باعث بحث فراوانی در بین تحلیلگران سینمایی شده است.

 

آنها می‌گویند چگونه می‌توان از حالا درباره فیلمی صحبت کرد که قرار نیست تا سه یا چهار سال دیگر روی پرده سینماها برود؟ این در حالی است که پرسش‌های فراوانی هم درباره خود فیلم، قصه و حال و هوای آن وجود دارد.

 

منتقدان می‌پرسند داستان فیلم به کدام سمت خواهد رفت و دو کاراکتر غول‌پیکر کینگ‌کونگ و گودزیلا وارد چگونه ماجراجویی و رودررویی خواهند شد؟ تهیه‌کنندگان فیلم البته در این باره سکوت کرده و هیچ توضیح یا اطلاعاتی پیرامون آن منتشر نکرده‌اند.

کسی نمی‌داند داستان فیلم چیست و قرار هم نیست تا زمان اکران عمومی، خبری در این باره پخش شود. گفته شده یکی از فیلمسازان صاحب‌نام سینما کارگردانی فیلم را به‌عهده خواهد گرفت.

فیلمنامه فیلم هم هنوز نوشته نشده است. این فیلمنامه تا بهار 2018 آماده خواهد شد. شایعاتی هست که می‌گوید جاناتان نولان، فیلمنامه‌نویس سرشناس (و برادر کریستوفر نولان فیلمساز) که دوستی و همکاری نزدیکی با کمپانی برادران وارنر دارد.

کار نگارش فیلمنامه گودزیلا علیه کینگ‌کونگ را انجام خواهد داد. او هنوز در رابطه با این خبر واکنشی نشان نداده است.

در بیانیه کمپانی برادران وارنر درباره تولید این فیلم از جمله گفته شده است: «داستان فیلم با دو ابرقهرمان سروکار دارد و برای صنعت سینما و تماشاگران آن جالب است که به مبارزه دو ابرقهرمان نگاهی بیندازند.

طبیعی است که تمام ابرقهرمان‌های قدیمی باید با حال و هوای تازه‌ای در معرض دید نسل جدید تماشاگران قرار گیرند.

زمانه تغییر کرده و خلق و خوی تماشاگران هم همراه آن عوض شده است. جذاب خواهد بود هیولاهای مرموزی مثل گودزیلا و کینگ‌کونگ با حال و هوای تازه‌ای به نمایش گذاشته شوند و حتی در یک فیلم سینمایی در کنار هم قرار گرفته و به مبارزه با یکدیگر برخیزند.

ماموریت این دو هیولا هم می‌تواند بزرگ‌تر و خطرناک‌تر از قبل باشد.» اما حتی بیانیه کمپانی هم اطلاعات زیادی در اختیار علاقه‌مندان و رسانه‌های گروهی قرار نمی‌دهد.

برخی تحلیلگران سینمایی عقیده دارند تهیه‌کنندگان فیلم به‌عمد خبر و اطلاعاتی درباره آن نمی‌دهند تا بر رمز و راز ماجرا و تولید آن بیفزایند.

همان‌طور که کاراکترهای کینگ‌کونگ و گودزیلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مرموز بودن بخش مهمی از وجه شخصیتی‌شان (و ماجراجویی‌هایشان) به حساب می‌آید، فیلم منتسب به آنها هم همین راه را می‌رود و از همین حال و هوا استفاده می‌کند.

گودزیلا علیه کینگ‌کونگ در حالی وارد مرحله تولید می‌شود که صنعت سینما قبل از آن دست به تجربه مشابهی زده و فیلم «بتمن علیه سوپرمن» را آماده نمایش عمومی کرده است.

این فیلم که به زودی روی پرده سینماها می‌رود، دو کاراکتر ابرقهرمان و معروف داستان‌های کمیک‌استریپی یعنی سوپرمن و بتمن را در یک داستان واحد رودرروی هم قرار می‌دهد.

هر یک از این کاراکترها تا قبل از این به طور مستقل شخصیت اصلی و محوری تعدادی فیلم سینمایی موفق و پرفروش بوده‌اند، اما این بار آنها در کنار هم یک فیلم مشترک ظاهر شده‌اند.

اهل فن می‌گویند در صورت موفقیت بالای مالی و انتقادی بتمن علیه سوپرمن، نه‌تنها تولید گودزیلا علیه کینگ‌کونگ شتاب خواهد گرفت، بلکه ساخت فیلم‌هایی رونق می‌گیرد که در آنها دو ابرقهرمان معروف محصولات سینمایی به مصاف هم خواهند رفت.
اخبار فرهنگی - جام جم